Učiteľ základnej umeleckej školy hudobného odboru

Kód kvalifikácie

U2341001-00455

Úroveň SKKR

5

SK ISCO-08

2341001

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
reprodukovať poznatky z umeleckej, pedagogickej a organizačnej činnosti
definovať platné právne normy z oblasti školstva - vnútorné rezorné predpisy, interné normy
definovať postup hodnotenia, priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
definovať základné pedagogické pojmy a vysvetliť ich vzájomnú súvislosť
charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ-žiak/trieda
charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a za akých konkrétnych podmienok je možné ich uplatnenie
charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
opísať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
opísať dejinný vývoj umenia, umelecké obdobia a ich predstaviteľov
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka
identifikovať učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov
opísať základy didaktiky a metodické postupy vyučovania nástrojovej hry
opísať sólovú, koncertnú, komornú a orchestrálnu literatúru svojho nástroja podľa jednotlivých štýlových hudobných období
definovať umelecké druhy a štýly a používať ich hlavné vyjadrovacie prostriedky
charakterizovať individuálne pedagogické koncepcie pre vyučovanie žiakov na základnom stupni umeleckého vzdelávania
Zručnosti
analyzovať komplexne umelecké diela z aspektu hudobno-teoretického, hudobno-historického, hudobno-estetického a hudobno-interpretačného
formulovať profesionálne stanoviská k danej problematike, vychádzajúce z umeleckého prejavu
hodnotiť žiakov motivujúco, vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky a využívať rôzne metódy hodnotenia v súlade s metodickými pokynmi
podieľať sa na tvorbe ŠkVP
plánovať výchovno-vzdelávací proces
uplatňovať didaktické zásady pri výchovno-vzdelávacom procese
aplikovať získané schopnosti z anatómie, fyziológie, neurológie, psychológie, kineziológie a nových progresívnych spôsobov hry na nástroji
využívať odbornú literatúru, hudobný materiál, diskografiu a profesionálnu ponuku elektronických médií vo svojej umelecko-pedagogickej praxi
prezentovať naštudované skladby na profesionálnej úrovni
vytvoriť umelecko-interpretačný výkon
vytvárať tvorivé umeleckoestetické názory a vyjadriť ich vytvorením vlastných úsudkov a súdov a vlastnej koncepcie v umeleckej interpretácii
Kompetencie
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
samostatnosť pri prezentovaní
samostatnosť pri riešení a analyzovaní problémov
zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností
zodpovednosť za osobnostný rozvoj
zodpovednosť za kvalitu svojej práce
schopnosť pracovať v tíme
schopnosť kreativity

Hodnotená spôsobilosť

  • reprodukovať poznatky z umeleckej, pedagogickej a organizačnej činnosti
  • definovať postup hodnotenia, priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
  • definovať základné pedagogické pojmy a vysvetliť ich vzájomnú súvislosť
  • charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ-žiak/trieda
  • charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a za akých konkrétnych podmienok je možné ich uplatnenie
  • charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
  • opísať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
interpretovať poznatky z umeleckej, pedagogickej a organizačnej činnostiústna metóda
stanoviť postup hodnotenia, priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiakapísomná metóda
charakterizovať základné pedagogické pojmy a vysvetliť ich vzájomnú súvislosťústna metóda
vysvetliť psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ-žiak/triedaústna metóda
popísať jednotlivé didaktické zásady a vysvetliť, za akých konkrétnych podmienok je možné ich uplatnenieústna metóda
špecifikovať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesuústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • plánovať výchovno-vzdelávací proces
  • uplatňovať didaktické zásady pri výchovno-vzdelávacom procese
  • hodnotiť žiakov motivujúco, vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky a využívať rôzne metódy hodnotenia v súlade s metodickými pokynmi
  • identifikovať individuálne charakteristiky žiaka
  • identifikovať učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov
  • podieľať sa na tvorbe ŠkVP
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
navrhnúť vhodné riešenie v modelovej úlohe plánovania a realizácie výchovno- vzdelávacieho procesuústna metóda
naplánovať vyučovaciu hodinu s využitím materiálnych a technických prostriedkovústna metóda
zvoliť vhodné formy a metódy hodnotenia žiaka v uvedenej situáciiústna metóda
identifikovať individuálne charakteristiky žiakaústna metóda
popísať štýly učenia sa žiakovústna metóda
opísať zásady tvorby Školských vzdelávacích programov pre ZUŠústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať platné právne normy z oblasti školstva - vnútorné rezorné predpisy, interné normy
  • definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
  • vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vymenovať platné právne normy z oblasti školstvaústna metóda
popísať interné normy a charakterizovať vnútorné rezortné predpisyústna metóda
určiť zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s ohľadom na prácu s deťmiústna metóda
popísať možnosti svojho kariérneho rastuústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • vytvoriť umelecko-interpretačný výkon
  • vytvárať tvorivé umeleckoestetické názory a vyjadriť ich vytvorením vlastných úsudkov a súdov a vlastnej koncepcie v umeleckej interpretácii
  • aplikovať získané schopnosti z anatómie, fyziológie, neurológie, psychológie, kineziológie a nových progresívnych spôsobov hry na nástroji
  • prezentovať naštudované skladby na profesionálnej úrovni
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
interpretáciou vyjadriť svoj umelecký názorpraktické skúšanie
predviesť získané vedomosti, skúsenosti a schopnosti z anatómie, fyziológie, neurológie, psychológie, kineziológie a nových progresívnych spôsobov hry na nástroji vo svojom umeleckom vystúpenípraktické skúšanie
predviesť naštudované skladby na profesionálnej úrovnipraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať individuálne pedagogické koncepcie pre vyučovanie žiakov na základnom stupni umeleckého vzdelávania
  • opísať základy didaktiky a metodické postupy vyučovania nástrojovej hry
  • využívať odbornú literatúru, hudobný materiál, diskografiu a profesionálnu ponuku elektronických médií vo svojej umelecko-pedagogickej praxi
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať individuálne pedagogické koncepcie pre vyučovanie žiakov na základnom stupni umeleckého vzdelávania v modelovej úlohepísomná metóda
charakterizovať základy didaktiky a metodické postupy vyučovania nástrojovej hrypísomná metóda
použiť odbornú literatúru, hudobný materiál, diskografiu a profesionálnu ponuku elektronických médií vo svojej umelecko-pedagogickej praxipraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • opísať sólovú, koncertnú, komornú a orchestrálnu literatúru svojho nástroja podľa jednotlivých štýlových hudobných období
  • analyzovať komplexne umelecké diela z aspektu hudobno-teoretického, hudobno-historického, hudobno-estetického a hudobno-interpretačného
  • definovať umelecké druhy a štýly a používať ich hlavné vyjadrovacie prostriedky
  • formulovať profesionálne stanoviská k danej problematike, vychádzajúce z umeleckého prejavu
  • opísať dejinný vývoj umenia, umelecké obdobia a ich predstaviteľov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
predviesť orientáciu v oblasti sólovej koncertnej, komornej a orchestrálnej literatúre svojho nástroja podľa jednotlivých štýlových hudobných obdobípraktické skúšanie
zanalyzovať umelecké diela z aspektu hudobno-teoretického, hudobno-historického, hudobno-estetického a hudobno-interpretačnéhoústna metóda
popísať jednotlivé umelecké druhy a štýly a ich hlavné vyjadrovacie prostriedkyústna metóda
formulovať originálne stanoviská k danej problematike, ktoré vychádzali z vedomostí, umeleckého prejavu a umelecko-pedagogických vedomostí, schopností a zručnostíústna metóda
popísať dejinný vývoj umenia, charakterizovať umelecké obdobia a ich predstaviteľovústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60%.

Metodické usmernenia
  • Zákon 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 72 a 79
  • Vyhláška MŠ SR č. 318/2008 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov 
  • Metodický pokyn MŠVVaŠ SR č. 21/2011 na hodnotenie a klasifikáciu žiakov stredných škôl.

Absolventskú skúšku môže vykonať iba žiak Konzervatória, ktorý úspešne ukončil 6.ročník súvislého vzdelávacieho programu. Absolvujúci žiak samostatne vypracuje písomnú absolventskú prácu. Jej prijatie na obhajobu je podmienené písomným súhlasom konzultanta - učiteľa diplomového seminára. Rozsah práce tvorí minimálne 25 strán podľa schválenej normy ISO 900. V rámci predmetu vyučovacia prax vyučuje žiak 6. ročníka Konzervatória vybraný model po celý príslušný školský rok a na absolventskú skúšku predloží písomný sumár vlastnej pedagogickej praxe, kde popíše:

a) meno, vek žiaka, kde študuje, typológiu žiaka (ročníka)

b) pedagogický cieľ so žiakom (ročníkom)

c) hodnotenie a presný popis úspešnosti pedagogického zámeru

d) podrobnú teoretickú prípravu modelovej skúšobnej hodiny.

Obsahom absolventskej skúšky je:

a) Umelecký výkon z hlavného odboru štúdia alebo výkony z hlavných odborov štúdia v súlade so štátnym a školským vzdelávacím programom v rozsahu najmenej 30 minút a schválenej náročnosti.

b) Obhajoba písomnej absolventskej práce, ktorej tému schválil riadieľ školy, úzko súvisiacej so vzdelávacím programom odborného zamerania hlavného odboru štúdia.

c) Súborná skúška z pedagogickej prípravy alebo súborné skúšky z pedagogickej prípravy.

V zmysle § 11 ods. 9 vyhlášky MŠ SR č. 318/2008 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov:

Riaditeľ konzervatória na návrh umeleckej rady schvaľuje do

a) 31. januára vybrané umelecké diela absolventských výkonov,

b) 30. júna predchádzajúceho školského roka témy absolventských písomných prác,

c) 31. októbra zadania jednotlivých zložiek súborných skúšok z pedagogickej prípravy.