Učiteľ prvého stupňa základnej školy vrátane učiteľa prvého stupňa základnej školy v nultom ročníku
Kód kvalifikácie
U2341002-00524
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2341002
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
| Vedomosti |
|---|
| vysvetliť zásady BOZP v súvislostiach s prácou na 1.stupni ZŠ |
| vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu |
| vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k rešpektovaniu sociokultúrneho kontextu vývinu žiaka |
| vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy vo vzťahu k plneniu cieľov primárneho vzdelávania |
| kategorizovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka podľa typológie učebného a osobnostného štýlu |
| vysvetliť ciele a obsah primárneho vzdelávania podľa aktuáne platného štátneho kurikula |
| vysvetliť zásady plánovania, projektovania, realizácie a hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiakov |
| kategorizovať teoretické, metodické a didaktické modely výchovy a vzdelávania vo vzťahu k špecifikám primárneho vzdelávania |
| charakterizovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy |
| kategorizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka podľa identifikovaných vývinových a individuálnych charakteristík žiaka |
| Zručnosti |
|---|
| projektovať, realizovať a vyhodnocovať procesy vyučovania a učenia sa detí s ohľadom na individuálne a vývinové charakteristiky žiakov mladšieho školského veku |
| analyzovať a vyhodnocovať didaktické postupy vo vzťahu k vývinovým a individuálnym charakteristikám žiaka |
| rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov |
| aplikovať špecifické metódy a formy hodnotenia s ohľadom na vývinové a individuálne charakteristiky žiaka mladšieho školského veku |
| navrhovať základné a rozširujúce učivo s ohľadom na vývinové a individuálne charakteristiky a sociokultúrny kontext vývinu žiaka a vyhodnocovať adekvátnosť jeho stanovenia |
| hodnotiť priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka v kontexte jeho sebarozvoja |
| plánovať a projektovať proces vyučovania a učenia sa detí v primárnom stupni vzdelávania |
| aplikovať špecifické pedagogicko-diagnostické nástroje na idenfitikáciu psychologických a sociálnych faktory učenia sa žiaka a vyhodnocovať ich vo vzťahu k projektovaniu výučby v primárnom vzdelávaní |
| realizovať vyučovanie a hodnotiť jeho priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka |
| vytvárať didaktické prostriedky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov |
| Kompetencie |
|---|
| samostatnosť v rozhodovaní pri plánovaní a riadení vyučovania, pri hodnotení priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa detí a pri plánovaní vlastného sebarozvoja |
| samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
| samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov |
| zodpovednosť za riadenie práce |
| zodpovednosť za osobnostný rozvoj |
| schopnosť motivovať ľudí |
| schopnosť vyjadrovať sa odborne a profesionálne komunikovať |
| schopnosť adaptability, tvorivosti a flexibility |
| schopnosť tolerancie a spolupráce s rodinou žiaka |
| schopnosť správať sa v súlade s etickým kódexom profesie |
| schopnosť posúdiť vplyv verbálnej a neverbálnej komunikácie na klímu v triede |
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť zásady plánovania, projektovania, realizácie a hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiakov
- vysvetliť ciele a obsah primárneho vzdelávania podľa aktuáne platného štátneho kurikula
- plánovať a projektovať proces vyučovania a učenia sa detí v primárnom stupni vzdelávania
- navrhovať základné a rozširujúce učivo s ohľadom na vývinové a individuálne charakteristiky a sociokultúrny kontext vývinu žiaka a vyhodnocovať adekvátnosť jeho stanovenia
- realizovať vyučovanie a hodnotiť jeho priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka
- hodnotiť priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka v kontexte jeho sebarozvoja
- vytvárať didaktické prostriedky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov
- charakterizovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy
- analyzovať a vyhodnocovať didaktické postupy vo vzťahu k vývinovým a individuálnym charakteristikám žiaka
- aplikovať špecifické metódy a formy hodnotenia s ohľadom na vývinové a individuálne charakteristiky žiaka mladšieho školského veku
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať základy projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní | ústna metóda |
| charakterizovať ciele a obsah primárneho vyučovania vo vybranom okruhu učiva | ústna metóda |
| popísať ciele vyučovania | ústna metóda |
| analyzovať vybrané učivo z hľadiska didaktiky | písomná metóda |
| naplánovať vyučovaciu hodinu s využitím materiálnych a technických prostriedkov | ústna metóda |
| na simulovanej úlohe uskutočniť špeciálno-pedagogickú diagnostiku | praktické skúšanie |
| uskutočniť vyučovaciu hodinu | praktické skúšanie |
| vyhodnotiť uskutočnenú vyučovaciu hodinu - autodiagnostika | ústna metóda |
| zvoliť vhodnú edukačnú metódu a predviesť ju vo vzťahu k vybranej diagnóze žiaka na modelovom príklade | praktické skúšanie |
| porovnať rôzne procesy učenia sa a navrhnúť vhodné korekcie | ústna metóda |
| vytvoriť učebnú pomôcku na dosiahnutie vybraného vzdelávacieho cieľa | praktické skúšanie |
| definovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy | ústna metóda |
| vysvetliť zásady hodnotenia žiakov s akcentom na objektívnosť a motiváciu vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky | ústna metóda |
| vymenovať metódy hodnotenia | ústna metóda |
| vyhodnotiť rozvoj komunikačných schopností vo vyučovacej hodine | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať možnosti svojho kariérneho rastu | ústna metóda |
| zdôvodniť stanovené ciele profesijného rozvoja | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť zásady BOZP v súvislostiach s prácou na 1.stupni ZŠ
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci | ústna metóda |
| vymenovať základné pravidlá pri poskytnutí prvej pomoci pri úrazoch a poraneniach | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- projektovať, realizovať a vyhodnocovať procesy vyučovania a učenia sa detí s ohľadom na individuálne a vývinové charakteristiky žiakov mladšieho školského veku
- kategorizovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka podľa typológie učebného a osobnostného štýlu
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka | ústna metóda |
| analyzovať osobitosti učenia sa žiaka | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k rešpektovaniu sociokultúrneho kontextu vývinu žiaka
- kategorizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka podľa identifikovaných vývinových a individuálnych charakteristík žiaka
- aplikovať špecifické pedagogicko-diagnostické nástroje na idenfitikáciu psychologických a sociálnych faktory učenia sa žiaka a vyhodnocovať ich vo vzťahu k projektovaniu výučby v primárnom vzdelávaní
- rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vysvetliť zásady efektívnej komunikácie | ústna metóda |
| popísať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty | písomná metóda |
| charakterizovať multikulturalitu ako snahu o rovnoprávne postavenie v spoločnosti a rovnaké možnosti uplatnenia všetkých sociálnych skupín | ústna metóda |
| popísať metodické pokyny na hodnotenie žiakov | ústna metóda |
| uviesť individuálne charakteristiky žiaka | ústna metóda |
| identifikovať individuálne charakteristiky žiaka na modelovej situácii | praktické skúšanie |
| rozpoznať sociálno-patologické prejavy a navrhnúť vhodné riešenie eliminácie negatívneho správania sa žiaka v modelovej úlohe | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy vo vzťahu k plneniu cieľov primárneho vzdelávania
- kategorizovať teoretické, metodické a didaktické modely výchovy a vzdelávania vo vzťahu k špecifikám primárneho vzdelávania
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať organizačné charakteristiky školského systému | ústna metóda |
| charakterizovať inštitucionálne pravidlá školy | ústna metóda |
| popísať základné teórie učiteľskej profesie | ústna metóda |
| určiť súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka | písomná metóda |
| popísať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže | ústna metóda |
| vysvetliť vyučovacie a didaktické zásady a ich uplatnenie | písomná metóda |
| uskutočniť vybranú školskú činnosť s použitím výchovných, vyučovacích, vzdelávacích zásad, metód, foriem, prostriedkov a postupov | praktické skúšanie |
| charakterizovať vybrané školské dokumenty | ústna metóda |
| charakterizovať vybranú školskú legislatívu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63. |