Učiteľ základnej umeleckej školy výtvarného odboru

Kód kvalifikácie

U2341001-01692

Úroveň SKKR

7

SK ISCO-08

2341001

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
definovať základné pedagogické pojmy a vysvetliť ich vzájomnú súvislosť
charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a za akých konkrétnych podmienok je možné ich uplatnenie
definovať teoretické a praktické súvislosti odborovej didaktiky príslušnej predmetovej špecializácie
definovať organizačné podmienky inštitucionálneho vzdelávania a mimoškolskej výchovy sústredených na záujmovú a voľnočasovú výtvarnú výchovu
charakterizovať súčasné teoretické modely emocionálnej a kognitívnej socializácie a výchovy človeka, jeho personálneho a socioemočného vývinu
vysvetliť rozdiely medzi prostriedkami a cieľmi výtvarnej edukácie
definovať postup hodnotenia, priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ -žiak/trieda
opísať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
vysvetliť problematiku teórie a dejín výtvarného umenia, semiotiky a interpretácie umenia
reprodukovať poznatky z umeleckej, pedagogickej a organizačnej činnosti
definovať platné právne normy z oblasti školstva - vnútorné rezortné predpisy, interné normy
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka
identifikovať učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov
interpretovať umelecké artefakty v školskom prostredí ako aj umelecké originály v špecifických podmienkach a prostredí umeleckých výstav a expozícií
Zručnosti
analyzovať prvky alternatívnych výchovných programov
hodnotiť žiakov motivujúco a využívať rôzne metódy hodnotenia v súlade s metodickými pokynmi
podieľať sa na tvorbe ŠkVP, viesť predpísanú pedagogickú dokumentáciu
plánovať a realizovať výchovno-vzdelávací proces
aplikovať základné výtvarné techniky ako kresba, maľba, modelovanie, grafika, textil, grafický dizajn, foto, video a intermediálna tvorba,resp. technológie jednotlivých oblastí svojej predmetovej špecializácie
aplikovať jednoduché, konkrétne, kreatívne a logické myslenie požadované pri výbere a používaní zodpovedajúcich informácií, pracovných postupov, metód, prostriedkov a materiálov
komunikovať efektívne o pedagogických a odborných poznatkoch so širším prostredím laickej a profesijnej komunity
tvoriť výtvarné diela a používať celý rozsah technologických postupov a médií vyplývajúci z obsahu študijného programu
analyzovať, interpretovať a prezentovať svoju tvorbu
charakterizovať špeciálnu oblasť vizuálnej kultúry
analyzovať význam a vzťah umeleckej (kultúrnej a širšej) tradície a umeleckého novátorstva
Kompetencie
samostatnosť pri realizovaní svojho profesijného rastu a sebarozvoja
samostatnosť pri plánovaní a a realizovaní vyučovania
schopnosť pracovať s osobnými údajmi detí diskrétne a spoľahlivo
zodpovednosť za svoj výkon
zodpovednosť pri plnení úloh
schopnosť empatie a asertivity vo vzťahu k žiakom
schopnosť pestovať úctu a lásku k človeku na princípoch humanizmu a altruizmu
schopnosť vystupovať kultivovane, isto a primerane pohotovo
schopnosť pracovať v tíme
schopnosť komunikovať primerane k situácii
schopnosť analyzovať a riešiť problémy
schopnosť objektívne hodnotiť výsledky svojej práce a prácu iných

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
  • definovať základné pedagogické pojmy a vysvetliť ich vzájomnú súvislosť
  • charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a za akých konkrétnych podmienok je možné ich uplatnenie
  • definovať postup hodnotenia, priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
  • charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ -žiak/trieda
  • opísať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
  • hodnotiť žiakov motivujúco a využívať rôzne metódy hodnotenia v súlade s metodickými pokynmi
  • plánovať a realizovať výchovno-vzdelávací proces
  • identifikovať individuálne charakteristiky žiaka
  • identifikovať učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
definovať základné pedagogické pojmy a vysvetliť ich vzájomnú súvislosťústna metóda
vysvetliť psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ-žiak/triedaústna metóda
stanoviť postup hodnotenia, priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka v súlade s metodickými pokynmipísomná metóda
popísať jednotlivé didaktické zásady a za akých konkrétnych podmienok je možné ich uplatnenieústna metóda
popísať vhodné vyučovacie metódy a formy v modelovej situáciiústna metóda
popísať štýly učenia sa žiakovústna metóda
naplánovať vyučovaciu hodinu k vybranej téme v modelovej situáciipraktické skúšanie
identifikovať individuálne charakteristiky žiaka na modelovej situáciiústna metóda
aplikovať vhodné metódy hodnotenia žiakov v modelovej situáciipraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať teoretické a praktické súvislosti odborovej didaktiky príslušnej predmetovej špecializácie
  • reprodukovať poznatky z umeleckej, pedagogickej a organizačnej činnosti
  • komunikovať efektívne o pedagogických a odborných poznatkoch so širším prostredím laickej a profesijnej komunity
  • vysvetliť problematiku teórie a dejín výtvarného umenia, semiotiky a interpretácie umenia
  • analyzovať význam a vzťah umeleckej (kultúrnej a širšej) tradície a umeleckého novátorstva
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
zadefinovať teoretické a praktické súvislosti odborovej didaktiky podľa príslušnej predmetovej špecializácieústna metóda
reprodukovať poznatky z umeleckej, pedagogickej a organizačnej činnostiústna metóda
komunikovať o pedagogických a odborných poznatkochústna metóda
popísať význam a vzťah umeleckej (kultúrnej a širšej) tradície a umeleckého novátorstvaústna metóda
popísať dejiny výtvarného umenia, semiotiky a interpretácie umeniaústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať platné právne normy z oblasti školstva - vnútorné rezortné predpisy, interné normy
  • vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
  • definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
  • definovať organizačné podmienky inštitucionálneho vzdelávania a mimoškolskej výchovy sústredených na záujmovú a voľnočasovú výtvarnú výchovu
  • podieľať sa na tvorbe ŠkVP, viesť predpísanú pedagogickú dokumentáciu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vymenovať platné právne normy v oblasti školstvaústna metóda
popísať možnosti kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancovústna metóda
určiť zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s ohľadom na prácu s deťmiústna metóda
popísať organizačné podmienky inštitucionálneho vzdelávania a mimoškolskej výchovy sústredených na záujmovú a voľnočasovú výtvarnú výchovuústna metóda
opísať zásady tvorby Školských vzdelávacích programov pre ZUŠústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • aplikovať základné výtvarné techniky ako kresba, maľba, modelovanie, grafika, textil, grafický dizajn, foto, video a intermediálna tvorba,resp. technológie jednotlivých oblastí svojej predmetovej špecializácie
  • interpretovať umelecké artefakty v školskom prostredí ako aj umelecké originály v špecifických podmienkach a prostredí umeleckých výstav a expozícií
  • aplikovať jednoduché, konkrétne, kreatívne a logické myslenie požadované pri výbere a používaní zodpovedajúcich informácií, pracovných postupov, metód, prostriedkov a materiálov
  • tvoriť výtvarné diela a používať celý rozsah technologických postupov a médií vyplývajúci z obsahu študijného programu
  • analyzovať, interpretovať a prezentovať svoju tvorbu
  • charakterizovať špeciálnu oblasť vizuálnej kultúry
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať základné výtvarné techniky (kresbu, maľbu, modelovanie, grafiku, textil, grafický dizajn, foto, video a intermediálnu tvorbu)praktické skúšanie
interpretovať umelecké artefakty v školskom prostredí ako aj umelecké originályústna metóda
predviesť jednoduché, konkrétne, kreatívne a logické myslenie pri výbere a používaní informácií, pracovných postupov, metód, prostriedkov a materiálov na konktrétnom príkladepraktické skúšanie
predviesť tvorbu výtvarného diela a použiť celý rozsah technologických postupov a médiípraktické skúšanie
zanalyzovať a odprezentovať svoju výtvarnú tvorbuústna metóda
popísať špeciálnu oblasť vizuálnej kultúryústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať súčasné teoretické modely emocionálnej a kognitívnej socializácie a výchovy človeka, jeho personálneho a socioemočného vývinu
  • vysvetliť rozdiely medzi prostriedkami a cieľmi výtvarnej edukácie
  • analyzovať prvky alternatívnych výchovných programov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať súčasné teoretické modely emocionálnej a kognitívnej socializácie a výchovy človekaústna metóda
definovať rozdiely medzi prostriedkami a cieľmi výtvarnej edukácieústna metóda
popísať prvky alternatívnych výchovných programov a spôsob ich implementácieústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.

Metodické usmernenia

Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63