Učiteľ materskej školy v triedach a školách pre deti so zdravotným znevýhodnením

Kód kvalifikácie

U2342001-00533

Úroveň SKKR

6

SK ISCO-08

2342000

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
vysvetliť zásady efektívnej komunikácie s dieťaťom
vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
definovať základné práva detí a mládeže
identifikovať kultúru priaznivú na edukáciu dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
vymedziť  východiská na integráciu a inklúziu (legislatívne, personálne, priestorové a materiálne podmienky) s ohľadom na konkrétne individuálne potreby dieťaťa s postihnutím
charakterizovať individuálne výchovno-vzdelávacie programy a základné princípy pri ich vypracúvaní, realizácii a hodnotení
popísať modely integrácie a trendy inkluzívnej pedagogiky
definovať druhy a stupne jednotlivých postihnutí
vysvetliť základné pojmy zo sociálnej pedagogiky, špeciálnej pedagogiky, liečebnej pedagogiky
vysvetliť základné pojmy z vývinovej psychológie, sociálnej psychológie, psychopatológie, patopsychológie a psychohygieny
popísať ciele, obsah, metódy, formy, prostriedky hudobnej výchovy, telesnej výchovy, pracovnej výchovy, výtvarnej výchovy a ich špeciálne terapeutické formy (muzikoterapiu, liečebnú telesnú výchovu, arteterapiu, ergoterapiu) aplikované pre deti/žiakov so zdravotným znevýhodnením, s diferencovanými, individuálnymi edukačnými potrebami
Zručnosti
dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia a hygieny pri práci
vytvoriť a prispôsobiť obsah, špecifické ciele, obsahové a výkonové štandardy pre deti so zdravotným znevýhodnením tak, aby zodpovedali ich možnostiam a schopnostiam
aplikovať vo svojej práci informácie z oblasti integrácie detí so zdravotným znevýhodnením
navrhnúť a vypracovať ciele a úlohy na úspešnú integráciu a inklúziu
aplikovať rôzne formy práce s deťmi so zdravotným znevýhodnením (administratívna, organizačná, metodická práca)
aplikovať základy zdravovedy a pracovať ako člen tímu v rámci komplexnej rehabilitačnej starostlivosti
zdôvodniť javy a procesy súvisiace s edukáciou detí s postihnutím, narušením, ohrozením
vytvoriť v spolupráci s odborníkmi ( psychológ, špeciálny pedagóg , metodické orgány na škole ) individuálny vzdelávací program pre konkrétne dieťa so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami
aplikovať vhodné postupy vo výchove a vzdelávaní a vytvoriť bezpečné prostredie v triede
zhromažďovať diagnostické informácie o  deťoch so ŠVVP, sledovať a vyhodnocovať v tíme spolupracovníkov diagnostické údaje a ich využitie v edukácii
aplikovať špeciálno-pedagogickú diagnostiku ako základný predpoklad úspešnosti edukačnej práce v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach pre deti/žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
vytvoriť učebné pomôcky na výchovno vzdelávací proces pre deti so zdravotným znevýhodnením v závislosti od toho, akú funkciu majú vo výchovno-vzdelávacom procese vykonávať (zdravotné znevýhodnenie) a ktoré úlohy majú plniť
plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín detí vo výchovno - vzdelávacom procese
navrhnúť a vypracovať individuálny výchovno-vzdelávací program
aplikovať špecifickú komunikáciu s dieťaťom
Kompetencie
zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností
zodpovednosť za kvalitu svojej práce
zodpovednosť za osobnostný rozvoj
schopnosť pracovať samostatne
samostatnosť pri riešení a analyzovaní problémov
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
schopnosť kreativity
schopnosť motivovať ľudí
schopnosť poskytovať emocionálne bezpečie a vytvárať prostredie akceptácie a dôvery

Hodnotená spôsobilosť

  • identifikovať kultúru priaznivú na edukáciu dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • charakterizovať individuálne výchovno-vzdelávacie programy a základné princípy pri ich vypracúvaní, realizácii a hodnotení
  • definovať druhy a stupne jednotlivých postihnutí
  • vysvetliť základné pojmy zo sociálnej pedagogiky, špeciálnej pedagogiky, liečebnej pedagogiky
  • vysvetliť základné pojmy z vývinovej psychológie, sociálnej psychológie, psychopatológie, patopsychológie a psychohygieny
  • popísať ciele, obsah, metódy, formy, prostriedky hudobnej výchovy, telesnej výchovy, pracovnej výchovy, výtvarnej výchovy a ich špeciálne terapeutické formy (muzikoterapiu, liečebnú telesnú výchovu, arteterapiu, ergoterapiu) aplikované pre deti/žiakov so zdravotným znevýhodnením, s diferencovanými, individuálnymi edukačnými potrebami
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať rôzne metódy a formy výchovno-vzdelávacej práce podporujúce aktívne učenie sa dieťaťa so zdravotným znevýhodnenímústna metóda
zadefinovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí so zdravotným znevýhodnenímústna metóda
popísať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania dieťaťaústna metóda
na simulovanej úlohe uskutočniť špeciálno-pedagogickú diagnostikupraktické skúšanie
charakterizovať teoretické východiská plánovania, projektovania a tvorby individuálnych vzdelávacích programovústna metóda
opísať správny postup pri edukačných aktivitách pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda
zvoliť vhodnú edukačnú metódu a predviesť ju vo vzťahu k vybranej diagnóze dieťaťa na modelovom príkladepraktické skúšanie
popísať príčiny a symptómy zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesovústna metóda
vysvetliť etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesovústna metóda
popísať programy integrácie a inklúzie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacímipísomná metóda
definovať druhy a stupne jednotlivých postihnutíústna metóda
popísať ciele, obsah, metódy, formy, prostriedky hudobnej výchovy, telesnej výchovy, pracovnej výchovy, výtvarnej výchovy a ich špeciálne terapeutické formyústna metóda
interpretovať základy zo sociálnej psychológie, psychopatológie, patopsychológie a psychohygienyústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritéria minimálne na 60 %

Hodnotená spôsobilosť

  • vytvoriť a prispôsobiť obsah, špecifické ciele, obsahové a výkonové štandardy pre deti so zdravotným znevýhodnením tak, aby zodpovedali ich možnostiam a schopnostiam
  • aplikovať rôzne formy práce s deťmi so zdravotným znevýhodnením (administratívna, organizačná, metodická práca)
  • zdôvodniť javy a procesy súvisiace s edukáciou detí s postihnutím, narušením, ohrozením
  • zhromažďovať diagnostické informácie o  deťoch so ŠVVP, sledovať a vyhodnocovať v tíme spolupracovníkov diagnostické údaje a ich využitie v edukácii
  • vytvoriť v spolupráci s odborníkmi ( psychológ, špeciálny pedagóg , metodické orgány na škole ) individuálny vzdelávací program pre konkrétne dieťa so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami
  • aplikovať špeciálno-pedagogickú diagnostiku ako základný predpoklad úspešnosti edukačnej práce v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach pre deti/žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať prispôsobenie obsahu, špecifickým cielom, obsahovým a výkonovým štandardom pre deti so zdravotným znevýhodnením tak, aby zodpovedali ich možnostiam a schopnostiamústna metóda
zvoliť vhodný postup priebehu výchovno-vzdelávacej činnosti a snažiť sa zaistiť dobré výsledky pedagogickej činnosti s deťmi so zdravotným znevýhodnenímpraktické skúšanie
porovnať rôzne procesy učenia sa a navrhnúť vhodné korekcieústna metóda
identifikovať individuálnu charakteristiku dieťaťa so zdravotným znevýhodnením na modelovej úlohepraktické skúšanie
posúdiť dopad jednotlivých druhov zdravotného znevýhodnenia a zdravotného postihnutia na úspešnosť dieťaťa vo výchovno-vzdelávacom procese v materskej škole s deťmi so zdravotným znevýhodnenímústna metóda
opísať spoluprácu s rodičmi a odborníkmi v starostlivosti o dieťa so zdravotným znevýhodnenímústna metóda
opísať vhodné postupy vo výchove a vzdelávaní a vytvoriť bezpečné prostredie v triede tak, aby integráciou detí neboli porušované práva ostatných detípraktické skúšanie
zvoliť špeciálno-pedagogickú diagnostiku ako základný predpoklad úspešnosti edukačnej prácepraktické skúšanie
navrhnúť a pripraviť vzdelávací, korekčný, stimulačný a rozvíjajúci programpraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritéria minimálne na 60 %

Hodnotená spôsobilosť

  • navrhnúť a vypracovať ciele a úlohy na úspešnú integráciu a inklúziu
  • vytvoriť učebné pomôcky na výchovno vzdelávací proces pre deti so zdravotným znevýhodnením v závislosti od toho, akú funkciu majú vo výchovno-vzdelávacom procese vykonávať (zdravotné znevýhodnenie) a ktoré úlohy majú plniť
  • plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín detí vo výchovno - vzdelávacom procese
  • navrhnúť a vypracovať individuálny výchovno-vzdelávací program
  • aplikovať vo svojej práci informácie z oblasti integrácie detí so zdravotným znevýhodnením
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
navrhnúť a vypracovať ciele a úlohy na úspešnú integráciu a inklúziuústna metóda
vytvoriť učebné pomôcky na výchovno vzdelávací proces pre deti so zdravotným znevýhodnenímpraktické skúšanie
popísať plán a zorganizovanie činnosti jednotlivcov a skupín detí vo výchovno - vzdelávacom proceseústna metóda
navrhnúť a predpripraviť individuálny výchovno-vzdelávací plánpísomná metóda
aplikovať vo svojej práci informácie z oblasti integrácie detí so zdravotným znevýhodnením na konkrétnom príkladepraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritéria minimálne na 60 %

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať základné práva detí a mládeže
  • vymedziť  východiská na integráciu a inklúziu (legislatívne, personálne, priestorové a materiálne podmienky) s ohľadom na konkrétne individuálne potreby dieťaťa s postihnutím
  • popísať modely integrácie a trendy inkluzívnej pedagogiky
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
charakterizovať základné práva detí a mládežeústna metóda
vymedziť východiská na integráciu a inklúziu (legislatívne, personálne, priestorové a materiálne podmienky) s ohľadom na konkrétne individuálne potreby dieťaťa s postihnutímústna metóda
špecifikovať modely integrácie a trendy inkluzívnej pedagogikyústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritéria minimálne na 60 %

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
  • dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia a hygieny pri práci
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
predviesť dodržiavanie zásad bezpečnosti a ochrany zdravia a hygieny pri práci na konkrétnom príkladepraktické skúšanie
popísať dodržiavanie bezpečnosti a ochrany zdravia detí vo výchove a vzdelávaníústna metóda
previesť postup pri poskytovaní prvej pomoci na vylosovaný prípadpraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritéria minimálne na 60%

Hodnotená spôsobilosť

  • aplikovať základy zdravovedy a pracovať ako člen tímu v rámci komplexnej rehabilitačnej starostlivosti
  • aplikovať vhodné postupy vo výchove a vzdelávaní a vytvoriť bezpečné prostredie v triede
  • vysvetliť zásady efektívnej komunikácie s dieťaťom
  • aplikovať špecifickú komunikáciu s dieťaťom
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
predviedviesť prácu ako člen tímu v rámci komplexnej rehabilitačnej starostlivostipraktické skúšanie
predviesť vhodné postupy vo výchove a vzdelávaní a vytvoriť bezpečné prostredie v triede tak, aby integráciou detí neboli porušované práva ostatných detípraktické skúšanie
zvoliť vhodnú efektívnu komunikáciu – verbálnu, neverbálnu vo vzťahu k deťom a rodičom detípraktické skúšanie
navrhnúť rôzne spôsoby riešenia v rôznych situáciách a zvoliť správny prístup ku dieťaťuústna metóda
navrhnúť použitie náhradných komunikačných systémov pre dieťa s konkrétnym zdravotným znevýhodnenímpraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritéria minimálne na 60 %

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať možnosti svojho kariérneho rastuústna metóda
zdôvodniť stanovené ciele profesijného rozvojaústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritéria minimálne na 60 %

Metodické usmernenia

Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63.