Liečebný pedagóg
Kód kvalifikácie
U2269000-00438
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2359003
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti |
---|
definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci |
vysvetliť zásady efektívnej komunikácie |
definovať terapeutické disciplíny (arteterapia, terapia hrou, biblioterapia, terapia pohybom, dramatoterapia, ergoterapia amuzikoterapia) |
definovať terapeutickovýchovné a rehabilitačné postupy (napr. senzorická integrácia, konduktívna terapia, Fieela - program) |
vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov a možnosti kariérneho rastu |
definovať základné pojmy a princípy z oblasti liečebnej pedagogiky |
definovať právne normy, týkajúce sa odboru liečebnej pedagogiky |
charakterizovať metódy diagnostiky a výskumu v oblasti pedagogickej praxe |
definovať teoreticko-filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľov |
definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy |
charakterizovať disciplíny v špecializovaných zariadeniach v špeciálnych triedach, liečebniach, oddeleniach, ústavoch (detská psychoterapia, autizmus, gerontológia a gerontopsychiatria, logopédia, závislosti od psychoaktívnych látok) |
charakterizovať disciplíny v oblastiach svojho uplatnenia v klinickej praxi (klinická psychológia, psychoterapia, forenzná psychológia, rodinná terapia) v rehabilitačných a komunitných centrách (krízová intervencia, penitenciárna apostpenitenciárna starostlivosť, liečebnopedagogická gerontológia, psychosociálna rehabilitácia) |
Zručnosti |
---|
aplikovať matematicko-štatistické metódy pri spracovaní výskumných údajov |
vykonávať anamnestické vyšetrenie, vývinovú diagnostiku, problémovú a procesuálnu diagnostiku so zámerom získať orientáciu vo výchovno-vzdelávacej situácii a celkovej životnej situácii zmenenej ochorením, postihnutím alebo nepriaznivými okolnosťami |
projektovať terapeuticko-výchovné a psychorehabilitačné opatrenia a hodnotiť ich prínos |
aplikovať diferenciálno-diagnostické vyšetrenie |
aplikovať liečebnopedagogickú intervenciu prostredníctvom liečebnopedagogických cvičení alebo programov s využívaním terapie hrou, arteterapie, biblio-terapie, muzikoterapie, ergoterapie, dramatoterapie, terapie pohybom |
hodnotiť liečebnopedagogickú intervenciu |
vypracovať odborno-znalecký posudok o prognóze klienta v súvislosti s riešením situácie klienta so špeciálnymi problémami v ťažkých životných okolnostiach |
plniť úlohy liečebnopedagogického poradenstva, intervenovať v rodine alebo inom mikroprostredí klienta (napr. v školskej triede, výchovnej skupine, komunite) vrámci výchovnej, terapeutickej a krízovej intervencie |
získavať doplňujúce diagnostické údaje analýzou hry, kresby, pohybu, činnosti, komunikácie a inej kreatívnej tvorby |
aplikovať špeciálne formy, metódy a prostriedky arteterapie, biblioterapie, dramatoterapie, ergoterapie, muzikoterapie, psychomotorickej, činnostnej a hrovej terapie, hippoterapie, animoterapie a bioofeedcku v individuálnej a skupinovej terapeuticko-výchovnej intervencii |
využívať v liečebno-pedagogickej diagnostike anamnestické údaje, diagnózy iných odborníkov, problémovú anamnézu, pozorovanie, analýzu výsledkov činnosti, biografickú metódu |
Kompetencie |
---|
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
schopnosť osvojovať si nové poznatky v rámci odboru |
samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov |
zodpovednosť za plnenie svojich povinností |
schopnosť komunikovať s ľuďmi |
schopnosť pracovať v tíme |
schopnosť rozvíjania vlastných hodnôt |
Hodnotená spôsobilosť
- definovať terapeutickovýchovné a rehabilitačné postupy (napr. senzorická integrácia, konduktívna terapia, Fieela - program)
- definovať terapeutické disciplíny (arteterapia, terapia hrou, biblioterapia, terapia pohybom, dramatoterapia, ergoterapia amuzikoterapia)
- charakterizovať disciplíny v oblastiach svojho uplatnenia v klinickej praxi (klinická psychológia, psychoterapia, forenzná psychológia, rodinná terapia) v rehabilitačných a komunitných centrách (krízová intervencia, penitenciárna apostpenitenciárna starostlivosť, liečebnopedagogická gerontológia, psychosociálna rehabilitácia)
- charakterizovať disciplíny v špecializovaných zariadeniach v špeciálnych triedach, liečebniach, oddeleniach, ústavoch (detská psychoterapia, autizmus, gerontológia a gerontopsychiatria, logopédia, závislosti od psychoaktívnych látok)
- charakterizovať metódy diagnostiky a výskumu v oblasti pedagogickej praxe
- aplikovať matematicko-štatistické metódy pri spracovaní výskumných údajov
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať terapeutickovýchovné a rehabilitačné postupy | ústna metóda |
popísať terapeutické disciplíny | ústna metóda |
popísať a obhájiť disciplíny v relevantných oblastiach svojho uplatnenia v klinickej praxi | písomná metóda |
popísať disciplíny v špecializovaných zariadeniach v špeciálnych triedach, liečebniach, oddeleniach a ústavoch | ústna metóda |
definovať metódy diagnostiky a výskumu v oblasti pedagogickej praxe | ústna metóda |
predviesť použitie matematicko-štatistických metód pri spracovaní výskumných údajov | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania štátnej skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- aplikovať liečebnopedagogickú intervenciu prostredníctvom liečebnopedagogických cvičení alebo programov s využívaním terapie hrou, arteterapie, biblio-terapie, muzikoterapie, ergoterapie, dramatoterapie, terapie pohybom
- hodnotiť liečebnopedagogickú intervenciu
- plniť úlohy liečebnopedagogického poradenstva, intervenovať v rodine alebo inom mikroprostredí klienta (napr. v školskej triede, výchovnej skupine, komunite) vrámci výchovnej, terapeutickej a krízovej intervencie
- vypracovať odborno-znalecký posudok o prognóze klienta v súvislosti s riešením situácie klienta so špeciálnymi problémami v ťažkých životných okolnostiach
- projektovať terapeuticko-výchovné a psychorehabilitačné opatrenia a hodnotiť ich prínos
- aplikovať diferenciálno-diagnostické vyšetrenie
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať postup pri liečebnopedagogickej intervencii prostredníctvom liečebnopedagogických cvičení alebo programov | ústna metóda |
navrhnúť spôsob hodnotenia liečebnopedagogickej intervencie na simulovanej úlohe | praktické skúšanie |
charakterizovať liečebnopedagogické poradenstvo s dôrazom na intervenciu v rodine | ústna metóda |
vypracovať odborno-znalecký posudok o prognóze klienta | písomná metóda |
navrhnúť projekt terapeuticko-výchovného a psychorehabilitačného opatrenia v modelovej situácii | písomná metóda |
predviesť diferenciálno-diagnostické vyšetrenie na modelovej situácii | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania štátnej skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- vykonávať anamnestické vyšetrenie, vývinovú diagnostiku, problémovú a procesuálnu diagnostiku so zámerom získať orientáciu vo výchovno-vzdelávacej situácii a celkovej životnej situácii zmenenej ochorením, postihnutím alebo nepriaznivými okolnosťami
- získavať doplňujúce diagnostické údaje analýzou hry, kresby, pohybu, činnosti, komunikácie a inej kreatívnej tvorby
- aplikovať špeciálne formy, metódy a prostriedky arteterapie, biblioterapie, dramatoterapie, ergoterapie, muzikoterapie, psychomotorickej, činnostnej a hrovej terapie, hippoterapie, animoterapie a bioofeedcku v individuálnej a skupinovej terapeuticko-výchovnej intervencii
- využívať v liečebno-pedagogickej diagnostike anamnestické údaje, diagnózy iných odborníkov, problémovú anamnézu, pozorovanie, analýzu výsledkov činnosti, biografickú metódu
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
zvoliť vhodnú metódu a predviesť ju vo vzťahu k vybranej diagnóze žiaka na modelovom prípade | praktické skúšanie |
predviesť konkrétny spôsob získavania doplňujúcich diagnostických údajov | praktické skúšanie |
predviesť špeciálne formy, metódy a prostriedky na konkrétnom príklade | praktické skúšanie |
interpretovať poznatky a metódy liečebno-pedagogickej diagnostiky na modelovej úlohe | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania štátnej skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať základné pojmy a princípy z oblasti liečebnej pedagogiky
- definovať právne normy, týkajúce sa odboru liečebnej pedagogiky
- definovať teoreticko-filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľov
- vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
definovať základné pojmy a princípy liečebnej pedagogiky a vysvetliť ich vzájomnú súvislosť | ústna metóda |
vysvetliť zásady efektívnej komunikácie a uviesť príklady efektívnej a neefektívnej komunikácie | ústna metóda |
popísať právne normy liečebnej pedagogiky | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania štátnej skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
- vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
- definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať organizačné charakteristiky školského systému | ústna metóda |
charakterizovať inštitucionálne pravidlá školy | ústna metóda |
vysvetliť možnosti svojho kariérneho rastu | ústna metóda |
popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania štátnej skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Metodické usmernenia |
---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |