Učiteľ základnej umeleckej školy hudobného odboru
Kód kvalifikácie
U2341001-00455
Úroveň SKKR
5
SK ISCO-08
2341001
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Vedomosti |
---|
definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci |
vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu |
reprodukovať poznatky z umeleckej, pedagogickej a organizačnej činnosti |
definovať platné právne normy z oblasti školstva - vnútorné rezorné predpisy, interné normy |
definovať postup hodnotenia, priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka |
definovať základné pedagogické pojmy a vysvetliť ich vzájomnú súvislosť |
charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ-žiak/trieda |
charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a za akých konkrétnych podmienok je možné ich uplatnenie |
charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami |
opísať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu |
opísať dejinný vývoj umenia, umelecké obdobia a ich predstaviteľov |
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka |
identifikovať učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov |
opísať základy didaktiky a metodické postupy vyučovania nástrojovej hry |
opísať sólovú, koncertnú, komornú a orchestrálnu literatúru svojho nástroja podľa jednotlivých štýlových hudobných období |
definovať umelecké druhy a štýly a používať ich hlavné vyjadrovacie prostriedky |
charakterizovať individuálne pedagogické koncepcie pre vyučovanie žiakov na základnom stupni umeleckého vzdelávania |
Zručnosti |
---|
analyzovať komplexne umelecké diela z aspektu hudobno-teoretického, hudobno-historického, hudobno-estetického a hudobno-interpretačného |
formulovať profesionálne stanoviská k danej problematike, vychádzajúce z umeleckého prejavu |
hodnotiť žiakov motivujúco, vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky a využívať rôzne metódy hodnotenia v súlade s metodickými pokynmi |
podieľať sa na tvorbe ŠkVP |
plánovať výchovno-vzdelávací proces |
uplatňovať didaktické zásady pri výchovno-vzdelávacom procese |
aplikovať získané schopnosti z anatómie, fyziológie, neurológie, psychológie, kineziológie a nových progresívnych spôsobov hry na nástroji |
využívať odbornú literatúru, hudobný materiál, diskografiu a profesionálnu ponuku elektronických médií vo svojej umelecko-pedagogickej praxi |
prezentovať naštudované skladby na profesionálnej úrovni |
vytvoriť umelecko-interpretačný výkon |
vytvárať tvorivé umeleckoestetické názory a vyjadriť ich vytvorením vlastných úsudkov a súdov a vlastnej koncepcie v umeleckej interpretácii |
Kompetencie |
---|
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
samostatnosť pri prezentovaní |
samostatnosť pri riešení a analyzovaní problémov |
zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností |
zodpovednosť za osobnostný rozvoj |
zodpovednosť za kvalitu svojej práce |
schopnosť pracovať v tíme |
schopnosť kreativity |
Hodnotená spôsobilosť
- reprodukovať poznatky z umeleckej, pedagogickej a organizačnej činnosti
- definovať postup hodnotenia, priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
- definovať základné pedagogické pojmy a vysvetliť ich vzájomnú súvislosť
- charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ-žiak/trieda
- charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a za akých konkrétnych podmienok je možné ich uplatnenie
- charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
- opísať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
interpretovať poznatky z umeleckej, pedagogickej a organizačnej činnosti | ústna metóda |
stanoviť postup hodnotenia, priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka | písomná metóda |
charakterizovať základné pedagogické pojmy a vysvetliť ich vzájomnú súvislosť | ústna metóda |
vysvetliť psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ-žiak/trieda | ústna metóda |
popísať jednotlivé didaktické zásady a vysvetliť, za akých konkrétnych podmienok je možné ich uplatnenie | ústna metóda |
špecifikovať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- plánovať výchovno-vzdelávací proces
- uplatňovať didaktické zásady pri výchovno-vzdelávacom procese
- hodnotiť žiakov motivujúco, vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky a využívať rôzne metódy hodnotenia v súlade s metodickými pokynmi
- identifikovať individuálne charakteristiky žiaka
- identifikovať učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov
- podieľať sa na tvorbe ŠkVP
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
navrhnúť vhodné riešenie v modelovej úlohe plánovania a realizácie výchovno- vzdelávacieho procesu | ústna metóda |
naplánovať vyučovaciu hodinu s využitím materiálnych a technických prostriedkov | ústna metóda |
zvoliť vhodné formy a metódy hodnotenia žiaka v uvedenej situácii | ústna metóda |
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka | ústna metóda |
popísať štýly učenia sa žiakov | ústna metóda |
opísať zásady tvorby Školských vzdelávacích programov pre ZUŠ | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať platné právne normy z oblasti školstva - vnútorné rezorné predpisy, interné normy
- definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
- vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vymenovať platné právne normy z oblasti školstva | ústna metóda |
popísať interné normy a charakterizovať vnútorné rezortné predpisy | ústna metóda |
určiť zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s ohľadom na prácu s deťmi | ústna metóda |
popísať možnosti svojho kariérneho rastu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vytvoriť umelecko-interpretačný výkon
- vytvárať tvorivé umeleckoestetické názory a vyjadriť ich vytvorením vlastných úsudkov a súdov a vlastnej koncepcie v umeleckej interpretácii
- aplikovať získané schopnosti z anatómie, fyziológie, neurológie, psychológie, kineziológie a nových progresívnych spôsobov hry na nástroji
- prezentovať naštudované skladby na profesionálnej úrovni
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
interpretáciou vyjadriť svoj umelecký názor | praktické skúšanie |
predviesť získané vedomosti, skúsenosti a schopnosti z anatómie, fyziológie, neurológie, psychológie, kineziológie a nových progresívnych spôsobov hry na nástroji vo svojom umeleckom vystúpení | praktické skúšanie |
predviesť naštudované skladby na profesionálnej úrovni | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať individuálne pedagogické koncepcie pre vyučovanie žiakov na základnom stupni umeleckého vzdelávania
- opísať základy didaktiky a metodické postupy vyučovania nástrojovej hry
- využívať odbornú literatúru, hudobný materiál, diskografiu a profesionálnu ponuku elektronických médií vo svojej umelecko-pedagogickej praxi
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať individuálne pedagogické koncepcie pre vyučovanie žiakov na základnom stupni umeleckého vzdelávania v modelovej úlohe | písomná metóda |
charakterizovať základy didaktiky a metodické postupy vyučovania nástrojovej hry | písomná metóda |
použiť odbornú literatúru, hudobný materiál, diskografiu a profesionálnu ponuku elektronických médií vo svojej umelecko-pedagogickej praxi | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- opísať sólovú, koncertnú, komornú a orchestrálnu literatúru svojho nástroja podľa jednotlivých štýlových hudobných období
- analyzovať komplexne umelecké diela z aspektu hudobno-teoretického, hudobno-historického, hudobno-estetického a hudobno-interpretačného
- definovať umelecké druhy a štýly a používať ich hlavné vyjadrovacie prostriedky
- formulovať profesionálne stanoviská k danej problematike, vychádzajúce z umeleckého prejavu
- opísať dejinný vývoj umenia, umelecké obdobia a ich predstaviteľov
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
predviesť orientáciu v oblasti sólovej koncertnej, komornej a orchestrálnej literatúre svojho nástroja podľa jednotlivých štýlových hudobných období | praktické skúšanie |
zanalyzovať umelecké diela z aspektu hudobno-teoretického, hudobno-historického, hudobno-estetického a hudobno-interpretačného | ústna metóda |
popísať jednotlivé umelecké druhy a štýly a ich hlavné vyjadrovacie prostriedky | ústna metóda |
formulovať originálne stanoviská k danej problematike, ktoré vychádzali z vedomostí, umeleckého prejavu a umelecko-pedagogických vedomostí, schopností a zručností | ústna metóda |
popísať dejinný vývoj umenia, charakterizovať umelecké obdobia a ich predstaviteľov | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60%.
Metodické usmernenia |
---|
Absolventskú skúšku môže vykonať iba žiak Konzervatória, ktorý úspešne ukončil 6.ročník súvislého vzdelávacieho programu. Absolvujúci žiak samostatne vypracuje písomnú absolventskú prácu. Jej prijatie na obhajobu je podmienené písomným súhlasom konzultanta - učiteľa diplomového seminára. Rozsah práce tvorí minimálne 25 strán podľa schválenej normy ISO 900. V rámci predmetu vyučovacia prax vyučuje žiak 6. ročníka Konzervatória vybraný model po celý príslušný školský rok a na absolventskú skúšku predloží písomný sumár vlastnej pedagogickej praxe, kde popíše: a) meno, vek žiaka, kde študuje, typológiu žiaka (ročníka) b) pedagogický cieľ so žiakom (ročníkom) c) hodnotenie a presný popis úspešnosti pedagogického zámeru d) podrobnú teoretickú prípravu modelovej skúšobnej hodiny. Obsahom absolventskej skúšky je: a) Umelecký výkon z hlavného odboru štúdia alebo výkony z hlavných odborov štúdia v súlade so štátnym a školským vzdelávacím programom v rozsahu najmenej 30 minút a schválenej náročnosti. b) Obhajoba písomnej absolventskej práce, ktorej tému schválil riadieľ školy, úzko súvisiacej so vzdelávacím programom odborného zamerania hlavného odboru štúdia. c) Súborná skúška z pedagogickej prípravy alebo súborné skúšky z pedagogickej prípravy. V zmysle § 11 ods. 9 vyhlášky MŠ SR č. 318/2008 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov: Riaditeľ konzervatória na návrh umeleckej rady schvaľuje do a) 31. januára vybrané umelecké diela absolventských výkonov, b) 30. júna predchádzajúceho školského roka témy absolventských písomných prác, c) 31. októbra zadania jednotlivých zložiek súborných skúšok z pedagogickej prípravy. |