Špeciálny pedagóg
Kód kvalifikácie
U2359003-00521
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2359003
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
| Vedomosti |
|---|
| definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci |
| vysvetliť zásady efektívnej komunikácie |
| definovať teoreticko-filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľov |
| vysvetliť argumenty pre zvolené metódy individuálneho prístupu v rámci výchovnej rehabilitácie |
| charakterizovať metódy diagnostiky a výskumu v oblasti pedagogickej praxe |
| opísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| definovať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky |
| vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní |
| definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy |
| vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu |
| charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie |
| opísať etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesov |
| definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty |
| Zručnosti |
|---|
| aplikovať matematicko-štatistické metódy pri spracovaní výskumných údajov |
| aplikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesu (psycholigvistika, informatika, sémantika a pod.) |
| identifikovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov |
| realizovať špeciálny edukačný proces v rôznych organizačných podmienkach |
| aplikovať pri výukovej rehabilitácii v individuálnych prípadoch najnovšie technické a kompenzačné prostriedky |
| aplikovať komunikačné schopnosti a náhradné komunikačné systémy |
| aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu |
| poskytovať rady a pomoc rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami pri riešení výchovných problémov |
| poskytovať rady a usmernenia pri profesionálnej orientácii žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy |
| aplikovať metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky |
| aplikovať metódy výchovnej rehabilitácie s osobitným zreteľom na príslušnú špeciálnu didaktiku a na poradenskú činnosť |
| koncipovať špeciálne edukačné, korekčné a stimulačné programy |
| identifikovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procese |
| Kompetencie |
|---|
| samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov |
| schopnosť osvojovať si nové poznatky v rámci odboru |
| samostatnosť pri plánovaní a realizovaní svojho profesijného rastu a sebarozvoja |
| zodpovednosť pri plnení úloh |
| schopnosť vyjednávať s ľuďmi |
| schopnosť kooperovať s ostatnými odborníkmi v rámci pracovných tímov |
| schopnosť riadiť sa vo svojej činnosti právnymi a etickými normami |
Hodnotená spôsobilosť
- interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie
- opísať etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesov
- vysvetliť argumenty pre zvolené metódy individuálneho prístupu v rámci výchovnej rehabilitácie
- aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu
- definovať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| špecifikovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie | ústna metóda |
| vysvetliť etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesov | ústna metóda |
| zdôvodniť teoreticky argumenty pre zvolené metódy individuálneho prístupu v rámci výchovnej rehabilitácie | ústna metóda |
| zvoliť vhodnú metódu a predviesť ju vo vzťahu k vybranej diagnóze žiaka na modelovom prípade | praktické skúšanie |
| predviesť príklad z informatiky do špeciálneho edukačného procesu | praktické skúšanie |
| popísať pojmy a princípy v oblasti špeciálnej pedagogiky na konkrétnom príklade | písomná metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
- definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
- charakterizovať metódy diagnostiky a výskumu v oblasti pedagogickej praxe
- definovať teoreticko-filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľov
- opísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- aplikovať metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky
- vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| charakterizovať školský systém a inštitucionálne pravidlá školy | ústna metóda |
| popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci | ústna metóda |
| vysvetliť metódy diagnostiky a výskumu v oblasti pedagogickej praxe | ústna metóda |
| interpretovať teoreticko-filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľov | ústna metóda |
| vysvetliť integráciu a inklúziu žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na modelovej situácii | ústna metóda |
| navrhnúť vhodné riešenie v modelovej úlohe na aplikáciu metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky v praxi | ústna metóda |
| navrhnúť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty
- identifikovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- koncipovať špeciálne edukačné, korekčné a stimulačné programy
- vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať filozoficko-metodické východiská hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| identifikovať individuálnu charakteristiku žiaka so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami na modelovej úlohe | praktické skúšanie |
| navrhnúť vhodné riešenie na využitie špeciálnych edukačných, korekčných a stimulačných programov v modelovej vyučovacej hodine | ústna metóda |
| popísať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- aplikovať metódy výchovnej rehabilitácie s osobitným zreteľom na príslušnú špeciálnu didaktiku a na poradenskú činnosť
- zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov
- opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- identifikovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| navrhnúť vhodné riešenie v modelovej úlohe na aplikáciu metódy výchovnej rehabilitácie | ústna metóda |
| opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| popísať adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov | ústna metóda |
| charakterizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| popísať zásady efektívnej komunikácie | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- aplikovať matematicko-štatistické metódy pri spracovaní výskumných údajov
- aplikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesu (psycholigvistika, informatika, sémantika a pod.)
- aplikovať pri výukovej rehabilitácii v individuálnych prípadoch najnovšie technické a kompenzačné prostriedky
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| demonštrovať matematicko-štatistické metódy pri spracovaní výskumných údajov | praktické skúšanie |
| špecifikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesu | ústna metóda |
| predviesť najnovšie technické a kompenzačné prostriedky | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- realizovať špeciálny edukačný proces v rôznych organizačných podmienkach
- aplikovať komunikačné schopnosti a náhradné komunikačné systémy
- poskytovať rady a pomoc rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami pri riešení výchovných problémov
- poskytovať rady a usmernenia pri profesionálnej orientácii žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy
- plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procese
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| navrhnúť špeciálny edukačný proces | ústna metóda |
| zvoliť vhodné komunikačné schopnosti a náhradné komunikačné systémy | ústna metóda |
| usmerniť a pomôcť rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami pri riešení výchovných problémov | ústna metóda |
| poskytnúť rady a usmernenia pri profesionálnej orientácii žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | praktické skúšanie |
| pripraviť vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy | ústna metóda |
| naplánovať a zorganizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procese | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |