Majster odbornej výchovy

Kód kvalifikácie

U2320001-00458

Úroveň SKKR

6

SK ISCO-08

2320001

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať príslušné pravidlá a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, popísať zásady ochrany životného prostredia
charakterizovať systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
definovať metódy a nástroje identifikácie vývinových a individuálnych charakteristík žiaka
opísať zákonitosti psychického vývinu a osobnosti žiaka príslušného vekového obdobia
určiť metódy a nástroje pedagogickej diagnostiky na identifikáciu učebného štýlu žiaka
definovať pedagogické a didaktické zásady výchovno-vzdelávacieho procesu
definovať legislatívu súvisiacu s výkonom práce majstra odbornej výchovy
opísať a demonštrovať vedenie povinnej školskej dokumentácie v oblasti odborného vzdelávania a prípravy
reprodukovať základné poznatky z pedagogiky, pedagogickej psychológie a didaktiky odborného vzdelávania a prípravy
naplánovať technologické postupy a postup pracovných operácií
definovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa a rozvoj nadania žiaka
popísať riziká sociálno-patologických javov a možnosti primárnej prevencie a nápravy
opísať možnosti a limity využívania didaktickej techniky, materiálneho, technického a technologického zázemia odbornej výchovy v príslušnom odbore
charakterizovať teoretické základy plánovania, projektovania, realizácie a hodnotenia odborného vzdelávania a prípravy
opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
definovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Zručnosti
identifikovať učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov (intaktní žiaci, žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacímí potrebami)
dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a základy ochrany životného prostredia
posudzovať kritériá úspešnosti žiaka v riešení úloh a praktických činností
metodicky usmerňovať a spolupracovať s inštruktormi odborného výcviku u právnických a fyzických osôb
spolupracovať na tvorbe a aktualizácii školského vzdelávacieho programu v príslušnom učebnom odbore
vytvrárať úlohy a praktické činnosti pre žiakov
aplikovať metódy (najmä metódu inštruktáže a nácviku pracovných zručností) a formy vzhľadom na edukačné ciele a individuálne edukačné potreby a schopnosti žiakov
využívať materiálne, technické, technologické a didaktické prostriedky
Kompetencie
samostatosť v organizovaní a plánovaní práce
samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov
zodpovedne hodnotiť výsledky práce žiakov a svojej práce
zmysel pre spolupatričnosť
schopnosť adaptability a flexibility v myslení
oceňovať personálne a sociálne zručnosti žiakov

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať pedagogické a didaktické zásady výchovno-vzdelávacieho procesu
  • popísať riziká sociálno-patologických javov a možnosti primárnej prevencie a nápravy
  • definovať metódy a nástroje identifikácie vývinových a individuálnych charakteristík žiaka
  • opísať zákonitosti psychického vývinu a osobnosti žiaka príslušného vekového obdobia
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
prezentovať optimálne pedagogické a didaktické zásady výchovno-vzdelávacieho procesu na konkrétnom príkladepraktické skúšanie
popísať riziká sociálno-patologických javov a ich nápravyústna metóda
analyzovať metódy identifikácie vývinových a individuálnych charakteristík žiakapísomná metóda
aplikovať poznatky v konkrétnom prostredí praktickej prípravy žiakov a vzájomnej sociopedagogickej interakciipraktické skúšanie
charakterizovať zákonitosti psychického vývoja žiakov a definovať nástroje ich identifikácieústna metóda
charakterizovať prvky verbálnej a neverbálnej komunikácie, ich efektivitu a vplyvy v modelových situáciách odborného vzdelávania a prípravyústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
  • určiť metódy a nástroje pedagogickej diagnostiky na identifikáciu učebného štýlu žiaka
  • opísať a demonštrovať vedenie povinnej školskej dokumentácie v oblasti odborného vzdelávania a prípravy
  • reprodukovať základné poznatky z pedagogiky, pedagogickej psychológie a didaktiky odborného vzdelávania a prípravy
  • definovať legislatívu súvisiacu s výkonom práce majstra odbornej výchovy
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
definovať systém kariérneho rozvoja pedagogického zamestnanca, ktorý zodpovedá profesii majstra odbornej výchovy a odbornému zameraniu školypísomná metóda
identifikovať špecifiká pedagogickej profesie na danej škole v súvislosti s jej odborným zameranímústna metóda
orientovať sa v pedagogickej dokumentáciipraktické skúšanie
popísať základné poznatky z pedagogiky, pedagogickej psychológie a didaktiky odborného vzdelávania a prípravyústna metóda
orientovať sa v legislatíve súvisiacej s výkonom práce majstra odbornej výchovypraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • naplánovať technologické postupy a postup pracovných operácií
  • definovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa a rozvoj nadania žiaka
  • opísať možnosti a limity využívania didaktickej techniky, materiálneho, technického a technologického zázemia odbornej výchovy v príslušnom odbore
  • charakterizovať teoretické základy plánovania, projektovania, realizácie a hodnotenia odborného vzdelávania a prípravy
  • metodicky usmerňovať a spolupracovať s inštruktormi odborného výcviku u právnických a fyzických osôb
  • vytvrárať úlohy a praktické činnosti pre žiakov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
zvoliť technologický postup konkrétneho výrobného procesu a postup jednotlivých pracovných operáciípraktické skúšanie
popísať svoje poznatky z pedagogiky, psychológie, didaktiky praktického vzdelávania a prípravypísomná metóda
prezentovať teoretické vedomosti a praktické zručnosti v profilovom odbore pre odborné a praktické vyučovaniepraktické skúšanie
charakterizovať druhy učebných štýlov v aplikačnej pozícii odborného vzdelávania a prípravypísomná metóda
zvoliť zadanie výrobného procesu zodpovedajúceho učebnému plánu vzdelávacieho programu a učebným osnovámpísomná metóda
analyzovať využiteľnosť dispozície didaktickej techniky, materiálovo-technického a technologického vybavenia odbornej výchovy v príslušnom odborepísomná metóda
charakterizovať profilové didaktické zásady vhodné pre odborné vzdelávanie a prípravupísomná metóda
definovať odborné vzdelávanie a prípravu ako súčasť štátneho a školského vzdelávacieho programupísomná metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať príslušné pravidlá a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, popísať zásady ochrany životného prostredia
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
charakterizovať základné prvky, predpisy a normy zásad bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s aspektom na fyziologické, psychické a mentálne špecifiká žiaka v adolescentom veku a pracovné prostredie realizácie odborného vzdelávania a praktického výcvikupísomná metóda
správne zvoliť vyučovaciu metódu, aplikovať didaktické zásady, riešiť problémovú situáciupraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • posudzovať kritériá úspešnosti žiaka v riešení úloh a praktických činností
  • aplikovať metódy (najmä metódu inštruktáže a nácviku pracovných zručností) a formy vzhľadom na edukačné ciele a individuálne edukačné potreby a schopnosti žiakov
  • využívať materiálne, technické, technologické a didaktické prostriedky
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
charakterizovať formy, druhy, metódy a kritériá hodnotenia žiakaústna metóda
popísať využívanie vývinových a individuálnych dispozícií žiaka v procese odborného vzdelávania a prípravyústna metóda
popísať motiváciu a oceňovanie osobnostných a sociálnych zručností žiakaústna metóda
aplikovať metódy (najmä metódu inštruktáže a nácviku pracovných zručností) a formy vzhľadom na edukačné ciele a individuálne edukačné potreby a schopnosti žiakovpraktické skúšanie
používať materiálne, technické, technologické a didaktické prostriedkypraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • definovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a základy ochrany životného prostredia
  • identifikovať učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov (intaktní žiaci, žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacímí potrebami)
  • spolupracovať na tvorbe a aktualizácii školského vzdelávacieho programu v príslušnom učebnom odbore
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda
popísať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda
popísať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda
správne zvoliť učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakovústna metóda
popísať tvorbu a aktualizáciu školského vzdelávacieho programuústna metóda
navrhnúť školský vzdelávací programústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.

Metodické usmernenia

Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63