Učiteľ základnej umeleckej školy výtvarného odboru
Kód kvalifikácie
U2341001-01692
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2341001
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
| Vedomosti |
|---|
| definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci |
| vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu |
| charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami |
| definovať základné pedagogické pojmy a vysvetliť ich vzájomnú súvislosť |
| charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a za akých konkrétnych podmienok je možné ich uplatnenie |
| definovať teoretické a praktické súvislosti odborovej didaktiky príslušnej predmetovej špecializácie |
| definovať organizačné podmienky inštitucionálneho vzdelávania a mimoškolskej výchovy sústredených na záujmovú a voľnočasovú výtvarnú výchovu |
| charakterizovať súčasné teoretické modely emocionálnej a kognitívnej socializácie a výchovy človeka, jeho personálneho a socioemočného vývinu |
| vysvetliť rozdiely medzi prostriedkami a cieľmi výtvarnej edukácie |
| definovať postup hodnotenia, priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka |
| charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ -žiak/trieda |
| opísať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu |
| vysvetliť problematiku teórie a dejín výtvarného umenia, semiotiky a interpretácie umenia |
| reprodukovať poznatky z umeleckej, pedagogickej a organizačnej činnosti |
| definovať platné právne normy z oblasti školstva - vnútorné rezortné predpisy, interné normy |
| identifikovať individuálne charakteristiky žiaka |
| identifikovať učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov |
| interpretovať umelecké artefakty v školskom prostredí ako aj umelecké originály v špecifických podmienkach a prostredí umeleckých výstav a expozícií |
| Zručnosti |
|---|
| analyzovať prvky alternatívnych výchovných programov |
| hodnotiť žiakov motivujúco a využívať rôzne metódy hodnotenia v súlade s metodickými pokynmi |
| podieľať sa na tvorbe ŠkVP, viesť predpísanú pedagogickú dokumentáciu |
| plánovať a realizovať výchovno-vzdelávací proces |
| aplikovať základné výtvarné techniky ako kresba, maľba, modelovanie, grafika, textil, grafický dizajn, foto, video a intermediálna tvorba,resp. technológie jednotlivých oblastí svojej predmetovej špecializácie |
| aplikovať jednoduché, konkrétne, kreatívne a logické myslenie požadované pri výbere a používaní zodpovedajúcich informácií, pracovných postupov, metód, prostriedkov a materiálov |
| komunikovať efektívne o pedagogických a odborných poznatkoch so širším prostredím laickej a profesijnej komunity |
| tvoriť výtvarné diela a používať celý rozsah technologických postupov a médií vyplývajúci z obsahu študijného programu |
| analyzovať, interpretovať a prezentovať svoju tvorbu |
| charakterizovať špeciálnu oblasť vizuálnej kultúry |
| analyzovať význam a vzťah umeleckej (kultúrnej a širšej) tradície a umeleckého novátorstva |
| Kompetencie |
|---|
| samostatnosť pri realizovaní svojho profesijného rastu a sebarozvoja |
| samostatnosť pri plánovaní a a realizovaní vyučovania |
| schopnosť pracovať s osobnými údajmi detí diskrétne a spoľahlivo |
| zodpovednosť za svoj výkon |
| zodpovednosť pri plnení úloh |
| schopnosť empatie a asertivity vo vzťahu k žiakom |
| schopnosť pestovať úctu a lásku k človeku na princípoch humanizmu a altruizmu |
| schopnosť vystupovať kultivovane, isto a primerane pohotovo |
| schopnosť pracovať v tíme |
| schopnosť komunikovať primerane k situácii |
| schopnosť analyzovať a riešiť problémy |
| schopnosť objektívne hodnotiť výsledky svojej práce a prácu iných |
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
- definovať základné pedagogické pojmy a vysvetliť ich vzájomnú súvislosť
- charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a za akých konkrétnych podmienok je možné ich uplatnenie
- definovať postup hodnotenia, priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
- charakterizovať psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ -žiak/trieda
- opísať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
- hodnotiť žiakov motivujúco a využívať rôzne metódy hodnotenia v súlade s metodickými pokynmi
- plánovať a realizovať výchovno-vzdelávací proces
- identifikovať individuálne charakteristiky žiaka
- identifikovať učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| definovať základné pedagogické pojmy a vysvetliť ich vzájomnú súvislosť | ústna metóda |
| vysvetliť psychologickú podstatu vyučovacieho procesu ako interakcie učiteľ-žiak/trieda | ústna metóda |
| stanoviť postup hodnotenia, priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka v súlade s metodickými pokynmi | písomná metóda |
