Regionálny sprievodca
Kód kvalifikácie
C5113001-00709
Úroveň SKKR
4
SK ISCO-08
5113001
Sektorová rada
Obchod, marketing, gastronómia a cest. ruch
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
| Vedomosti |
|---|
| popísať zásady poskytovania prvej pomoci |
| popísať históriu a dejiny kultúry Slovenska na úrovni stredoškolského učiva |
| popísať dejiny umenia a architektúry, vývin slohových období, ich charakteristické prvky |
| popísať najvýznamnejšie politické, spoločenské a hospodárske udalosti v kontexte dejín Slovenska, ktoré výrazne zasiahli daný región |
| popísať pamiatky kultúrneho dedičstva regiónu (historické a kultúrne pamiatky svetskej a sakrálnej architektúry, archeologické nálezy a lokality, historické parky a záhrady,historické cintoríny, pamiatky ľudovej architektúry, technické a industriálne pamiatky) |
| popísať významné stavebné pamiatky architektúry 20. a 21. storočia daného regiónu |
| popísať významné pamiatky výtvarného umenia daného regiónu |
| charakterizovať polohu a fyzickogeografické pomery daného regiónu (reliéf, podnebie, vodstvo, flóra, fauna a chránené územia prírody) a ich význam pre cestovný ruch |
| charakterizovať humánnogeografické pomery daného regiónu (obyvateľstvo, sídla, hospodárstvo, doprava a služby) a ich význam pre cestovný ruch |
| charakterizovať administratívnosprávne členenie regiónu ako súčasť právneho a politického systému Slovenskej republiky |
| vymenovať významné historické a novodobé osobnosti regiónu, miestnych rodákov |
| popísať zvyky, obyčaje, tradície, folklór, povesti a báje daného regiónu |
| charakterizovať súčasný kultúrny a spoločenský život daného regiónu/lokality, kultúrne zariadenia (galérie, múzeá, divadlá, koncertné siene a i.), vzdelávacie a kultúrne inštitúcie, pravidelné kultúrne a spoločenské podujatia |
| charakterizovať cestovný ruch ako odvetvie hospodárstva, jeho inštitucionálne zabezpečenie, formy a typy cestovného ruchu, produkty a poskytovateľov služieb cestovného ruchu v danom regióne |
| vymenovať atraktivity a lokality pre turizmus, voľný čas a šport v danom regióne/lokalite |
| charakterizovať lokálnu gastronómiu, jej špecifiká |
| charakterizovať metodiku a etiku sprievodcovskej činnosti |
| popísať techniky práce so skupinou (vedenie skupiny, manipulovanie so skupinou, posúdenie rizika, krízový manažment a manažment konfliktu) |
| popísať metódy a techniky komunikácie počas sprevádzania |
| popísať techniku sprevádzania osôb s osobitými potrebami (deti, seniori,hendikepovaní) |
| definovať zásady tvorby manuálu sprevádzania po vybranom tematickom okruhu (spracovanie informácií týkajúcich sa prehliadky, informácií pre účastníkov prehliadky, jej organizačno-technické zabezpečenie) |
| Zručnosti |
|---|
| odborne a zrozumiteľne prezentovať nadobudnuté vedomosti o danom regióne/lokalite počas poskytovaného výkladu |
| efektívne využívať informácie z dostupných zdrojov |
| využívať mapové podklady počas poskytovaného výkladu |
| spracovávať manuál sprevádzania po tematickom okruhu (spracovanie informácií týkajúcich sa prehliadky, informácií pre účastníkov prehliadky, jej organizačno-technické zabezpečenie) |
| aplikovať manažment času, schopnosť operatívne skrátiť alebo rozšíriť trvanie prehliadky/výkladu z časových dôvodov alebo v prípade nepriaznivého počasia s cieľom poskytnúť účastníkom čo najkomplexnejšiu informáciu |
| aplikovať komunikačné a prezentačné zručnosti v práci sprievodcu (prispôsobenie sa požiadavkám poslucháčov, interkultúrna komunikácia, výber a spájanie informácií, reakcia na otázky klientov, prekonávanie stresu, flexibilita, asertivita, empatia, sebareflexia) ) |
| viesť skupinu a jednotlivcov v oblasti turizmu a voľného času |
| prispôsobovať prezentovaný výklad typu publika (národnosť, vek, odbornosť) výberom vhodných informácií |
| prispôsobovať sa požiadavkám osôb s osobitými potrebami (deti, seniori, hendikepovaní) |
| aplikovať techniky práce so skupinou (manipulovanie so skupinou, motivácia účastníkov prehliadky, posúdenie rizika, krízový manažment a manažment konfliktu) |
| komunikovať v cudzom jazyku slovom a písmom |
| poskytovať prvú pomoc |
| aplikovať gramatiku a pravidlá slovenského jazyka a cudzieho jazyka |
| Kompetencie |
|---|
| schopnosť uplatňovať v praxi etické a profesijné pravidlá sprievodcovskej činnosti |
| schopnosť aplikovať zásady spoločenského správania a vystupovania |
| schopnosť kultivovaného slovného prejavu |
| schopnosť rešpektovať kultúrnu rozmanitosť |
| schopnosť odhadnúť poslucháčov a prispôsobiť sa ich záujmom a požiadavkám výberom vhodných informácií |
| schopnosť samostatne plánovať a organizovať svoju prácu i prácu skupiny |
| schopnosť predvídať a riešiť možné konflikty počas sprevádzania |
| zodpovednosť za kvalitu poskytovaných služieb |
Hodnotená spôsobilosť
- popísať dejiny umenia a architektúry, vývin slohových období, ich charakteristické prvky
- popísať históriu a dejiny kultúry Slovenska na úrovni stredoškolského učiva
- popísať najvýznamnejšie politické, spoločenské a hospodárske udalosti v kontexte dejín Slovenska, ktoré výrazne zasiahli daný región
- vymenovať významné historické a novodobé osobnosti regiónu, miestnych rodákov
- popísať zvyky, obyčaje, tradície, folklór, povesti a báje daného regiónu
- schopnosť aplikovať zásady spoločenského správania a vystupovania
- schopnosť kultivovaného slovného prejavu
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať históriu a dejín kultúry Slovenska získané stredoškolským vzdelaním ako východisko pre špecifikáciu histórie a dejín kultúry daného regiónu | ústna metóda |
| popísať dejiny umenia a vývine architektonických slohov od románskeho slohu až po funkcionaloizmus | ústna metóda |
| vysvetliť dejiny a najvýznamnejšie politické, spoločenské a hospodárske udalosti daného regiónu | ústna metóda |
| priradiť konkrétne pamiatky svetskej a sakrálnej architektúry k jednotlivým architektonickým slohom - gotika, renesancia, barok, rokoko, klasicizmus, secesia, novoslohy | ústna metóda |
| popísať významné historické a novodobé osobnosti, miestnych rodákov z oblasti vedy, techniky a kultúrneho života | ústna metóda |
| popísať zvyky, obyčaje, tradície a folklór v danom regióne | ústna metóda |
| prerozprávať a zdôvodniť povesti a báje viažúce sa k najvýznamnejším pamiatkam kultúrneho a prírodného dedičstva regiónu | ústna metóda |
| predviesť schopnosť správne reagovať pri práci s rôznymi skupinami účastníkov prehliadky/ exkurzie v súlade so zásadami spoločenského správania a vystupovania | praktické skúšanie |
| komunikovať v spisovnom slovenskom jazyku pri výkone sprievodcovskej činnosti | praktické skúšanie |
| predviesť kultivovaný slovný prejav pri prezentácii reálií daného regiónu | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých uvedených kritérií minimálne 70%.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať pamiatky kultúrneho dedičstva regiónu (historické a kultúrne pamiatky svetskej a sakrálnej architektúry, archeologické nálezy a lokality, historické parky a záhrady,historické cintoríny, pamiatky ľudovej architektúry, technické a industriálne pamiatky)
- popísať významné stavebné pamiatky architektúry 20. a 21. storočia daného regiónu
- popísať významné pamiatky výtvarného umenia daného regiónu
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| preukázať znalosť o historických a kultúrnych pamiatkach svetskej architektúry (vrátane národných kultúrnych pamiatok a pamiatok hmotného a nehmotného dedičstva zapísaných v zozname UNESCO), špecifikovať ich stavebný vývoj, využitie v minulosti i súčasnosti | ústna metóda |
| popísať pamiatky sakrálnej architektúry, ich stavebné dejiny, interiérové vybavenie, bohoslužby, prehliadky pre verejnosť | ústna metóda |
| vymenovať archeologické lokality a nálezy v danom regióne, špecifikovať miesta ich prezentácie pre širokú verejnosť | ústna metóda |
| prezentovať historickú zeleň, parky , záhrady, historické cintoríny v danom regióne | ústna metóda |
| popísať pamiatky ľudovej architektúry v danom regióne | ústna metóda |
| charakterizovať najvýznamnejšie zachované technické a industriálne pamiatky v danom regióne | ústna metóda |
| predstavil najvýznamnejšie pamiatky architektúry 20. a 21. storočia v danom regióne | ústna metóda |
| predstaviť významné pamiatky výtvarného umenia 19. až 21. storočia v danom regióne s uvedením miesta ich prezentácie | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých uvedených kritérií minimálne 70%.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať zásady tvorby manuálu sprevádzania po vybranom tematickom okruhu (spracovanie informácií týkajúcich sa prehliadky, informácií pre účastníkov prehliadky, jej organizačno-technické zabezpečenie)
- charakterizovať metodiku a etiku sprievodcovskej činnosti
- odborne a zrozumiteľne prezentovať nadobudnuté vedomosti o danom regióne/lokalite počas poskytovaného výkladu
- popísať techniku sprevádzania osôb s osobitými potrebami (deti, seniori,hendikepovaní)
- aplikovať techniky práce so skupinou (manipulovanie so skupinou, motivácia účastníkov prehliadky, posúdenie rizika, krízový manažment a manažment konfliktu)
- aplikovať komunikačné a prezentačné zručnosti v práci sprievodcu (prispôsobenie sa požiadavkám poslucháčov, interkultúrna komunikácia, výber a spájanie informácií, reakcia na otázky klientov, prekonávanie stresu, flexibilita, asertivita, empatia, sebareflexia) )
- aplikovať manažment času, schopnosť operatívne skrátiť alebo rozšíriť trvanie prehliadky/výkladu z časových dôvodov alebo v prípade nepriaznivého počasia s cieľom poskytnúť účastníkom čo najkomplexnejšiu informáciu
- spracovávať manuál sprevádzania po tematickom okruhu (spracovanie informácií týkajúcich sa prehliadky, informácií pre účastníkov prehliadky, jej organizačno-technické zabezpečenie)
- efektívne využívať informácie z dostupných zdrojov
- schopnosť uplatňovať v praxi etické a profesijné pravidlá sprievodcovskej činnosti
- schopnosť predvídať a riešiť možné konflikty počas sprevádzania
- prispôsobovať sa požiadavkám osôb s osobitými potrebami (deti, seniori, hendikepovaní)
- popísať techniky práce so skupinou (vedenie skupiny, manipulovanie so skupinou, posúdenie rizika, krízový manažment a manažment konfliktu)
- popísať metódy a techniky komunikácie počas sprevádzania
- zodpovednosť za kvalitu poskytovaných služieb
- viesť skupinu a jednotlivcov v oblasti turizmu a voľného času
- aplikovať gramatiku a pravidlá slovenského jazyka a cudzieho jazyka
- komunikovať v cudzom jazyku slovom a písmom
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| spracovať manuál sprevádzania po tematickom okruhu (spracovanie informácií týkajúcich sa prehliadky, informácií pre účastníkov prehliadky, jej organizačno-technické zabezpečenie) na základe získaných vedomostí | písomná metóda |
| efektívne využiť informácie z dostupných zdrojov | praktické skúšanie |
| prezentovať manuál sprevádzania po vybranom tematickom okruhu (privítanie účastníkov, výklad trasy, motiváciu účastníkov, ich organizáciu a zásady bezpečnosti) | praktické skúšanie |
| odborne a zrozumiteľne prezentovať nadobudnuté vedomosti o danom regióne/lokalite počas poskytovaného výkladu v spisovnom slovenskom jazyku a v cudzom jazyku na úrovni B1, prípadne C1 - C2 | praktické skúšanie |
| operatívne skrátiť alebo rozšíriť trvanie prehliadky/výkladu z časových dôvodov alebo v prípade nepriaznivého počasia s cieľom poskytnúť účastníkom čo najkomplexnejšiu informáciu | praktické skúšanie |
| definovať význam, kódex a klasifikáciu sprievodcovskej činnosti | ústna metóda |
| uplatniť základné zásady spoločenskej komunikácie a protokolu sprievodcu pri komunikácii s účastníkmi prehliadky/exkurzie | praktické skúšanie |
| predviesť spôsoby aktívneho zapojenia účastníkov do prehliadky/exkurzie, prispôsobil sa ich požiadavkám | praktické skúšanie |
| vysvetliť techniky asertívnej komunikácie a zvládania stresu | praktické skúšanie |
| poskytovať výklad výberom a spájaním vhodných informácií, zvládaním reakcie na otázky klientov, flexibilným prístupom, sebareflexiou a empatiou | praktické skúšanie |
| špecifikovať jednotlivé typy cieľových skupín s osobitými potrebami a uviesť ich vplyv na rozdiely v interpretácii a plánovaní prehliadky/exkurzie a prispôsobiť sa ich potrebám | praktické skúšanie |
| predchádzať konfliktom počas sprevádzania a minimalizácie ich vzniku | praktické skúšanie |
| komunikovať so zahraničnými účastníkmi prehliadky/exkurzie a v kompetencii interkultúrnej komunikácie | praktické skúšanie |
| viesť skupinu účastníkov prehliadky/exkurzie | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých uvedených kritérií minimálne 70%.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať polohu a fyzickogeografické pomery daného regiónu (reliéf, podnebie, vodstvo, flóra, fauna a chránené územia prírody) a ich význam pre cestovný ruch
- charakterizovať humánnogeografické pomery daného regiónu (obyvateľstvo, sídla, hospodárstvo, doprava a služby) a ich význam pre cestovný ruch
- využívať mapové podklady počas poskytovaného výkladu
- schopnosť samostatne plánovať a organizovať svoju prácu i prácu skupiny
- popísať zásady poskytovania prvej pomoci
- poskytovať prvú pomoc
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| charakterizovať polohu a fyzickogeografické pomery daného regiónu (reliéf, podnebie, vodstvo, flóra, fauna a chránené územia prírody) a ich význam pre cestovný ruch | ústna metóda |
| charakterizovať národné parky a chránené krajinné oblasti v regióne | ústna metóda |
| popísať históriu osídlenia, socio-ekonomické vzťahy a vplyv na ochranu prírody daného regiónu/lokality | ústna metóda |
| charakterizovať humánnogeografické pomery daného regiónu (obyvateľstvo, sídla, hospodárstvo, doprava a služby) a ich význam pre cestovný ruch | ústna metóda |
| charakterizovať špecifiká podnebia v danom regióne/lokalite | ústna metóda |
| predviesť schopnosť čítať v topografických mapách, charakterizovať mierky a legendy máp | ústna metóda |
| určiť svetové strany v teréne a na mape bez technických pomôcok | praktické skúšanie |
| uviesť zásady bezpečného pohybu v rôznych typoch terénov v letnom a zimnou období s rôznou cieľovou skupinou | ústna metóda |
| predviesť poskytnutie prvej predlekárskej pomoci | praktické skúšanie |
| samostatne plánovať a organizovať svoju prácu i prácu skupiny v rámci tematického okruhu | písomná metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých uvedených kritérií minimálne 70%.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať administratívnosprávne členenie regiónu ako súčasť právneho a politického systému Slovenskej republiky
- charakterizovať súčasný kultúrny a spoločenský život daného regiónu/lokality, kultúrne zariadenia (galérie, múzeá, divadlá, koncertné siene a i.), vzdelávacie a kultúrne inštitúcie, pravidelné kultúrne a spoločenské podujatia
- charakterizovať cestovný ruch ako odvetvie hospodárstva, jeho inštitucionálne zabezpečenie, formy a typy cestovného ruchu, produkty a poskytovateľov služieb cestovného ruchu v danom regióne
- vymenovať atraktivity a lokality pre turizmus, voľný čas a šport v danom regióne/lokalite
- charakterizovať lokálnu gastronómiu, jej špecifiká
- prispôsobovať prezentovaný výklad typu publika (národnosť, vek, odbornosť) výberom vhodných informácií
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| prezentovať postavenie regiónu v systéme administratívnosprávneho členenia právneho a politického systému Slovenskej republiky | ústna metóda |
| preukázať všeobecnú znalosť o demografii, sociálnej a zdravotnej starostlivosti | ústna metóda |
| prezentovať muzeálne a galerijné expozície daného regiónu | ústna metóda |
| prezentovať dramatické a hudobné umenie daného regiónu (divadlá, koncertné siene) | ústna metóda |
| prezentovať všeobecný prehľad o vzdelávacích a kultúrnych inštitúciách v danom regióne | ústna metóda |
| vymenovať pravidelné top podujatia regiónu úzko prepojené s produktovou ponukou cestovného ruchu | ústna metóda |
| prezentovať základnú znalosť cestovného ruchu, jeho inštitucionálne zabezpečenie na miestnej úrovni, formy a typy cestovného ruchu, ako aj poskytovateľov služieb (turistické informačné centrá, incomingové cestovné kancelárie a agentúry a i.) | ústna metóda |
| vymenovať poskytovateľov služieb a produkty CR v danom regióne | ústna metóda |
| vymenovať atraktivity a lokality pre turizmus, voľný čas a šport v danom regióne/lokalite (aquaparky, lanové centrá, divoká voda a i.) | ústna metóda |
| charakterizovať lokálnu gastronómiu, jej špecifiká, formy zážitkovej gastronómie | ústna metóda |
| predviesť schopnosť prispôsobiť prezentovaný výklad typu publika (národnosť, vek, odbornosť) výberom vhodných informácií | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých uvedených kritérií minimálne 70%.
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 568/2009 Z.z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 17 a § 18. |