Tréner športovej školy a tréner športovej triedy
Kód kvalifikácie
U3422004-00462
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
3422004
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
| Vedomosti |
|---|
| vysvetliť pedagogicko-psychologické základy výchovy a vzdelávania v športovej príprave |
| vymedziť teoretické a didaktické základy športovej špecializácie a tréningu |
| vymenovať povinnú pedagogickú dokumentáciu |
| charakterizovať základné školské dokumenty |
| popísať biologickú, psychologickú a sociálnu podstatu ľudského organizmu |
| charakterizovať biomechanickú štruktúru pohybovej činnosti |
| popísať zásady tvorby diagnostických nástrojov |
| opísať metódy a stratégie personálneho rozvoja žiaka so športovým nadaním |
| vysvetliť zásady správnej výživy športovca podľa pohlavia a vekovej kategórie |
| vymedziť základné právne a občianske problémy svojho športu |
| opísať antropometrické, historické, metodologické, biochemické základy športového pohybu |
| popísať spôsob osvojovania si a zdokonaľovania techniky pohybu vo vlastnej športovej špecializácii |
| určiť štruktúru športového výkonu |
| definovať pravidlá periodizácie a opísať zložky športového tréningu |
| definovať princípy plánovania a projektovania tréningového procesu |
| opísať zásady efektívneho riadenia a organizovania športového tréningu |
| identifikovať fyziológiu telesných cvičení a adaptačných procesov na tréningové zaťaženie |
| vysvetliť teóriu a prax športovej masáže, regenerácie, kineziológie |
| opísať konštrukciu a techniku využitia športového náradia a náčinia v tréningu v príslušnom druhu športu |
| charakterizovať využívanie povolených podporných prostriedkov a ich vplyv na výkon |
| definovať riziká sociálno-patologických javov v športe (doping, využívania nepovolených podporných prostriedkov) |
| charakterizovať základy športovej kinantropológie, edukológie a humanistiky |
| Zručnosti |
|---|
| analyzovať štruktúru podnetov, zmeny trénovanosti |
| viesť športovú prípravu a telovýchovný proces |
| diagnostikovať talentovanosť, výkonnosť a zmeny trénovanosti |
| predviesť základné lokomócie a cvičenia v tréningu športovcov |
| uplatňovať metódy zaťažovania, metódy adaptácie, regenerácie a dlhodobého plánovania |
| aplikovať systém tréningového zaťaženia na základe objektivizovaných vstupných a priebežných informácií |
| plánovať a projektovať tréningový proces |
| riadiť a realizovať tréningový proces |
| hodnotiť priebeh a výsledky tréningového procesu žiaka so športovým nadaním |
| prispôsobiť naplánovanú činnosť aktuálnym podmienkam tréningového procesu |
| organizovať telovýchovné a športové aktivity |
| koordinovať športovcov v priebehu súťaže |
| implementovať nové poznatky do didaktického procesu v športe v celej škále svojej pôsobnosti |
| aplikovať zásady BOZP |
| Kompetencie |
|---|
| zodpovednosť za bezpečnosť a ochranu zdravia žiakov |
| schopnosť pohotovo a primerane rýchlo reagovať na výkony žiakov |
| schopnosť formovať vlastnú riadiacu činnosť v edukačnom procese |
| schopnosť vyhľadávať nové odborné informácie |
| samostatnosť pri spracovávaní a vyjadrovaní informácií |
| schopnosť preukázať fyzickú zdatnosť |
| digitálna gramotnosť |
| schopnosť prijať strategicky a takticky účinné rozhodnutia |
| schopnosť efektívne komunikovať verbálne a neverbálne |
| schopnosť komunikovať všetkými dostupnými prostriedkami a formami diskrétne, takticky a eticky |
| schopnosť riešiť konflikty konštruktívne a kooperatívne |
| schopnosť správať sa empaticky, prosociálne a primerane tolerantne |
| schopnosť ovplyvňovať pozitívnu klímu a prostredie podnecujúce rozvoj osobnosti žiaka so športovým nadaním |
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť pedagogicko-psychologické základy výchovy a vzdelávania v športovej príprave
- charakterizovať základy športovej kinantropológie, edukológie a humanistiky
- vymedziť teoretické a didaktické základy športovej špecializácie a tréningu
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| charakterizovať základné pedagogicko-psychologické princípy výchovy a vzdelávania v športovej prípravei | ústna metóda |
| vymenovať a charakterizovať metódy na zisťovanie pohybových predpokladov a prejavov človeka v športe | ústna metóda |
| vysvetliť vývin pohybových predpokladov a prejavov človeka v závislosti od biologických, psychologických a sociálnych činiteľov | ústna metóda |
| opísať základné metódy a spôsoby rozvoja, zdokonaľovania, učenia sa pohybu, športového tréningu a prípravy žiakov v rôznych druhoch športu a športovej aktivity | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať biologickú, psychologickú a sociálnu podstatu ľudského organizmu
- opísať antropometrické, historické, metodologické, biochemické základy športového pohybu
- charakterizovať biomechanickú štruktúru pohybovej činnosti
- popísať spôsob osvojovania si a zdokonaľovania techniky pohybu vo vlastnej športovej špecializácii
- určiť štruktúru športového výkonu
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| obhájiť vedomosti z biológie človeka | písomná metóda |
| vysvetliť vybrané javy a procesy prebiehajúce v ľudskom organizme | ústna metóda |
| opísať a vysvetliť základy športového pohybu z historického hľadiska | ústna metóda |
| vysvetliť biomechanickú štruktúru pohybovej činnosti | písomná metóda |
| vybrať vhodný postup pre zdokonaľovanie techniky pohybu vo vlastnej športovej špecializácii | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať zásady tvorby diagnostických nástrojov
