Učiteľ strednej školy v triedach a školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, učiteľ PŠ a OU

Kód kvalifikácie

U2352002-00525

Úroveň SKKR

7

SK ISCO-08

2352002

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
charakterizovať školský systém v Slovenskej republike, v susedných krajinách a vybraných krajinách EÚ
charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
vymenovať základné právne normy o ochrane detí a mládeže
definovať základné pedagogické pojmy a princípy vzťahujúce sa k interpretácii špeciálnopedagogických javov a procesov vo všeobecnosti
popísať etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesov
popísať špeciálne vyučovacie metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov a ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
vymenovať faktory uplatňované pri rozdelení vyučovacích metód
vymenovať metódy individuálneho prístupu v rámci výchovnej rehabilitácie
charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a ich uplatnenie
popísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
popísať program sociálnej rehabilitácie pre zdravotne znevýhodnených žiakov
charakterizovať postupy špeciálnopedagogickej diagnostiky a pedagogického vyšetrenia
diagnostikovať študijné predpoklady postihnutých žiakov
definovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka so ŠVVP
charakterizovať vyučovaciu hodinu v špeciálnej strednej škole, odbornom učilišti a v praktickej škole
popísať špeciálne edukačné, korekčné a stimulačné programy
vysvetliť špeciálnopedagogické javy a procesy v oblasti mimoškolskej výchovy
interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy aj z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie
charakterizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka
charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ-žiak/trieda
definovať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda
Zručnosti
interpretovať a transformovať obsah špeciálnej výchovy, prevýchovy, vyučovania a vzdelávania, alternatívnymi metódami ho spracovať pre konkrétne individualizované potreby
využívať poznatky z propedeutických disciplín a zo špeciálno-pedagogickej diagnostiky, prognostiky a komplexnej rehabilitácie
aplikovať poznatky zo špeciálnopedagogickej diagnostiky
aplikovať v individuálnych prípadoch najnovšie technické a kompenzačné prostriedky
aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu
pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy
aplikovať nové trendy v špeciálnej pedagogike a zmeny v oblasti špeciálneho, integrovaného a inkluzívneho školstva
aplikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesu (psycholigvistika, informatika, sémantika a pod.).
riešiť zložité problémy v oblasti špeciálnej edukácie v rámci zvolenej špecializácie
vypracovať špeciálne edukačné, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy
aplikovať najnovšie špeciálne výchovné, prevýchovné, vyučovacie, vzdelávacie zásady, metódy, organizačné formy, prostriedky a postupy v školskej i mimoškolskej činnosti
používať špeciálne metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov
aplikovať poznatky a metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky v praxi
poskytovať poradenstvo rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovnými potrebami
aplikovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
vytvárať program sociálnej rehabilitácie pre zdravotne znevýhodnených žiakov
vykonávať pedagogické vyšetrenia
vykonávať psychoterapiu v skupine žiakov
rozvíjať osobnosť postihnutého žiaka rozvíjaním tých jeho vedomostí a zručností, v ktorých je predpoklad, že by mohol byť úspešný (uplatniteľný na trhu práce)
aplikovať teoretické poznatky z vyučovania jednotlivcov s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím, rozvinúť jeho špeciálno-pedagogické spôsobilosti a zručnosti v konkrétnych podmienkach výchovno-vzdelávacieho procesu v špeciálnych školách
rozvíjať poznatky v špeciálno-pedagogickej praxi a konfrontovať ich s určitými výsledkami
rozvíjať praktické zručnosti žiakov s mentálnym postihnutím
používať konkrétne špeciálne metódy a techniky, ktoré pomáhajú jednotlivcovi so ŠVVP, s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím odstraňovať a zmierňovať jeho špecifické problémy
aplikovať alternatívne spôsoby výchovy a vzdelávania jednotlivcov so ŠVVP s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím
Kompetencie
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov
schopnosť objektívne hodnotiť výsledky práce žiakov a svojej práce
zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností
zodpovednosť za kvalitu svojej práce
schopnosť spolupatričnosti
schopnosť komunikovať primerane k situácii, jazykovo a odborne správne v štátnom jazyku

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať školský systém v Slovenskej republike, v susedných krajinách a vybraných krajinách EÚ
  • charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
  • vymenovať základné právne normy o ochrane detí a mládeže
  • aplikovať nové trendy v špeciálnej pedagogike a zmeny v oblasti špeciálneho, integrovaného a inkluzívneho školstva
  • aplikovať poznatky zo špeciálnopedagogickej diagnostiky
  • pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať školský systém v SR a v krajinách EÚústna metóda
charakterizovať pedagogiku a jej významústna metóda
popísať základné právne normy o ochrane detí a mládežeústna metóda
vymenovať základné právne normy o ochrane detí a mládežeústna metóda
navrnúť nové trendy v špeciálnej pedagogike, zmeny v oblasti špeciálneho školstvaústna metóda
uskutočniť špeciálnopedagogickú diagnostikupraktické skúšanie
opísať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programyústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a ich uplatnenie
  • popísať špeciálne vyučovacie metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov a ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
  • definovať základné pedagogické pojmy a princípy vzťahujúce sa k interpretácii špeciálnopedagogických javov a procesov vo všeobecnosti
  • vymenovať faktory uplatňované pri rozdelení vyučovacích metód
  • interpretovať a transformovať obsah špeciálnej výchovy, prevýchovy, vyučovania a vzdelávania, alternatívnymi metódami ho spracovať pre konkrétne individualizované potreby
  • aplikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesu (psycholigvistika, informatika, sémantika a pod.).
  • aplikovať najnovšie špeciálne výchovné, prevýchovné, vyučovacie, vzdelávacie zásady, metódy, organizačné formy, prostriedky a postupy v školskej i mimoškolskej činnosti
  • používať špeciálne metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať jednotlivé didaktické zásady a ich uplatnenieústna metóda
charakterizovať vyučovacie zásady v špeciálnej edukáciiústna metóda
popísať obsah špeciálnej výchovy, prevýchovy, vyučovania a vzdelávania, alternatívnymi metódami ho spracoval pre konkrétne individualizované potrebyústna metóda
definovať vyučovacie metódy a faktory uplatňované pri ich rozdeleníústna metóda
vymenovať faktory uplatňované pri rozdelení vyučovacích metódústna metóda
definovať základné pedagogické pojmy a princípy vzťahujúce sa k interpretácii špeciálnopedagogických javov a procesov vo všeobecnosti a vysvetlil ich vzájomnú súvislosťústna metóda
aplikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesuústna metóda
aplikovať najnovšie špeciálne výchovné, prevýchovné, vyučovacie, vzdelávacie zásady, metódy, organizačné formy, prostriedky a postupy v školskej i mimoškolskej činnostiústna metóda
popísať použitie špeciálnych metód na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakovústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • popísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • poskytovať poradenstvo rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovnými potrebami
  • aplikovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • vykonávať psychoterapiu v skupine žiakov
  • vytvárať program sociálnej rehabilitácie pre zdravotne znevýhodnených žiakov
  • vykonávať pedagogické vyšetrenia
  • popísať program sociálnej rehabilitácie pre zdravotne znevýhodnených žiakov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda
zostaviť programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda
poskytnúť poradenstvo rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovnými potrebamiústna metóda
využívať poznatky z propedeutických disciplín a z špeciálno-pedagogickej diagnostiky, prognostiky a komplexnej rehabilitácieústna metóda
aplikovať program sociálnej rehabilitácie žiakov so ZZ, vykonať psychoterapiu v skupine žiakovústna metóda
predviesť pedagogické vyšetreniapraktické skúšanie
opísať program sociálnej rehabilitácie pre zdravotne znevýhodnených žiakovústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať vyučovaciu hodinu v špeciálnej strednej škole, odbornom učilišti a v praktickej škole
  • charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ-žiak/trieda
  • aplikovať teoretické poznatky z vyučovania jednotlivcov s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím, rozvinúť jeho špeciálno-pedagogické spôsobilosti a zručnosti v konkrétnych podmienkach výchovno-vzdelávacieho procesu v špeciálnych školách
  • rozvíjať poznatky v špeciálno-pedagogickej praxi a konfrontovať ich s určitými výsledkami
  • aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať vyučovaciu hodinu v špeciálnej triede, odbornom učilišti a v praktickej škole, charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesuústna metóda
popísať poznatky z vyučovania jednotlivcov s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím v edukačnom procese v špeciálnej strednej škole, odbornom učilišti a v praktickej školeústna metóda
aplikovať poznatky z špeciálno-pedagogickej praxe a konfrontoval ich s určitými výsledkamipísomná metóda
aplikovať špeciálno-pedagogické spôsobilosti a zručnosti v konkrétnych podmienkach výchovno-vzdelávacieho procesu v špeciálnych školáchpísomná metóda
aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesuústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie  minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • popísať etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesov
  • vymenovať metódy individuálneho prístupu v rámci výchovnej rehabilitácie
  • riešiť zložité problémy v oblasti špeciálnej edukácie v rámci zvolenej špecializácie
  • aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu
  • vypracovať špeciálne edukačné, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy
  • popísať špeciálne vyučovacie metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov a ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
navrhnúť riešenie zložitých problémov v oblasti špeciálnej edukácie v rámci zvolenej špecializácieústna metóda
popísať špeciálne vyučovacie metódy na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakovústna metóda
aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesuústna metóda
vypracovať špeciálne edukačné, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programyústna metóda
určiť význam špeciálnych metód pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesuústna metóda
charakterizovať etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesovústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie  minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať postupy špeciálnopedagogickej diagnostiky a pedagogického vyšetrenia
  • diagnostikovať študijné predpoklady postihnutých žiakov
  • definovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka so ŠVVP
  • aplikovať v individuálnych prípadoch najnovšie technické a kompenzačné prostriedky
  • aplikovať poznatky a metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky v praxi
  • využívať poznatky z propedeutických disciplín a zo špeciálno-pedagogickej diagnostiky, prognostiky a komplexnej rehabilitácie
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať postupy špeciálnopedagogickej diagnostiky a pedagogického vyšetreniaústna metóda
diagnostikovať študijné predpoklady postihnutých žiakovústna metóda
charakterizovať individuálne charakteristiky žiaka so ŠVVPústna metóda
popísať najnovšie technické a kompenzačné prostriedkyústna metóda
interpretovať poznatky a metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky v praxiústna metóda
využívať poznatky z propedeutických disciplín a z špeciálno-pedagogickej diagnostiky, prognostiky a komplexnej rehabilitácieústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • popísať špeciálne edukačné, korekčné a stimulačné programy
  • vysvetliť špeciálnopedagogické javy a procesy v oblasti mimoškolskej výchovy
  • interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy aj z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie
  • charakterizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka
  • vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda
  • definovať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
špecifikovať špeciálne edukačné, korekčné a stimulačné programyústna metóda
popísať špeciálno-pedagogické javy a procesy v mimoškolskej výchoveústna metóda
vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/triedaústna metóda
opísať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiakaústna metóda
popísať špeciálnopedagogické javy a procesy aj z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológieústna metóda
uviesť postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiakaústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • rozvíjať praktické zručnosti žiakov s mentálnym postihnutím
  • používať konkrétne špeciálne metódy a techniky, ktoré pomáhajú jednotlivcovi so ŠVVP, s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím odstraňovať a zmierňovať jeho špecifické problémy
  • aplikovať alternatívne spôsoby výchovy a vzdelávania jednotlivcov so ŠVVP s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím
  • rozvíjať osobnosť postihnutého žiaka rozvíjaním tých jeho vedomostí a zručností, v ktorých je predpoklad, že by mohol byť úspešný (uplatniteľný na trhu práce)
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
rozvíjať praktické zručnosti žiakov s mentálnym postihnutímpísomná metóda
aplikovať špeciálne metódy a techniky, ktoré pomáhajú jednotlivcovi so ŠVVP, s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutím odstraňovať jeho špecifické problémypísomná metóda
popísať alternatívne spôsoby výchovy a vzdelávania jednotlivcov so ŠVVP s mentálnym postihnutím, mentálnym a viacnásobným postihnutímpísomná metóda
popísať postupy rozvoja osobnosti postihnutého žiaka rozvíjaním tých jeho vedomostí a zručností, aby mohol byť uplatniteľný na trhu prácepísomná metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.

Metodické usmernenia

Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63