Špeciálny pedagóg

Kód kvalifikácie

U2359003-00521

Úroveň SKKR

7

SK ISCO-08

2359003

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
definovať teoreticko-filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľov
vysvetliť argumenty pre zvolené metódy individuálneho prístupu v rámci výchovnej rehabilitácie
charakterizovať metódy diagnostiky a výskumu v oblasti pedagogickej praxe
opísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
definovať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky
vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní
definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie
opísať etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesov
definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty
Zručnosti
aplikovať matematicko-štatistické metódy pri spracovaní výskumných údajov
aplikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesu (psycholigvistika, informatika, sémantika a pod.)
identifikovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov
realizovať špeciálny edukačný proces v rôznych organizačných podmienkach
aplikovať pri výukovej rehabilitácii v individuálnych prípadoch najnovšie technické a kompenzačné prostriedky
aplikovať komunikačné schopnosti a náhradné komunikačné systémy
aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu
poskytovať rady a pomoc rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami pri riešení výchovných problémov
poskytovať rady a usmernenia pri profesionálnej orientácii žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy
aplikovať metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky
aplikovať metódy výchovnej rehabilitácie s osobitným zreteľom na príslušnú špeciálnu didaktiku a na poradenskú činnosť
koncipovať špeciálne edukačné, korekčné a stimulačné programy
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procese
Kompetencie
samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov
schopnosť osvojovať si nové poznatky v rámci odboru
samostatnosť pri plánovaní a realizovaní svojho profesijného rastu a sebarozvoja
zodpovednosť pri plnení úloh
schopnosť vyjednávať s ľuďmi
schopnosť kooperovať s ostatnými odborníkmi v rámci pracovných tímov
schopnosť riadiť sa vo svojej činnosti právnymi a etickými normami

Hodnotená spôsobilosť

  • interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie
  • opísať etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesov
  • vysvetliť argumenty pre zvolené metódy individuálneho prístupu v rámci výchovnej rehabilitácie
  • aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu
  • definovať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
špecifikovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológieústna metóda
vysvetliť etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesovústna metóda
zdôvodniť teoreticky argumenty pre zvolené metódy individuálneho prístupu v rámci výchovnej rehabilitácieústna metóda
zvoliť vhodnú metódu a predviesť ju vo vzťahu k vybranej diagnóze žiaka na modelovom prípadepraktické skúšanie
predviesť príklad z informatiky do špeciálneho edukačného procesupraktické skúšanie
popísať pojmy a princípy v oblasti špeciálnej pedagogiky na konkrétnom príkladepísomná metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

 Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
  • definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
  • charakterizovať metódy diagnostiky a výskumu v oblasti pedagogickej praxe
  • definovať teoreticko-filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľov
  • opísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • aplikovať metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky
  • vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
charakterizovať školský systém a inštitucionálne pravidlá školyústna metóda
popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práciústna metóda
vysvetliť metódy diagnostiky a výskumu v oblasti pedagogickej praxeústna metóda
interpretovať teoreticko-filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľovústna metóda
vysvetliť integráciu a inklúziu žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na modelovej situáciiústna metóda
navrhnúť vhodné riešenie v modelovej úlohe na aplikáciu metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky v praxiústna metóda
navrhnúť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastuústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

 Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty
  • identifikovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • koncipovať špeciálne edukačné, korekčné a stimulačné programy
  • vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať filozoficko-metodické východiská hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda
identifikovať individuálnu charakteristiku žiaka so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami na modelovej úlohepraktické skúšanie
navrhnúť vhodné riešenie na využitie špeciálnych edukačných, korekčných a stimulačných programov v modelovej vyučovacej hodineústna metóda
popísať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • aplikovať metódy výchovnej rehabilitácie s osobitným zreteľom na príslušnú špeciálnu didaktiku a na poradenskú činnosť
  • zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov
  • opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • identifikovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda
navrhnúť vhodné riešenie v modelovej úlohe na aplikáciu metódy výchovnej rehabilitácieústna metóda
opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda
popísať adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakovústna metóda
charakterizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebamiústna metóda
popísať zásady efektívnej komunikácieústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • aplikovať matematicko-štatistické metódy pri spracovaní výskumných údajov
  • aplikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesu (psycholigvistika, informatika, sémantika a pod.)
  • aplikovať pri výukovej rehabilitácii v individuálnych prípadoch najnovšie technické a kompenzačné prostriedky
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
demonštrovať matematicko-štatistické metódy pri spracovaní výskumných údajovpraktické skúšanie
špecifikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesuústna metóda
predviesť najnovšie technické a kompenzačné prostriedkypraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • realizovať špeciálny edukačný proces v rôznych organizačných podmienkach
  • aplikovať komunikačné schopnosti a náhradné komunikačné systémy
  • poskytovať rady a pomoc rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami pri riešení výchovných problémov
  • poskytovať rady a usmernenia pri profesionálnej orientácii žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy
  • plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procese
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
navrhnúť špeciálny edukačný procesústna metóda
zvoliť vhodné komunikačné schopnosti a náhradné komunikačné systémyústna metóda
usmerniť a pomôcť rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami pri riešení výchovných problémovústna metóda
poskytnúť rady a usmernenia pri profesionálnej orientácii žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamipraktické skúšanie
pripraviť vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programyústna metóda
naplánovať a zorganizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procesepraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Metodické usmernenia

Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63