Učiteľ akademických (všeobecnovzdelávacích) predmetov strednej školy
Kód kvalifikácie
U2330001-00445
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2330001
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
| Vedomosti |
|---|
| vysvetliť zásady BOZP a PO |
| charakterizovať školský systém v Slovenskej republike |
| charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami |
| rozlišovať jednotlivé didaktické zásady a ich možné uplatnenie |
| opísať vyučovacie metódy, formy a prostriedky výchovno-vzdelávacieho procesu |
| charakterizovať vyučovací proces ako interakciu učiteľ-žiak/trieda |
| vysvetliť psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka |
| interpretovať postup diagnostiky a hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka |
| opísať plán mimoškolskej a záujmovej činnosti žiakov (napr. vedenie krúžku, príprava žiaka na predmetovú olympiádu a súťaž) |
| charakterizovať ŠVP vo väzbe na príslušný akademický predmet |
| formulovať teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky v príslušnej špecializácii, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede |
| definovať základný obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie v súlade s potrebami vzdelávania na vyššom sekundárnom stupni |
| Zručnosti |
|---|
| dodržiavať zásady BOZP a PO |
| analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické, všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka |
| hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia |
| plánovať vyučovací proces v predmetoch svojej aprobácie podľa školského vzdelávacieho programu a základných pedagogických dokumentov |
| aplikovať materiálne a didaktické prostriedky, s dôrazom na využívanie najmodernejších digitálnych technológií |
| stanoviť cieľ vyučovacej hodiny |
| vytvárať ŠkVP a ďalšie pedagogické dokumenty vo väzbe na daný akademický predmet |
| aplikovať systémový prístup k výučbe |
| zostaviť test a kritériá hodnotenia pre tématický celok |
| zostaviť tematické plány učiva |
| transformovať vedecký systém odboru do didaktického systému vyučovacieho predmetu |
| riadiť výchovno-vzdelávací proces |
| Kompetencie |
|---|
| samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
| samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov |
| zodpovednosť za osobnostný rozvoj |
| schopnosť primeraného prístupu k žiakom |
| schopnosť empatie, trpezlivosti, vnútornej stability, spoľahlivosti |
| schopnosť pracovať v tíme pre dosiahnutie stanovených cieľov vybraných projektov |
| schopnosť motivovať ľudí |
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať školský systém v Slovenskej republike
- charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
- rozlišovať jednotlivé didaktické zásady a ich možné uplatnenie
- opísať vyučovacie metódy, formy a prostriedky výchovno-vzdelávacieho procesu
- aplikovať systémový prístup k výučbe
- charakterizovať ŠVP vo väzbe na príslušný akademický predmet
- zostaviť tematické plány učiva
- vytvárať ŠkVP a ďalšie pedagogické dokumenty vo väzbe na daný akademický predmet
- dodržiavať zásady BOZP a PO
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať základy Slovenského školského systému | ústna metóda |
| vymenovať a popísať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami | ústna metóda |
| popísať a priblížiť didaktické zásady pri ich uplatnení | ústna metóda |
| charakterizovať vyučovacie metódy, formy a prostriedky výchovno-vzdelávacieho procesu | ústna metóda |
| predviesť a zvoliť vhodnú formu výučby s dodržaním zásad BOZP a PO | praktické skúšanie |
| popísať ŠVP vo väzbe na príslušný akademický predmet | ústna metóda |
| pripraviť tematické plány učiva | praktické skúšanie |
| predviesť tvorbu ŠkVP a ďalšie pedagogické dokumenty vo väzbe na daný akademický predmet | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať vyučovací proces ako interakciu učiteľ-žiak/trieda
- vysvetliť psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka
- zostaviť test a kritériá hodnotenia pre tématický celok
- formulovať teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky v príslušnej špecializácii, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede
- definovať základný obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie v súlade s potrebami vzdelávania na vyššom sekundárnom stupni
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| zvoliť a popísať optimálny prístup k žiakovi počas edukačného procesu | ústna metóda |
| popísať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka | ústna metóda |
| vytvoriť didaktický test a kritéria jeho hodnotenia | praktické skúšanie |
| definovať metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie | ústna metóda |
| popísať teoretické i praktické súvislosti didaktiky v príslušnej špecializácii s ohľadom výučbu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- interpretovať postup diagnostiky a hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
- opísať plán mimoškolskej a záujmovej činnosti žiakov (napr. vedenie krúžku, príprava žiaka na predmetovú olympiádu a súťaž)
- analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické, všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka
- hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia
- plánovať vyučovací proces v predmetoch svojej aprobácie podľa školského vzdelávacieho programu a základných pedagogických dokumentov
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania | ústna metóda |
| popísať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka | ústna metóda |
| zhodnotiť tematické plány učiva v predmetoch svojej aprobácie | ústna metóda |
| pripraviť plán mimoškolskej a záujmovej činnosti žiakov | písomná metóda |
| vypracovať primeranú časť vyučovacieho procesu v predmetoch svojej aprobácie podľa školského vzdelávacieho programu a základných pedagogických dokumentov | písomná metóda |
| zvoliť vhodné formy hodnotenia v modelovej situácii | ústna metóda |
| aplikovať vhodné metódy hodnotenia v modelovej situácii | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- aplikovať materiálne a didaktické prostriedky, s dôrazom na využívanie najmodernejších digitálnych technológií
- vysvetliť zásady BOZP a PO
- stanoviť cieľ vyučovacej hodiny
- transformovať vedecký systém odboru do didaktického systému vyučovacieho predmetu
- riadiť výchovno-vzdelávací proces
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vysvetliť vhodné použitie materiálnych a didaktických prostriedkov v rámci vyučovacej hodiny | ústna metóda |
| popísať zásady BOZP a PO | písomná metóda |
| popísať cieľ vyučovacej hodiny | ústna metóda |
| zvoliť vhodný postup transformovania vedeckého systému odboru do didaktického systému vyučovacieho predmetu | ústna metóda |
| zvoliť vhodný pracovný postup výchovno-vzdelávacieho procesu | ústna metóda |
| uviesť príklady efektívnej a neefektívnej komunikácie | ústna metóda |
| navrhnúť vhodné riešenie v modelovej úlohe konfliktu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |