Učiteľ prvého stupňa základnej školy vrátane učiteľa prvého stupňa základnej školy v nultom ročníku

Kód kvalifikácie

U2341002-00524

Úroveň SKKR

7

SK ISCO-08

2341002

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
vysvetliť zásady BOZP v súvislostiach s prácou na 1.stupni ZŠ
vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k rešpektovaniu sociokultúrneho kontextu vývinu žiaka
vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy vo vzťahu k plneniu cieľov primárneho vzdelávania
kategorizovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka podľa typológie učebného a osobnostného štýlu
vysvetliť ciele a obsah primárneho vzdelávania podľa aktuáne platného štátneho kurikula
vysvetliť zásady plánovania, projektovania, realizácie a hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiakov
kategorizovať teoretické, metodické a didaktické modely výchovy a vzdelávania vo vzťahu k špecifikám primárneho vzdelávania
charakterizovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy
kategorizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka podľa identifikovaných vývinových a individuálnych charakteristík žiaka
Zručnosti
projektovať, realizovať a vyhodnocovať procesy vyučovania a učenia sa detí s ohľadom na individuálne a vývinové charakteristiky žiakov mladšieho školského veku
analyzovať a vyhodnocovať didaktické postupy vo vzťahu k vývinovým a individuálnym charakteristikám žiaka
rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov
aplikovať špecifické metódy a formy hodnotenia s ohľadom na vývinové a individuálne charakteristiky žiaka mladšieho školského veku
navrhovať základné a rozširujúce učivo s ohľadom na vývinové a individuálne charakteristiky a sociokultúrny kontext vývinu žiaka a vyhodnocovať adekvátnosť jeho stanovenia
hodnotiť priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka v kontexte jeho sebarozvoja
plánovať a projektovať proces vyučovania a učenia sa detí v primárnom stupni vzdelávania
aplikovať špecifické pedagogicko-diagnostické nástroje na idenfitikáciu psychologických a sociálnych faktory učenia sa žiaka a vyhodnocovať ich vo vzťahu k projektovaniu výučby v primárnom vzdelávaní
realizovať vyučovanie a hodnotiť jeho priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka
vytvárať didaktické prostriedky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov
Kompetencie
samostatnosť v rozhodovaní pri plánovaní a riadení vyučovania, pri hodnotení priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa detí a pri plánovaní vlastného sebarozvoja
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov
zodpovednosť za riadenie práce
zodpovednosť za osobnostný rozvoj
schopnosť motivovať ľudí
schopnosť vyjadrovať sa odborne a profesionálne komunikovať
schopnosť adaptability, tvorivosti a flexibility
schopnosť tolerancie a spolupráce s rodinou žiaka
schopnosť správať sa v súlade s etickým kódexom profesie
schopnosť posúdiť vplyv verbálnej a neverbálnej komunikácie na klímu v triede

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť zásady plánovania, projektovania, realizácie a hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiakov
  • vysvetliť ciele a obsah primárneho vzdelávania podľa aktuáne platného štátneho kurikula
  • plánovať a projektovať proces vyučovania a učenia sa detí v primárnom stupni vzdelávania
  • navrhovať základné a rozširujúce učivo s ohľadom na vývinové a individuálne charakteristiky a sociokultúrny kontext vývinu žiaka a vyhodnocovať adekvátnosť jeho stanovenia
  • realizovať vyučovanie a hodnotiť jeho priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka
  • hodnotiť priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka v kontexte jeho sebarozvoja
  • vytvárať didaktické prostriedky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov
  • charakterizovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy
  • analyzovať a vyhodnocovať didaktické postupy vo vzťahu k vývinovým a individuálnym charakteristikám žiaka
  • aplikovať špecifické metódy a formy hodnotenia s ohľadom na vývinové a individuálne charakteristiky žiaka mladšieho školského veku
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať základy projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaníústna metóda
charakterizovať ciele a obsah primárneho vyučovania vo vybranom okruhu učivaústna metóda
popísať ciele vyučovaniaústna metóda
analyzovať vybrané učivo z hľadiska didaktikypísomná metóda
naplánovať vyučovaciu hodinu s využitím materiálnych a technických prostriedkovústna metóda
na simulovanej úlohe uskutočniť špeciálno-pedagogickú diagnostikupraktické skúšanie
uskutočniť vyučovaciu hodinupraktické skúšanie
vyhodnotiť uskutočnenú vyučovaciu hodinu - autodiagnostikaústna metóda
zvoliť vhodnú edukačnú metódu a predviesť ju vo vzťahu k vybranej diagnóze žiaka na modelovom príkladepraktické skúšanie
porovnať rôzne procesy učenia sa a navrhnúť vhodné korekcieústna metóda
vytvoriť učebnú pomôcku na dosiahnutie vybraného vzdelávacieho cieľapraktické skúšanie
definovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedyústna metóda
vysvetliť zásady hodnotenia žiakov s akcentom na objektívnosť a motiváciu vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristikyústna metóda
vymenovať metódy hodnoteniaústna metóda
vyhodnotiť rozvoj komunikačných schopností vo vyučovacej hodineústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať možnosti svojho kariérneho rastuústna metóda
zdôvodniť stanovené ciele profesijného rozvojaústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť zásady BOZP v súvislostiach s prácou na 1.stupni ZŠ
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práciústna metóda
vymenovať základné pravidlá pri poskytnutí prvej pomoci pri úrazoch a poraneniachústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • projektovať, realizovať a vyhodnocovať procesy vyučovania a učenia sa detí s ohľadom na individuálne a vývinové charakteristiky žiakov mladšieho školského veku
  • kategorizovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka podľa typológie učebného a osobnostného štýlu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiakaústna metóda
analyzovať osobitosti učenia sa žiakaústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k rešpektovaniu sociokultúrneho kontextu vývinu žiaka
  • kategorizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka podľa identifikovaných vývinových a individuálnych charakteristík žiaka
  • aplikovať špecifické pedagogicko-diagnostické nástroje na idenfitikáciu psychologických a sociálnych faktory učenia sa žiaka a vyhodnocovať ich vo vzťahu k projektovaniu výučby v primárnom vzdelávaní
  • rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vysvetliť zásady efektívnej komunikácieústna metóda
popísať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspektypísomná metóda
charakterizovať multikulturalitu ako snahu o rovnoprávne postavenie v spoločnosti a rovnaké možnosti uplatnenia všetkých sociálnych skupínústna metóda
popísať metodické pokyny na hodnotenie žiakovústna metóda
uviesť individuálne charakteristiky žiakaústna metóda
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka na modelovej situáciipraktické skúšanie
rozpoznať sociálno-patologické prejavy a navrhnúť vhodné riešenie eliminácie negatívneho správania sa žiaka v modelovej úlohepraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy vo vzťahu k plneniu cieľov primárneho vzdelávania
  • kategorizovať teoretické, metodické a didaktické modely výchovy a vzdelávania vo vzťahu k špecifikám primárneho vzdelávania
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať organizačné charakteristiky školského systémuústna metóda
charakterizovať inštitucionálne pravidlá školyústna metóda
popísať základné teórie učiteľskej profesieústna metóda
určiť súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiakapísomná metóda
popísať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládežeústna metóda
vysvetliť vyučovacie a didaktické zásady a ich uplatneniepísomná metóda
uskutočniť vybranú školskú činnosť s použitím výchovných, vyučovacích, vzdelávacích zásad, metód, foriem, prostriedkov a postupovpraktické skúšanie
charakterizovať vybrané školské dokumentyústna metóda
charakterizovať vybranú školskú legislatívuústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Metodické usmernenia

Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63.