Učiteľ prvého stupňa základnej školy v triedach a školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením
Kód kvalifikácie
U2352002-00523
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2352002
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Vedomosti |
---|
definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci |
vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakovi |
vysvetliť zásady efektívnej komunikácie |
vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu |
charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže s akcentom na zdravotné znevýhodnenie |
definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy |
opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
popísať základné teórie učiteľskej profesie |
vymedziť ciele a obsah primárneho vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní |
charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty |
definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
definovať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky |
charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov |
charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie |
charakterizovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy |
definovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
Zručnosti |
---|
analyzovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia |
uskutočniť didaktickú analýzu učiva |
formulovať ciele vyučovania v podobe učebných požiadaviek |
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procese |
riadiť výchovno-vzdelávací proces |
využívať materiálne a technické prostriedky vo vyučovaní |
rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov |
zanalyzovať vzdelávací proces, porovnať ho s naprojektovaným procesom a uskutočniť korekcie |
realizovať špeciálny edukačný proces v rôznych organizačných podmienkach |
zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov |
aplikovať náhradné komunikačné systémy |
pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy |
aplikovať metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky |
vytvoriť učebné pomôcky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov |
Kompetencie |
---|
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
samostatnosť v rozhodovaní |
zodpovednosť za riadenie práce |
zodpovednosť za osobnostný rozvoj |
schopnosť motivovať ľudí |
schopnosť riešiť problémy a konflikty |
schopnosť adaptability a flexibility v myslení |
schopnosť posúdiť vplyv verbálnej a neverbálnej komunikácie |
Hodnotená spôsobilosť
- definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci | ústna metóda |
vymenovať základné pravidlá pri poskytnutí prvej pomoci pri úrazoch a poraneniach | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní
- vymedziť ciele a obsah primárneho vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- formulovať ciele vyučovania v podobe učebných požiadaviek
- uskutočniť didaktickú analýzu učiva
- plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procese
- riadiť výchovno-vzdelávací proces
- realizovať špeciálny edukačný proces v rôznych organizačných podmienkach
- využívať materiálne a technické prostriedky vo vyučovaní
- zanalyzovať vzdelávací proces, porovnať ho s naprojektovaným procesom a uskutočniť korekcie
- zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov
- vytvoriť učebné pomôcky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov
- charakterizovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy
- hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia
- aplikovať náhradné komunikačné systémy
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať základy projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní | ústna metóda |
charakterizovať ciele a obsah primárneho vyučovania vo vybranom okruhu učiva | ústna metóda |
popísať ciele vyučovania | ústna metóda |
analyzovať vybrané učivo z hľadiska didaktiky | písomná metóda |
naplánovať vyučovaciu hodinu s využitím materiálnych a technických prostriedkov | ústna metóda |
na simulovanej úlohe uskutočniť špeciálno-pedagogickú diagnostiku | praktické skúšanie |
uskutočniť vyučovaciu hodinu | praktické skúšanie |
vyhodnotiť uskutočnenú vyučovaciu hodinu - autodiagnostika | ústna metóda |
zvoliť vhodnú edukačnú metódu a predviesť ju vo vzťahu k vybranej diagnóze žiaka na modelovom príklade | praktické skúšanie |
porovnať rôzne procesy učenia sa a navrhnúť vhodné korekcie | ústna metóda |
popísať použitie špeciálnych metód na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov | ústna metóda |
popísať príčiny a symptómy zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov | ústna metóda |
vytvoriť učebnú pomôcku na dosiahnutie vybraného vzdelávacieho cieľa | praktické skúšanie |
definovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy | ústna metóda |
vysvetliť zásady hodnotenia žiakov s akcentom na objektívnosť a motiváciu vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky | ústna metóda |
vymenovať metódy hodnotenia | ústna metóda |
vyhodnotiť rozvoj komunikačných schopností vo vyučovacej hodine | ústna metóda |
navrhnúť použitie náhradných komunikačných systémov pre žiaka s konkrétnym zdravotným znevýhodnením | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať možnosti svojho kariérneho rastu | ústna metóda |
zdôvodniť stanovené ciele profesijného rozvoja | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov
- charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie
- analyzovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vysvetliť etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov | ústna metóda |
popísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | písomná metóda |
charakterizovať špeciálno-pedagogické javy a procesy | písomná metóda |
analyzovať osobitosti učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
popísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
navrhnúť a pripraviť vzdelávací, korekčný, stimulačný a rozvíjajúci program | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
- definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty
- vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakovi
- definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- definovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- identifikovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vysvetliť zásady efektívnej komunikácie | ústna metóda |
popísať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty | písomná metóda |
charakterizovať multikulturalitu ako snahu o rovnoprávne postavenie v spoločnosti a rovnaké možnosti uplatnenia všetkých sociálnych skupín | ústna metóda |
popísať metodické pokyny na hodnotenie žiakov so ŠVVP | ústna metóda |
uviesť individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka na modelovej situácii | praktické skúšanie |
rozpoznať sociálno-patologické prejavy a navrhnúť vhodné riešenie eliminácie negatívneho správania sa žiaka v modelovej úlohe | praktické skúšanie |
navrhnúť konkrétnu pomoc pri profesionálnej orientácii žiaka so ŠVVP | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
- popísať základné teórie učiteľskej profesie
- charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže s akcentom na zdravotné znevýhodnenie
- definovať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky
- aplikovať metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať organizačné charakteristiky školského systému | ústna metóda |
charakterizovať inštitucionálne pravidlá školy | ústna metóda |
popísať základné teórie učiteľskej profesie | ústna metóda |
určiť súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | písomná metóda |
popísať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže s akcentom na zdravotné znevýhodnenie | ústna metóda |
vysvetliť vyučovacie a didaktické zásady a ich uplatnenie v špeciálnej edukácii | písomná metóda |
popísať základné pojmy a princípy špeciálnej pedagogiky | písomná metóda |
predviesť metódy špeciálno-pedagogickej diagnostiky na modelovej úlohe | praktické skúšanie |
uskutočniť vybranú školskú činnosť s použitím špeciálnych výchovných, vyučovacích, vzdelávacích zásad, metód, foriem, prostriedkov a postupov | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Metodické usmernenia |
---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63. |