Pedagogický asistent

Kód kvalifikácie

U2359001-00459

Úroveň SKKR

4

SK ISCO-08

2359001

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci
definovať všeobecne záväzné právne predpisy v školstve
opísať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže
charakterizovať koncepcie výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach
definovať základné pojmy a princípy z oblasti pedagogiky a psychológie
charakterizovať zdroje a typológiu konfliktov
opísať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky
charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so sociálno-patologickými javmi
charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov
opísať špecifiká práce so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
opísať koncepciu tvorivo-humanistickej výchovy a vzdelávania
opísať základné pojmy humanistickej výchovy mimo vyučovania
charakterizovať najnovšie poznatky z pedagogiky výchovy mimo vyučovania
Zručnosti
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka
identifikovať sociokultúrny kontext vývoja žiaka
uplatňovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka
motivovať žiaka k tvorivosti a zručnosti
ovplyvňovať personálny rozvoj žiaka
prijímať a dávať spätnú väzbu v interakcii učiteľ/žiak
zmierňovať sociálno-patologické javy a poruchy správania sa žiaka
poskytnúť prvú pomoc pri zraneniach a úrazoch
hodnotiť žiakov vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia
aplikovať techniky a spôsoby pozitívneho hodnotenia žiaka
aplikovať techniku sebahodnotenia žiakov
Kompetencie
zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce v zmysle prípravy harmonogramov
samostatnosť v rozhodovaní
schopnosť komunikovať s ľuďmi
schopnosť empatie
schopnosť prekonávať jazykové a sociálne bariéry žiaka
schopnosť vytvárať pozitívnu klímu v triede
schopnosť rozvíjať kultúrne špecifiká vo výchovných aktivitách
schopnosť analyzovať a riešiť problémy
schopnosť riešiť konflikty medzi žiakmi

Hodnotená spôsobilosť

  • opísať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže
  • charakterizovať koncepcie výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach
  • definovať všeobecne záväzné právne predpisy v školstve
  • definovať základné pojmy a princípy z oblasti pedagogiky a psychológie
  • charakterizovať zdroje a typológiu konfliktov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vymenovať etapy biologického vývoja detíústna metóda
opísať biologické, psychologické a sociolgické aspekty vývinu detí a mládežeústna metóda
vymenovať základné koncepcie výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniachústna metóda
popísať základné koncepcie výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniachústna metóda
vymenovať základné pojmy z oblasti pedagogiky a psychológieústna metóda
vymenovať typy a príčiny konfliktovústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • opísať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky
  • charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so sociálno-patologickými javmi
  • charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov
  • opísať špecifiká práce so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vymenovať základné pojmy z oblasti špeciálnej pedagogikyústna metóda
popísať špecifiká žiakov s výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda
popísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda
popísať sociálno-patologické javy a poruchy správania sa žiaka a na konkrétnom príklade vysvetlil spôsob zmierňovania týchto prejavovústna metóda
uviesť programy integrácie a inklúzie žiakov so sociálno-patologickými javmiústna metóda
charakterizovať špecifiká práce so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • opísať základné pojmy humanistickej výchovy mimo vyučovania
  • charakterizovať najnovšie poznatky z pedagogiky výchovy mimo vyučovania
  • opísať koncepciu tvorivo-humanistickej výchovy a vzdelávania
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
charakterizovať základné pojmy humanistickej výchovy mimo vyučovaniaústna metóda
navrhnúť spôsob využitia tvorivo-humanistickej výchovy mimo vyučovaniaústna metóda
navrhnúť spôsoby realizácie voľnočasových aktivít mimo vyučovaniaústna metóda
analyzovať programy voľnočasových aktivít mimo vyučovaniaústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • identifikovať individuálne charakteristiky žiaka
  • identifikovať sociokultúrny kontext vývoja žiaka
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
opísať spôsoby identifikácie individuálnej charakteristiky žiakaústna metóda
definovať kultúrne špecifiká spoločenstva, z ktorého žiak môže pochádzaťústna metóda
opísať odlišnosti žiakov z rôznych sociálnych kultúr, v ktorých sú žiaci vychovávaníústna metóda
vymenovať organizácie, ktoré zabezpečujú kultúrne aktivity v náväznosti na edukačné cieleústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • uplatňovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka
  • motivovať žiaka k tvorivosti a zručnosti
  • ovplyvňovať personálny rozvoj žiaka
  • prijímať a dávať spätnú väzbu v interakcii učiteľ/žiak
  • zmierňovať sociálno-patologické javy a poruchy správania sa žiaka
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vymenovať spôsoby ďalšieho vzdelávania pedagogického zamestnancaústna metóda
opísať tvorivé aktivity využívané v edukačnom proceseústna metóda
opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenieústna metóda
vymenovať aktivity rozvíjajúce tvorivosť a zručnosť žiakaústna metóda
vymenovať aktivity podporujúce personálny rozvoj žiakaústna metóda
popísať spôsoby odovzdávania spätnej väzby od učiteľa k žiakoviústna metóda
vymenovať spôsoby vedúce k zmierňovaniu sociálno-patologických javov a porúch správania u žiakovústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci
  • poskytnúť prvú pomoc pri zraneniach a úrazoch
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vymenovať riziká ohrozujúce zdravie učiteľovústna metóda
vymenovať riziká ohrozujúce zdravie žiakovústna metóda
vymenovať základné bezpečnostné pravidlá pre prácu v školskom prostredíústna metóda
na konkrétnom príklade vysvetliť spôsob podania prvej pomociústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • hodnotiť žiakov vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia
  • aplikovať techniky a spôsoby pozitívneho hodnotenia žiaka
  • aplikovať techniku sebahodnotenia žiakov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vymenovať spôsoby hodnotenia žiakovústna metóda
na konkrétnom príklade popísať spôsob hodnotenia žiakaústna metóda
opísať riziká spojené s nevhodným hodnotením žiakov s individuálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda
opísať pozitíva a negatíva súvisiace so sebahodnotením žiakaústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 65 %.

Metodické usmernenia

V prípade stredoškolského vzdelania:

  • Zákon 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 72-90.
V prípade vysokoškolského vzdelania:
  • Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63