- diagnostikovať talentovanosť, výkonnosť a zmeny trénovanosti
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| opísať metódy a nástroje identifikácie vývinových a individuálnych charakteristík žiaka so športovým nadaním | písomná metóda |
| vybrať vhodnú metódu na zistenie talentu žiaka a jeho výkonnosti | ústna metóda |
| uplatniť vhodný postup diagnostiky talentovanosti na základe predložených výsledkov testovania a vyšetrenia predpokladov na dosiahnutie športovej výkonnosti | ústna metóda |
| interpretovať výsledky diagnostiky a vyvodiť závery pre optimalizáciu tréningového procesu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať princípy plánovania a projektovania tréningového procesu
- opísať zásady efektívneho riadenia a organizovania športového tréningu
- definovať pravidlá periodizácie a opísať zložky športového tréningu
- opísať konštrukciu a techniku využitia športového náradia a náčinia v tréningu v príslušnom druhu športu
- predviesť základné lokomócie a cvičenia v tréningu športovcov
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| tvoriť individuálne tréningové plány žiakov so športovým nadaním v spolupráci s ďalšími odborníkmi | písomná metóda |
| vysvetliť didaktické , psychologické a sociálne zákonitosti plánovania a realizácie tréningového procesu | ústna metóda |
| samostatne tvoriť tréningové plány pre jednotlivé vekové a výkonnostné kategórie pohybovo nadaných žiakov | písomná metóda |
| zaraďovať do tréningových plánov didaktické a metodické inovácie tréningového procesu v súlade s výsledkami diagnostiky a predchádzajúceho tréningového procesu | písomná metóda |
| uplatňovať správnu techniku manipulácie so športovým náradím a náčiním | ústna metóda |
| vhodne využiť informačno-komunikačné technológie v tréningovom procese na zobrazenie základných princípov správnych lokomócií | praktické skúšanie |
| samostatne previesť základné lokomócie a pohybové cvičenia v tréningu žiakov | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- aplikovať systém tréningového zaťaženia na základe objektivizovaných vstupných a priebežných informácií
- hodnotiť priebeh a výsledky tréningového procesu žiaka so športovým nadaním
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| samostatne analyzovať tréningový proces s akcentom na psychodidaktické špecifiká v kontexte s individuálnymi potrebami žiakov so športovým nadaním a korigovať rozdiely medzi plánom a skutočnosťou tréningového procesu | ústna metóda |
| plánovať optimálne využívanie materiálneho a technického zázemia tréningového procesu s cieľom korigovať jeho výsledky | ústna metóda |
| vyhodnotiť tréningový proces a interpretovať jeho výsledky | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- uplatňovať metódy zaťažovania, metódy adaptácie, regenerácie a dlhodobého plánovania
- vysvetliť teóriu a prax športovej masáže, regenerácie, kineziológie
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| zodpovedne zabezpečovať optimálne zaťažovanie žiaka počas tréningového procesu a jeho adaptáciu | ústna metóda |
| zvoliť vhodnú formu regenerácie síl športovca na základe zohľadnenia pohybovej výkonnosti a tréningového zaťaženia | ústna metóda |
| uplatňovať základné princípy a techniky kineziológie v príprave na športové výkony | písomná metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť zásady správnej výživy športovca podľa pohlavia a vekovej kategórie
- charakterizovať využívanie povolených podporných prostriedkov a ich vplyv na výkon
- definovať riziká sociálno-patologických javov v športe (doping, využívania nepovolených podporných prostriedkov)
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| poskytovať poradenstvo v oblasti stravovania a viesť žiakov k uplatňovaniu zásad správnej výživy (životosprávy) a ich špecifík pre trénovaný druh športu | ústna metóda |
| zodpovedne informovať žiakov o využívaní povolených podporných prostriedkov a ich vplyve na výkon | ústna metóda |
| zodpovedne uplatňovať antidopingový kódex v športe | písomná metóda |
| cielene zaraďovať aktivity primárnej prevencie sociálno-patologických javov v športe a antidopingovú výchovu do tréningového procesu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- vymedziť základné právne a občianske problémy svojho športu
- organizovať telovýchovné a športové aktivity
- koordinovať športovcov v priebehu súťaže
- aplikovať zásady BOZP
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| zodpovedne uplatňovať ustanovenia právnych predpisov v oblasti športu a občianskeho spolunažívania | ústna metóda |
| samostatne vypracovať organizačné zabezpečenie telovýchovnej aktivity s ohľadom na dodržanie bezpečnosti a ochrany zdravia účastníkov | písomná metóda |
| poskytovať žiakom so športovým nadaním priebežnú spätnú väzbu pre zlepšenie ich výkonu a správania | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- vymenovať povinnú pedagogickú dokumentáciu
- charakterizovať základné školské dokumenty
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| samostatne viesť pedagogickú dokumentáciu súvisiacu s výkonom činnosti trénera | ústna metóda |
| podieľať sa na tvorbe školských dokumentov, hodnotení plnenia úloh z nich vyplývajúcich a navrhovať systémové riešenia v tréningovom procese | písomná metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70 %.
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |