Učiteľ prvého stupňa základnej školy v triedach a školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením
Kód kvalifikácie
U2352002-00523
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2352002
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
| Vedomosti |
|---|
| definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci |
| vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakovi |
| vysvetliť zásady efektívnej komunikácie |
| vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu |
| charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže s akcentom na zdravotné znevýhodnenie |
| definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy |
| opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| popísať základné teórie učiteľskej profesie |
| vymedziť ciele a obsah primárneho vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní |
| charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty |
| definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| definovať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky |
| charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov |
| charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie |
| charakterizovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy |
| definovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| Zručnosti |
|---|
| analyzovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia |
| uskutočniť didaktickú analýzu učiva |
| formulovať ciele vyučovania v podobe učebných požiadaviek |
| identifikovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procese |
| riadiť výchovno-vzdelávací proces |
| využívať materiálne a technické prostriedky vo vyučovaní |
| rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov |
| zanalyzovať vzdelávací proces, porovnať ho s naprojektovaným procesom a uskutočniť korekcie |
| realizovať špeciálny edukačný proces v rôznych organizačných podmienkach |
| zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov |
| aplikovať náhradné komunikačné systémy |
| pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy |
| aplikovať metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky |
| vytvoriť učebné pomôcky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov |
| Kompetencie |
|---|
| samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
| samostatnosť v rozhodovaní |
| zodpovednosť za riadenie práce |
| zodpovednosť za osobnostný rozvoj |
| schopnosť motivovať ľudí |
| schopnosť riešiť problémy a konflikty |
| schopnosť adaptability a flexibility v myslení |
| schopnosť posúdiť vplyv verbálnej a neverbálnej komunikácie |
Hodnotená spôsobilosť
- definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci | ústna metóda |
| vymenovať základné pravidlá pri poskytnutí prvej pomoci pri úrazoch a poraneniach | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní
- vymedziť ciele a obsah primárneho vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- formulovať ciele vyučovania v podobe učebných požiadaviek
- uskutočniť didaktickú analýzu učiva
- plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procese
- riadiť výchovno-vzdelávací proces
- realizovať špeciálny edukačný proces v rôznych organizačných podmienkach
- využívať materiálne a technické prostriedky vo vyučovaní
- zanalyzovať vzdelávací proces, porovnať ho s naprojektovaným procesom a uskutočniť korekcie
- zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov
- vytvoriť učebné pomôcky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov
- charakterizovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy
- hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia
- aplikovať náhradné komunikačné systémy
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať základy projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní | ústna metóda |
| charakterizovať ciele a obsah primárneho vyučovania vo vybranom okruhu učiva | ústna metóda |
| popísať ciele vyučovania | ústna metóda |
| analyzovať vybrané učivo z hľadiska didaktiky | písomná metóda |
| naplánovať vyučovaciu hodinu s využitím materiálnych a technických prostriedkov | ústna metóda |
| na simulovanej úlohe uskutočniť špeciálno-pedagogickú diagnostiku | praktické skúšanie |
| uskutočniť vyučovaciu hodinu | praktické skúšanie |
| vyhodnotiť uskutočnenú vyučovaciu hodinu - autodiagnostika | ústna metóda |
| zvoliť vhodnú edukačnú metódu a predviesť ju vo vzťahu k vybranej diagnóze žiaka na modelovom príklade | praktické skúšanie |
| porovnať rôzne procesy učenia sa a navrhnúť vhodné korekcie | ústna metóda |
| popísať použitie špeciálnych metód na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov | ústna metóda |
| popísať príčiny a symptómy zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov | ústna metóda |
| vytvoriť učebnú pomôcku na dosiahnutie vybraného vzdelávacieho cieľa | praktické skúšanie |
| definovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy | ústna metóda |
| vysvetliť zásady hodnotenia žiakov s akcentom na objektívnosť a motiváciu vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky | ústna metóda |
| vymenovať metódy hodnotenia | ústna metóda |
| vyhodnotiť rozvoj komunikačných schopností vo vyučovacej hodine | ústna metóda |
| navrhnúť použitie náhradných komunikačných systémov pre žiaka s konkrétnym zdravotným znevýhodnením | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať možnosti svojho kariérneho rastu | ústna metóda |
| zdôvodniť stanovené ciele profesijného rozvoja | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov
- charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie
- analyzovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vysvetliť etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov | ústna metóda |
| popísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | písomná metóda |
| charakterizovať špeciálno-pedagogické javy a procesy | písomná metóda |
| analyzovať osobitosti učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| popísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| navrhnúť a pripraviť vzdelávací, korekčný, stimulačný a rozvíjajúci program | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
- definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty
- vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakovi
- definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- definovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- identifikovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vysvetliť zásady efektívnej komunikácie | ústna metóda |
| popísať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty | písomná metóda |
| charakterizovať multikulturalitu ako snahu o rovnoprávne postavenie v spoločnosti a rovnaké možnosti uplatnenia všetkých sociálnych skupín | ústna metóda |
| popísať metodické pokyny na hodnotenie žiakov so ŠVVP | ústna metóda |
| uviesť individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| identifikovať individuálne charakteristiky žiaka na modelovej situácii | praktické skúšanie |
| rozpoznať sociálno-patologické prejavy a navrhnúť vhodné riešenie eliminácie negatívneho správania sa žiaka v modelovej úlohe | praktické skúšanie |
| navrhnúť konkrétnu pomoc pri profesionálnej orientácii žiaka so ŠVVP | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
- popísať základné teórie učiteľskej profesie
- charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže s akcentom na zdravotné znevýhodnenie
- definovať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky
- aplikovať metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať organizačné charakteristiky školského systému | ústna metóda |
| charakterizovať inštitucionálne pravidlá školy | ústna metóda |
| popísať základné teórie učiteľskej profesie | ústna metóda |
| určiť súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | písomná metóda |
| popísať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže s akcentom na zdravotné znevýhodnenie | ústna metóda |
| vysvetliť vyučovacie a didaktické zásady a ich uplatnenie v špeciálnej edukácii | písomná metóda |
| popísať základné pojmy a princípy špeciálnej pedagogiky | písomná metóda |
| predviesť metódy špeciálno-pedagogickej diagnostiky na modelovej úlohe | praktické skúšanie |
| uskutočniť vybranú školskú činnosť s použitím špeciálnych výchovných, vyučovacích, vzdelávacích zásad, metód, foriem, prostriedkov a postupov | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63. |