Liečebný pedagóg
Kód kvalifikácie
U2269000-00438
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2359003
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
| Vedomosti |
|---|
| definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci |
| vysvetliť zásady efektívnej komunikácie |
| definovať terapeutické disciplíny (arteterapia, terapia hrou, biblioterapia, terapia pohybom, dramatoterapia, ergoterapia amuzikoterapia) |
| definovať terapeutickovýchovné a rehabilitačné postupy (napr. senzorická integrácia, konduktívna terapia, Fieela - program) |
| vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov a možnosti kariérneho rastu |
| definovať základné pojmy a princípy z oblasti liečebnej pedagogiky |
| definovať právne normy, týkajúce sa odboru liečebnej pedagogiky |
| charakterizovať metódy diagnostiky a výskumu v oblasti pedagogickej praxe |
| definovať teoreticko-filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľov |
| definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy |
| charakterizovať disciplíny v špecializovaných zariadeniach v špeciálnych triedach, liečebniach, oddeleniach, ústavoch (detská psychoterapia, autizmus, gerontológia a gerontopsychiatria, logopédia, závislosti od psychoaktívnych látok) |
| charakterizovať disciplíny v oblastiach svojho uplatnenia v klinickej praxi (klinická psychológia, psychoterapia, forenzná psychológia, rodinná terapia) v rehabilitačných a komunitných centrách (krízová intervencia, penitenciárna apostpenitenciárna starostlivosť, liečebnopedagogická gerontológia, psychosociálna rehabilitácia) |
| Zručnosti |
|---|
| aplikovať matematicko-štatistické metódy pri spracovaní výskumných údajov |
| vykonávať anamnestické vyšetrenie, vývinovú diagnostiku, problémovú a procesuálnu diagnostiku so zámerom získať orientáciu vo výchovno-vzdelávacej situácii a celkovej životnej situácii zmenenej ochorením, postihnutím alebo nepriaznivými okolnosťami |
| projektovať terapeuticko-výchovné a psychorehabilitačné opatrenia a hodnotiť ich prínos |
| aplikovať diferenciálno-diagnostické vyšetrenie |
| aplikovať liečebnopedagogickú intervenciu prostredníctvom liečebnopedagogických cvičení alebo programov s využívaním terapie hrou, arteterapie, biblio-terapie, muzikoterapie, ergoterapie, dramatoterapie, terapie pohybom |
| hodnotiť liečebnopedagogickú intervenciu |
| vypracovať odborno-znalecký posudok o prognóze klienta v súvislosti s riešením situácie klienta so špeciálnymi problémami v ťažkých životných okolnostiach |
| plniť úlohy liečebnopedagogického poradenstva, intervenovať v rodine alebo inom mikroprostredí klienta (napr. v školskej triede, výchovnej skupine, komunite) vrámci výchovnej, terapeutickej a krízovej intervencie |
| získavať doplňujúce diagnostické údaje analýzou hry, kresby, pohybu, činnosti, komunikácie a inej kreatívnej tvorby |
| aplikovať špeciálne formy, metódy a prostriedky arteterapie, biblioterapie, dramatoterapie, ergoterapie, muzikoterapie, psychomotorickej, činnostnej a hrovej terapie, hippoterapie, animoterapie a bioofeedcku v individuálnej a skupinovej terapeuticko-výchovnej intervencii |
| využívať v liečebno-pedagogickej diagnostike anamnestické údaje, diagnózy iných odborníkov, problémovú anamnézu, pozorovanie, analýzu výsledkov činnosti, biografickú metódu |
| Kompetencie |
|---|
| samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
| schopnosť osvojovať si nové poznatky v rámci odboru |
| samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov |
| zodpovednosť za plnenie svojich povinností |
| schopnosť komunikovať s ľuďmi |
| schopnosť pracovať v tíme |
| schopnosť rozvíjania vlastných hodnôt |
Hodnotená spôsobilosť
- definovať terapeutickovýchovné a rehabilitačné postupy (napr. senzorická integrácia, konduktívna terapia, Fieela - program)
- definovať terapeutické disciplíny (arteterapia, terapia hrou, biblioterapia, terapia pohybom, dramatoterapia, ergoterapia amuzikoterapia)
- charakterizovať disciplíny v oblastiach svojho uplatnenia v klinickej praxi (klinická psychológia, psychoterapia, forenzná psychológia, rodinná terapia) v rehabilitačných a komunitných centrách (krízová intervencia, penitenciárna apostpenitenciárna starostlivosť, liečebnopedagogická gerontológia, psychosociálna rehabilitácia)
- charakterizovať disciplíny v špecializovaných zariadeniach v špeciálnych triedach, liečebniach, oddeleniach, ústavoch (detská psychoterapia, autizmus, gerontológia a gerontopsychiatria, logopédia, závislosti od psychoaktívnych látok)
- charakterizovať metódy diagnostiky a výskumu v oblasti pedagogickej praxe
- aplikovať matematicko-štatistické metódy pri spracovaní výskumných údajov
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať terapeutickovýchovné a rehabilitačné postupy | ústna metóda |
| popísať terapeutické disciplíny | ústna metóda |
| popísať a obhájiť disciplíny v relevantných oblastiach svojho uplatnenia v klinickej praxi | písomná metóda |
| popísať disciplíny v špecializovaných zariadeniach v špeciálnych triedach, liečebniach, oddeleniach a ústavoch | ústna metóda |
| definovať metódy diagnostiky a výskumu v oblasti pedagogickej praxe | ústna metóda |
| predviesť použitie matematicko-štatistických metód pri spracovaní výskumných údajov | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania štátnej skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- aplikovať liečebnopedagogickú intervenciu prostredníctvom liečebnopedagogických cvičení alebo programov s využívaním terapie hrou, arteterapie, biblio-terapie, muzikoterapie, ergoterapie, dramatoterapie, terapie pohybom
- hodnotiť liečebnopedagogickú intervenciu
- plniť úlohy liečebnopedagogického poradenstva, intervenovať v rodine alebo inom mikroprostredí klienta (napr. v školskej triede, výchovnej skupine, komunite) vrámci výchovnej, terapeutickej a krízovej intervencie
- vypracovať odborno-znalecký posudok o prognóze klienta v súvislosti s riešením situácie klienta so špeciálnymi problémami v ťažkých životných okolnostiach
- projektovať terapeuticko-výchovné a psychorehabilitačné opatrenia a hodnotiť ich prínos
- aplikovať diferenciálno-diagnostické vyšetrenie
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať postup pri liečebnopedagogickej intervencii prostredníctvom liečebnopedagogických cvičení alebo programov | ústna metóda |
| navrhnúť spôsob hodnotenia liečebnopedagogickej intervencie na simulovanej úlohe | praktické skúšanie |
| charakterizovať liečebnopedagogické poradenstvo s dôrazom na intervenciu v rodine | ústna metóda |
| vypracovať odborno-znalecký posudok o prognóze klienta | písomná metóda |
| navrhnúť projekt terapeuticko-výchovného a psychorehabilitačného opatrenia v modelovej situácii | písomná metóda |
| predviesť diferenciálno-diagnostické vyšetrenie na modelovej situácii | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania štátnej skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- vykonávať anamnestické vyšetrenie, vývinovú diagnostiku, problémovú a procesuálnu diagnostiku so zámerom získať orientáciu vo výchovno-vzdelávacej situácii a celkovej životnej situácii zmenenej ochorením, postihnutím alebo nepriaznivými okolnosťami
- získavať doplňujúce diagnostické údaje analýzou hry, kresby, pohybu, činnosti, komunikácie a inej kreatívnej tvorby
- aplikovať špeciálne formy, metódy a prostriedky arteterapie, biblioterapie, dramatoterapie, ergoterapie, muzikoterapie, psychomotorickej, činnostnej a hrovej terapie, hippoterapie, animoterapie a bioofeedcku v individuálnej a skupinovej terapeuticko-výchovnej intervencii
- využívať v liečebno-pedagogickej diagnostike anamnestické údaje, diagnózy iných odborníkov, problémovú anamnézu, pozorovanie, analýzu výsledkov činnosti, biografickú metódu
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| zvoliť vhodnú metódu a predviesť ju vo vzťahu k vybranej diagnóze žiaka na modelovom prípade | praktické skúšanie |
| predviesť konkrétny spôsob získavania doplňujúcich diagnostických údajov | praktické skúšanie |
| predviesť špeciálne formy, metódy a prostriedky na konkrétnom príklade | praktické skúšanie |
| interpretovať poznatky a metódy liečebno-pedagogickej diagnostiky na modelovej úlohe | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania štátnej skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať základné pojmy a princípy z oblasti liečebnej pedagogiky
- definovať právne normy, týkajúce sa odboru liečebnej pedagogiky
- definovať teoreticko-filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľov
- vysvetliť zásady efektívnej komunikácie
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| definovať základné pojmy a princípy liečebnej pedagogiky a vysvetliť ich vzájomnú súvislosť | ústna metóda |
| vysvetliť zásady efektívnej komunikácie a uviesť príklady efektívnej a neefektívnej komunikácie | ústna metóda |
| popísať právne normy liečebnej pedagogiky | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania štátnej skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
- vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
- definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať organizačné charakteristiky školského systému | ústna metóda |
| charakterizovať inštitucionálne pravidlá školy | ústna metóda |
| vysvetliť možnosti svojho kariérneho rastu | ústna metóda |
| popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania štátnej skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |