Učiteľ materskej školy v triedach a školách pre deti so zdravotným znevýhodnením
Kód kvalifikácie
U2342001-00533
Úroveň SKKR
6
SK ISCO-08
2342000
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Vedomosti |
---|
definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci |
vysvetliť zásady efektívnej komunikácie s dieťaťom |
vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu |
definovať základné práva detí a mládeže |
identifikovať kultúru priaznivú na edukáciu dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
vymedziť východiská na integráciu a inklúziu (legislatívne, personálne, priestorové a materiálne podmienky) s ohľadom na konkrétne individuálne potreby dieťaťa s postihnutím |
charakterizovať individuálne výchovno-vzdelávacie programy a základné princípy pri ich vypracúvaní, realizácii a hodnotení |
popísať modely integrácie a trendy inkluzívnej pedagogiky |
definovať druhy a stupne jednotlivých postihnutí |
vysvetliť základné pojmy zo sociálnej pedagogiky, špeciálnej pedagogiky, liečebnej pedagogiky |
vysvetliť základné pojmy z vývinovej psychológie, sociálnej psychológie, psychopatológie, patopsychológie a psychohygieny |
popísať ciele, obsah, metódy, formy, prostriedky hudobnej výchovy, telesnej výchovy, pracovnej výchovy, výtvarnej výchovy a ich špeciálne terapeutické formy (muzikoterapiu, liečebnú telesnú výchovu, arteterapiu, ergoterapiu) aplikované pre deti/žiakov so zdravotným znevýhodnením, s diferencovanými, individuálnymi edukačnými potrebami |
Zručnosti |
---|
dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia a hygieny pri práci |
vytvoriť a prispôsobiť obsah, špecifické ciele, obsahové a výkonové štandardy pre deti so zdravotným znevýhodnením tak, aby zodpovedali ich možnostiam a schopnostiam |
aplikovať vo svojej práci informácie z oblasti integrácie detí so zdravotným znevýhodnením |
navrhnúť a vypracovať ciele a úlohy na úspešnú integráciu a inklúziu |
aplikovať rôzne formy práce s deťmi so zdravotným znevýhodnením (administratívna, organizačná, metodická práca) |
aplikovať základy zdravovedy a pracovať ako člen tímu v rámci komplexnej rehabilitačnej starostlivosti |
zdôvodniť javy a procesy súvisiace s edukáciou detí s postihnutím, narušením, ohrozením |
vytvoriť v spolupráci s odborníkmi ( psychológ, špeciálny pedagóg , metodické orgány na škole ) individuálny vzdelávací program pre konkrétne dieťa so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami |
aplikovať vhodné postupy vo výchove a vzdelávaní a vytvoriť bezpečné prostredie v triede |
zhromažďovať diagnostické informácie o deťoch so ŠVVP, sledovať a vyhodnocovať v tíme spolupracovníkov diagnostické údaje a ich využitie v edukácii |
aplikovať špeciálno-pedagogickú diagnostiku ako základný predpoklad úspešnosti edukačnej práce v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach pre deti/žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
vytvoriť učebné pomôcky na výchovno vzdelávací proces pre deti so zdravotným znevýhodnením v závislosti od toho, akú funkciu majú vo výchovno-vzdelávacom procese vykonávať (zdravotné znevýhodnenie) a ktoré úlohy majú plniť |
plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín detí vo výchovno - vzdelávacom procese |
navrhnúť a vypracovať individuálny výchovno-vzdelávací program |
aplikovať špecifickú komunikáciu s dieťaťom |
Kompetencie |
---|
zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností |
zodpovednosť za kvalitu svojej práce |
zodpovednosť za osobnostný rozvoj |
schopnosť pracovať samostatne |
samostatnosť pri riešení a analyzovaní problémov |
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
schopnosť kreativity |
schopnosť motivovať ľudí |
schopnosť poskytovať emocionálne bezpečie a vytvárať prostredie akceptácie a dôvery |
Hodnotená spôsobilosť
- identifikovať kultúru priaznivú na edukáciu dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- charakterizovať individuálne výchovno-vzdelávacie programy a základné princípy pri ich vypracúvaní, realizácii a hodnotení
- definovať druhy a stupne jednotlivých postihnutí
- vysvetliť základné pojmy zo sociálnej pedagogiky, špeciálnej pedagogiky, liečebnej pedagogiky
- vysvetliť základné pojmy z vývinovej psychológie, sociálnej psychológie, psychopatológie, patopsychológie a psychohygieny
- popísať ciele, obsah, metódy, formy, prostriedky hudobnej výchovy, telesnej výchovy, pracovnej výchovy, výtvarnej výchovy a ich špeciálne terapeutické formy (muzikoterapiu, liečebnú telesnú výchovu, arteterapiu, ergoterapiu) aplikované pre deti/žiakov so zdravotným znevýhodnením, s diferencovanými, individuálnymi edukačnými potrebami
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať rôzne metódy a formy výchovno-vzdelávacej práce podporujúce aktívne učenie sa dieťaťa so zdravotným znevýhodnením | ústna metóda |
zadefinovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí so zdravotným znevýhodnením | ústna metóda |
popísať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania dieťaťa | ústna metóda |
na simulovanej úlohe uskutočniť špeciálno-pedagogickú diagnostiku | praktické skúšanie |
charakterizovať teoretické východiská plánovania, projektovania a tvorby individuálnych vzdelávacích programov | ústna metóda |
opísať správny postup pri edukačných aktivitách pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
zvoliť vhodnú edukačnú metódu a predviesť ju vo vzťahu k vybranej diagnóze dieťaťa na modelovom príklade | praktické skúšanie |
popísať príčiny a symptómy zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov | ústna metóda |
vysvetliť etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov | ústna metóda |
popísať programy integrácie a inklúzie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími | písomná metóda |
definovať druhy a stupne jednotlivých postihnutí | ústna metóda |
popísať ciele, obsah, metódy, formy, prostriedky hudobnej výchovy, telesnej výchovy, pracovnej výchovy, výtvarnej výchovy a ich špeciálne terapeutické formy | ústna metóda |
interpretovať základy zo sociálnej psychológie, psychopatológie, patopsychológie a psychohygieny | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritéria minimálne na 60 %
Hodnotená spôsobilosť
- vytvoriť a prispôsobiť obsah, špecifické ciele, obsahové a výkonové štandardy pre deti so zdravotným znevýhodnením tak, aby zodpovedali ich možnostiam a schopnostiam
- aplikovať rôzne formy práce s deťmi so zdravotným znevýhodnením (administratívna, organizačná, metodická práca)
- zdôvodniť javy a procesy súvisiace s edukáciou detí s postihnutím, narušením, ohrozením
- zhromažďovať diagnostické informácie o deťoch so ŠVVP, sledovať a vyhodnocovať v tíme spolupracovníkov diagnostické údaje a ich využitie v edukácii
- vytvoriť v spolupráci s odborníkmi ( psychológ, špeciálny pedagóg , metodické orgány na škole ) individuálny vzdelávací program pre konkrétne dieťa so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami
- aplikovať špeciálno-pedagogickú diagnostiku ako základný predpoklad úspešnosti edukačnej práce v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach pre deti/žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať prispôsobenie obsahu, špecifickým cielom, obsahovým a výkonovým štandardom pre deti so zdravotným znevýhodnením tak, aby zodpovedali ich možnostiam a schopnostiam | ústna metóda |
zvoliť vhodný postup priebehu výchovno-vzdelávacej činnosti a snažiť sa zaistiť dobré výsledky pedagogickej činnosti s deťmi so zdravotným znevýhodnením | praktické skúšanie |
porovnať rôzne procesy učenia sa a navrhnúť vhodné korekcie | ústna metóda |
identifikovať individuálnu charakteristiku dieťaťa so zdravotným znevýhodnením na modelovej úlohe | praktické skúšanie |
posúdiť dopad jednotlivých druhov zdravotného znevýhodnenia a zdravotného postihnutia na úspešnosť dieťaťa vo výchovno-vzdelávacom procese v materskej škole s deťmi so zdravotným znevýhodnením | ústna metóda |
opísať spoluprácu s rodičmi a odborníkmi v starostlivosti o dieťa so zdravotným znevýhodnením | ústna metóda |
opísať vhodné postupy vo výchove a vzdelávaní a vytvoriť bezpečné prostredie v triede tak, aby integráciou detí neboli porušované práva ostatných detí | praktické skúšanie |
zvoliť špeciálno-pedagogickú diagnostiku ako základný predpoklad úspešnosti edukačnej práce | praktické skúšanie |
navrhnúť a pripraviť vzdelávací, korekčný, stimulačný a rozvíjajúci program | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritéria minimálne na 60 %
Hodnotená spôsobilosť
- navrhnúť a vypracovať ciele a úlohy na úspešnú integráciu a inklúziu
- vytvoriť učebné pomôcky na výchovno vzdelávací proces pre deti so zdravotným znevýhodnením v závislosti od toho, akú funkciu majú vo výchovno-vzdelávacom procese vykonávať (zdravotné znevýhodnenie) a ktoré úlohy majú plniť
- plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín detí vo výchovno - vzdelávacom procese
- navrhnúť a vypracovať individuálny výchovno-vzdelávací program
- aplikovať vo svojej práci informácie z oblasti integrácie detí so zdravotným znevýhodnením
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
navrhnúť a vypracovať ciele a úlohy na úspešnú integráciu a inklúziu | ústna metóda |
vytvoriť učebné pomôcky na výchovno vzdelávací proces pre deti so zdravotným znevýhodnením | praktické skúšanie |
popísať plán a zorganizovanie činnosti jednotlivcov a skupín detí vo výchovno - vzdelávacom procese | ústna metóda |
navrhnúť a predpripraviť individuálny výchovno-vzdelávací plán | písomná metóda |
aplikovať vo svojej práci informácie z oblasti integrácie detí so zdravotným znevýhodnením na konkrétnom príklade | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritéria minimálne na 60 %
Hodnotená spôsobilosť
- definovať základné práva detí a mládeže
- vymedziť východiská na integráciu a inklúziu (legislatívne, personálne, priestorové a materiálne podmienky) s ohľadom na konkrétne individuálne potreby dieťaťa s postihnutím
- popísať modely integrácie a trendy inkluzívnej pedagogiky
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
charakterizovať základné práva detí a mládeže | ústna metóda |
vymedziť východiská na integráciu a inklúziu (legislatívne, personálne, priestorové a materiálne podmienky) s ohľadom na konkrétne individuálne potreby dieťaťa s postihnutím | ústna metóda |
špecifikovať modely integrácie a trendy inkluzívnej pedagogiky | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritéria minimálne na 60 %
Hodnotená spôsobilosť
- definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
- dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia a hygieny pri práci
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
predviesť dodržiavanie zásad bezpečnosti a ochrany zdravia a hygieny pri práci na konkrétnom príklade | praktické skúšanie |
popísať dodržiavanie bezpečnosti a ochrany zdravia detí vo výchove a vzdelávaní | ústna metóda |
previesť postup pri poskytovaní prvej pomoci na vylosovaný prípad | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritéria minimálne na 60%
Hodnotená spôsobilosť
- aplikovať základy zdravovedy a pracovať ako člen tímu v rámci komplexnej rehabilitačnej starostlivosti
- aplikovať vhodné postupy vo výchove a vzdelávaní a vytvoriť bezpečné prostredie v triede
- vysvetliť zásady efektívnej komunikácie s dieťaťom
- aplikovať špecifickú komunikáciu s dieťaťom
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
predviedviesť prácu ako člen tímu v rámci komplexnej rehabilitačnej starostlivosti | praktické skúšanie |
predviesť vhodné postupy vo výchove a vzdelávaní a vytvoriť bezpečné prostredie v triede tak, aby integráciou detí neboli porušované práva ostatných detí | praktické skúšanie |
zvoliť vhodnú efektívnu komunikáciu – verbálnu, neverbálnu vo vzťahu k deťom a rodičom detí | praktické skúšanie |
navrhnúť rôzne spôsoby riešenia v rôznych situáciách a zvoliť správny prístup ku dieťaťu | ústna metóda |
navrhnúť použitie náhradných komunikačných systémov pre dieťa s konkrétnym zdravotným znevýhodnením | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritéria minimálne na 60 %
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať možnosti svojho kariérneho rastu | ústna metóda |
zdôvodniť stanovené ciele profesijného rozvoja | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritéria minimálne na 60 %
Metodické usmernenia |
---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63. |