Tanečný pedagóg

Kód kvalifikácie

U2653003-00443

Úroveň SKKR

5

SK ISCO-08

2653001

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať základné právne predpisy týkajúce sa BOZP
rozlíšiť rôzne súčasti kultúry a rozumieť ich úlohe v živote jednotlivca a spoločnosti
definovať možnosti podnikania v danom odbore, formulovať podstatu a princípy podnikania
definovať skladbu a charakteristické črty pohybového systému klasického, ľudového a moderného tanca
reprodukovať poznatky z umeleckej, pedagogickej a organizačnej činnosti
charakterizovať odbornú terminológiu učebného predmetu
rozlišovať jednotlivé druhy tanečného umenia
opísať metodické postupy cvičení, zaradených do programu výučby tanečných odborov ZUŠ
definovať kritériá posudzovania miery talentu dieťaťa ako základného predpokladu pre štúdium tanca
charakterizovať anatómiu ľudského tela so zameraním na fyziológiu a hygienu pohybového aparátu
charakterizovať didaktiku vyučovania tanca
uvádzať tanečnú terminológiu vo francúzskom jazyku
rozoznať a štýlovo uplatňovať výrazové, vyjadrovacie prostriedky a techniky hlavného odboru štúdia
pomenovať a určiť významné umelecké diela z európskej tradície
rozlíšiť hlavné umelecké druhy, opisovať svoje estetické zážitky z vnímania a tvorby umeleckých diel
vysvetliť teoretickú rovinu tanečného umenia
Zručnosti
aplikovať v umelecko-pedagogickej praxi svoje odborné vedomosti
aplikovať získané vedomosti z psychológie, pedagogiky, metodiky výučby tanca, didaktiky tanca, ako aj z odborných hudobno-teoretických predmetov vo vlastnej umeleckej a umeleckopedagogickej praxi
vyjadrovať exaktne myšlienky, skúsenosti a emócie prostredníctvom médií
analyzovať umelecké dielo i vlastné, jeho interpretáciu na profesionálnej úrovni
aplikovať prvky a pozície klasického tanca a ľudového tanca
prezentovať kombinácie a choreografie klasického tanca a ľudového tanca
podávať profesionálne umelecké výkony
zvládnuť štýlovú a žánrovú rôznorodosť jednotlivých druhov tanečného umenia
charakterizovať základné zložky tanca
prepájať problémy výchovy, vzdelávania alebo učenia s praxou
aplikovať prostriedky tanečného umenia na vyjadrenie umeleckej výpovede predvedeného diela
prejaviť kreativitu a prínos vlastnej osobnosti pri umeleckom dotváraní predvedeného diela
viesť pedagogickú dokumentáciu
vystihnúť pohybový a výrazový charakter stvárnenej postavy
uplatňovať vlastné pedagogicko-umelecké myslenie a umelecký názor v praxi
poskytovať vlastné pedagogické názory, postoje a správnu formuláciu výchovných a vzdelávacích problémov
Kompetencie
zodpovednosť za neustále zdokonaľovanie sa v tanečnom prejave
zodpovednosť za udržiavanie dobrej fyzickej a psychickej kondície
zodpovednosť za svoj výkon
schopnosť mať pozitívny vzťah k tancu a k tanečnému prejavu ako k prostriedku uplatnenia sa v budúcej praxi
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
schopnosť hodnotiť kriticky svoje výsledky a aktívne pristupovať k uskutočneniu svojich cieľov
schopnosť objektívne hodnotiť výsledky svojej práce a prácu iných
schopnosť vytvárať si vzťah k učiteľskému povolaniu, zmyslu a zodpovednosti učiteľskej práce
schopnosť pracovať v tíme
schopnosť motivovať ľudí

