Učiteľ druhého stupňa základnej školy v triedach a školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením
Kód kvalifikácie
U2352002-00447
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2352002
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Vedomosti |
---|
definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci |
vysvetliť zásady efektívnej komunikácie |
vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu |
vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní |
definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy |
definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty |
vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakovi |
definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
formulovať metódy výskumu a vývoja v oblasti pedagogickej praxe |
popísať základné teórie učiteľskej profesie |
charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže s akcentom na zdravotné znevýhodnenie |
vysvetliť základnú štruktúru profesie a profesijného zázemia odboru |
definovať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky |
charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov |
charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie |
Zručnosti |
---|
analyzovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
uskutočňovať didaktickú analýzu učiva |
vymedziť ciele vyučovania a formulovať ich v podobe učebných požiadaviek |
rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov |
aplikovať špeciálne výchovné, vyučovacie, vzdelávacie zásady, metódy, organizačné formy, prostriedky a postupy v školskej činnosti |
dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci |
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procese |
riadiť výchovno-vzdelávací proces |
využívať materiálne a technické prostriedky vo vyučovaní |
zanalyzovať vzdelávací proces, porovnať ho s naprojektovaným procesom a uskutočniť korekcie |
realizovať špeciálny edukačný proces v rôznych organizačných podmienkach |
zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov |
aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu |
poskytovať rady a usmernenia pri profesionálnej orientácii žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
vytvoriť učebné pomôcky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov |
Kompetencie |
---|
zodpovednosť za riadenie práce |
zodpovednosť za vedenie ľudí |
zodpovednosť za osobnostný rozvoj |
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
samostatnosť v rozhodovaní |
schopnosť riešiť problémy a konflikty |
schopnosť posúdiť vplyv verbálnej a neverbálnej komunikácie na klímu v triede |
schopnosť adaptability a flexibility v myslení |
Hodnotená spôsobilosť
- definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
- dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci | ústna metóda |
vymenovať základné pravidlá pri poskytnutí prvej pomoci pri úrazoch a poraneniach | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní
- uskutočňovať didaktickú analýzu učiva
- vymedziť ciele vyučovania a formulovať ich v podobe učebných požiadaviek
- plánovať a organizovať činnosť jednotlivcov a skupín žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vo výchovno-vzdelávacom procese
- riadiť výchovno-vzdelávací proces
- využívať materiálne a technické prostriedky vo vyučovaní
- zanalyzovať vzdelávací proces, porovnať ho s naprojektovaným procesom a uskutočniť korekcie
- realizovať špeciálny edukačný proces v rôznych organizačných podmienkach
- zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov
- aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu
- vytvoriť učebné pomôcky na dosiahnutie vzdelávacích cieľov
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
uskutočniť na modelovej úlohe projektové vyučovanie | praktické skúšanie |
analyzovať vybrané učivo z hľadiska didaktiky | písomná metóda |
formulovať ciele vyučovania na vybranom učive | praktické skúšanie |
naplánovať vyučovaciu hodinu s využitím materiálnych a technických prostriedkov | ústna metóda |
popísať príčiny a symptómy zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov | ústna metóda |
zvoliť vhodnú edukačnú metódu a predviesť ju vo vzťahu k vybranej diagnóze žiaka na modelovom príklade | praktické skúšanie |
porovnať rôzne procesy učenia sa a navrhnúť vhodné korekcie | ústna metóda |
na simulovanej úlohe uskutočniť špeciálno-pedagogickú diagnostiku | praktické skúšanie |
popísať použitie špeciálnych metód na kompenzáciu príslušného postihnutia žiakov | ústna metóda |
aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu na vybranej téme | písomná metóda |
vytvoriť učebnú pomôcku na dosiahnutie vybraného vzdelávacieho cieľa | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
- formulovať metódy výskumu a vývoja v oblasti pedagogickej praxe
- popísať základné teórie učiteľskej profesie
- charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže s akcentom na zdravotné znevýhodnenie
- vysvetliť základnú štruktúru profesie a profesijného zázemia odboru
- definovať základné pojmy a princípy z oblasti špeciálnej pedagogiky
- aplikovať špeciálne výchovné, vyučovacie, vzdelávacie zásady, metódy, organizačné formy, prostriedky a postupy v školskej činnosti
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať organizačné charakteristiky školského systému | ústna metóda |
charakterizovať inštitucionálne pravidlá školy | ústna metóda |
popísať základné teórie učiteľskej profesie | ústna metóda |
určiť súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka so ŠVVP | písomná metóda |
charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže s akcentom na zdravotné znevýhodnenie | ústna metóda |
vysvetliť vyučovacie a didaktické zásady a ich uplatnenie v špeciálnej edukácii | písomná metóda |
popísať základné pojmy a princípy špeciálnej pedagogiky | písomná metóda |
interpretovať poznatky a metódy špeciálno-pedagogickej diagnostiky na modelovej úlohe | praktické skúšanie |
naplánovať vybranú školskú činnosť s použitím špeciálnych výchovných, vyučovacích, vzdelávacích zásad, metód, foriem, prostriedkov a postupov | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
- definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psychodidaktické aspekty
- vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakovi
- definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- identifikovať individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov
- poskytovať rady a usmernenia pri profesionálnej orientácii žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vysvetliť zásady efektívnej komunikácie | ústna metóda |
uviesť príklady efektívnej a neefektívnej komunikácie | ústna metóda |
navrhnúť použitie vhodných náhradných komunikačných systémov pre žiaka s konkrétnym zdravotným znevýhodnením | ústna metóda |
definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich psycho-didaktické aspekty | písomná metóda |
charakterizovať multikulturalitu ako snahu o rovnoprávne postavenie v spoločnosti a rovnaké možnosti uplatnenia všetkých sociálnych skupín | ústna metóda |
popísať metodické pokyny na hodnotenie žiakov so ŠVVP | ústna metóda |
identifikovať individuálne charakteristiky na modelovej situácii | praktické skúšanie |
navrhnúť vhodné riešenie eliminácie negatívneho správania sa žiaka v modelovej úlohe | praktické skúšanie |
navrhnúť konkrétnu pomoc pri profesionálnej orientácii žiaka so ŠVVP | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať možnosti svojho kariérneho rastu | ústna metóda |
zdôvodniť stanovené ciele profesijného rozvoja | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov
- charakterizovať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka a z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie
- analyzovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
charakterizovať etiológiu a symptomatológiu zdravotných postihnutí s akcentom na interpretáciu špeciálno-pedagogických javov a procesov | ústna metóda |
popísať programy integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | písomná metóda |
charakterizovať špeciálno-pedagogické javy a procesy | písomná metóda |
zanalyzovať osobitosti učenia sa žiaka so ŠVVP | ústna metóda |
popísať vhodné vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka so ŠVVP | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného zvládnutia požadovaných kritérií hodnotenia je ich splnenie minimálne na 60 %.
Metodické usmernenia |
---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63. |