Učiteľ akademických (všeobecnovzdelávacích) predmetov strednej školy
Kód kvalifikácie
U2330001-00445
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2330001
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti |
---|
vysvetliť zásady BOZP a PO |
charakterizovať školský systém v Slovenskej republike |
charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami |
rozlišovať jednotlivé didaktické zásady a ich možné uplatnenie |
opísať vyučovacie metódy, formy a prostriedky výchovno-vzdelávacieho procesu |
charakterizovať vyučovací proces ako interakciu učiteľ-žiak/trieda |
vysvetliť psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka |
interpretovať postup diagnostiky a hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka |
opísať plán mimoškolskej a záujmovej činnosti žiakov (napr. vedenie krúžku, príprava žiaka na predmetovú olympiádu a súťaž) |
charakterizovať ŠVP vo väzbe na príslušný akademický predmet |
formulovať teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky v príslušnej špecializácii, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede |
definovať základný obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie v súlade s potrebami vzdelávania na vyššom sekundárnom stupni |
Zručnosti |
---|
dodržiavať zásady BOZP a PO |
analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické, všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka |
hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia |
plánovať vyučovací proces v predmetoch svojej aprobácie podľa školského vzdelávacieho programu a základných pedagogických dokumentov |
aplikovať materiálne a didaktické prostriedky, s dôrazom na využívanie najmodernejších digitálnych technológií |
stanoviť cieľ vyučovacej hodiny |
vytvárať ŠkVP a ďalšie pedagogické dokumenty vo väzbe na daný akademický predmet |
aplikovať systémový prístup k výučbe |
zostaviť test a kritériá hodnotenia pre tématický celok |
zostaviť tematické plány učiva |
transformovať vedecký systém odboru do didaktického systému vyučovacieho predmetu |
riadiť výchovno-vzdelávací proces |
Kompetencie |
---|
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov |
zodpovednosť za osobnostný rozvoj |
schopnosť primeraného prístupu k žiakom |
schopnosť empatie, trpezlivosti, vnútornej stability, spoľahlivosti |
schopnosť pracovať v tíme pre dosiahnutie stanovených cieľov vybraných projektov |
schopnosť motivovať ľudí |
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať školský systém v Slovenskej republike
- charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
- rozlišovať jednotlivé didaktické zásady a ich možné uplatnenie
- opísať vyučovacie metódy, formy a prostriedky výchovno-vzdelávacieho procesu
- aplikovať systémový prístup k výučbe
- charakterizovať ŠVP vo väzbe na príslušný akademický predmet
- zostaviť tematické plány učiva
- vytvárať ŠkVP a ďalšie pedagogické dokumenty vo väzbe na daný akademický predmet
- dodržiavať zásady BOZP a PO
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať základy Slovenského školského systému | ústna metóda |
vymenovať a popísať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami | ústna metóda |
popísať a priblížiť didaktické zásady pri ich uplatnení | ústna metóda |
charakterizovať vyučovacie metódy, formy a prostriedky výchovno-vzdelávacieho procesu | ústna metóda |
predviesť a zvoliť vhodnú formu výučby s dodržaním zásad BOZP a PO | praktické skúšanie |
popísať ŠVP vo väzbe na príslušný akademický predmet | ústna metóda |
pripraviť tematické plány učiva | praktické skúšanie |
predviesť tvorbu ŠkVP a ďalšie pedagogické dokumenty vo väzbe na daný akademický predmet | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať vyučovací proces ako interakciu učiteľ-žiak/trieda
- vysvetliť psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka
- zostaviť test a kritériá hodnotenia pre tématický celok
- formulovať teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky v príslušnej špecializácii, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede
- definovať základný obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie v súlade s potrebami vzdelávania na vyššom sekundárnom stupni
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
zvoliť a popísať optimálny prístup k žiakovi počas edukačného procesu | ústna metóda |
popísať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka | ústna metóda |
vytvoriť didaktický test a kritéria jeho hodnotenia | praktické skúšanie |
definovať metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie | ústna metóda |
popísať teoretické i praktické súvislosti didaktiky v príslušnej špecializácii s ohľadom výučbu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- interpretovať postup diagnostiky a hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
- opísať plán mimoškolskej a záujmovej činnosti žiakov (napr. vedenie krúžku, príprava žiaka na predmetovú olympiádu a súťaž)
- analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické, všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka
- hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia
- plánovať vyučovací proces v predmetoch svojej aprobácie podľa školského vzdelávacieho programu a základných pedagogických dokumentov
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania | ústna metóda |
popísať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka | ústna metóda |
zhodnotiť tematické plány učiva v predmetoch svojej aprobácie | ústna metóda |
pripraviť plán mimoškolskej a záujmovej činnosti žiakov | písomná metóda |
vypracovať primeranú časť vyučovacieho procesu v predmetoch svojej aprobácie podľa školského vzdelávacieho programu a základných pedagogických dokumentov | písomná metóda |
zvoliť vhodné formy hodnotenia v modelovej situácii | ústna metóda |
aplikovať vhodné metódy hodnotenia v modelovej situácii | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- aplikovať materiálne a didaktické prostriedky, s dôrazom na využívanie najmodernejších digitálnych technológií
- vysvetliť zásady BOZP a PO
- stanoviť cieľ vyučovacej hodiny
- transformovať vedecký systém odboru do didaktického systému vyučovacieho predmetu
- riadiť výchovno-vzdelávací proces
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vysvetliť vhodné použitie materiálnych a didaktických prostriedkov v rámci vyučovacej hodiny | ústna metóda |
popísať zásady BOZP a PO | písomná metóda |
popísať cieľ vyučovacej hodiny | ústna metóda |
zvoliť vhodný postup transformovania vedeckého systému odboru do didaktického systému vyučovacieho predmetu | ústna metóda |
zvoliť vhodný pracovný postup výchovno-vzdelávacieho procesu | ústna metóda |
uviesť príklady efektívnej a neefektívnej komunikácie | ústna metóda |
navrhnúť vhodné riešenie v modelovej úlohe konfliktu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.
Metodické usmernenia |
---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |