Učiteľ strednej školy v triedach a školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, učiteľ PŠ a OU
Kód kvalifikácie
U2352002-00525
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2352002
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Vedomosti |
---|
charakterizovať školský systém v Slovenskej republike, v susedných krajinách a vybraných krajinách EÚ |
charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami |
vymenovať základné právne normy o ochrane detí a mládeže |
definovať základné pedagogické pojmy a princípy vzťahujúce sa k interpretácii špeciálnopedagogických javov a procesov vo všeobecnosti |
popísať etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesov |
popísať špeciálne vyučovacie metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov a ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu |
vymenovať faktory uplatňované pri rozdelení vyučovacích metód |
vymenovať metódy individuálneho prístupu v rámci výchovnej rehabilitácie |
charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a ich uplatnenie |
popísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
popísať program sociálnej rehabilitácie pre zdravotne znevýhodnených žiakov |
charakterizovať postupy špeciálnopedagogickej diagnostiky a pedagogického vyšetrenia |
diagnostikovať študijné predpoklady postihnutých žiakov |
definovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka so ŠVVP |
charakterizovať vyučovaciu hodinu v špeciálnej strednej škole, odbornom učilišti a v praktickej škole |
popísať špeciálne edukačné, korekčné a stimulačné programy |
vysvetliť špeciálnopedagogické javy a procesy v oblasti mimoškolskej výchovy |
interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy aj z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie |
charakterizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka |
charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ-žiak/trieda |
definovať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka |
vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda |
Zručnosti |
---|
interpretovať a transformovať obsah špeciálnej výchovy, prevýchovy, vyučovania a vzdelávania, alternatívnymi metódami ho spracovať pre konkrétne individualizované potreby |
využívať poznatky z propedeutických disciplín a zo špeciálno-pedagogickej diagnostiky, prognostiky a komplexnej rehabilitácie |
aplikovať poznatky zo špeciálnopedagogickej diagnostiky |
aplikovať v individuálnych prípadoch najnovšie technické a kompenzačné prostriedky |
aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu |
pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy |
aplikovať nové trendy v špeciálnej pedagogike a zmeny v oblasti špeciálneho, integrovaného a inkluzívneho školstva |
aplikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesu (psycholigvistika, informatika, sémantika a pod.). |
riešiť zložité problémy v oblasti špeciálnej edukácie v rámci zvolenej špecializácie |
vypracovať špeciálne edukačné, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy |
aplikovať najnovšie špeciálne výchovné, prevýchovné, vyučovacie, vzdelávacie zásady, metódy, organizačné formy, prostriedky a postupy v školskej i mimoškolskej činnosti |
používať špeciálne metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov |
aplikovať poznatky a metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky v praxi |
poskytovať poradenstvo rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovnými potrebami |
aplikovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
vytvárať program sociálnej rehabilitácie pre zdravotne znevýhodnených žiakov |
vykonávať pedagogické vyšetrenia |
vykonávať psychoterapiu v skupine žiakov |
rozvíjať osobnosť postihnutého žiaka rozvíjaním tých jeho vedomostí a zručností, v ktorých je predpoklad, že by mohol byť úspešný (uplatniteľný na trhu práce) |
aplikovať teoretické poznatky z vyučovania jednotlivcov s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím, rozvinúť jeho špeciálno-pedagogické spôsobilosti a zručnosti v konkrétnych podmienkach výchovno-vzdelávacieho procesu v špeciálnych školách |
rozvíjať poznatky v špeciálno-pedagogickej praxi a konfrontovať ich s určitými výsledkami |
rozvíjať praktické zručnosti žiakov s mentálnym postihnutím |
používať konkrétne špeciálne metódy a techniky, ktoré pomáhajú jednotlivcovi so ŠVVP, s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím odstraňovať a zmierňovať jeho špecifické problémy |
aplikovať alternatívne spôsoby výchovy a vzdelávania jednotlivcov so ŠVVP s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím |
Kompetencie |
---|
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov |
schopnosť objektívne hodnotiť výsledky práce žiakov a svojej práce |
zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností |
zodpovednosť za kvalitu svojej práce |
schopnosť spolupatričnosti |
schopnosť komunikovať primerane k situácii, jazykovo a odborne správne v štátnom jazyku |
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať školský systém v Slovenskej republike, v susedných krajinách a vybraných krajinách EÚ
- charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
- vymenovať základné právne normy o ochrane detí a mládeže
- aplikovať nové trendy v špeciálnej pedagogike a zmeny v oblasti špeciálneho, integrovaného a inkluzívneho školstva
- aplikovať poznatky zo špeciálnopedagogickej diagnostiky
- pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať školský systém v SR a v krajinách EÚ | ústna metóda |
charakterizovať pedagogiku a jej význam | ústna metóda |
popísať základné právne normy o ochrane detí a mládeže | ústna metóda |
vymenovať základné právne normy o ochrane detí a mládeže | ústna metóda |
navrnúť nové trendy v špeciálnej pedagogike, zmeny v oblasti špeciálneho školstva | ústna metóda |
uskutočniť špeciálnopedagogickú diagnostiku | praktické skúšanie |
opísať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a ich uplatnenie
- popísať špeciálne vyučovacie metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov a ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
- definovať základné pedagogické pojmy a princípy vzťahujúce sa k interpretácii špeciálnopedagogických javov a procesov vo všeobecnosti
- vymenovať faktory uplatňované pri rozdelení vyučovacích metód
- interpretovať a transformovať obsah špeciálnej výchovy, prevýchovy, vyučovania a vzdelávania, alternatívnymi metódami ho spracovať pre konkrétne individualizované potreby
- aplikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesu (psycholigvistika, informatika, sémantika a pod.).
- aplikovať najnovšie špeciálne výchovné, prevýchovné, vyučovacie, vzdelávacie zásady, metódy, organizačné formy, prostriedky a postupy v školskej i mimoškolskej činnosti
- používať špeciálne metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať jednotlivé didaktické zásady a ich uplatnenie | ústna metóda |
charakterizovať vyučovacie zásady v špeciálnej edukácii | ústna metóda |
popísať obsah špeciálnej výchovy, prevýchovy, vyučovania a vzdelávania, alternatívnymi metódami ho spracoval pre konkrétne individualizované potreby | ústna metóda |
definovať vyučovacie metódy a faktory uplatňované pri ich rozdelení | ústna metóda |
vymenovať faktory uplatňované pri rozdelení vyučovacích metód | ústna metóda |
definovať základné pedagogické pojmy a princípy vzťahujúce sa k interpretácii špeciálnopedagogických javov a procesov vo všeobecnosti a vysvetlil ich vzájomnú súvislosť | ústna metóda |
aplikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesu | ústna metóda |
aplikovať najnovšie špeciálne výchovné, prevýchovné, vyučovacie, vzdelávacie zásady, metódy, organizačné formy, prostriedky a postupy v školskej i mimoškolskej činnosti | ústna metóda |
popísať použitie špeciálnych metód na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- poskytovať poradenstvo rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovnými potrebami
- aplikovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- vykonávať psychoterapiu v skupine žiakov
- vytvárať program sociálnej rehabilitácie pre zdravotne znevýhodnených žiakov
- vykonávať pedagogické vyšetrenia
- popísať program sociálnej rehabilitácie pre zdravotne znevýhodnených žiakov
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
zostaviť programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
poskytnúť poradenstvo rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovnými potrebami | ústna metóda |
využívať poznatky z propedeutických disciplín a z špeciálno-pedagogickej diagnostiky, prognostiky a komplexnej rehabilitácie | ústna metóda |
aplikovať program sociálnej rehabilitácie žiakov so ZZ, vykonať psychoterapiu v skupine žiakov | ústna metóda |
predviesť pedagogické vyšetrenia | praktické skúšanie |
opísať program sociálnej rehabilitácie pre zdravotne znevýhodnených žiakov | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať vyučovaciu hodinu v špeciálnej strednej škole, odbornom učilišti a v praktickej škole
- charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ-žiak/trieda
- aplikovať teoretické poznatky z vyučovania jednotlivcov s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím, rozvinúť jeho špeciálno-pedagogické spôsobilosti a zručnosti v konkrétnych podmienkach výchovno-vzdelávacieho procesu v špeciálnych školách
- rozvíjať poznatky v špeciálno-pedagogickej praxi a konfrontovať ich s určitými výsledkami
- aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať vyučovaciu hodinu v špeciálnej triede, odbornom učilišti a v praktickej škole, charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu | ústna metóda |
popísať poznatky z vyučovania jednotlivcov s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím v edukačnom procese v špeciálnej strednej škole, odbornom učilišti a v praktickej škole | ústna metóda |
