Učiteľ druhého stupňa základnej školy v triedach a školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením

Kód kvalifikácie

U2352002-00447

Úroveň SKKR

7

SK ISCO-08

2352002

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní
definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty
vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakovi
definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
formulovať metódy výskumu a vývoja v oblasti pedagogickej praxe
popísať základné teórie učiteľskej profesie
charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže s akcentom na zdravotné znevýhodnenie
vysvetliť základnú štruktúru profesie a profesijného zázemia odboru
definovať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky
charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov
charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie
Zručnosti
analyzovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
uskutočňovať didaktickú analýzu učiva
vymedziť ciele vyučovania a formulovať ich v podobe učebných požiadaviek
rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov
aplikovať špeciálne výchovné, vyučovacie, vzdelávacie zásady, metódy, organizačné formy, prostriedky a postupy v školskej činnosti
dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procese
riadiť výchovno-vzdelávací proces
využívať materiálne a technické prostriedky vo vyučovaní
zanalyzovať vzdelávací proces, porovnať ho s naprojektovaným procesom a uskutočniť korekcie
realizovať špeciálny edukačný proces v rôznych organizačných podmienkach
zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov
aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu
poskytovať rady a usmernenia pri profesionálnej orientácii žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
vytvoriť učebné pomôcky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov
Kompetencie
zodpovednosť za riadenie práce
zodpovednosť za vedenie ľudí
zodpovednosť za osobnostný rozvoj
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
samostatnosť v rozhodovaní
schopnosť riešiť problémy a konflikty
schopnosť posúdiť vplyv verbálnej a neverbálnej komunikácie na klímu v triede
schopnosť adaptability a flexibility v myslení

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
  • dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práciústna metóda
vymenovať základné pravidlá pri poskytnutí prvej pomoci pri úrazoch a poraneniachústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní
  • uskutočňovať didaktickú analýzu učiva
  • vymedziť ciele vyučovania a formulovať ich v podobe učebných požiadaviek
  • plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procese
  • riadiť výchovno-vzdelávací proces
  • využívať materiálne a technické prostriedky vo vyučovaní
  • zanalyzovať vzdelávací proces, porovnať ho s naprojektovaným procesom a uskutočniť korekcie
  • realizovať špeciálny edukačný proces v rôznych organizačných podmienkach
  • zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov
  • aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu
  • vytvoriť učebné pomôcky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
uskutočniť na modelovej úlohe projektové vyučovaniepraktické skúšanie
analyzovať vybrané učivo z hľadiska didaktikypísomná metóda
formulovať ciele vyučovania na vybranom učivepraktické skúšanie
naplánovať vyučovaciu hodinu s využitím materiálnych a technických prostriedkovústna metóda
popísať príčiny a symptómy zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesovústna metóda
zvoliť vhodnú edukačnú metódu a predviesť ju vo vzťahu k vybranej diagnóze žiaka na modelovom príkladepraktické skúšanie
porovnať rôzne procesy učenia sa a navrhnúť vhodné korekcieústna metóda
na simulovanej úlohe uskutočniť špeciálno-pedagogickú diagnostikupraktické skúšanie
popísať použitie špeciálnych metód na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakovústna metóda
aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu na vybranej témepísomná metóda
vytvoriť učebnú pomôcku na dosiahnutie vybraného vzdelávacieho cieľapraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
  • formulovať metódy výskumu a vývoja v oblasti pedagogickej praxe
  • popísať základné teórie učiteľskej profesie
  • charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže s akcentom na zdravotné znevýhodnenie
  • vysvetliť základnú štruktúru profesie a profesijného zázemia odboru
  • definovať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky
  • aplikovať špeciálne výchovné, vyučovacie, vzdelávacie zásady, metódy, organizačné formy, prostriedky a postupy v školskej činnosti
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať organizačné charakteristiky školského systémuústna metóda
charakterizovať inštitucionálne pravidlá školyústna metóda
popísať základné teórie učiteľskej profesieústna metóda
určiť súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so ŠVVPpísomná metóda
charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže s akcentom na zdravotné znevýhodnenieústna metóda
vysvetliť vyučovacie a didaktické zásady a ich uplatnenie v špeciálnej edukáciipísomná metóda
popísať základné pojmy a princípy špeciálnej pedagogikypísomná metóda
interpretovať poznatky a metódy špeciálno-pedagogickej diagnostiky na modelovej úlohepraktické skúšanie
naplánovať vybranú školskú činnosť s použitím špeciálnych výchovných, vyučovacích, vzdelávacích zásad, metód, foriem, prostriedkov a postupovpraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
  • definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty
  • vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakovi
  • definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • identifikovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov
  • poskytovať rady a usmernenia pri profesionálnej orientácii žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vysvetliť zásady efektívnej komunikácieústna metóda
uviesť príklady efektívnej a neefektívnej komunikácieústna metóda
navrhnúť použitie vhodných náhradných komunikačných systémov pre žiaka s konkrétnym zdravotným znevýhodnenímústna metóda
definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psycho-didaktické aspektypísomná metóda
charakterizovať multikulturalitu ako snahu o rovnoprávne postavenie v spoločnosti a rovnaké možnosti uplatnenia všetkých sociálnych skupínústna metóda
popísať metodické pokyny na hodnotenie žiakov so ŠVVPústna metóda
identifikovať individuálne charakteristiky na modelovej situáciipraktické skúšanie
navrhnúť vhodné riešenie eliminácie negatívneho správania sa žiaka v modelovej úlohepraktické skúšanie
navrhnúť konkrétnu pomoc pri profesionálnej orientácii žiaka so ŠVVPpraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať možnosti svojho kariérneho rastuústna metóda
zdôvodniť stanovené ciele profesijného rozvojaústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov
  • charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie
  • analyzovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesovústna metóda
popísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamipísomná metóda
charakterizovať špeciálno-pedagogické javy a procesypísomná metóda
zanalyzovať osobitosti učenia sa žiaka so ŠVVPústna metóda
popísať vhodné vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so ŠVVPústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.

Metodické usmernenia

Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63.