Tréner športovej školy a tréner športovej triedy
Kód kvalifikácie
U3422004-00462
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
3422004
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Vedomosti |
---|
vysvetliť pedagogicko-psychologické základy výchovy a vzdelávania v športovej príprave |
vymedziť teoretické a didaktické základy športovej špecializácie a tréningu |
vymenovať povinnú pedagogickú dokumentáciu |
charakterizovať základné školské dokumenty |
popísať biologickú, psychologickú a sociálnu podstatu ľudského organizmu |
charakterizovať biomechanickú štruktúru pohybovej činnosti |
popísať zásady tvorby diagnostických nástrojov |
opísať metódy a stratégie personálneho rozvoja žiaka so športovým nadaním |
vysvetliť zásady správnej výživy športovca podľa pohlavia a vekovej kategórie |
vymedziť základné právne a občianske problémy svojho športu |
opísať antropometrické, historické, metodologické, biochemické základy športového pohybu |
popísať spôsob osvojovania si a zdokonaľovania techniky pohybu vo vlastnej športovej špecializácii |
určiť štruktúru športového výkonu |
definovať pravidlá periodizácie a opísať zložky športového tréningu |
definovať princípy plánovania a projektovania tréningového procesu |
opísať zásady efektívneho riadenia a organizovania športového tréningu |
identifikovať fyziológiu telesných cvičení a adaptačných procesov na tréningové zaťaženie |
vysvetliť teóriu a prax športovej masáže, regenerácie, kineziológie |
opísať konštrukciu a techniku využitia športového náradia a náčinia v tréningu v príslušnom druhu športu |
charakterizovať využívanie povolených podporných prostriedkov a ich vplyv na výkon |
definovať riziká sociálno-patologických javov v športe (doping, využívania nepovolených podporných prostriedkov) |
charakterizovať základy športovej kinantropológie, edukológie a humanistiky |
Zručnosti |
---|
analyzovať štruktúru podnetov, zmeny trénovanosti |
viesť športovú prípravu a telovýchovný proces |
diagnostikovať talentovanosť, výkonnosť a zmeny trénovanosti |
predviesť základné lokomócie a cvičenia v tréningu športovcov |
uplatňovať metódy zaťažovania, metódy adaptácie, regenerácie a dlhodobého plánovania |
aplikovať systém tréningového zaťaženia na základe objektivizovaných vstupných a priebežných informácií |
plánovať a projektovať tréningový proces |
riadiť a realizovať tréningový proces |
hodnotiť priebeh a výsledky tréningového procesu žiaka so športovým nadaním |
prispôsobiť naplánovanú činnosť aktuálnym podmienkam tréningového procesu |
organizovať telovýchovné a športové aktivity |
koordinovať športovcov v priebehu súťaže |
implementovať nové poznatky do didaktického procesu v športe v celej škále svojej pôsobnosti |
aplikovať zásady BOZP |
Kompetencie |
---|
zodpovednosť za bezpečnosť a ochranu zdravia žiakov |
schopnosť pohotovo a primerane rýchlo reagovať na výkony žiakov |
schopnosť formovať vlastnú riadiacu činnosť v edukačnom procese |
schopnosť vyhľadávať nové odborné informácie |
samostatnosť pri spracovávaní a vyjadrovaní informácií |
schopnosť preukázať fyzickú zdatnosť |
digitálna gramotnosť |
schopnosť prijať strategicky a takticky účinné rozhodnutia |
schopnosť efektívne komunikovať verbálne a neverbálne |
schopnosť komunikovať všetkými dostupnými prostriedkami a formami diskrétne, takticky a eticky |
schopnosť riešiť konflikty konštruktívne a kooperatívne |
schopnosť správať sa empaticky, prosociálne a primerane tolerantne |
schopnosť ovplyvňovať pozitívnu klímu a prostredie podnecujúce rozvoj osobnosti žiaka so športovým nadaním |
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť pedagogicko-psychologické základy výchovy a vzdelávania v športovej príprave
- charakterizovať základy športovej kinantropológie, edukológie a humanistiky
- vymedziť teoretické a didaktické základy športovej špecializácie a tréningu
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
charakterizovať základné pedagogicko-psychologické princípy výchovy a vzdelávania v športovej prípravei | ústna metóda |
vymenovať a charakterizovať metódy na zisťovanie pohybových predpokladov a prejavov človeka v športe | ústna metóda |
vysvetliť vývin pohybových predpokladov a prejavov človeka v závislosti od biologických, psychologických a sociálnych činiteľov | ústna metóda |
opísať základné metódy a spôsoby rozvoja, zdokonaľovania, učenia sa pohybu, športového tréningu a prípravy žiakov v rôznych druhoch športu a športovej aktivity | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať biologickú, psychologickú a sociálnu podstatu ľudského organizmu
- opísať antropometrické, historické, metodologické, biochemické základy športového pohybu
- charakterizovať biomechanickú štruktúru pohybovej činnosti
- popísať spôsob osvojovania si a zdokonaľovania techniky pohybu vo vlastnej športovej špecializácii
- určiť štruktúru športového výkonu
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
obhájiť vedomosti z biológie človeka | písomná metóda |
vysvetliť vybrané javy a procesy prebiehajúce v ľudskom organizme | ústna metóda |
opísať a vysvetliť základy športového pohybu z historického hľadiska | ústna metóda |
vysvetliť biomechanickú štruktúru pohybovej činnosti | písomná metóda |
vybrať vhodný postup pre zdokonaľovanie techniky pohybu vo vlastnej športovej špecializácii | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať zásady tvorby diagnostických nástrojov
- diagnostikovať talentovanosť, výkonnosť a zmeny trénovanosti
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
opísať metódy a nástroje identifikácie vývinových a individuálnych charakteristík žiaka so športovým nadaním | písomná metóda |
vybrať vhodnú metódu na zistenie talentu žiaka a jeho výkonnosti | ústna metóda |
uplatniť vhodný postup diagnostiky talentovanosti na základe predložených výsledkov testovania a vyšetrenia predpokladov na dosiahnutie športovej výkonnosti | ústna metóda |
interpretovať výsledky diagnostiky a vyvodiť závery pre optimalizáciu tréningového procesu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať princípy plánovania a projektovania tréningového procesu
- opísať zásady efektívneho riadenia a organizovania športového tréningu
- definovať pravidlá periodizácie a opísať zložky športového tréningu
- opísať konštrukciu a techniku využitia športového náradia a náčinia v tréningu v príslušnom druhu športu
- predviesť základné lokomócie a cvičenia v tréningu športovcov
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
tvoriť individuálne tréningové plány žiakov so športovým nadaním v spolupráci s ďalšími odborníkmi | písomná metóda |
vysvetliť didaktické , psychologické a sociálne zákonitosti plánovania a realizácie tréningového procesu | ústna metóda |
samostatne tvoriť tréningové plány pre jednotlivé vekové a výkonnostné kategórie pohybovo nadaných žiakov | písomná metóda |
zaraďovať do tréningových plánov didaktické a metodické inovácie tréningového procesu v súlade s výsledkami diagnostiky a predchádzajúceho tréningového procesu | písomná metóda |
uplatňovať správnu techniku manipulácie so športovým náradím a náčiním | ústna metóda |
vhodne využiť informačno-komunikačné technológie v tréningovom procese na zobrazenie základných princípov správnych lokomócií | praktické skúšanie |
samostatne previesť základné lokomócie a pohybové cvičenia v tréningu žiakov | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- aplikovať systém tréningového zaťaženia na základe objektivizovaných vstupných a priebežných informácií
- hodnotiť priebeh a výsledky tréningového procesu žiaka so športovým nadaním
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
samostatne analyzovať tréningový proces s akcentom na psychodidaktické špecifiká v kontexte s individuálnymi potrebami žiakov so športovým nadaním a korigovať rozdiely medzi plánom a skutočnosťou tréningového procesu | ústna metóda |
plánovať optimálne využívanie materiálneho a technického zázemia tréningového procesu s cieľom korigovať jeho výsledky | ústna metóda |
vyhodnotiť tréningový proces a interpretovať jeho výsledky | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- uplatňovať metódy zaťažovania, metódy adaptácie, regenerácie a dlhodobého plánovania
- vysvetliť teóriu a prax športovej masáže, regenerácie, kineziológie
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
zodpovedne zabezpečovať optimálne zaťažovanie žiaka počas tréningového procesu a jeho adaptáciu | ústna metóda |
zvoliť vhodnú formu regenerácie síl športovca na základe zohľadnenia pohybovej výkonnosti a tréningového zaťaženia | ústna metóda |
uplatňovať základné princípy a techniky kineziológie v príprave na športové výkony | písomná metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť zásady správnej výživy športovca podľa pohlavia a vekovej kategórie
- charakterizovať využívanie povolených podporných prostriedkov a ich vplyv na výkon
- definovať riziká sociálno-patologických javov v športe (doping, využívania nepovolených podporných prostriedkov)
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
poskytovať poradenstvo v oblasti stravovania a viesť žiakov k uplatňovaniu zásad správnej výživy (životosprávy) a ich špecifík pre trénovaný druh športu | ústna metóda |
zodpovedne informovať žiakov o využívaní povolených podporných prostriedkov a ich vplyve na výkon | ústna metóda |
zodpovedne uplatňovať antidopingový kódex v športe | písomná metóda |
cielene zaraďovať aktivity primárnej prevencie sociálno-patologických javov v športe a antidopingovú výchovu do tréningového procesu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- vymedziť základné právne a občianske problémy svojho športu
- organizovať telovýchovné a športové aktivity
- koordinovať športovcov v priebehu súťaže
- aplikovať zásady BOZP
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
zodpovedne uplatňovať ustanovenia právnych predpisov v oblasti športu a občianskeho spolunažívania | ústna metóda |
samostatne vypracovať organizačné zabezpečenie telovýchovnej aktivity s ohľadom na dodržanie bezpečnosti a ochrany zdravia účastníkov | písomná metóda |
poskytovať žiakom so športovým nadaním priebežnú spätnú väzbu pre zlepšenie ich výkonu a správania | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- vymenovať povinnú pedagogickú dokumentáciu
- charakterizovať základné školské dokumenty
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
samostatne viesť pedagogickú dokumentáciu súvisiacu s výkonom činnosti trénera | ústna metóda |
podieľať sa na tvorbe školských dokumentov, hodnotení plnenia úloh z nich vyplývajúcich a navrhovať systémové riešenia v tréningovom procese | písomná metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Metodické usmernenia |
---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |