Majster odbornej výchovy
Kód kvalifikácie
U2320001-00458
Úroveň SKKR
6
SK ISCO-08
2320001
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti |
---|
definovať príslušné pravidlá a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, popísať zásady ochrany životného prostredia |
charakterizovať systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu |
definovať metódy a nástroje identifikácie vývinových a individuálnych charakteristík žiaka |
opísať zákonitosti psychického vývinu a osobnosti žiaka príslušného vekového obdobia |
určiť metódy a nástroje pedagogickej diagnostiky na identifikáciu učebného štýlu žiaka |
definovať pedagogické a didaktické zásady výchovno-vzdelávacieho procesu |
definovať legislatívu súvisiacu s výkonom práce majstra odbornej výchovy |
opísať a demonštrovať vedenie povinnej školskej dokumentácie v oblasti odborného vzdelávania a prípravy |
reprodukovať základné poznatky z pedagogiky, pedagogickej psychológie a didaktiky odborného vzdelávania a prípravy |
naplánovať technologické postupy a postup pracovných operácií |
definovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa a rozvoj nadania žiaka |
popísať riziká sociálno-patologických javov a možnosti primárnej prevencie a nápravy |
opísať možnosti a limity využívania didaktickej techniky, materiálneho, technického a technologického zázemia odbornej výchovy v príslušnom odbore |
charakterizovať teoretické základy plánovania, projektovania, realizácie a hodnotenia odborného vzdelávania a prípravy |
opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
definovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
Zručnosti |
---|
identifikovať učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov (intaktní žiaci, žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacímí potrebami) |
dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a základy ochrany životného prostredia |
posudzovať kritériá úspešnosti žiaka v riešení úloh a praktických činností |
metodicky usmerňovať a spolupracovať s inštruktormi odborného výcviku u právnických a fyzických osôb |
spolupracovať na tvorbe a aktualizácii školského vzdelávacieho programu v príslušnom učebnom odbore |
vytvrárať úlohy a praktické činnosti pre žiakov |
aplikovať metódy (najmä metódu inštruktáže a nácviku pracovných zručností) a formy vzhľadom na edukačné ciele a individuálne edukačné potreby a schopnosti žiakov |
využívať materiálne, technické, technologické a didaktické prostriedky |
Kompetencie |
---|
samostatosť v organizovaní a plánovaní práce |
samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov |
zodpovedne hodnotiť výsledky práce žiakov a svojej práce |
zmysel pre spolupatričnosť |
schopnosť adaptability a flexibility v myslení |
oceňovať personálne a sociálne zručnosti žiakov |
Hodnotená spôsobilosť
- definovať pedagogické a didaktické zásady výchovno-vzdelávacieho procesu
- popísať riziká sociálno-patologických javov a možnosti primárnej prevencie a nápravy
- definovať metódy a nástroje identifikácie vývinových a individuálnych charakteristík žiaka
- opísať zákonitosti psychického vývinu a osobnosti žiaka príslušného vekového obdobia
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
prezentovať optimálne pedagogické a didaktické zásady výchovno-vzdelávacieho procesu na konkrétnom príklade | praktické skúšanie |
popísať riziká sociálno-patologických javov a ich nápravy | ústna metóda |
analyzovať metódy identifikácie vývinových a individuálnych charakteristík žiaka | písomná metóda |
aplikovať poznatky v konkrétnom prostredí praktickej prípravy žiakov a vzájomnej sociopedagogickej interakcii | praktické skúšanie |
charakterizovať zákonitosti psychického vývoja žiakov a definovať nástroje ich identifikácie | ústna metóda |
charakterizovať prvky verbálnej a neverbálnej komunikácie, ich efektivitu a vplyvy v modelových situáciách odborného vzdelávania a prípravy | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
- určiť metódy a nástroje pedagogickej diagnostiky na identifikáciu učebného štýlu žiaka
- opísať a demonštrovať vedenie povinnej školskej dokumentácie v oblasti odborného vzdelávania a prípravy
- reprodukovať základné poznatky z pedagogiky, pedagogickej psychológie a didaktiky odborného vzdelávania a prípravy
- definovať legislatívu súvisiacu s výkonom práce majstra odbornej výchovy
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
definovať systém kariérneho rozvoja pedagogického zamestnanca, ktorý zodpovedá profesii majstra odbornej výchovy a odbornému zameraniu školy | písomná metóda |
identifikovať špecifiká pedagogickej profesie na danej škole v súvislosti s jej odborným zameraním | ústna metóda |
orientovať sa v pedagogickej dokumentácii | praktické skúšanie |
popísať základné poznatky z pedagogiky, pedagogickej psychológie a didaktiky odborného vzdelávania a prípravy | ústna metóda |
orientovať sa v legislatíve súvisiacej s výkonom práce majstra odbornej výchovy | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- naplánovať technologické postupy a postup pracovných operácií
- definovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa a rozvoj nadania žiaka
- opísať možnosti a limity využívania didaktickej techniky, materiálneho, technického a technologického zázemia odbornej výchovy v príslušnom odbore
- charakterizovať teoretické základy plánovania, projektovania, realizácie a hodnotenia odborného vzdelávania a prípravy
- metodicky usmerňovať a spolupracovať s inštruktormi odborného výcviku u právnických a fyzických osôb
- vytvrárať úlohy a praktické činnosti pre žiakov
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
zvoliť technologický postup konkrétneho výrobného procesu a postup jednotlivých pracovných operácií | praktické skúšanie |
popísať svoje poznatky z pedagogiky, psychológie, didaktiky praktického vzdelávania a prípravy | písomná metóda |
prezentovať teoretické vedomosti a praktické zručnosti v profilovom odbore pre odborné a praktické vyučovanie | praktické skúšanie |
charakterizovať druhy učebných štýlov v aplikačnej pozícii odborného vzdelávania a prípravy | písomná metóda |
zvoliť zadanie výrobného procesu zodpovedajúceho učebnému plánu vzdelávacieho programu a učebným osnovám | písomná metóda |
analyzovať využiteľnosť dispozície didaktickej techniky, materiálovo-technického a technologického vybavenia odbornej výchovy v príslušnom odbore | písomná metóda |
charakterizovať profilové didaktické zásady vhodné pre odborné vzdelávanie a prípravu | písomná metóda |
definovať odborné vzdelávanie a prípravu ako súčasť štátneho a školského vzdelávacieho programu | písomná metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať príslušné pravidlá a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, popísať zásady ochrany životného prostredia
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
charakterizovať základné prvky, predpisy a normy zásad bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s aspektom na fyziologické, psychické a mentálne špecifiká žiaka v adolescentom veku a pracovné prostredie realizácie odborného vzdelávania a praktického výcviku | písomná metóda |
správne zvoliť vyučovaciu metódu, aplikovať didaktické zásady, riešiť problémovú situáciu | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- posudzovať kritériá úspešnosti žiaka v riešení úloh a praktických činností
- aplikovať metódy (najmä metódu inštruktáže a nácviku pracovných zručností) a formy vzhľadom na edukačné ciele a individuálne edukačné potreby a schopnosti žiakov
- využívať materiálne, technické, technologické a didaktické prostriedky
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
charakterizovať formy, druhy, metódy a kritériá hodnotenia žiaka | ústna metóda |
popísať využívanie vývinových a individuálnych dispozícií žiaka v procese odborného vzdelávania a prípravy | ústna metóda |
popísať motiváciu a oceňovanie osobnostných a sociálnych zručností žiaka | ústna metóda |
aplikovať metódy (najmä metódu inštruktáže a nácviku pracovných zručností) a formy vzhľadom na edukačné ciele a individuálne edukačné potreby a schopnosti žiakov | praktické skúšanie |
používať materiálne, technické, technologické a didaktické prostriedky | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- definovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a základy ochrany životného prostredia
- identifikovať učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov (intaktní žiaci, žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacímí potrebami)
- spolupracovať na tvorbe a aktualizácii školského vzdelávacieho programu v príslušnom učebnom odbore
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
popísať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
popísať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
správne zvoliť učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov | ústna metóda |
popísať tvorbu a aktualizáciu školského vzdelávacieho programu | ústna metóda |
navrhnúť školský vzdelávací program | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Metodické usmernenia |
---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |