Učiteľ akademických (všeobecnovzdelávacích) predmetov strednej školy

Kód kvalifikácie

U2330001-00445

Úroveň SKKR

7

SK ISCO-08

2330001

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
vysvetliť zásady BOZP a PO
charakterizovať školský systém v Slovenskej republike
charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
rozlišovať jednotlivé didaktické zásady a ich možné uplatnenie
opísať vyučovacie metódy, formy a prostriedky výchovno-vzdelávacieho procesu
charakterizovať vyučovací proces ako interakciu učiteľ-žiak/trieda
vysvetliť psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka
interpretovať postup diagnostiky a hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
opísať plán mimoškolskej a záujmovej činnosti žiakov (napr. vedenie krúžku, príprava žiaka na predmetovú olympiádu a súťaž)
charakterizovať ŠVP vo väzbe na príslušný akademický predmet
formulovať teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky v príslušnej špecializácii, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede
definovať základný obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie v súlade s potrebami vzdelávania na vyššom sekundárnom stupni
Zručnosti
dodržiavať zásady BOZP a PO
analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické, všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka
hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia
plánovať vyučovací proces v predmetoch svojej aprobácie podľa školského vzdelávacieho programu a základných pedagogických dokumentov
aplikovať materiálne a didaktické prostriedky, s dôrazom na využívanie najmodernejších digitálnych technológií
stanoviť cieľ vyučovacej hodiny
vytvárať ŠkVP a ďalšie pedagogické dokumenty vo väzbe na daný akademický predmet
aplikovať systémový prístup k výučbe
zostaviť test a kritériá hodnotenia pre tématický celok
zostaviť tematické plány učiva
transformovať vedecký systém odboru do didaktického systému vyučovacieho predmetu
riadiť výchovno-vzdelávací proces
Kompetencie
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov
zodpovednosť za osobnostný rozvoj
schopnosť primeraného prístupu k žiakom
schopnosť empatie, trpezlivosti, vnútornej stability, spoľahlivosti
schopnosť pracovať v tíme pre dosiahnutie stanovených cieľov vybraných projektov
schopnosť motivovať ľudí

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať školský systém v Slovenskej republike
  • charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
  • rozlišovať jednotlivé didaktické zásady a ich možné uplatnenie
  • opísať vyučovacie metódy, formy a prostriedky výchovno-vzdelávacieho procesu
  • aplikovať systémový prístup k výučbe
  • charakterizovať ŠVP vo väzbe na príslušný akademický predmet
  • zostaviť tematické plány učiva
  • vytvárať ŠkVP a ďalšie pedagogické dokumenty vo väzbe na daný akademický predmet
  • dodržiavať zásady BOZP a PO
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať základy Slovenského školského systémuústna metóda
vymenovať a popísať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedamiústna metóda
popísať a priblížiť didaktické zásady pri ich uplatneníústna metóda
charakterizovať vyučovacie metódy, formy a prostriedky výchovno-vzdelávacieho procesuústna metóda
predviesť a zvoliť vhodnú formu výučby s dodržaním zásad BOZP a POpraktické skúšanie
popísať ŠVP vo väzbe na príslušný akademický predmetústna metóda
pripraviť tematické plány učivapraktické skúšanie
predviesť tvorbu ŠkVP a ďalšie pedagogické dokumenty vo väzbe na daný akademický predmetpraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať vyučovací proces ako interakciu učiteľ-žiak/trieda
  • vysvetliť psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka
  • zostaviť test a kritériá hodnotenia pre tématický celok
  • formulovať teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky v príslušnej špecializácii, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede
  • definovať základný obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie v súlade s potrebami vzdelávania na vyššom sekundárnom stupni
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
zvoliť a popísať optimálny prístup k žiakovi počas edukačného procesuústna metóda
popísať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiakaústna metóda
vytvoriť didaktický test a kritéria jeho hodnoteniapraktické skúšanie
definovať metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácieústna metóda
popísať teoretické i praktické súvislosti didaktiky v príslušnej špecializácii s ohľadom výučbuústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • interpretovať postup diagnostiky a hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
  • opísať plán mimoškolskej a záujmovej činnosti žiakov (napr. vedenie krúžku, príprava žiaka na predmetovú olympiádu a súťaž)
  • analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické, všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiaka
  • hodnotiť žiakov objektívne a motivujúco vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky, využívať rôzne metódy hodnotenia
  • plánovať vyučovací proces v predmetoch svojej aprobácie podľa školského vzdelávacieho programu a základných pedagogických dokumentov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovaniaústna metóda
popísať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa žiakaústna metóda
zhodnotiť tematické plány učiva v predmetoch svojej aprobácieústna metóda
pripraviť plán mimoškolskej a záujmovej činnosti žiakovpísomná metóda
vypracovať primeranú časť vyučovacieho procesu v predmetoch svojej aprobácie podľa školského vzdelávacieho programu a základných pedagogických dokumentovpísomná metóda
zvoliť vhodné formy hodnotenia v modelovej situáciiústna metóda
aplikovať vhodné metódy hodnotenia v modelovej situáciiústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.

Hodnotená spôsobilosť

  • aplikovať materiálne a didaktické prostriedky, s dôrazom na využívanie najmodernejších digitálnych technológií
  • vysvetliť zásady BOZP a PO
  • stanoviť cieľ vyučovacej hodiny
  • transformovať vedecký systém odboru do didaktického systému vyučovacieho predmetu
  • riadiť výchovno-vzdelávací proces
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vysvetliť vhodné použitie materiálnych a didaktických prostriedkov v rámci vyučovacej hodinyústna metóda
popísať zásady BOZP a POpísomná metóda
popísať cieľ vyučovacej hodinyústna metóda
zvoliť vhodný postup transformovania vedeckého systému odboru do didaktického systému vyučovacieho predmetuústna metóda
zvoliť vhodný pracovný postup výchovno-vzdelávacieho procesuústna metóda
uviesť príklady efektívnej a neefektívnej komunikácieústna metóda
navrhnúť vhodné riešenie v modelovej úlohe konfliktuústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 60%.

Metodické usmernenia

Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63