aplikovať poznatky z špeciálno-pedagogickej praxe a konfrontoval ich s určitými výsledkami | písomná metóda |
aplikovať špeciálno-pedagogické spôsobilosti a zručnosti v konkrétnych podmienkach výchovno-vzdelávacieho procesu v špeciálnych školách | písomná metóda |
aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesov
- vymenovať metódy individuálneho prístupu v rámci výchovnej rehabilitácie
- riešiť zložité problémy v oblasti špeciálnej edukácie v rámci zvolenej špecializácie
- aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu
- vypracovať špeciálne edukačné, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy
- popísať špeciálne vyučovacie metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov a ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
navrhnúť riešenie zložitých problémov v oblasti špeciálnej edukácie v rámci zvolenej špecializácie | ústna metóda |
popísať špeciálne vyučovacie metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov | ústna metóda |
aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu | ústna metóda |
vypracovať špeciálne edukačné, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy | ústna metóda |
určiť význam špeciálnych metód pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu | ústna metóda |
charakterizovať etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesov | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať postupy špeciálnopedagogickej diagnostiky a pedagogického vyšetrenia
- diagnostikovať študijné predpoklady postihnutých žiakov
- definovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka so ŠVVP
- aplikovať v individuálnych prípadoch najnovšie technické a kompenzačné prostriedky
- aplikovať poznatky a metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky v praxi
- využívať poznatky z propedeutických disciplín a zo špeciálno-pedagogickej diagnostiky, prognostiky a komplexnej rehabilitácie
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať postupy špeciálnopedagogickej diagnostiky a pedagogického vyšetrenia | ústna metóda |
diagnostikovať študijné predpoklady postihnutých žiakov | ústna metóda |
charakterizovať individuálne charakteristiky žiaka so ŠVVP | ústna metóda |
popísať najnovšie technické a kompenzačné prostriedky | ústna metóda |
interpretovať poznatky a metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky v praxi | ústna metóda |
využívať poznatky z propedeutických disciplín a z špeciálno-pedagogickej diagnostiky, prognostiky a komplexnej rehabilitácie | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať špeciálne edukačné, korekčné a stimulačné programy
- vysvetliť špeciálnopedagogické javy a procesy v oblasti mimoškolskej výchovy
- interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy aj z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie
- charakterizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka
- vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda
- definovať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
špecifikovať špeciálne edukačné, korekčné a stimulačné programy | ústna metóda |
popísať špeciálno-pedagogické javy a procesy v mimoškolskej výchove | ústna metóda |
vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda | ústna metóda |
opísať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka | ústna metóda |
popísať špeciálnopedagogické javy a procesy aj z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie | ústna metóda |
uviesť postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- rozvíjať praktické zručnosti žiakov s mentálnym postihnutím
- používať konkrétne špeciálne metódy a techniky, ktoré pomáhajú jednotlivcovi so ŠVVP, s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím odstraňovať a zmierňovať jeho špecifické problémy
- aplikovať alternatívne spôsoby výchovy a vzdelávania jednotlivcov so ŠVVP s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím
- rozvíjať osobnosť postihnutého žiaka rozvíjaním tých jeho vedomostí a zručností, v ktorých je predpoklad, že by mohol byť úspešný (uplatniteľný na trhu práce)
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
rozvíjať praktické zručnosti žiakov s mentálnym postihnutím | písomná metóda |
aplikovať špeciálne metódy a techniky, ktoré pomáhajú jednotlivcovi so ŠVVP, s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím odstraňovať jeho špecifické problémy | písomná metóda |
popísať alternatívne spôsoby výchovy a vzdelávania jednotlivcov so ŠVVP s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím | písomná metóda |
popísať postupy rozvoja osobnosti postihnutého žiaka rozvíjaním tých jeho vedomostí a zručností, aby mohol byť uplatniteľný na trhu práce | písomná metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Metodické usmernenia |
---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |