Učiteľ prvého stupňa základnej školy v triedach a školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením

Kód kvalifikácie

U2352002-00523

Úroveň SKKR

7

SK ISCO-08

2352002

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakovi
vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže s akcentom na zdravotné znevýhodnenie
definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
popísať základné teórie učiteľskej profesie
vymedziť ciele a obsah primárneho vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní
charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty
definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
definovať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky
charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov
charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie
charakterizovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy
definovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Zručnosti
analyzovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia
uskutočniť didaktickú analýzu učiva
formulovať ciele vyučovania v podobe učebných požiadaviek
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procese
riadiť výchovno-vzdelávací proces
využívať materiálne a technické prostriedky vo vyučovaní
rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov
zanalyzovať vzdelávací proces, porovnať ho s naprojektovaným procesom a uskutočniť korekcie
realizovať špeciálny edukačný proces v rôznych organizačných podmienkach
zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov
aplikovať náhradné komunikačné systémy
pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy
aplikovať metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky
vytvoriť učebné pomôcky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov
Kompetencie
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
samostatnosť v rozhodovaní
zodpovednosť za riadenie práce
zodpovednosť za osobnostný rozvoj
schopnosť motivovať ľudí
schopnosť riešiť problémy a konflikty
schopnosť adaptability a flexibility v myslení
schopnosť posúdiť vplyv verbálnej a neverbálnej komunikácie

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práciústna metóda
vymenovať základné pravidlá pri poskytnutí prvej pomoci pri úrazoch a poraneniachústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní
  • vymedziť ciele a obsah primárneho vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • formulovať ciele vyučovania v podobe učebných požiadaviek
  • uskutočniť didaktickú analýzu učiva
  • plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procese
  • riadiť výchovno-vzdelávací proces
  • realizovať špeciálny edukačný proces v rôznych organizačných podmienkach
  • využívať materiálne a technické prostriedky vo vyučovaní
  • zanalyzovať vzdelávací proces, porovnať ho s naprojektovaným procesom a uskutočniť korekcie
  • zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov
  • vytvoriť učebné pomôcky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov
  • charakterizovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedy
  • hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia
  • aplikovať náhradné komunikačné systémy
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať základy projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaníústna metóda
charakterizovať ciele a obsah primárneho vyučovania vo vybranom okruhu učivaústna metóda
popísať ciele vyučovaniaústna metóda
analyzovať vybrané učivo z hľadiska didaktikypísomná metóda
naplánovať vyučovaciu hodinu s využitím materiálnych a technických prostriedkovústna metóda
na simulovanej úlohe uskutočniť špeciálno-pedagogickú diagnostikupraktické skúšanie
uskutočniť vyučovaciu hodinupraktické skúšanie
vyhodnotiť uskutočnenú vyučovaciu hodinu - autodiagnostikaústna metóda
zvoliť vhodnú edukačnú metódu a predviesť ju vo vzťahu k vybranej diagnóze žiaka na modelovom príkladepraktické skúšanie
porovnať rôzne procesy učenia sa a navrhnúť vhodné korekcieústna metóda
popísať použitie špeciálnych metód na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakovústna metóda
popísať príčiny a symptómy zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesovústna metóda
vytvoriť učebnú pomôcku na dosiahnutie vybraného vzdelávacieho cieľapraktické skúšanie
definovať metodologické východiská poznávania žiakov a školskej triedyústna metóda
vysvetliť zásady hodnotenia žiakov s akcentom na objektívnosť a motiváciu vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristikyústna metóda
vymenovať metódy hodnoteniaústna metóda
vyhodnotiť rozvoj komunikačných schopností vo vyučovacej hodineústna metóda
navrhnúť použitie náhradných komunikačných systémov pre žiaka s konkrétnym zdravotným znevýhodnenímpraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať možnosti svojho kariérneho rastuústna metóda
zdôvodniť stanovené ciele profesijného rozvojaústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov
  • charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie
  • analyzovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vysvetliť etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesovústna metóda
popísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamipísomná metóda
charakterizovať špeciálno-pedagogické javy a procesypísomná metóda
analyzovať osobitosti učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebamiústna metóda
popísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda
navrhnúť a pripraviť vzdelávací, korekčný, stimulačný a rozvíjajúci programpraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
  • definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty
  • vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakovi
  • definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • definovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • identifikovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vysvetliť zásady efektívnej komunikácieústna metóda
popísať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspektypísomná metóda
charakterizovať multikulturalitu ako snahu o rovnoprávne postavenie v spoločnosti a rovnaké možnosti uplatnenia všetkých sociálnych skupínústna metóda
popísať metodické pokyny na hodnotenie žiakov so ŠVVPústna metóda
uviesť individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka na modelovej situáciipraktické skúšanie
rozpoznať sociálno-patologické prejavy a navrhnúť vhodné riešenie eliminácie negatívneho správania sa žiaka v modelovej úlohepraktické skúšanie
navrhnúť konkrétnu pomoc pri profesionálnej orientácii žiaka so ŠVVPpraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
  • popísať základné teórie učiteľskej profesie
  • charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže s akcentom na zdravotné znevýhodnenie
  • definovať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky
  • aplikovať metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať organizačné charakteristiky školského systémuústna metóda
charakterizovať inštitucionálne pravidlá školyústna metóda
popísať základné teórie učiteľskej profesieústna metóda
určiť súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamipísomná metóda
popísať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže s akcentom na zdravotné znevýhodnenieústna metóda
vysvetliť vyučovacie a didaktické zásady a ich uplatnenie v špeciálnej edukáciipísomná metóda
popísať základné pojmy a princípy špeciálnej pedagogikypísomná metóda
predviesť metódy špeciálno-pedagogickej diagnostiky na modelovej úlohepraktické skúšanie
uskutočniť vybranú školskú činnosť s použitím špeciálnych výchovných, vyučovacích, vzdelávacích zásad, metód, foriem, prostriedkov a postupovpraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.

Metodické usmernenia

Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63.