Tréner športovej školy a tréner športovej triedy

Kód kvalifikácie

U3422004-00462

Úroveň SKKR

7

SK ISCO-08

3422004

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
vysvetliť pedagogicko-psychologické základy výchovy a vzdelávania v športovej príprave
vymedziť teoretické a didaktické základy športovej špecializácie a tréningu
vymenovať povinnú pedagogickú dokumentáciu
charakterizovať základné školské dokumenty
popísať biologickú, psychologickú a sociálnu podstatu ľudského organizmu
charakterizovať biomechanickú štruktúru pohybovej činnosti
popísať zásady tvorby diagnostických nástrojov
opísať metódy a stratégie personálneho rozvoja žiaka so športovým nadaním
vysvetliť zásady správnej výživy športovca podľa pohlavia a vekovej kategórie
vymedziť základné právne a občianske problémy svojho športu
opísať antropometrické, historické, metodologické, biochemické základy športového pohybu
popísať spôsob osvojovania si a zdokonaľovania techniky pohybu vo vlastnej športovej špecializácii
určiť štruktúru športového výkonu
definovať pravidlá periodizácie a opísať zložky športového tréningu
definovať princípy plánovania a projektovania tréningového procesu
opísať zásady efektívneho riadenia a organizovania športového tréningu
identifikovať fyziológiu telesných cvičení a adaptačných procesov na tréningové zaťaženie
vysvetliť teóriu a prax športovej masáže, regenerácie, kineziológie
opísať konštrukciu a techniku využitia športového náradia a náčinia v tréningu v príslušnom druhu športu
charakterizovať využívanie povolených podporných prostriedkov a ich vplyv na výkon
definovať riziká sociálno-patologických javov v športe (doping, využívania nepovolených podporných prostriedkov)
charakterizovať základy športovej kinantropológie, edukológie a humanistiky
Zručnosti
analyzovať štruktúru podnetov, zmeny trénovanosti
viesť športovú prípravu a telovýchovný proces
diagnostikovať talentovanosť, výkonnosť a zmeny trénovanosti
predviesť základné lokomócie a cvičenia v tréningu športovcov
uplatňovať metódy zaťažovania, metódy adaptácie, regenerácie a dlhodobého plánovania
aplikovať systém tréningového zaťaženia na základe objektivizovaných vstupných a priebežných informácií
plánovať a projektovať tréningový proces
riadiť a realizovať tréningový proces
hodnotiť priebeh a výsledky tréningového procesu žiaka so športovým nadaním
prispôsobiť naplánovanú činnosť aktuálnym podmienkam tréningového procesu
organizovať telovýchovné a športové aktivity
koordinovať športovcov v priebehu súťaže
implementovať nové poznatky do didaktického procesu v športe v celej škále svojej pôsobnosti
aplikovať zásady BOZP
Kompetencie
zodpovednosť za bezpečnosť a ochranu zdravia žiakov
schopnosť pohotovo a primerane rýchlo reagovať na výkony žiakov
schopnosť formovať vlastnú riadiacu činnosť v edukačnom procese
schopnosť vyhľadávať nové odborné informácie
samostatnosť pri spracovávaní a vyjadrovaní informácií
schopnosť preukázať fyzickú zdatnosť
digitálna gramotnosť
schopnosť prijať strategicky a takticky účinné rozhodnutia
schopnosť efektívne komunikovať verbálne a neverbálne
schopnosť komunikovať všetkými dostupnými prostriedkami a formami diskrétne, takticky a eticky
schopnosť riešiť konflikty konštruktívne a kooperatívne
schopnosť správať sa empaticky, prosociálne a primerane tolerantne
schopnosť ovplyvňovať pozitívnu klímu a prostredie podnecujúce rozvoj osobnosti žiaka so športovým nadaním

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť pedagogicko-psychologické základy výchovy a vzdelávania v športovej príprave
  • charakterizovať základy športovej kinantropológie, edukológie a humanistiky
  • vymedziť teoretické a didaktické základy športovej špecializácie a tréningu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
charakterizovať základné pedagogicko-psychologické princípy výchovy a vzdelávania v športovej prípraveiústna metóda
vymenovať a charakterizovať metódy na zisťovanie pohybových predpokladov a prejavov človeka v športeústna metóda
vysvetliť vývin pohybových predpokladov a prejavov človeka v závislosti od biologických, psychologických a sociálnych činiteľovústna metóda
opísať základné metódy a spôsoby rozvoja, zdokonaľovania, učenia sa pohybu, športového tréningu a prípravy žiakov v rôznych druhoch športu a športovej aktivityústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • popísať biologickú, psychologickú a sociálnu podstatu ľudského organizmu
  • opísať antropometrické, historické, metodologické, biochemické základy športového pohybu
  • charakterizovať biomechanickú štruktúru pohybovej činnosti
  • popísať spôsob osvojovania si a zdokonaľovania techniky pohybu vo vlastnej športovej špecializácii
  • určiť štruktúru športového výkonu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
obhájiť vedomosti z biológie človekapísomná metóda
vysvetliť vybrané javy a procesy prebiehajúce v ľudskom organizmeústna metóda
opísať a vysvetliť základy športového pohybu z historického hľadiskaústna metóda
vysvetliť biomechanickú štruktúru pohybovej činnostipísomná metóda
vybrať vhodný postup pre zdokonaľovanie techniky pohybu vo vlastnej športovej špecializáciiústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • popísať zásady tvorby diagnostických nástrojov
  • diagnostikovať talentovanosť, výkonnosť a zmeny trénovanosti
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
opísať metódy a nástroje identifikácie vývinových a individuálnych charakteristík žiaka so športovým nadanímpísomná metóda
vybrať vhodnú metódu na zistenie talentu žiaka a jeho výkonnostiústna metóda
uplatniť vhodný postup diagnostiky talentovanosti na základe predložených výsledkov testovania a vyšetrenia predpokladov na dosiahnutie športovej výkonnostiústna metóda
interpretovať výsledky diagnostiky a vyvodiť závery pre optimalizáciu tréningového procesuústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať princípy plánovania a projektovania tréningového procesu
  • opísať zásady efektívneho riadenia a organizovania športového tréningu
  • definovať pravidlá periodizácie a opísať zložky športového tréningu
  • opísať konštrukciu a techniku využitia športového náradia a náčinia v tréningu v príslušnom druhu športu
  • predviesť základné lokomócie a cvičenia v tréningu športovcov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
tvoriť individuálne tréningové plány žiakov so športovým nadaním v spolupráci s ďalšími odborníkmipísomná metóda
vysvetliť didaktické , psychologické a sociálne zákonitosti plánovania a realizácie tréningového procesuústna metóda
samostatne tvoriť tréningové plány pre jednotlivé vekové a výkonnostné kategórie pohybovo nadaných žiakovpísomná metóda
zaraďovať do tréningových plánov didaktické a metodické inovácie tréningového procesu v súlade s výsledkami diagnostiky a predchádzajúceho tréningového procesupísomná metóda
uplatňovať správnu techniku manipulácie so športovým náradím a náčinímústna metóda
vhodne využiť informačno-komunikačné technológie v tréningovom procese na zobrazenie základných princípov správnych lokomóciípraktické skúšanie
samostatne previesť základné lokomócie a pohybové cvičenia v tréningu žiakovpraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • aplikovať systém tréningového zaťaženia na základe objektivizovaných vstupných a priebežných informácií
  • hodnotiť priebeh a výsledky tréningového procesu žiaka so športovým nadaním
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
samostatne analyzovať tréningový proces s akcentom na psychodidaktické špecifiká v kontexte s individuálnymi potrebami žiakov so športovým nadaním a korigovať rozdiely medzi plánom a skutočnosťou tréningového procesuústna metóda
plánovať optimálne využívanie materiálneho a technického zázemia tréningového procesu s cieľom korigovať jeho výsledkyústna metóda
vyhodnotiť tréningový proces a interpretovať jeho výsledkyústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • uplatňovať metódy zaťažovania, metódy adaptácie, regenerácie a dlhodobého plánovania
  • vysvetliť teóriu a prax športovej masáže, regenerácie, kineziológie
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
zodpovedne zabezpečovať optimálne zaťažovanie žiaka počas tréningového procesu a jeho adaptáciuústna metóda
zvoliť vhodnú formu regenerácie síl športovca na základe zohľadnenia pohybovej výkonnosti a tréningového zaťaženiaústna metóda
uplatňovať základné princípy a techniky kineziológie v príprave na športové výkonypísomná metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť zásady správnej výživy športovca podľa pohlavia a vekovej kategórie
  • charakterizovať využívanie povolených podporných prostriedkov a ich vplyv na výkon
  • definovať riziká sociálno-patologických javov v športe (doping, využívania nepovolených podporných prostriedkov)
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
poskytovať poradenstvo v oblasti stravovania a viesť žiakov k uplatňovaniu zásad správnej výživy (životosprávy) a ich špecifík pre trénovaný druh športuústna metóda
zodpovedne informovať žiakov o využívaní povolených podporných prostriedkov a ich vplyve na výkonústna metóda
zodpovedne uplatňovať antidopingový kódex v športepísomná metóda
cielene zaraďovať aktivity primárnej prevencie sociálno-patologických javov v športe a antidopingovú výchovu do tréningového procesuústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • vymedziť základné právne a občianske problémy svojho športu
  • organizovať telovýchovné a športové aktivity
  • koordinovať športovcov v priebehu súťaže
  • aplikovať zásady BOZP
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
zodpovedne uplatňovať ustanovenia právnych predpisov v oblasti športu a občianskeho spolunažívaniaústna metóda
samostatne vypracovať organizačné zabezpečenie telovýchovnej aktivity s ohľadom na dodržanie bezpečnosti a ochrany zdravia účastníkovpísomná metóda
poskytovať žiakom so športovým nadaním priebežnú spätnú väzbu pre zlepšenie ich výkonu a správaniaústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • vymenovať povinnú pedagogickú dokumentáciu
  • charakterizovať základné školské dokumenty
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
samostatne viesť pedagogickú dokumentáciu súvisiacu s výkonom činnosti tréneraústna metóda
podieľať sa na tvorbe školských dokumentov, hodnotení plnenia úloh z nich vyplývajúcich a navrhovať systémové riešenia v tréningovom procesepísomná metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.

Metodické usmernenia

Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63