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať odbornú terminológiu učebného predmetu
  • opísať metodické postupy cvičení, zaradených do programu výučby tanečných odborov ZUŠ
  • definovať kritériá posudzovania miery talentu dieťaťa ako základného predpokladu pre štúdium tanca
  • charakterizovať didaktiku vyučovania tanca
  • poskytovať vlastné pedagogické názory, postoje a správnu formuláciu výchovných a vzdelávacích problémov
  • uplatňovať vlastné pedagogicko-umelecké myslenie a umelecký názor v praxi
  • uvádzať tanečnú terminológiu vo francúzskom jazyku
  • charakterizovať základné zložky tanca
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
ovládať odbornú terminológiu učebného predmetuústna metóda
popísať metodické postupy cvičení, ktoré sú zaradené do programu výučby tanečných odborov ZUŠústna metóda
popísať kritériá posudzovania miery talentu dieťaťa ako základného predpokladu pre štúdium tancaústna metóda
špecifikovať didaktiku vyučovania tancaústna metóda
formulovať originálne profesionálne stanoviská k danej problematike vychádzajúce z predchádzajúcich vedomostí, umeleckého prejavu a umelecko-pedagogických vedomostíústna metóda
odborne štylizovať základné estetické súdy, vlastné pedagogicko-umelecké myslenie a umelecký názor v praxiústna metóda
ovládať tanečnú terminológiu vo francúzskom jazykuústna metóda
definovať základné zložky tancaústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať základné právne predpisy týkajúce sa BOZP
  • charakterizovať anatómiu ľudského tela so zameraním na fyziológiu a hygienu pohybového aparátu
  • definovať možnosti podnikania v danom odbore, formulovať podstatu a princípy podnikania
  • rozlíšiť rôzne súčasti kultúry a rozumieť ich úlohe v živote jednotlivca a spoločnosti
  • vyjadrovať exaktne myšlienky, skúsenosti a emócie prostredníctvom médií
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať zásady BOZP s ohľadom na prácu s deťmiústna metóda
popísať anatómiu ľudského tela so zameraním na fyziológiu a hygienu pohybového aparátuústna metóda
formulovať stratégie, podstatu a princípy podnikaniaústna metóda
analyzovať rôzne časti kultúry a porozumieť ich úlohe v živote jednotlivca a spoločnostiústna metóda
prezentovať svoje myšlienky, skúsenosti a emócie na konkrétnej úlohepraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • aplikovať prvky a pozície klasického tanca a ľudového tanca
  • podávať profesionálne umelecké výkony
  • zvládnuť štýlovú a žánrovú rôznorodosť jednotlivých druhov tanečného umenia
  • prezentovať kombinácie a choreografie klasického tanca a ľudového tanca
  • rozlišovať jednotlivé druhy tanečného umenia
  • aplikovať prostriedky tanečného umenia na vyjadrenie umeleckej výpovede predvedeného diela
  • rozoznať a štýlovo uplatňovať výrazové, vyjadrovacie prostriedky a techniky hlavného odboru štúdia
  • prejaviť kreativitu a prínos vlastnej osobnosti pri umeleckom dotváraní predvedeného diela
  • vystihnúť pohybový a výrazový charakter stvárnenej postavy
  • definovať skladbu a charakteristické črty pohybového systému klasického, ľudového a moderného tanca
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
predviesť ovládanie techniky klasického, ľudového a moderného tancapraktické skúšanie
predviesť pri interpretácii tanečného diela vysoký stupeň psychickej koncentráciepraktické skúšanie
demonštrovať tvorivý prístup pri interpretácii naštudovaného tanečného diela, rešpektujúc jeho myšlienkový obsahpraktické skúšanie
aplikovať prvky a pozície klasického tanca, ľudového a moderného tancapraktické skúšanie
charakterizovať jednotlivé druhy tanečného umeniaústna metóda
predviesť profesionálny umelecký výkonpraktické skúšanie
špecifikovať výrazové, vyjadrovacie prostriedky a techniky hlavného odboru štúdiaústna metóda
zvládoť štýlovú a žánrovú rôznorodosť jednotlivých druhov tanečného umeniapraktické skúšanie
prejaviť majstrovské schopnosti pri umeleckom dotváraní predvedeného dielapraktické skúšanie
popísať skladbu a charakteristické črty pohybového systému klasického, ľudového a moderného tancaústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • prepájať problémy výchovy, vzdelávania alebo učenia s praxou
  • aplikovať v umelecko-pedagogickej praxi svoje odborné vedomosti
  • aplikovať získané vedomosti z psychológie, pedagogiky, metodiky výučby tanca, didaktiky tanca, ako aj z odborných hudobno-teoretických predmetov vo vlastnej umeleckej a umeleckopedagogickej praxi
  • reprodukovať poznatky z umeleckej, pedagogickej a organizačnej činnosti
  • viesť pedagogickú dokumentáciu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
dokázať prepojiť problémy výchovy, vzdelávania alebo učenia s praxouústna metóda
preukázať získané vedomosti z psychológie, pedagogiky, metodiky výučby tanca, didaktiky tanca ako aj z odborných hudobno-teoretických predmetov a prezentovať svoj vzťah k učiteľskému povolaniu, zmyslu a zodpovednosti učiteľskej práceústna metóda
prezentovať svoje pedagogicko-umelecké myslenie a umelecký názorústna metóda
opísať poznatky z umeleckej, pedagogickej a organizačnej činnostiústna metóda
predviesť pedagogickú evidenciu na konkrétnom príkladepraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • rozoznať a štýlovo uplatňovať výrazové, vyjadrovacie prostriedky a techniky hlavného odboru štúdia
  • pomenovať a určiť významné umelecké diela z európskej tradície
  • vysvetliť teoretickú rovinu tanečného umenia
  • rozlíšiť hlavné umelecké druhy, opisovať svoje estetické zážitky z vnímania a tvorby umeleckých diel
  • analyzovať umelecké dielo i vlastné, jeho interpretáciu na profesionálnej úrovni
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
predviesť schopnosť štýlovo uplatňovať výrazové, vyjadrovacie prostriedky a techniky hlavného odboru štúdiapraktické skúšanie
bližšie špecifikovať významné umelecké diela z európskej tradícieústna metóda
charakterizovať teoretickú rovinu tanečného umeniaústna metóda
rozoznať hlavné umelecké druhy, opísať svoje estetické zážitky z vnímania a tvorby umeleckých dielústna metóda
zanalyzovať umelecké dielo i vlastné, jeho interpretáciu na profesionálnej úrovniústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Metodické usmernenia
  • Zákon 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 72-90
  • Vyhláška MŠ SR č. 318/2008 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov 
  • Metodický pokyn MŠVVaŠ SR č.21/2011 na hodnotenie a klasifikáciu žiakov stredných škôl