Liečebný pedagóg

Kód kvalifikácie

U2269000-00438

Úroveň SKKR

7

SK ISCO-08

2359003

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
definovať terapeutické disciplíny (arteterapia, terapia hrou, biblioterapia, terapia pohybom, dramatoterapia, ergoterapia amuzikoterapia)
definovať terapeutickovýchovné a rehabilitačné postupy (napr. senzorická integrácia, konduktívna terapia, Fieela - program)
vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
definovať základné pojmy a princípy z oblasti liečebnej pedagogiky
definovať právne normy, týkajúce sa odboru liečebnej pedagogiky
charakterizovať metódy diagnostiky a výskumu v oblasti pedagogickej praxe
definovať teoreticko-filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľov
definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
charakterizovať disciplíny v špecializovaných zariadeniach v špeciálnych triedach, liečebniach, oddeleniach, ústavoch (detská psychoterapia, autizmus, gerontológia a gerontopsychiatria, logopédia, závislosti od psychoaktívnych látok)
charakterizovať disciplíny v oblastiach svojho uplatnenia v klinickej praxi (klinická psychológia, psychoterapia, forenzná psychológia, rodinná terapia) v rehabilitačných a komunitných centrách (krízová intervencia, penitenciárna apostpenitenciárna starostlivosť, liečebnopedagogická gerontológia, psychosociálna rehabilitácia)
Zručnosti
aplikovať matematicko-štatistické metódy pri spracovaní výskumných údajov
vykonávať anamnestické vyšetrenie, vývinovú diagnostiku, problémovú a procesuálnu diagnostiku so zámerom získať orientáciu vo výchovno-vzdelávacej situácii a celkovej životnej situácii zmenenej ochorením, postihnutím alebo nepriaznivými okolnosťami
projektovať terapeuticko-výchovné a psychorehabilitačné opatrenia a hodnotiť ich prínos
aplikovať diferenciálno-diagnostické vyšetrenie
aplikovať liečebnopedagogickú intervenciu prostredníctvom liečebnopedagogických cvičení alebo programov s využívaním terapie hrou, arteterapie, biblio-terapie, muzikoterapie, ergoterapie, dramatoterapie, terapie pohybom
hodnotiť liečebnopedagogickú intervenciu
vypracovať odborno-znalecký posudok o prognóze klienta v súvislosti s riešením situácie klienta so špeciálnymi problémami v ťažkých životných okolnostiach
plniť úlohy liečebnopedagogického poradenstva, intervenovať v rodine alebo inom mikroprostredí klienta (napr. v školskej triede, výchovnej skupine, komunite) vrámci výchovnej, terapeutickej a krízovej intervencie
získavať doplňujúce diagnostické údaje analýzou hry, kresby, pohybu, činnosti, komunikácie a inej kreatívnej tvorby
aplikovať špeciálne formy, metódy a prostriedky arteterapie, biblioterapie, dramatoterapie, ergoterapie, muzikoterapie, psychomotorickej, činnostnej a hrovej terapie, hippoterapie, animoterapie a bioofeedcku v individuálnej a skupinovej terapeuticko-výchovnej intervencii
využívať v liečebno-pedagogickej diagnostike anamnestické údaje, diagnózy iných odborníkov, problémovú anamnézu, pozorovanie, analýzu výsledkov činnosti, biografickú metódu
Kompetencie
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
schopnosť osvojovať si nové poznatky v rámci odboru
samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov
zodpovednosť za plnenie svojich povinností
schopnosť komunikovať s ľuďmi
schopnosť pracovať v tíme
schopnosť rozvíjania vlastných hodnôt

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať terapeutickovýchovné a rehabilitačné postupy (napr. senzorická integrácia, konduktívna terapia, Fieela - program)
  • definovať terapeutické disciplíny (arteterapia, terapia hrou, biblioterapia, terapia pohybom, dramatoterapia, ergoterapia amuzikoterapia)
  • charakterizovať disciplíny v oblastiach svojho uplatnenia v klinickej praxi (klinická psychológia, psychoterapia, forenzná psychológia, rodinná terapia) v rehabilitačných a komunitných centrách (krízová intervencia, penitenciárna apostpenitenciárna starostlivosť, liečebnopedagogická gerontológia, psychosociálna rehabilitácia)
  • charakterizovať disciplíny v špecializovaných zariadeniach v špeciálnych triedach, liečebniach, oddeleniach, ústavoch (detská psychoterapia, autizmus, gerontológia a gerontopsychiatria, logopédia, závislosti od psychoaktívnych látok)
  • charakterizovať metódy diagnostiky a výskumu v oblasti pedagogickej praxe
  • aplikovať matematicko-štatistické metódy pri spracovaní výskumných údajov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať terapeutickovýchovné a rehabilitačné postupyústna metóda
popísať terapeutické disciplínyústna metóda
popísať a obhájiť disciplíny v relevantných oblastiach svojho uplatnenia v klinickej praxipísomná metóda
popísať disciplíny v špecializovaných zariadeniach v špeciálnych triedach, liečebniach, oddeleniach a ústavochústna metóda
definovať metódy diagnostiky a výskumu v oblasti pedagogickej praxeústna metóda
predviesť použitie matematicko-štatistických metód pri spracovaní výskumných údajovpraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania štátnej skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • aplikovať liečebnopedagogickú intervenciu prostredníctvom liečebnopedagogických cvičení alebo programov s využívaním terapie hrou, arteterapie, biblio-terapie, muzikoterapie, ergoterapie, dramatoterapie, terapie pohybom
  • hodnotiť liečebnopedagogickú intervenciu
  • plniť úlohy liečebnopedagogického poradenstva, intervenovať v rodine alebo inom mikroprostredí klienta (napr. v školskej triede, výchovnej skupine, komunite) vrámci výchovnej, terapeutickej a krízovej intervencie
  • vypracovať odborno-znalecký posudok o prognóze klienta v súvislosti s riešením situácie klienta so špeciálnymi problémami v ťažkých životných okolnostiach
  • projektovať terapeuticko-výchovné a psychorehabilitačné opatrenia a hodnotiť ich prínos
  • aplikovať diferenciálno-diagnostické vyšetrenie
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať postup pri liečebnopedagogickej intervencii prostredníctvom liečebnopedagogických cvičení alebo programovústna metóda
navrhnúť spôsob hodnotenia liečebnopedagogickej intervencie na simulovanej úlohepraktické skúšanie
charakterizovať liečebnopedagogické poradenstvo s dôrazom na intervenciu v rodineústna metóda
vypracovať odborno-znalecký posudok o prognóze klientapísomná metóda
navrhnúť projekt terapeuticko-výchovného a psychorehabilitačného opatrenia v modelovej situáciipísomná metóda
predviesť diferenciálno-diagnostické vyšetrenie na modelovej situáciipraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania štátnej skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • vykonávať anamnestické vyšetrenie, vývinovú diagnostiku, problémovú a procesuálnu diagnostiku so zámerom získať orientáciu vo výchovno-vzdelávacej situácii a celkovej životnej situácii zmenenej ochorením, postihnutím alebo nepriaznivými okolnosťami
  • získavať doplňujúce diagnostické údaje analýzou hry, kresby, pohybu, činnosti, komunikácie a inej kreatívnej tvorby
  • aplikovať špeciálne formy, metódy a prostriedky arteterapie, biblioterapie, dramatoterapie, ergoterapie, muzikoterapie, psychomotorickej, činnostnej a hrovej terapie, hippoterapie, animoterapie a bioofeedcku v individuálnej a skupinovej terapeuticko-výchovnej intervencii
  • využívať v liečebno-pedagogickej diagnostike anamnestické údaje, diagnózy iných odborníkov, problémovú anamnézu, pozorovanie, analýzu výsledkov činnosti, biografickú metódu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
zvoliť vhodnú metódu a predviesť ju vo vzťahu k vybranej diagnóze žiaka na modelovom prípadepraktické skúšanie
predviesť konkrétny spôsob získavania doplňujúcich diagnostických údajovpraktické skúšanie
predviesť špeciálne formy, metódy a prostriedky na konkrétnom príkladepraktické skúšanie
interpretovať poznatky a metódy liečebno-pedagogickej diagnostiky na modelovej úlohepraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania štátnej skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať základné pojmy a princípy z oblasti liečebnej pedagogiky
  • definovať právne normy, týkajúce sa odboru liečebnej pedagogiky
  • definovať teoreticko-filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľov
  • vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
definovať základné pojmy a princípy liečebnej pedagogiky a vysvetliť ich vzájomnú súvislosťústna metóda
vysvetliť zásady efektívnej komunikácie a uviesť príklady efektívnej a neefektívnej komunikácieústna metóda
popísať právne normy liečebnej pedagogikyústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania štátnej skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
  • vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
  • definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať organizačné charakteristiky školského systémuústna metóda
charakterizovať inštitucionálne pravidlá školyústna metóda
vysvetliť možnosti svojho kariérneho rastuústna metóda
popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práciústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania štátnej skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Metodické usmernenia

Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63