Učiteľ prvého stupňa základnej školy vrátane učiteľa prvého stupňa základnej školy v nultom ročníku
Kód kvalifikácie
U2341002-00524
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2341002
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Vedomosti |
---|
vysvetliť zásady BOZP v súvislostiach s prácou na 1.stupni ZŠ |
vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu |
vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k rešpektovaniu sociokultúrneho kontextu vývinu žiaka |
vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy vo vzťahu k plneniu cieľov primárneho vzdelávania |
kategorizovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka podľa typológie učebného a osobnostného štýlu |
vysvetliť ciele a obsah primárneho vzdelávania podľa aktuáne platného štátneho kurikula |
vysvetliť zásady plánovania, projektovania, realizácie a hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiakov |
kategorizovať teoretické, metodické a didaktické modely výchovy a vzdelávania vo vzťahu k špecifikám primárneho vzdelávania |
charakterizovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy |
kategorizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka podľa identifikovaných vývinových a individuálnych charakteristík žiaka |
Zručnosti |
---|
projektovať, realizovať a vyhodnocovať procesy vyučovania a učenia sa detí s ohľadom na individuálne a vývinové charakteristiky žiakov mladšieho školského veku |
analyzovať a vyhodnocovať didaktické postupy vo vzťahu k vývinovým a individuálnym charakteristikám žiaka |
rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov |
aplikovať špecifické metódy a formy hodnotenia s ohľadom na vývinové a individuálne charakteristiky žiaka mladšieho školského veku |
navrhovať základné a rozširujúce učivo s ohľadom na vývinové a individuálne charakteristiky a sociokultúrny kontext vývinu žiaka a vyhodnocovať adekvátnosť jeho stanovenia |
hodnotiť priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka v kontexte jeho sebarozvoja |
plánovať a projektovať proces vyučovania a učenia sa detí v primárnom stupni vzdelávania |
aplikovať špecifické pedagogicko-diagnostické nástroje na idenfitikáciu psychologických a sociálnych faktory učenia sa žiaka a vyhodnocovať ich vo vzťahu k projektovaniu výučby v primárnom vzdelávaní |
realizovať vyučovanie a hodnotiť jeho priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka |
vytvárať didaktické prostriedky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov |
Kompetencie |
---|
samostatnosť v rozhodovaní pri plánovaní a riadení vyučovania, pri hodnotení priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa detí a pri plánovaní vlastného sebarozvoja |
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov |
zodpovednosť za riadenie práce |
zodpovednosť za osobnostný rozvoj |
schopnosť motivovať ľudí |
schopnosť vyjadrovať sa odborne a profesionálne komunikovať |
schopnosť adaptability, tvorivosti a flexibility |
schopnosť tolerancie a spolupráce s rodinou žiaka |
schopnosť správať sa v súlade s etickým kódexom profesie |
schopnosť posúdiť vplyv verbálnej a neverbálnej komunikácie na klímu v triede |
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť zásady plánovania, projektovania, realizácie a hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiakov
- vysvetliť ciele a obsah primárneho vzdelávania podľa aktuáne platného štátneho kurikula
- plánovať a projektovať proces vyučovania a učenia sa detí v primárnom stupni vzdelávania
- navrhovať základné a rozširujúce učivo s ohľadom na vývinové a individuálne charakteristiky a sociokultúrny kontext vývinu žiaka a vyhodnocovať adekvátnosť jeho stanovenia
- realizovať vyučovanie a hodnotiť jeho priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka
- hodnotiť priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka v kontexte jeho sebarozvoja
- vytvárať didaktické prostriedky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov
- charakterizovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy
- analyzovať a vyhodnocovať didaktické postupy vo vzťahu k vývinovým a individuálnym charakteristikám žiaka
- aplikovať špecifické metódy a formy hodnotenia s ohľadom na vývinové a individuálne charakteristiky žiaka mladšieho školského veku
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať základy projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní | ústna metóda |
charakterizovať ciele a obsah primárneho vyučovania vo vybranom okruhu učiva | ústna metóda |
popísať ciele vyučovania | ústna metóda |
analyzovať vybrané učivo z hľadiska didaktiky | písomná metóda |
naplánovať vyučovaciu hodinu s využitím materiálnych a technických prostriedkov | ústna metóda |
na simulovanej úlohe uskutočniť špeciálno-pedagogickú diagnostiku | praktické skúšanie |
uskutočniť vyučovaciu hodinu | praktické skúšanie |
vyhodnotiť uskutočnenú vyučovaciu hodinu - autodiagnostika | ústna metóda |
zvoliť vhodnú edukačnú metódu a predviesť ju vo vzťahu k vybranej diagnóze žiaka na modelovom príklade | praktické skúšanie |
porovnať rôzne procesy učenia sa a navrhnúť vhodné korekcie | ústna metóda |
vytvoriť učebnú pomôcku na dosiahnutie vybraného vzdelávacieho cieľa | praktické skúšanie |
definovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy | ústna metóda |
vysvetliť zásady hodnotenia žiakov s akcentom na objektívnosť a motiváciu vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky | ústna metóda |
vymenovať metódy hodnotenia | ústna metóda |
vyhodnotiť rozvoj komunikačných schopností vo vyučovacej hodine | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať možnosti svojho kariérneho rastu | ústna metóda |
zdôvodniť stanovené ciele profesijného rozvoja | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť zásady BOZP v súvislostiach s prácou na 1.stupni ZŠ
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci | ústna metóda |
vymenovať základné pravidlá pri poskytnutí prvej pomoci pri úrazoch a poraneniach | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- projektovať, realizovať a vyhodnocovať procesy vyučovania a učenia sa detí s ohľadom na individuálne a vývinové charakteristiky žiakov mladšieho školského veku
- kategorizovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka podľa typológie učebného a osobnostného štýlu
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka | ústna metóda |
analyzovať osobitosti učenia sa žiaka | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k rešpektovaniu sociokultúrneho kontextu vývinu žiaka
- kategorizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka podľa identifikovaných vývinových a individuálnych charakteristík žiaka
- aplikovať špecifické pedagogicko-diagnostické nástroje na idenfitikáciu psychologických a sociálnych faktory učenia sa žiaka a vyhodnocovať ich vo vzťahu k projektovaniu výučby v primárnom vzdelávaní
- rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vysvetliť zásady efektívnej komunikácie | ústna metóda |
popísať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty | písomná metóda |
charakterizovať multikulturalitu ako snahu o rovnoprávne postavenie v spoločnosti a rovnaké možnosti uplatnenia všetkých sociálnych skupín | ústna metóda |
popísať metodické pokyny na hodnotenie žiakov | ústna metóda |
uviesť individuálne charakteristiky žiaka | ústna metóda |
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka na modelovej situácii | praktické skúšanie |
rozpoznať sociálno-patologické prejavy a navrhnúť vhodné riešenie eliminácie negatívneho správania sa žiaka v modelovej úlohe | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy vo vzťahu k plneniu cieľov primárneho vzdelávania
- kategorizovať teoretické, metodické a didaktické modely výchovy a vzdelávania vo vzťahu k špecifikám primárneho vzdelávania
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať organizačné charakteristiky školského systému | ústna metóda |
charakterizovať inštitucionálne pravidlá školy | ústna metóda |
popísať základné teórie učiteľskej profesie | ústna metóda |
určiť súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka | písomná metóda |
popísať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže | ústna metóda |
vysvetliť vyučovacie a didaktické zásady a ich uplatnenie | písomná metóda |
uskutočniť vybranú školskú činnosť s použitím výchovných, vyučovacích, vzdelávacích zásad, metód, foriem, prostriedkov a postupov | praktické skúšanie |
charakterizovať vybrané školské dokumenty | ústna metóda |
charakterizovať vybranú školskú legislatívu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Metodické usmernenia |
---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63. |