Scénický a kostýmový výtvarník
Kód kvalifikácie
U2651004-01655
Úroveň SKKR
6
SK ISCO-08
2651004
Sektorová rada
Kultúra a vydavateľstvo
| Vedomosti |
|---|
| popísať všeobecné historické zákonitosti estetiky úžitkového výtvarného umenia |
| vysvetliť zásady scénickej tvorby |
| charakterizovať vlastnosti a spôsoby použitia materiálov vo výtvarnej tvorbe |
| určiť vzťahy medzi tradičným a netradičným materiálom, jeho výtvarnými a výrazovými možnosťami uplatnenia |
| charakterizovať základy anatómie, proporcií, zobrazovania ľudského tela v grafickej a plastickej podobe |
| analyzovať súčasné scénické trendy, ako aj domáce a svetové dianie v divadelnej, filmovej a televíznej tvorbe |
| hodnotiť výrobky z hľadiska technologického, funkčného a estetického |
| popísať umelecké diela reprezentujúce divadelné dedičstvo našich predkov a významné diela svetových dramatikov |
| charakterizovať dôležité súvislosti z dejín divadla, filmu, výtvarného umenia, hudby a architektúry |
| vysvetliť teóriu scénografie, hmotnej kultúry a odievania |
| vysvetliť základy nových médií (svetlo a 3D aplikácie) |
| vysvetliť základy deskriptívnej geometrie |
| Zručnosti |
|---|
| analyzovať dramatický text |
| navrhovať správne technologické postupy výroby s ohľadom na použité materiály, technické a ekonomické požiadavky |
| používať najbežnejšie výtvarné a textilné techniky - maľba na textil, hodváb, batika, výšivka, kašírovanie, drevorezba atď. |
| prezentovať výtvarnú myšlienku prostredníctvom grafického vyjadrenia v príslušnej dokumentácii |
| vytvoriť výtvarný návrh, potrebnú dokumentáciu a jej realizáciu v danom časovom limite |
| samostatne navrhovať a vytvárať súčasné, historické, ľudové a fantazijné návrhy scénického a kostýmového riešenia v konkrétnom materiáli v inscenačnom a audiovizuálnom umení |
| pracovať s počítačom, používať príslušné užívateľské programy a pomocou nich realizovať výtvarné zámery |
| vykonávať odborný dohľad nad výrobou scény, kostýmov, rekvizít a bábok |
| spolupracovať pri tvorbe svetelného dizajnu pre inscenačné a audiovizuálne projekty s režisérom, svetelným dizajnérom, resp. kameramanom |
| prezentovať a obhájiť výtvarný návrh v inscenačnom a tvorivom tíme |
| Kompetencie |
|---|
| schopnosť kreativity |
| zodpovednosť za osobnostný rozvoj |
| schopnosť pracovať v tíme |
| schopnosť adaptability, flexibility a improvizácie |
| samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
| schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy |
| formovať svoj vlastný výtvarný názor |
Hodnotená spôsobilosť
- popísať umelecké diela reprezentujúce divadelné dedičstvo našich predkov a významné diela svetových dramatikov
- analyzovať súčasné scénické trendy, ako aj domáce a svetové dianie v divadelnej, filmovej a televíznej tvorbe
- popísať všeobecné historické zákonitosti estetiky úžitkového výtvarného umenia
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| charakterizovať na základe konkrétnych ukážok diela z našej histórie divadla a dramatických textov | ústna metóda |
| charakterizovať na základe konkrétnych scénografických prác súčasné trendy, ako aj domáce a svetové dianie v divadelnej, filmovej a televíznej scénografie | ústna metóda |
| definovať jednotlivé vývinové etapy estetiky hmotnej kultúry a dejín odievania | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na min. 70%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť zásady scénickej tvorby
- vysvetliť teóriu scénografie, hmotnej kultúry a odievania
- analyzovať dramatický text
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vysvetliť na konkrétnom projekte vzťahy medzi tradičným a netradičným materiálom, jeho výtvarnými a výrazovými možnosťami uplatnenia | ústna metóda |
| kompozične umiestniť jednu a viac postáv v priestore v spojení s ďalšími objektmi | praktické skúšanie |
| definovať princípy scénografickej a kostýmovej tvorby na základe konkrétnej ukážky, resp. návrhu | písomná metóda |
| vysvetliť štruktúru dramatického textu na konkrétnom diele | ústna metóda |
| použiť rôzne kresliarske a maliarske techniky pri návrhu časti dramatického textu, resp. obrazu zo scenára | praktické skúšanie |
| používať odbornú terminológiu z oblasti teórie scénografie, hmotnej kultúry, výtvarného umenia, scénického a filmového umenia | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na 70%.
Pri skúške sa bude prihliadať na úroveň talentu a kreativity.
Hodnotená spôsobilosť
- navrhovať správne technologické postupy výroby s ohľadom na použité materiály, technické a ekonomické požiadavky
- pracovať s počítačom, používať príslušné užívateľské programy a pomocou nich realizovať výtvarné zámery
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| skonštruovať strih scénického kostýmu podľa predloženého výtvarného návrhu | praktické skúšanie |
| vymodelovať strih podľa výtvarného návrhu s ohľadom na vlastnosti použitého materiálu a pripraviť strihové šablóny | praktické skúšanie |
| zostaviť technologický postup pre navrhnutý kostým s využitím najnovších počítačových technológií | praktické skúšanie |
| pracovať s grafickými počítačovými systémami | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na 80%.
Pri skúške sa bude prihliadať na úroveň talentu a kreativity.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať vlastnosti a spôsoby použitia materiálov vo výtvarnej tvorbe
- určiť vzťahy medzi tradičným a netradičným materiálom, jeho výtvarnými a výrazovými možnosťami uplatnenia
- hodnotiť výrobky z hľadiska technologického, funkčného a estetického
- charakterizovať základy anatómie, proporcií, zobrazovania ľudského tela v grafickej a plastickej podobe
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vysvetliť na základe konkrétnej ukážky vlastnosti a použitie rôznych materiálov | praktické skúšanie |
| popísať na základe konkrétneho scénického a kostýmového návrhu vzťahy medzi rôznymi typmi materiálov | ústna metóda |
| navrhnúť správne technologické postupy výroby s ohľadom na použité materiály, technické a ekonomické požiadavky | praktické skúšanie |
| definovať základy anatómie, proporcií ľudského tela na konkrétnom modele | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na 70%.
Pri skúške sa bude prihliadať na úroveň talentu a kreativity.
Hodnotená spôsobilosť
- používať najbežnejšie výtvarné a textilné techniky - maľba na textil, hodváb, batika, výšivka, kašírovanie, drevorezba atď.
- prezentovať výtvarnú myšlienku prostredníctvom grafického vyjadrenia v príslušnej dokumentácii
- vytvoriť výtvarný návrh, potrebnú dokumentáciu a jej realizáciu v danom časovom limite
- samostatne navrhovať a vytvárať súčasné, historické, ľudové a fantazijné návrhy scénického a kostýmového riešenia v konkrétnom materiáli v inscenačnom a audiovizuálnom umení
- prezentovať a obhájiť výtvarný návrh v inscenačnom a tvorivom tíme
- vykonávať odborný dohľad nad výrobou scény, kostýmov, rekvizít a bábok
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vypracovať zadanú časť konkrétneho scénického alebo kostýmového návrhu s použitím bežných výtvarných techník | praktické skúšanie |
| vysvetliť na základe predloženej dokumentácie výtvarnú myšlienku konkrétneho dramatického diela | ústna metóda |
| vypracovať výtvarný návrh pre vybranú časť z dramatického textu z historického, resp. fantazijného žánru | praktické skúšanie |
| charakterizovať spôsob, akým sa presadzuje výtvarný návrh v inscenačnom tíme | ústna metóda |
| charakterizovať postupy potrebné pre odborný dohľad nad výrobou scény, kostýmov, rekvizít a bábok | ústna metóda |
| vypracovať výtvarný návrh vybranej časti dramatického textu a potrebnú dokumentáciu | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na 70%.
Pri skúške sa bude prihliadať na úroveň talentu a kreativity.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať dôležité súvislosti z dejín divadla, filmu, výtvarného umenia, hudby a architektúry
- vysvetliť základy nových médií (svetlo a 3D aplikácie)
- vysvetliť základy deskriptívnej geometrie
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| na základe predložených ukážok z dejín výtvarného umenia, divadla, resp. filmu, hudby a architektúry určiť dobu, historické a umelecké súvislosti jednotlivých diel | ústna metóda |
| charakterizovať základy nových médií | ústna metóda |
| definovať princípy deskriptívnej geometrie | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na 70%.
Hodnotená spôsobilosť
- spolupracovať pri tvorbe svetelného dizajnu pre inscenačné a audiovizuálne projekty s režisérom, svetelným dizajnérom, resp. kameramanom
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vypracovať návrh koncepcie svetelného dizajnu krátkej scény s prihliadnutím na scénický a kostýmový návrh | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na 70%.
Pri skúške sa bude prihliadať na úroveň talentu a kreativity.
| Metodické usmernenia |
|---|
Formálne vzdelávanie: vysokoškolské (terciárne) Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 Neformálne vzdelávanie a informálne učenie sa Zákon 568/2009 Z.z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 17 a § 18 Skúšok v rámci informálneho a neformálneho vzdelávania sa môžu zúčastniť absolventi príbuzných študijných programov, ako sú architektúra a absolventi študijných programov na VŠVU. Minimálnou požiadavkou pre absolvovanie skúšky je ukončené vysokoškolské vzdelanie I. stupňa. |