| popísať jednotlivé didaktické zásady a za akých konkrétnych podmienok je možné ich uplatnenie | ústna metóda |
| popísať vhodné vyučovacie metódy a formy v modelovej situácii | ústna metóda |
| popísať štýly učenia sa žiakov | ústna metóda |
| naplánovať vyučovaciu hodinu k vybranej téme v modelovej situácii | praktické skúšanie |
| identifikovať individuálne charakteristiky žiaka na modelovej situácii | ústna metóda |
| aplikovať vhodné metódy hodnotenia žiakov v modelovej situácii | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať teoretické a praktické súvislosti odborovej didaktiky príslušnej predmetovej špecializácie
- reprodukovať poznatky z umeleckej, pedagogickej a organizačnej činnosti
- komunikovať efektívne o pedagogických a odborných poznatkoch so širším prostredím laickej a profesijnej komunity
- vysvetliť problematiku teórie a dejín výtvarného umenia, semiotiky a interpretácie umenia
- analyzovať význam a vzťah umeleckej (kultúrnej a širšej) tradície a umeleckého novátorstva
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| zadefinovať teoretické a praktické súvislosti odborovej didaktiky podľa príslušnej predmetovej špecializácie | ústna metóda |
| reprodukovať poznatky z umeleckej, pedagogickej a organizačnej činnosti | ústna metóda |
| komunikovať o pedagogických a odborných poznatkoch | ústna metóda |
| popísať význam a vzťah umeleckej (kultúrnej a širšej) tradície a umeleckého novátorstva | ústna metóda |
| popísať dejiny výtvarného umenia, semiotiky a interpretácie umenia | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať platné právne normy z oblasti školstva - vnútorné rezortné predpisy, interné normy
- vysvetliť systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu
- definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
- definovať organizačné podmienky inštitucionálneho vzdelávania a mimoškolskej výchovy sústredených na záujmovú a voľnočasovú výtvarnú výchovu
- podieľať sa na tvorbe ŠkVP, viesť predpísanú pedagogickú dokumentáciu
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vymenovať platné právne normy v oblasti školstva | ústna metóda |
| popísať možnosti kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov | ústna metóda |
| určiť zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s ohľadom na prácu s deťmi | ústna metóda |
| popísať organizačné podmienky inštitucionálneho vzdelávania a mimoškolskej výchovy sústredených na záujmovú a voľnočasovú výtvarnú výchovu | ústna metóda |
| opísať zásady tvorby Školských vzdelávacích programov pre ZUŠ | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- aplikovať základné výtvarné techniky ako kresba, maľba, modelovanie, grafika, textil, grafický dizajn, foto, video a intermediálna tvorba,resp. technológie jednotlivých oblastí svojej predmetovej špecializácie
- interpretovať umelecké artefakty v školskom prostredí ako aj umelecké originály v špecifických podmienkach a prostredí umeleckých výstav a expozícií
- aplikovať jednoduché, konkrétne, kreatívne a logické myslenie požadované pri výbere a používaní zodpovedajúcich informácií, pracovných postupov, metód, prostriedkov a materiálov
- tvoriť výtvarné diela a používať celý rozsah technologických postupov a médií vyplývajúci z obsahu študijného programu
- analyzovať, interpretovať a prezentovať svoju tvorbu
- charakterizovať špeciálnu oblasť vizuálnej kultúry
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať základné výtvarné techniky (kresbu, maľbu, modelovanie, grafiku, textil, grafický dizajn, foto, video a intermediálnu tvorbu) | praktické skúšanie |
| interpretovať umelecké artefakty v školskom prostredí ako aj umelecké originály | ústna metóda |
| predviesť jednoduché, konkrétne, kreatívne a logické myslenie pri výbere a používaní informácií, pracovných postupov, metód, prostriedkov a materiálov na konktrétnom príklade | praktické skúšanie |
| predviesť tvorbu výtvarného diela a použiť celý rozsah technologických postupov a médií | praktické skúšanie |
| zanalyzovať a odprezentovať svoju výtvarnú tvorbu | ústna metóda |
| popísať špeciálnu oblasť vizuálnej kultúry | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať súčasné teoretické modely emocionálnej a kognitívnej socializácie a výchovy človeka, jeho personálneho a socioemočného vývinu
- vysvetliť rozdiely medzi prostriedkami a cieľmi výtvarnej edukácie
- analyzovať prvky alternatívnych výchovných programov
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať súčasné teoretické modely emocionálnej a kognitívnej socializácie a výchovy človeka | ústna metóda |
| definovať rozdiely medzi prostriedkami a cieľmi výtvarnej edukácie | ústna metóda |
| popísať prvky alternatívnych výchovných programov a spôsob ich implementácie | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 60 %.
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |