Učiteľ strednej školy v triedach a školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, učiteľ PŠ a OU
Kód kvalifikácie
U2352002-00525
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2352002
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
| Vedomosti |
|---|
| charakterizovať školský systém v Slovenskej republike, v susedných krajinách a vybraných krajinách EÚ |
| charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami |
| vymenovať základné právne normy o ochrane detí a mládeže |
| definovať základné pedagogické pojmy a princípy vzťahujúce sa k interpretácii špeciálnopedagogických javov a procesov vo všeobecnosti |
| popísať etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesov |
| popísať špeciálne vyučovacie metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov a ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu |
| vymenovať faktory uplatňované pri rozdelení vyučovacích metód |
| vymenovať metódy individuálneho prístupu v rámci výchovnej rehabilitácie |
| charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a ich uplatnenie |
| popísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| popísať program sociálnej rehabilitácie pre zdravotne znevýhodnených žiakov |
| charakterizovať postupy špeciálnopedagogickej diagnostiky a pedagogického vyšetrenia |
| diagnostikovať študijné predpoklady postihnutých žiakov |
| definovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka so ŠVVP |
| charakterizovať vyučovaciu hodinu v špeciálnej strednej škole, odbornom učilišti a v praktickej škole |
| popísať špeciálne edukačné, korekčné a stimulačné programy |
| vysvetliť špeciálnopedagogické javy a procesy v oblasti mimoškolskej výchovy |
| interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy aj z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie |
| charakterizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka |
| charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ-žiak/trieda |
| definovať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka |
| vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda |
| Zručnosti |
|---|
| interpretovať a transformovať obsah špeciálnej výchovy, prevýchovy, vyučovania a vzdelávania, alternatívnymi metódami ho spracovať pre konkrétne individualizované potreby |
| využívať poznatky z propedeutických disciplín a zo špeciálno-pedagogickej diagnostiky, prognostiky a komplexnej rehabilitácie |
| aplikovať poznatky zo špeciálnopedagogickej diagnostiky |
| aplikovať v individuálnych prípadoch najnovšie technické a kompenzačné prostriedky |
| aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu |
| pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy |
| aplikovať nové trendy v špeciálnej pedagogike a zmeny v oblasti špeciálneho, integrovaného a inkluzívneho školstva |
| aplikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesu (psycholigvistika, informatika, sémantika a pod.). |
| riešiť zložité problémy v oblasti špeciálnej edukácie v rámci zvolenej špecializácie |
| vypracovať špeciálne edukačné, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy |
| aplikovať najnovšie špeciálne výchovné, prevýchovné, vyučovacie, vzdelávacie zásady, metódy, organizačné formy, prostriedky a postupy v školskej i mimoškolskej činnosti |
| používať špeciálne metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov |
| aplikovať poznatky a metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky v praxi |
| poskytovať poradenstvo rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovnými potrebami |
| aplikovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| vytvárať program sociálnej rehabilitácie pre zdravotne znevýhodnených žiakov |
| vykonávať pedagogické vyšetrenia |
| vykonávať psychoterapiu v skupine žiakov |
| rozvíjať osobnosť postihnutého žiaka rozvíjaním tých jeho vedomostí a zručností, v ktorých je predpoklad, že by mohol byť úspešný (uplatniteľný na trhu práce) |
| aplikovať teoretické poznatky z vyučovania jednotlivcov s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím, rozvinúť jeho špeciálno-pedagogické spôsobilosti a zručnosti v konkrétnych podmienkach výchovno-vzdelávacieho procesu v špeciálnych školách |
| rozvíjať poznatky v špeciálno-pedagogickej praxi a konfrontovať ich s určitými výsledkami |
| rozvíjať praktické zručnosti žiakov s mentálnym postihnutím |
| používať konkrétne špeciálne metódy a techniky, ktoré pomáhajú jednotlivcovi so ŠVVP, s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím odstraňovať a zmierňovať jeho špecifické problémy |
| aplikovať alternatívne spôsoby výchovy a vzdelávania jednotlivcov so ŠVVP s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím |
| Kompetencie |
|---|
| samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
| samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov |
| schopnosť objektívne hodnotiť výsledky práce žiakov a svojej práce |
| zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností |
| zodpovednosť za kvalitu svojej práce |
| schopnosť spolupatričnosti |
| schopnosť komunikovať primerane k situácii, jazykovo a odborne správne v štátnom jazyku |
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať školský systém v Slovenskej republike, v susedných krajinách a vybraných krajinách EÚ
- charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
- vymenovať základné právne normy o ochrane detí a mládeže
- aplikovať nové trendy v špeciálnej pedagogike a zmeny v oblasti špeciálneho, integrovaného a inkluzívneho školstva
- aplikovať poznatky zo špeciálnopedagogickej diagnostiky
- pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať školský systém v SR a v krajinách EÚ | ústna metóda |
| charakterizovať pedagogiku a jej význam | ústna metóda |
| popísať základné právne normy o ochrane detí a mládeže | ústna metóda |
| vymenovať základné právne normy o ochrane detí a mládeže | ústna metóda |
| navrnúť nové trendy v špeciálnej pedagogike, zmeny v oblasti špeciálneho školstva | ústna metóda |
| uskutočniť špeciálnopedagogickú diagnostiku | praktické skúšanie |
| opísať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a ich uplatnenie
- popísať špeciálne vyučovacie metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov a ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
- definovať základné pedagogické pojmy a princípy vzťahujúce sa k interpretácii špeciálnopedagogických javov a procesov vo všeobecnosti
- vymenovať faktory uplatňované pri rozdelení vyučovacích metód
- interpretovať a transformovať obsah špeciálnej výchovy, prevýchovy, vyučovania a vzdelávania, alternatívnymi metódami ho spracovať pre konkrétne individualizované potreby
- aplikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesu (psycholigvistika, informatika, sémantika a pod.).
- aplikovať najnovšie špeciálne výchovné, prevýchovné, vyučovacie, vzdelávacie zásady, metódy, organizačné formy, prostriedky a postupy v školskej i mimoškolskej činnosti
- používať špeciálne metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať jednotlivé didaktické zásady a ich uplatnenie | ústna metóda |
| charakterizovať vyučovacie zásady v špeciálnej edukácii | ústna metóda |
| popísať obsah špeciálnej výchovy, prevýchovy, vyučovania a vzdelávania, alternatívnymi metódami ho spracoval pre konkrétne individualizované potreby | ústna metóda |
| definovať vyučovacie metódy a faktory uplatňované pri ich rozdelení | ústna metóda |
| vymenovať faktory uplatňované pri rozdelení vyučovacích metód | ústna metóda |
| definovať základné pedagogické pojmy a princípy vzťahujúce sa k interpretácii špeciálnopedagogických javov a procesov vo všeobecnosti a vysvetlil ich vzájomnú súvislosť | ústna metóda |
| aplikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesu | ústna metóda |
| aplikovať najnovšie špeciálne výchovné, prevýchovné, vyučovacie, vzdelávacie zásady, metódy, organizačné formy, prostriedky a postupy v školskej i mimoškolskej činnosti | ústna metóda |
| popísať použitie špeciálnych metód na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- poskytovať poradenstvo rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovnými potrebami
- aplikovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- vykonávať psychoterapiu v skupine žiakov
- vytvárať program sociálnej rehabilitácie pre zdravotne znevýhodnených žiakov
- vykonávať pedagogické vyšetrenia
- popísať program sociálnej rehabilitácie pre zdravotne znevýhodnených žiakov
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| zostaviť programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| poskytnúť poradenstvo rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovnými potrebami | ústna metóda |
| využívať poznatky z propedeutických disciplín a z špeciálno-pedagogickej diagnostiky, prognostiky a komplexnej rehabilitácie | ústna metóda |
| aplikovať program sociálnej rehabilitácie žiakov so ZZ, vykonať psychoterapiu v skupine žiakov | ústna metóda |
| predviesť pedagogické vyšetrenia | praktické skúšanie |
| opísať program sociálnej rehabilitácie pre zdravotne znevýhodnených žiakov | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať vyučovaciu hodinu v špeciálnej strednej škole, odbornom učilišti a v praktickej škole
- charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ-žiak/trieda
- aplikovať teoretické poznatky z vyučovania jednotlivcov s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím, rozvinúť jeho špeciálno-pedagogické spôsobilosti a zručnosti v konkrétnych podmienkach výchovno-vzdelávacieho procesu v špeciálnych školách
- rozvíjať poznatky v špeciálno-pedagogickej praxi a konfrontovať ich s určitými výsledkami
- aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať vyučovaciu hodinu v špeciálnej triede, odbornom učilišti a v praktickej škole, charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu | ústna metóda |
| popísať poznatky z vyučovania jednotlivcov s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím v edukačnom procese v špeciálnej strednej škole, odbornom učilišti a v praktickej škole | ústna metóda |
| aplikovať poznatky z špeciálno-pedagogickej praxe a konfrontoval ich s určitými výsledkami | písomná metóda |
| aplikovať špeciálno-pedagogické spôsobilosti a zručnosti v konkrétnych podmienkach výchovno-vzdelávacieho procesu v špeciálnych školách | písomná metóda |
| aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesov
- vymenovať metódy individuálneho prístupu v rámci výchovnej rehabilitácie
- riešiť zložité problémy v oblasti špeciálnej edukácie v rámci zvolenej špecializácie
- aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu
- vypracovať špeciálne edukačné, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy
- popísať špeciálne vyučovacie metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov a ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| navrhnúť riešenie zložitých problémov v oblasti špeciálnej edukácie v rámci zvolenej špecializácie | ústna metóda |
| popísať špeciálne vyučovacie metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov | ústna metóda |
| aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu | ústna metóda |
| vypracovať špeciálne edukačné, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy | ústna metóda |
| určiť význam špeciálnych metód pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu | ústna metóda |
| charakterizovať etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesov | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať postupy špeciálnopedagogickej diagnostiky a pedagogického vyšetrenia
- diagnostikovať študijné predpoklady postihnutých žiakov
- definovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka so ŠVVP
- aplikovať v individuálnych prípadoch najnovšie technické a kompenzačné prostriedky
- aplikovať poznatky a metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky v praxi
- využívať poznatky z propedeutických disciplín a zo špeciálno-pedagogickej diagnostiky, prognostiky a komplexnej rehabilitácie
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať postupy špeciálnopedagogickej diagnostiky a pedagogického vyšetrenia | ústna metóda |
| diagnostikovať študijné predpoklady postihnutých žiakov | ústna metóda |
| charakterizovať individuálne charakteristiky žiaka so ŠVVP | ústna metóda |
| popísať najnovšie technické a kompenzačné prostriedky | ústna metóda |
| interpretovať poznatky a metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky v praxi | ústna metóda |
| využívať poznatky z propedeutických disciplín a z špeciálno-pedagogickej diagnostiky, prognostiky a komplexnej rehabilitácie | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať špeciálne edukačné, korekčné a stimulačné programy
- vysvetliť špeciálnopedagogické javy a procesy v oblasti mimoškolskej výchovy
- interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy aj z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie
- charakterizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka
- vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda
- definovať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| špecifikovať špeciálne edukačné, korekčné a stimulačné programy | ústna metóda |
| popísať špeciálno-pedagogické javy a procesy v mimoškolskej výchove | ústna metóda |
| vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda | ústna metóda |
| opísať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka | ústna metóda |
| popísať špeciálnopedagogické javy a procesy aj z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie | ústna metóda |
| uviesť postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- rozvíjať praktické zručnosti žiakov s mentálnym postihnutím
- používať konkrétne špeciálne metódy a techniky, ktoré pomáhajú jednotlivcovi so ŠVVP, s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím odstraňovať a zmierňovať jeho špecifické problémy
- aplikovať alternatívne spôsoby výchovy a vzdelávania jednotlivcov so ŠVVP s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím
- rozvíjať osobnosť postihnutého žiaka rozvíjaním tých jeho vedomostí a zručností, v ktorých je predpoklad, že by mohol byť úspešný (uplatniteľný na trhu práce)
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| rozvíjať praktické zručnosti žiakov s mentálnym postihnutím | písomná metóda |
| aplikovať špeciálne metódy a techniky, ktoré pomáhajú jednotlivcovi so ŠVVP, s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím odstraňovať jeho špecifické problémy | písomná metóda |
| popísať alternatívne spôsoby výchovy a vzdelávania jednotlivcov so ŠVVP s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím | písomná metóda |
| popísať postupy rozvoja osobnosti postihnutého žiaka rozvíjaním tých jeho vedomostí a zručností, aby mohol byť uplatniteľný na trhu práce | písomná metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |