Pedagogický asistent
Kód kvalifikácie
U2359001-00459
Úroveň SKKR
4
SK ISCO-08
2359001
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti |
---|
definovať bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci |
definovať všeobecne záväzné právne predpisy v školstve |
opísať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže |
charakterizovať koncepcie výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach |
definovať základné pojmy a princípy z oblasti pedagogiky a psychológie |
charakterizovať zdroje a typológiu konfliktov |
opísať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky |
charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so sociálno-patologickými javmi |
charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov |
opísať špecifiká práce so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
opísať koncepciu tvorivo-humanistickej výchovy a vzdelávania |
opísať základné pojmy humanistickej výchovy mimo vyučovania |
charakterizovať najnovšie poznatky z pedagogiky výchovy mimo vyučovania |
Zručnosti |
---|
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka |
identifikovať sociokultúrny kontext vývoja žiaka |
uplatňovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka |
motivovať žiaka k tvorivosti a zručnosti |
ovplyvňovať personálny rozvoj žiaka |
prijímať a dávať spätnú väzbu v interakcii učiteľ/žiak |
zmierňovať sociálno-patologické javy a poruchy správania sa žiaka |
poskytnúť prvú pomoc pri zraneniach a úrazoch |
hodnotiť žiakov vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia |
aplikovať techniky a spôsoby pozitívneho hodnotenia žiaka |
aplikovať techniku sebahodnotenia žiakov |
Kompetencie |
---|
zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností |
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce v zmysle prípravy harmonogramov |
samostatnosť v rozhodovaní |
schopnosť komunikovať s ľuďmi |
schopnosť empatie |
schopnosť prekonávať jazykové a sociálne bariéry žiaka |
schopnosť vytvárať pozitívnu klímu v triede |
schopnosť rozvíjať kultúrne špecifiká vo výchovných aktivitách |
schopnosť analyzovať a riešiť problémy |
schopnosť riešiť konflikty medzi žiakmi |
Hodnotená spôsobilosť
- opísať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže
- charakterizovať koncepcie výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach
- definovať všeobecne záväzné právne predpisy v školstve
- definovať základné pojmy a princípy z oblasti pedagogiky a psychológie
- charakterizovať zdroje a typológiu konfliktov
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vymenovať etapy biologického vývoja detí | ústna metóda |
opísať biologické, psychologické a sociolgické aspekty vývinu detí a mládeže | ústna metóda |
vymenovať základné koncepcie výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach | ústna metóda |
popísať základné koncepcie výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach | ústna metóda |
vymenovať základné pojmy z oblasti pedagogiky a psychológie | ústna metóda |
vymenovať typy a príčiny konfliktov | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.
Hodnotená spôsobilosť
- opísať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky
- charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so sociálno-patologickými javmi
- charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov
- opísať špecifiká práce so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vymenovať základné pojmy z oblasti špeciálnej pedagogiky | ústna metóda |
popísať špecifiká žiakov s výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
popísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
popísať sociálno-patologické javy a poruchy správania sa žiaka a na konkrétnom príklade vysvetlil spôsob zmierňovania týchto prejavov | ústna metóda |
uviesť programy integrácie a inklúzie žiakov so sociálno-patologickými javmi | ústna metóda |
charakterizovať špecifiká práce so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.
Hodnotená spôsobilosť
- opísať základné pojmy humanistickej výchovy mimo vyučovania
- charakterizovať najnovšie poznatky z pedagogiky výchovy mimo vyučovania
- opísať koncepciu tvorivo-humanistickej výchovy a vzdelávania
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
charakterizovať základné pojmy humanistickej výchovy mimo vyučovania | ústna metóda |
navrhnúť spôsob využitia tvorivo-humanistickej výchovy mimo vyučovania | ústna metóda |
navrhnúť spôsoby realizácie voľnočasových aktivít mimo vyučovania | ústna metóda |
analyzovať programy voľnočasových aktivít mimo vyučovania | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.
Hodnotená spôsobilosť
- identifikovať individuálne charakteristiky žiaka
- identifikovať sociokultúrny kontext vývoja žiaka
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
opísať spôsoby identifikácie individuálnej charakteristiky žiaka | ústna metóda |
definovať kultúrne špecifiká spoločenstva, z ktorého žiak môže pochádzať | ústna metóda |
opísať odlišnosti žiakov z rôznych sociálnych kultúr, v ktorých sú žiaci vychovávaní | ústna metóda |
vymenovať organizácie, ktoré zabezpečujú kultúrne aktivity v náväznosti na edukačné ciele | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.
Hodnotená spôsobilosť
- uplatňovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka
- motivovať žiaka k tvorivosti a zručnosti
- ovplyvňovať personálny rozvoj žiaka
- prijímať a dávať spätnú väzbu v interakcii učiteľ/žiak
- zmierňovať sociálno-patologické javy a poruchy správania sa žiaka
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vymenovať spôsoby ďalšieho vzdelávania pedagogického zamestnanca | ústna metóda |
opísať tvorivé aktivity využívané v edukačnom procese | ústna metóda |
opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie | ústna metóda |
vymenovať aktivity rozvíjajúce tvorivosť a zručnosť žiaka | ústna metóda |
vymenovať aktivity podporujúce personálny rozvoj žiaka | ústna metóda |
popísať spôsoby odovzdávania spätnej väzby od učiteľa k žiakovi | ústna metóda |
vymenovať spôsoby vedúce k zmierňovaniu sociálno-patologických javov a porúch správania u žiakov | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci
- poskytnúť prvú pomoc pri zraneniach a úrazoch
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vymenovať riziká ohrozujúce zdravie učiteľov | ústna metóda |
vymenovať riziká ohrozujúce zdravie žiakov | ústna metóda |
vymenovať základné bezpečnostné pravidlá pre prácu v školskom prostredí | ústna metóda |
na konkrétnom príklade vysvetliť spôsob podania prvej pomoci | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.
Hodnotená spôsobilosť
- hodnotiť žiakov vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia
- aplikovať techniky a spôsoby pozitívneho hodnotenia žiaka
- aplikovať techniku sebahodnotenia žiakov
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vymenovať spôsoby hodnotenia žiakov | ústna metóda |
na konkrétnom príklade popísať spôsob hodnotenia žiaka | ústna metóda |
opísať riziká spojené s nevhodným hodnotením žiakov s individuálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
opísať pozitíva a negatíva súvisiace so sebahodnotením žiaka | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.
Metodické usmernenia |
---|
V prípade stredoškolského vzdelania:
V prípade vysokoškolského vzdelania:
|