Pedagogický asistent
Kód kvalifikácie
U2359001-00459
Úroveň SKKR
4
SK ISCO-08
2359001
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
| Vedomosti |
|---|
| definovať bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci |
| definovať všeobecne záväzné právne predpisy v školstve |
| opísať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže |
| charakterizovať koncepcie výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach |
| definovať základné pojmy a princípy z oblasti pedagogiky a psychológie |
| charakterizovať zdroje a typológiu konfliktov |
| opísať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky |
| charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so sociálno-patologickými javmi |
| charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov |
| opísať špecifiká práce so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| opísať koncepciu tvorivo-humanistickej výchovy a vzdelávania |
| opísať základné pojmy humanistickej výchovy mimo vyučovania |
| charakterizovať najnovšie poznatky z pedagogiky výchovy mimo vyučovania |
| Zručnosti |
|---|
| identifikovať individuálne charakteristiky žiaka |
| identifikovať sociokultúrny kontext vývoja žiaka |
| uplatňovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka |
| motivovať žiaka k tvorivosti a zručnosti |
| ovplyvňovať personálny rozvoj žiaka |
| prijímať a dávať spätnú väzbu v interakcii učiteľ/žiak |
| zmierňovať sociálno-patologické javy a poruchy správania sa žiaka |
| poskytnúť prvú pomoc pri zraneniach a úrazoch |
| hodnotiť žiakov vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia |
| aplikovať techniky a spôsoby pozitívneho hodnotenia žiaka |
| aplikovať techniku sebahodnotenia žiakov |
| Kompetencie |
|---|
| zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností |
| samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce v zmysle prípravy harmonogramov |
| samostatnosť v rozhodovaní |
| schopnosť komunikovať s ľuďmi |
| schopnosť empatie |
| schopnosť prekonávať jazykové a sociálne bariéry žiaka |
| schopnosť vytvárať pozitívnu klímu v triede |
| schopnosť rozvíjať kultúrne špecifiká vo výchovných aktivitách |
| schopnosť analyzovať a riešiť problémy |
| schopnosť riešiť konflikty medzi žiakmi |
Hodnotená spôsobilosť
- opísať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže
- charakterizovať koncepcie výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach
- definovať všeobecne záväzné právne predpisy v školstve
- definovať základné pojmy a princípy z oblasti pedagogiky a psychológie
- charakterizovať zdroje a typológiu konfliktov
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vymenovať etapy biologického vývoja detí | ústna metóda |
| opísať biologické, psychologické a sociolgické aspekty vývinu detí a mládeže | ústna metóda |
| vymenovať základné koncepcie výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach | ústna metóda |
| popísať základné koncepcie výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach | ústna metóda |
| vymenovať základné pojmy z oblasti pedagogiky a psychológie | ústna metóda |
| vymenovať typy a príčiny konfliktov | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.
Hodnotená spôsobilosť
- opísať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky
- charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so sociálno-patologickými javmi
- charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov
- opísať špecifiká práce so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vymenovať základné pojmy z oblasti špeciálnej pedagogiky | ústna metóda |
| popísať špecifiká žiakov s výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| popísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| popísať sociálno-patologické javy a poruchy správania sa žiaka a na konkrétnom príklade vysvetlil spôsob zmierňovania týchto prejavov | ústna metóda |
| uviesť programy integrácie a inklúzie žiakov so sociálno-patologickými javmi | ústna metóda |
| charakterizovať špecifiká práce so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.
Hodnotená spôsobilosť
- opísať základné pojmy humanistickej výchovy mimo vyučovania
- charakterizovať najnovšie poznatky z pedagogiky výchovy mimo vyučovania
- opísať koncepciu tvorivo-humanistickej výchovy a vzdelávania
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| charakterizovať základné pojmy humanistickej výchovy mimo vyučovania | ústna metóda |
| navrhnúť spôsob využitia tvorivo-humanistickej výchovy mimo vyučovania | ústna metóda |
| navrhnúť spôsoby realizácie voľnočasových aktivít mimo vyučovania | ústna metóda |
| analyzovať programy voľnočasových aktivít mimo vyučovania | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.
Hodnotená spôsobilosť
- identifikovať individuálne charakteristiky žiaka
- identifikovať sociokultúrny kontext vývoja žiaka
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| opísať spôsoby identifikácie individuálnej charakteristiky žiaka | ústna metóda |
| definovať kultúrne špecifiká spoločenstva, z ktorého žiak môže pochádzať | ústna metóda |
| opísať odlišnosti žiakov z rôznych sociálnych kultúr, v ktorých sú žiaci vychovávaní | ústna metóda |
| vymenovať organizácie, ktoré zabezpečujú kultúrne aktivity v náväznosti na edukačné ciele | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.
Hodnotená spôsobilosť
- uplatňovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka
- motivovať žiaka k tvorivosti a zručnosti
- ovplyvňovať personálny rozvoj žiaka
- prijímať a dávať spätnú väzbu v interakcii učiteľ/žiak
- zmierňovať sociálno-patologické javy a poruchy správania sa žiaka
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vymenovať spôsoby ďalšieho vzdelávania pedagogického zamestnanca | ústna metóda |
| opísať tvorivé aktivity využívané v edukačnom procese | ústna metóda |
| opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie | ústna metóda |
| vymenovať aktivity rozvíjajúce tvorivosť a zručnosť žiaka | ústna metóda |
| vymenovať aktivity podporujúce personálny rozvoj žiaka | ústna metóda |
| popísať spôsoby odovzdávania spätnej väzby od učiteľa k žiakovi | ústna metóda |
| vymenovať spôsoby vedúce k zmierňovaniu sociálno-patologických javov a porúch správania u žiakov | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci
- poskytnúť prvú pomoc pri zraneniach a úrazoch
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vymenovať riziká ohrozujúce zdravie učiteľov | ústna metóda |
| vymenovať riziká ohrozujúce zdravie žiakov | ústna metóda |
| vymenovať základné bezpečnostné pravidlá pre prácu v školskom prostredí | ústna metóda |
| na konkrétnom príklade vysvetliť spôsob podania prvej pomoci | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.
Hodnotená spôsobilosť
- hodnotiť žiakov vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia
- aplikovať techniky a spôsoby pozitívneho hodnotenia žiaka
- aplikovať techniku sebahodnotenia žiakov
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vymenovať spôsoby hodnotenia žiakov | ústna metóda |
| na konkrétnom príklade popísať spôsob hodnotenia žiaka | ústna metóda |
| opísať riziká spojené s nevhodným hodnotením žiakov s individuálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| opísať pozitíva a negatíva súvisiace so sebahodnotením žiaka | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.
| Metodické usmernenia |
|---|
|
V prípade stredoškolského vzdelania:
V prípade vysokoškolského vzdelania:
|