Lektor ďalšieho vzdelávania
Kód kvalifikácie
C2320002-00453
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2310005
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
| Vedomosti |
|---|
| definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci |
| vysvetliť základné zákony, legislatívne normy, predpisy a strategické dokumenty |
| definovať metódy a nástroje identifikácie vzdelávacích potrieb frekventantov |
| vymenovať teórie učenia sa dospelých, jeho špecifiká, poznávacie štýly dopelých a bariéry ich učenia sa |
| charakterizovať metódy sebavzdelávania |
| vysvetliť teoretické východiská plánovania a projektovania, kritéria tvorby vzdelávacích programov |
| charakterizovať teoretické východiská konzultačnej činnosti a poradenstva |
| vymenovať teoretické východiská získavania a poskytovania spätnej väzby a hodnotenia |
| Zručnosti |
|---|
| zistiť úroveň vstupných kompetencií a vzdelávacích potrieb účastníkov vzdelávacieho programu |
| zostaviť obsah a štruktúru vzdelávacieho programu na základe stanovených vzdelávacích cieľov |
| rozpracovať obsah kurzu do minutového scenára včítane voľby didaktických pomôcok a metód výuky |
| prezentovať vzdelávací obsah s využitím interaktívneho prístupu |
| pripraviť, riadiť a vyhodnocovať modelové situácie a metódy práce so skupinou |
| zadávať samostatné a skupinové práce frekventantom vzdelávacieho programu |
| hodnotiť účinnosť vzdelávania a dosiahnutie nastavených cieľov a požadovaných kompetencií |
| riešiť problémové situácie a rozbory príkladov z praxe s využitím didaktických pomôcok |
| Kompetencie |
|---|
| samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
| samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov |
| schopnosť kreativity |
| zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností |
| zodpovednosť za osobnostný rozvoj |
| schopnosť viesť ľudí |
| schopnosť aplikovať zásady tímovej práce |
| schopnosť komunikovať s ľuďmi |
Hodnotená spôsobilosť
- definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
- vysvetliť základné zákony, legislatívne normy, predpisy a strategické dokumenty
- definovať metódy a nástroje identifikácie vzdelávacích potrieb frekventantov
- vymenovať teórie učenia sa dospelých, jeho špecifiká, poznávacie štýly dopelých a bariéry ich učenia sa
- charakterizovať metódy sebavzdelávania
- vysvetliť teoretické východiská plánovania a projektovania, kritéria tvorby vzdelávacích programov
- charakterizovať teoretické východiská konzultačnej činnosti a poradenstva
- vymenovať teoretické východiská získavania a poskytovania spätnej väzby a hodnotenia
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci | ústna metóda |
| vysvetliť základné legislatívne normy a strategické dokumenty v oblasti pôsobenia | ústna metóda |
| charakterizovať metódy a nástroje identifikácie vzdelávacích potrieb frekventantov | ústna metóda |
| pomenovať špecifiká rôznych cieľových skupín a ich vzdelávacích potrieb z hľadiska veku | ústna metóda |
| vytvoriť návrh systémového riešenia vzdelávacích potrieb frekventantov pedagogickou diagnostikou | písomná metóda |
| vytvoriť portfólio realizovaných andragogických metód, aktivít a profesijných výcvikov zručností | praktické skúšanie |
| vytvoriť návrh plánu poradenskej činnosti pre profesijný rozvoj frekventantov | písomná metóda |
| vysvetliť, čo by malo obsahovať výstupné hodnotenie | ústna metóda |
| navrhnúť riešenia na zlepšenie účastníkov v náväznosti na vopred nastavené a prezentované kritéria hodnotenia | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 80%.
Hodnotená spôsobilosť
- zostaviť obsah a štruktúru vzdelávacieho programu na základe stanovených vzdelávacích cieľov
- zistiť úroveň vstupných kompetencií a vzdelávacích potrieb účastníkov vzdelávacieho programu
- rozpracovať obsah kurzu do minutového scenára včítane voľby didaktických pomôcok a metód výuky
- prezentovať vzdelávací obsah s využitím interaktívneho prístupu
- pripraviť, riadiť a vyhodnocovať modelové situácie a metódy práce so skupinou
- zadávať samostatné a skupinové práce frekventantom vzdelávacieho programu
- hodnotiť účinnosť vzdelávania a dosiahnutie nastavených cieľov a požadovaných kompetencií
- riešiť problémové situácie a rozbory príkladov z praxe s využitím didaktických pomôcok
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| zrozumiteľne vysvetliť vzdelávacie ciele, ktoré si uchádzač zvolil z oblasti svojej odbornosti | ústna metóda |
| priradiť k vybratým vzdelávacím cieľom relevantné kompetencie v súlade s učebným plánom | písomná metóda |
| formulovať otázky účastníkom vzdelávacieho programu tak, aby podľa nich bolo možné zistiť vstupnú úroveň osvojených, vybraných kompetencií účastníkov ( napr. vstupný overovací test) | praktické skúšanie |
| rozpracovať vybranú časť učebného plánu do minútového rozpisu prípravy, určiť optimálnu formu vzdelávania a zvoliť k jednotlivým častiam minútového rozpisu prípravy, metódy vzdelávania, adekvátne didaktické pomôcky, informačné zdroje a ďalšie prípadne materiálno-technické pomôcky najvhodnejšie na splnenie cieľov vzdelávania a dosiahnutie kompetencií | písomná metóda |
| zoznámiť účastníkov vzdelávacieho programu s pravidlami a priebehom ich vzdelávania a s minútovým rozpisom prípravy | ústna metóda |
| zrozumiteľne a adekvátne vysvetliť problematiku týkajúcu sa vybraného cieľa, alebo kompetencie rozborom príkladu z praxe | praktické skúšanie |
| predviesť ovládanie bežne používanej didaktickej techniky pri osvojovaní ním vybratej kompetencie | praktické skúšanie |
| popísať nastavenie a priebeh modelovej situácie jednoznačne smerujúcej k osvojeniu ním vybratého cieľa vzdelávania a s cieľom súvisiacej kompetencie | ústna metóda |
| adekvátne a účinne reagovať na negatívne správanie sa účastníka modelovej situácie alebo na odklon v správaní sa účastníka v modelovej situácie | praktické skúšanie |
| adekvátne a účinne reagovať v prípade technických a organizačných problémov ( napr. výpadok prúdu, krátka šnúra k dataprojektoru, hluk na chodbe...) | praktické skúšanie |
| zrozumiteľne prezentovať úlohy pre účastníkov kurzu, aby na základe zadania bolo možné realizovať samostatnú alebo skupinovú prácu | praktické skúšanie |
| vysvetliť vzťah predpokladaných výsledkov zadanej práce k stanoveným vzdelávacím cieľom a kompetenciám | ústna metóda |
| vytvoriť návrh dotazníkov spätnej väzby pre potreby hodnotenia frekventantov a na hodnotenie lektorskej činnosti | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 80%.
| Metodické usmernenia |
|---|
V rámci skúšky dochádza k overovaniu lektorských schopností a nie odborných vedomostí, ktoré tvoria obsah výuky. Odbornosť v jednotlivých pracovných činnostiach je základným predpokladom pre vzdelávanie dospelých, nie je predmetom skúšky. Skúšky sa uskutočňujú v súlade so Zákonom č. 568/2009 z.z. o celoživotnom vzdelávaní na základe akreditovaných programov podľa časti 2 §8 - §10 a §12 - §13. |