Servisný poradca pre mechanické práce nákladných automobilov a autobusov

Kód kvalifikácie

C3119023-00838

Úroveň SKKR

4

SK ISCO-08

3119024

Sektorová rada

Automobilový priemysel a strojárstvo

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať zásady BOZP a PO pri oprave vozidla
popísať základné ekonomické súvislosti a formy podnikania
definovať poznatky z matematiky pri práci servisného poradcu
vysvetliť základnú konštrukciu nákladných automobilov a autobusov
definovať základné postupy pre mechanické opravy nákladných automobilov a autobusov
definovať technológie pre diagnostiku a mechanické opravy nákladných automobilov a autobusov
definovať procesy v autoservise
definovať zásady práce v pracovnej jame podľa §11 zákona č. 208/1991 Zb.
odhadnúť prácnosť opravy a potrebu náhradných dielov
Zručnosti
dodržiavať činnosti podľa predpisov o BOZP a PO na technických zariadeniach pri prevádzke, oprave a údržbe
preukázať znalosť obchodného a občianského zákonníka
určiť časový plán opravy vozidla
dohliadnuť na priebeh opravy vozidla
komunikovať so zákazníkom počas priebehu opravy
vytvoriť zákazkový list pri príjme vozidla do opravy
vykonávať aktívny príjem vozidla do opravy
vypracovať cenovú ponuku mechanických prác na opravu vozidla
zosumarizovať a vytvoriť doklad o oprave vozidla na základe vykonanej práce
odovzdať automobil po oprave zákazníkovi
aktívne ponúkať služby a produkty autoservisu
používať PC vrátane jeho softvérové vybavenie
Kompetencie
zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností
samostatnosť pri výkone svojej práce a plnení pridelených úloh
schopnosť pracovať v tíme
schopnosť komunikovať s ľuďmi

Hodnotená spôsobilosť

  • popísať základné ekonomické súvislosti a formy podnikania
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vymenovať základné formy podnikania a ich stručný popisústna metóda
popísať ekonomické činnosti podnikuústna metóda
vysvetliť fakturačný proces a obsah faktúryústna metóda
vymenovať rozdiel medzi fyzickou a právnickou osobou z pohľadu obchodného resp. občianskeho zákonníkaústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť každé uvedené kritérium hodnotenia minimálne na 80 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť základnú konštrukciu nákladných automobilov a autobusov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
uviesť správne techniky spájania jednotlivých častí karosériepísomná metóda
identifikovať jednotlivé súčasti podvozkových častí vozidlapraktické skúšanie
vymenovať jednotlivé prvky aktívnej a pasívnej bezpečnosti vozidlaústna metóda
uviesť jednotlivé konštrukčné skupiny motorov a prevodoviekpísomná metóda
vysvetliť a popísať základné funkcie palivovej sústavyústna metóda
popísať pneumatický brzdový systém a systém pneumatického pruženia nákladného automobilu/autobusuústna metóda
vymenovať systémy na znižovanie emisíí v nákladných automobilochústna metóda
opísať funkciu chladiacej a klimatizačnej sústavyústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť každé uvedené kritérium hodnotenia minimálne na 70 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať základné postupy pre mechanické opravy nákladných automobilov a autobusov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vysvetliť základné mechanické postupy opráv motorových a prevodových skupín nákladných automobilov a autobusovústna metóda
vysvetliť základné postupy kontroly a nastavenia geometrie vozidlaústna metóda
odhadnúť časové nároky na vykonanie mechanických oprávpísomná metóda
vysvetliť základný postup opravy a možné príčiny porúch palivovej sústavy Common rail a Pumpe Düseústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť každé uvedené kritérium hodnotenia minimálne na 70 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať technológie pre diagnostiku a mechanické opravy nákladných automobilov a autobusov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vymenovať základné prístroje na diagnostiku motorových vozidiel a ich princíp použitiaústna metóda
vymenovať technológie pre mechanické opravy jednotlivých konštrukčných sústav nákladných automobilov a autobusovústna metóda
vymenovať merateľné parametre riadiacich systémov motora nákladného automobilu a autobusuústna metóda
popísať určené meradlá a vyhradené technické zariadenia v autoserviseústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť každé uvedené kritérium hodnotenia minimálne na 85 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať procesy v autoservise
  • odhadnúť prácnosť opravy a potrebu náhradných dielov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vymenovať procesy v autoservise spojené s vykonaním opravy vozidlaústna metóda
vysvetliť dohodnutie a prípravu termínu opravy so zákazníkomústna metóda
vysvetliť príjem vozidla a vytvorenie zákazkyústna metóda
vysvetliť proces prechodu vozidla dielňou pri oprave/vyriešení problémuústna metóda
vysvetliť proces kontroly kvalityústna metóda
vysvetliť proces vrátenia vozidla, zúčtovanie opravy a ďalšie odporúčania pre zákazníkaústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť každé uvedené kritérium hodnotenia minimálne na 80 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať zásady BOZP a PO pri oprave vozidla
  • dodržiavať činnosti podľa predpisov o BOZP a PO na technických zariadeniach pri prevádzke, oprave a údržbe
  • definovať zásady práce v pracovnej jame podľa §11 zákona č. 208/1991 Zb.
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vymenovať zásadné riziká na pracoviskuústna metóda
definovať nakladanie a prácu s chemickými látkamiústna metóda
opísať postup práce na zdvíhacom zariadeníústna metóda
vysvetliť postupy pri vzniku havarijnej situácieústna metóda
určiť základné osobné ochranné pracovné prostriedkyústna metóda
opísať postup práce v pracovnej jameústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť každé uvedené kritérium hodnotenia minimálne na 80 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • vytvoriť zákazkový list pri príjme vozidla do opravy
  • vykonávať aktívny príjem vozidla do opravy
  • vypracovať cenovú ponuku mechanických prác na opravu vozidla
  • definovať poznatky z matematiky pri práci servisného poradcu
  • používať PC vrátane jeho softvérové vybavenie
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
identifikovať a overiť údaje a históriu vozidla a zákazníkapraktické skúšanie
bezpečne ustaviť vozidlo na zdvihákpraktické skúšanie
zhodnotiť a zaznamenať aktuálny stav vozidla a jeho výbavupraktické skúšanie
vytvoriť zákazkový list na základe aktívneho príjmu a požiadaviek zákazníkapraktické skúšanie
skontrolovať vykonané dielenské akcie na základe požiadavky výrobcupraktické skúšanie
identifikovať používané poznatky z matematiky pri práci servisného poradcuústna metóda
vypracovať cenovú ponuku náhradných dielov potrebných pre opravu s možnosťou ponuky originálnych alebo alternatívnych náhradných dielov v kalkulačnom programepraktické skúšanie
vypracovať cenovú ponuku prác potrebných pre opravu v kalkulačnom programepraktické skúšanie
oboznámiť zákazníka s cenovou ponukou opravy a potvrdiť rozsah prácpraktické skúšanie
zaznamenať rozsah a parametre náhradných dielov dodaných zákazníkom a upozorniť na riziko spojené s ich použitím pri opravepísomná metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť každé uvedené kritérium hodnotenia minimálne na 100 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • určiť časový plán opravy vozidla
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vyhodnotiť časovú náročnosť opravy vozidla a započítať časovú rezervu na sťažené prácepraktické skúšanie
preveriť dostupnosť a čas dodania potrebných náhradných dielovpraktické skúšanie
preveriť možnosti zaradenia v plánovacom kalendáripraktické skúšanie
priradiť a naplánovať práce medzi jednotlivých pracovníkov na základe ich špecializáciepraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť 1. kritérium hodnotenia  na 100% a ostatné kritéria  minimálne na 90%. 

Hodnotená spôsobilosť

  • dohliadnuť na priebeh opravy vozidla
  • komunikovať so zákazníkom počas priebehu opravy
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
skontrolovať začiatok prác na oprave podľa zákazkového listupraktické skúšanie
preveriť priebeh a prípadné komplikácie na prácachpraktické skúšanie
vyhodnotiť priebeh prác podľa zákazkového listu a prác nad rámec zákazkového listu na základe potvrdenia zákazníkapraktické skúšanie
odsúhlasiť so zákazníkom časové a cenové navýšenie prác nad rámec zákazkového listupraktické skúšanie
oznámiť zákazníkovi termín ukončenia opravy a prevzatia vozidlapraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť každé uvedené kritérium hodnotenia minimálne na 100 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • zosumarizovať a vytvoriť doklad o oprave vozidla na základe vykonanej práce
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
zosumarizovať a zaevidovať všetky podklady, protokoly, kontrolné listypísomná metóda
vyhotoviť odovzdávací protokolpísomná metóda
vystaviť faktúrupísomná metóda
popísať rozdiel medzi garančnou a bežnou opravou z pohľadu výstupu voči zákazníkoviústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť každé uvedené kritérium hodnotenia na 100 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • odovzdať automobil po oprave zákazníkovi
  • aktívne ponúkať služby a produkty autoservisu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
overiť výstupnú kontrolu a kvalitu vykonaných prác na základe protokolov kvalitypraktické skúšanie
predviesť obhliadku stavu vozidla pred odovzdanímpraktické skúšanie
odovzdať vozidlo zákazníkovi s vysvetlením vykonaných prácpraktické skúšanie
odprezentovať pridanú hodnotu zákazníkovipraktické skúšanie
odovzdať zákazníkovi dokumentáciu od vozidlapraktické skúšanie
ponúknuť zákazníkovi dodatočné služby autoservisu, sezónne akcie, zvýhodnené ponuky prác a náhradných dielovpraktické skúšanie
kontaktovať telefonicky zákazníka za účelom zistenia spokojnosti s poskytnutými službamipraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť každé uvedené kritérium hodnotenia na 100 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • preukázať znalosť obchodného a občianského zákonníka
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
definovať garančné podmienky oprávústna metóda
vysvetliť právne nároky zákazníka (právnická osoba) na uplatnenie reklamácie tovaru a služiebústna metóda
vysvetliť právne nároky zákazníka (súkromná osoba) na uplatnenie reklamácie tovaru a služiebústna metóda
spísať reklamačný protokolpísomná metóda
vyhodnotiť a uzavrieť reklamáciupraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť každé uvedené kritérium hodnotenia na 100 %.

Metodické usmernenia

Pre formálne vzdelávanie:

Zákon 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 72-90 a §109-111.

Vyhláška 318/2008 Z.z. o ukončovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov.

Pre neformálne vzdelávanie
Zákon 568/2009 Z.z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 17 a § 18.