Majster odbornej výchovy
Kód kvalifikácie
U2320001-00458
Úroveň SKKR
6
SK ISCO-08
2320001
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
| Vedomosti |
|---|
| definovať príslušné pravidlá a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, popísať zásady ochrany životného prostredia |
| charakterizovať systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu |
| definovať metódy a nástroje identifikácie vývinových a individuálnych charakteristík žiaka |
| opísať zákonitosti psychického vývinu a osobnosti žiaka príslušného vekového obdobia |
| určiť metódy a nástroje pedagogickej diagnostiky na identifikáciu učebného štýlu žiaka |
| definovať pedagogické a didaktické zásady výchovno-vzdelávacieho procesu |
| definovať legislatívu súvisiacu s výkonom práce majstra odbornej výchovy |
| opísať a demonštrovať vedenie povinnej školskej dokumentácie v oblasti odborného vzdelávania a prípravy |
| reprodukovať základné poznatky z pedagogiky, pedagogickej psychológie a didaktiky odborného vzdelávania a prípravy |
| naplánovať technologické postupy a postup pracovných operácií |
| definovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa a rozvoj nadania žiaka |
| popísať riziká sociálno-patologických javov a možnosti primárnej prevencie a nápravy |
| opísať možnosti a limity využívania didaktickej techniky, materiálneho, technického a technologického zázemia odbornej výchovy v príslušnom odbore |
| charakterizovať teoretické základy plánovania, projektovania, realizácie a hodnotenia odborného vzdelávania a prípravy |
| opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| definovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
| Zručnosti |
|---|
| identifikovať učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov (intaktní žiaci, žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacímí potrebami) |
| dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a základy ochrany životného prostredia |
| posudzovať kritériá úspešnosti žiaka v riešení úloh a praktických činností |
| metodicky usmerňovať a spolupracovať s inštruktormi odborného výcviku u právnických a fyzických osôb |
| spolupracovať na tvorbe a aktualizácii školského vzdelávacieho programu v príslušnom učebnom odbore |
| vytvrárať úlohy a praktické činnosti pre žiakov |
| aplikovať metódy (najmä metódu inštruktáže a nácviku pracovných zručností) a formy vzhľadom na edukačné ciele a individuálne edukačné potreby a schopnosti žiakov |
| využívať materiálne, technické, technologické a didaktické prostriedky |
| Kompetencie |
|---|
| samostatosť v organizovaní a plánovaní práce |
| samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov |
| zodpovedne hodnotiť výsledky práce žiakov a svojej práce |
| zmysel pre spolupatričnosť |
| schopnosť adaptability a flexibility v myslení |
| oceňovať personálne a sociálne zručnosti žiakov |
Hodnotená spôsobilosť
- definovať pedagogické a didaktické zásady výchovno-vzdelávacieho procesu
- popísať riziká sociálno-patologických javov a možnosti primárnej prevencie a nápravy
- definovať metódy a nástroje identifikácie vývinových a individuálnych charakteristík žiaka
- opísať zákonitosti psychického vývinu a osobnosti žiaka príslušného vekového obdobia
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| prezentovať optimálne pedagogické a didaktické zásady výchovno-vzdelávacieho procesu na konkrétnom príklade | praktické skúšanie |
| popísať riziká sociálno-patologických javov a ich nápravy | ústna metóda |
| analyzovať metódy identifikácie vývinových a individuálnych charakteristík žiaka | písomná metóda |
| aplikovať poznatky v konkrétnom prostredí praktickej prípravy žiakov a vzájomnej sociopedagogickej interakcii | praktické skúšanie |
| charakterizovať zákonitosti psychického vývoja žiakov a definovať nástroje ich identifikácie | ústna metóda |
| charakterizovať prvky verbálnej a neverbálnej komunikácie, ich efektivitu a vplyvy v modelových situáciách odborného vzdelávania a prípravy | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
- určiť metódy a nástroje pedagogickej diagnostiky na identifikáciu učebného štýlu žiaka
- opísať a demonštrovať vedenie povinnej školskej dokumentácie v oblasti odborného vzdelávania a prípravy
- reprodukovať základné poznatky z pedagogiky, pedagogickej psychológie a didaktiky odborného vzdelávania a prípravy
- definovať legislatívu súvisiacu s výkonom práce majstra odbornej výchovy
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| definovať systém kariérneho rozvoja pedagogického zamestnanca, ktorý zodpovedá profesii majstra odbornej výchovy a odbornému zameraniu školy | písomná metóda |
| identifikovať špecifiká pedagogickej profesie na danej škole v súvislosti s jej odborným zameraním | ústna metóda |
| orientovať sa v pedagogickej dokumentácii | praktické skúšanie |
| popísať základné poznatky z pedagogiky, pedagogickej psychológie a didaktiky odborného vzdelávania a prípravy | ústna metóda |
| orientovať sa v legislatíve súvisiacej s výkonom práce majstra odbornej výchovy | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- naplánovať technologické postupy a postup pracovných operácií
- definovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa a rozvoj nadania žiaka
- opísať možnosti a limity využívania didaktickej techniky, materiálneho, technického a technologického zázemia odbornej výchovy v príslušnom odbore
- charakterizovať teoretické základy plánovania, projektovania, realizácie a hodnotenia odborného vzdelávania a prípravy
- metodicky usmerňovať a spolupracovať s inštruktormi odborného výcviku u právnických a fyzických osôb
- vytvrárať úlohy a praktické činnosti pre žiakov
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| zvoliť technologický postup konkrétneho výrobného procesu a postup jednotlivých pracovných operácií | praktické skúšanie |
| popísať svoje poznatky z pedagogiky, psychológie, didaktiky praktického vzdelávania a prípravy | písomná metóda |
| prezentovať teoretické vedomosti a praktické zručnosti v profilovom odbore pre odborné a praktické vyučovanie | praktické skúšanie |
| charakterizovať druhy učebných štýlov v aplikačnej pozícii odborného vzdelávania a prípravy | písomná metóda |
| zvoliť zadanie výrobného procesu zodpovedajúceho učebnému plánu vzdelávacieho programu a učebným osnovám | písomná metóda |
| analyzovať využiteľnosť dispozície didaktickej techniky, materiálovo-technického a technologického vybavenia odbornej výchovy v príslušnom odbore | písomná metóda |
| charakterizovať profilové didaktické zásady vhodné pre odborné vzdelávanie a prípravu | písomná metóda |
| definovať odborné vzdelávanie a prípravu ako súčasť štátneho a školského vzdelávacieho programu | písomná metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať príslušné pravidlá a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, popísať zásady ochrany životného prostredia
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| charakterizovať základné prvky, predpisy a normy zásad bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s aspektom na fyziologické, psychické a mentálne špecifiká žiaka v adolescentom veku a pracovné prostredie realizácie odborného vzdelávania a praktického výcviku | písomná metóda |
| správne zvoliť vyučovaciu metódu, aplikovať didaktické zásady, riešiť problémovú situáciu | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- posudzovať kritériá úspešnosti žiaka v riešení úloh a praktických činností
- aplikovať metódy (najmä metódu inštruktáže a nácviku pracovných zručností) a formy vzhľadom na edukačné ciele a individuálne edukačné potreby a schopnosti žiakov
- využívať materiálne, technické, technologické a didaktické prostriedky
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| charakterizovať formy, druhy, metódy a kritériá hodnotenia žiaka | ústna metóda |
| popísať využívanie vývinových a individuálnych dispozícií žiaka v procese odborného vzdelávania a prípravy | ústna metóda |
| popísať motiváciu a oceňovanie osobnostných a sociálnych zručností žiaka | ústna metóda |
| aplikovať metódy (najmä metódu inštruktáže a nácviku pracovných zručností) a formy vzhľadom na edukačné ciele a individuálne edukačné potreby a schopnosti žiakov | praktické skúšanie |
| používať materiálne, technické, technologické a didaktické prostriedky | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- definovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a základy ochrany životného prostredia
- identifikovať učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov (intaktní žiaci, žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacímí potrebami)
- spolupracovať na tvorbe a aktualizácii školského vzdelávacieho programu v príslušnom učebnom odbore
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| popísať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| popísať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| správne zvoliť učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov | ústna metóda |
| popísať tvorbu a aktualizáciu školského vzdelávacieho programu | ústna metóda |
| navrhnúť školský vzdelávací program | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |