Hlavný pokladník v obchodnej prevádzke

Kód kvalifikácie

C5230002-00753

Úroveň SKKR

4

SK ISCO-08

5230002

Sektorová rada

Obchod, marketing, gastronómia a cest. ruch

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
vysvetliť metódy vedenia a motivácie zamestnancov
vymenovať sortiment tovaru predávaného na jednotlivých úsekoch predajnej jednotky
charakterizovať administratívne procesy pri práci v pokladničnej zóne, potrebnú dokumentáciu na pokladni
charakterizovať bezpečnostné pravidlá pri platbe kartou
popísať zabezpečovanie a kontrolu prvotriedneho servisu a služieb zákazníkom na pokladniach
charakterizovať zákonné normy a pravidlá riešenia reklamácií a sťažností zákazníkov
charakterizovať dodržiavanie hygienických zásad pri práci s potravinami (HACCP)
opísať zásady BOZP, PO a hygieny práce
Zručnosti
aplikovať zákon o ochrane spotrebiteľa
dodržiavať BOZP, PO, HACCP a hygienu práce
vykonávať všetky administratívne úkony spojené s vedením pokladní (denné uzávierky)
riešiť sťažnosti a reklamácie zákazníkov
plánovať nasadenie a rozdelenie zamestnancov do jednotlivých pracovných zmien
školiť zamestnancov na úseku pokladní
koordinovať zamestnancov na úseku pokladní
obsluhovať rôzne typy pokladní
vykonávať hotovostné a bezhotovostné platby
Kompetencie
schopnosť komunikovať so zákazníkmi
schopnosť viesť pracovný kolektív
schopnosť efektívne pracovať pod stresom
zodpovednosť v organizovaní a v plánovaní práce

Hodnotená spôsobilosť

  • vymenovať sortiment tovaru predávaného na jednotlivých úsekoch predajnej jednotky
  • charakterizovať administratívne procesy pri práci v pokladničnej zóne, potrebnú dokumentáciu na pokladni
  • popísať zabezpečovanie a kontrolu prvotriedneho servisu a služieb zákazníkom na pokladniach
  • dodržiavať BOZP, PO, HACCP a hygienu práce
  • opísať zásady BOZP, PO a hygieny práce
  • charakterizovať dodržiavanie hygienických zásad pri práci s potravinami (HACCP)
  • charakterizovať bezpečnostné pravidlá pri platbe kartou
  • vykonávať hotovostné a bezhotovostné platby
  • obsluhovať rôzne typy pokladní
  • vykonávať všetky administratívne úkony spojené s vedením pokladní (denné uzávierky)
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vymenovať základné charakteristiky jednotlivých úsekov maloobchodnej prevádzky, ich špecifiká týkajúce sa skladovania, prezentácie a predaja tovarovústna metóda
pomenovať hygienické predpisy príjmu, skladovania, prezentácie a predaja tovaru v maloobchodných prevádzkachústna metóda
pomenovať princípy HACCP, FIFO a príslušné právne predpisy v oblasti maloobchodnej prevádzkyústna metóda
popísať všetky administratívne a iné úkony týkajúce sa oddelenia pokladní, vysvetliť ako ich správne a bezchybne realizovať (rôzne typy uzávierok a hlásení)ústna metóda
vymenovať tovar najčastejšie predávaný na úseku pokladníústna metóda
vysvetliť vrátenie DPH v prípade vývozu tovaru na žiadosť zákazníka podľa platnej legislatívyústna metóda
vysvetliť pravidlá a postupy pri príjme tovaru, pri uskladnení a pri predaji tovarovústna metóda
opísať evidenciu dokladov o bezhotovostných platbách a platbách ceninamiústna metóda
popísať ako vyriešiť vzniknuté nedostatky pri bezhotovostných aj hotovostných platbáchústna metóda
popísať postup ako sprevádzkovať pokladňu, ako účtovať ceny tovaru mechanicky alebo za pomoci čítacieho zariadenia kontrolnej pokladnice, ako kontrolovať ceny tovaru, odstrániť vzniknuté nedostatky pri účtovaní cienústna metóda
spracovať súpisku hotovosti (bankoviek a iných cenín) na predpísanom tlačivepraktické skúšanie
demonštrovať obsluhu rôznych typov pokladní, postup vykonávania rôznych typov hotovostných a bezhotovostných operácii, storna, blokovania pokladne, stop kontroly, inventarizácia pokladnepraktické skúšanie
spracovať finančnú uzávierku pokladnicepraktické skúšanie
demonštrovať manipuláciu s platobnou kartou zákazníka, identifikáciu karty, predloženie dokladu o bezhotovostnej platbe na autorizáciu zákazníkom pri dodržaní bezpečnostných pravidiel platby kartou, príjem hotovosti a ceniny, overenie platnosti meny alebo ceniny (stravenky, darčekové kupóny, šeky, ai.), vyúčtovanie platby zákazníkovi, uloženie hotovosti a ceniny do pokladnepraktické skúšanie
predviesť proces prevzatia počiatočnej hotovosti a odstránenie prípadných nedostatkov pred začatím práce na pokladni, prípravy pokladnice pre pokladníkovpraktické skúšanie
spraviť storno platby na pokladni, vystaviť príslušný doklad a zaevidovať hopraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých uvedených kritérií na minimálne na 80%.

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať zákonné normy a pravidlá riešenia reklamácií a sťažností zákazníkov
  • aplikovať zákon o ochrane spotrebiteľa
  • riešiť sťažnosti a reklamácie zákazníkov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
opísať legislatívne normy riešenia zákazníckych reklamácií, interné postupy riešenia reklamácií a zákazníckych sťažnostíústna metóda
predviesť vhodnú reakciu na riešenie sťažností v simulovanej situáciipraktické skúšanie
predviesť profesionálnu komunikáciu so zákazníkom, s ohľadom na typ a vek zákazníkapraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých uvedených kritérií na minimálne na 80%.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť metódy vedenia a motivácie zamestnancov
  • koordinovať zamestnancov na úseku pokladní
  • plánovať nasadenie a rozdelenie zamestnancov do jednotlivých pracovných zmien
  • školiť zamestnancov na úseku pokladní
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vysvetliť základné princípy a postupy motivácie zamestnancov, rôzne prístupy k rôznym typom zamestnancov, možnosť použitia motivačných faktorov podľa typov zamestnancovústna metóda
charakterizovať základné princípy a postupy vedenia a riadenia zamestnancov, rôzne prístupy k rôznym typom zamestnancov, pravidlá efektívnej komunikácie, prideľovania a delegovania pracovných úloh, typológiu zamestnancovústna metóda
špecifikovať metódy vedenia ľudí a spôsob ich motivácie pri práci podľa ich zaradeniaústna metóda
vysvetliť pravidlá a postupy plánovania nasadenia zamestnancov do pracovných zmienústna metóda
popísať plánovanie pracovných zmien zamestnancov s použitím zákonníka práceústna metóda
charakterizovať plánovanie podľa rôznych úsekov dňa a týždňa, dlhodobé a operatívne plánovanie a efektívne využívanie zamestnancovústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých uvedených kritérií na minimálne na 80%.

Metodické usmernenia

Zákon 568/2009 Z.z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, §17 a §18.

Uchádzač o získanie kvalifikácie musí mať absolvované minimálne stredné odborné vzdelanie.