Učiteľ druhého stupňa základnej školy
Kód kvalifikácie
U2341002-00446
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2341002
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
| Vedomosti |
|---|
| definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci |
| vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakovi |
| charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka |
| opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka |
| vysvetliť zásady efektívnej komunikácie |
| definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov |
| vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu |
| charakterizovať metódy sebavzdelávania |
| vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní |
| definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy |
| definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka a ich psychodidaktické aspekty |
| formulovať metódy výskumu a vývoja v oblasti pedagogickej praxe |
| popísať základné teórie učiteľskej profesie |
| charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže |
| definovať základný obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie v súlade s potrebami vzdelávania na nižšom sekundárnom stupni |
| formulovať teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky v príslušnej špecializácii, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede |
| charakterizovať školskú legislatívu a školské dokumenty |
| Zručnosti |
|---|
| analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické, všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka |
| hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia |
| uskutočniť didaktickú analýzu učiva |
| identifikovať sa s celoživotným vzdelávaním |
| vymedziť ciele vyučovania a formulovať ich v podobe učebných požiadaviek |
| identifikovať individuálne charakteristiky žiaka |
| transformovať vedecký systém odboru do didaktického systému vyučovacieho predmetu |
| riadiť výchovno-vzdelávací proces |
| rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov |
| reflektovať skutočný proces učenia sa a porovnať ho s naprojektovaným procesom |
| vysvetliť pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity |
| stanoviť si ciele svojho profesijného rozvoja |
| dodržiavať zásady efektívnej komunikácie |
| Kompetencie |
|---|
| samostatnosť v plánovaní a realizovaní svojho profesijného rastu a sebarozvoja |
| samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
| samostatnosť pri realizovaní vyučovania |
| zodpovednosť za osobnostný rozvoj |
| schopnosť riešiť problémy a konflikty |
| schopnosť posúdiť vplyv verbálnej a neverbálnej komunikácie na klímu v triede |
Hodnotená spôsobilosť
- definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
- popísať základné teórie učiteľskej profesie
- charakterizovať školskú legislatívu a školské dokumenty
- vysvetliť pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| charakterizovať školský systém a inštitucionálne pravidlá školy | ústna metóda |
| opísať základné teórie učiteľskej profesie | ústna metóda |
| správne vyhľadávať vo vybranej školskej dokumentácii | praktické skúšanie |
| popísať pedagogické a odborové poznatky | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické, všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka
- rozpoznať sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov
- identifikovať individuálne charakteristiky žiaka
- charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže
- vysvetliť problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakovi
- reflektovať skutočný proces učenia sa a porovnať ho s naprojektovaným procesom
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka | ústna metóda |
| zhodnotiť sociálno-patologické prejavy správania sa žiakov | ústna metóda |
| identifikovať individuálnu charakteristiku žiaka na modelovej úlohe | ústna metóda |
| vyhodnotiť biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže | ústna metóda |
| popísať problematiku multikulturality vo vzťahu k žiakovi | ústna metóda |
| porovnať rôzne procesy učenia sa | ústna metóda |
| navrhnúť vhodné korekcie v procese učenia sa | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka a ich psychodidaktické aspekty
- definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov
- hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia
- vysvetliť aplikáciu a integráciu teoretických základov projektovania, realizácie a hodnotenia vo vyučovaní
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| charakterizovať filozoficko-metodické východiská, formy a druhy hodnotenia žiaka a ich psychodidaktické aspekty | ústna metóda |
| zvoliť vhodné metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov | ústna metóda |
| zvoliť vhodné formy hodnotenia v modelovej situácii | ústna metóda |
| navrhnúť vhodné riešenie v modelovej vyučovacej hodine | ústna metóda |
| aplikovať vhodné metódy hodnotenia v modelovej situácii | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
- dodržiavať zásady efektívnej komunikácie
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| uviesť príklady efektívnej a neefektívnej komunikácie | ústna metóda |
| navrhnúť vhodné riešenie v modelovej úlohe konfliktu | ústna metóda |
| posúdiť vplyv verbálnej a neverbálnej komunikácie na klímu v triede | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
- opísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka
- uskutočniť didaktickú analýzu učiva
- vymedziť ciele vyučovania a formulovať ich v podobe učebných požiadaviek
- riadiť výchovno-vzdelávací proces
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať základné princípy práce pri používaní BOZP | ústna metóda |
| popísať vhodné vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa žiaka | ústna metóda |
| analyzovať vybrané učivo z hľadiska didaktiky | ústna metóda |
| naplánovať vyučovaciu hodinu s využitím materiálnych a technických prostriedkov | písomná metóda |
| zvoliť vhodný pracovný postup výchovno-vzdelávacieho procesu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
- charakterizovať metódy sebavzdelávania
- stanoviť si ciele svojho profesijného rozvoja
- identifikovať sa s celoživotným vzdelávaním
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať možnosti svojho kariérneho rastu | ústna metóda |
| zvoliť vhodné metódy sebavzdelávania na základe analýzy modelovej situácie | ústna metóda |
| zdôvodniť stanovené ciele profesijného rozvoja | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania žiaka
- transformovať vedecký systém odboru do didaktického systému vyučovacieho predmetu
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| preukázať primerané vedomosti v odbore a v jeho didaktike | ústna metóda |
| preukázať primerané vedomosti v oblasti pedagogiky a psychológie | ústna metóda |
| zvoliť vhodný postup transformovania vedeckého systému odboru do didaktického systému vyučovacieho predmetu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- formulovať metódy výskumu a vývoja v oblasti pedagogickej praxe
- definovať základný obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie v súlade s potrebami vzdelávania na nižšom sekundárnom stupni
- formulovať teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky v príslušnej špecializácii, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať metódy výskumu a vývoja v oblasti pedagogickej praxe | ústna metóda |
| definovať metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie | ústna metóda |
| popísať teoretické i praktické súvislosti didaktiky v príslušnej špecializácii s ohľadom výučbu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 60%.
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |