Manažér riadenia kvality informačných technológií
Kód kvalifikácie
U1330999-01650
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
1330999
Sektorová rada
IT a telekomunikácie
| Vedomosti |
|---|
| definovať základné princípy, pojmy, normy pre riadenie IT služieb ISO 20000 |
| uviesť a rámcovo popísať procesy kontinuálneho zlepšovania IT služieb v kontexte knižnice ITIL, resp. CoBit |
| definovať základné princípy riadenia kvality podľa noriem a štandardov ISO 9001 pre riadenie kvality |
| popísať princípy metód pre riadenie a zvyšovanie kvality (napr. TQM, Lean, Six Sigma a pod.) |
| popísať štatistické metódy a techniky pre spracovanie rozsiahlych súborov dát o výkonnosti a kvalite IT procesu či služby |
| vysvetliť jednotlivé kroky a fázy pre implementáciu bežných metód riadenia kvality |
| popísať význam, cieľ a spôsob výpočtu základných indikátorov kvality IT procesov návrhu a nasadzovania IT služby |
| vysvetliť význam, cieľ a spôsob výpočtu základných indikátorov kvality IT procesov dodávky IT služby |
| Zručnosti |
|---|
| analyzovať činnosť prevádzkového tímu a popísať ju formou procesu (roly, vstupy, výstupy, spúšťače, nástroje a pod.) |
| navrhnúť a analyzovať procesnú mapu a vzájomné závislosti medzi IT procesmi v kontexte konkrétnej služby či zákazníka |
| navrhnúť obsah a formu monitorovania vhodných kvalitatívnych indikátorov na základe vstupov z kontraktu, dohode o úrovniach služby (SLA, OLA) a interakcie so zákazníkom |
| pripraviť a po odborne stránke koordinovať projekt zlepšovania kvality IT procesu alebo služby |
| získavať a spracovávať informácie a dáta z IT prevádzky pre účely analýzy kvalitatívne výkonnosti IT procesu alebo služby |
| identifikovať a analyzovať riziká týkajúce sa kvality IT procesu alebo služby a navrhovať ich odstránenie |
| pripraviť plán riadenia kvality v kontexte IT projektu alebo prevádzky IT služby |
| navrhovať školenia v oblasti riadenia kvality a zlepšovania IT procesov |
| pripraviť technickú prezentáciu v kontexte riadenia kvality IT služby, resp. jej zlepšovania na úrovni stredného manažmentu dodávateľa a zákazníka |
| definovať vhodné kritéria merania a vyhodnocovania kvality pre rôzne fázy a procesné skupiny v rámci riadenia IT služieb a projektov |
| Kompetencie |
|---|
| schopnosť komunikácie, vrátane písomnej formy a v cudzom jazyku |
| schopnosť budovať vzťahy, diplomatický prístup k partnerom |
| schopnosť empatie so zákazníkov, vžiť sa do myslenia zákazníka, používateľa |
| schopnosť motivovať a nadchnúť členov tímu pre potrebu zvyšovania kvality |
| schopnosť analyticky myslieť a systematicky riešiť nové, neznáme situácie |
| samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
| samostatnosť pri identifikácii zdrojov dát a informácií, získavaní a zdieľaní informácií |
| proaktívnosť v analýze problémov a identifikácii riešení, zlepšení |
| schopnosť pracovať v tíme a vhodne motivovať členov tímu |
| ambícia dosahovať excelentné výsledky a schopnosť sa neustále zlepšovať, rozvíjať |
| schopnosť zadať a delegovať čiastkovú úlohu |
| schopnosť ovplyvňovať a presviedčať tok akcií a rozhodnutí v kontexte riadenia kvality |
| schopnosť vytvoriť širší pohľad na situáciu a sledovať strategický cieľ |
Hodnotená spôsobilosť
- definovať základné princípy, pojmy, normy pre riadenie IT služieb ISO 20000
- definovať základné princípy riadenia kvality podľa noriem a štandardov ISO 9001 pre riadenie kvality
- popísať princípy metód pre riadenie a zvyšovanie kvality (napr. TQM, Lean, Six Sigma a pod.)
- uviesť a rámcovo popísať procesy kontinuálneho zlepšovania IT služieb v kontexte knižnice ITIL, resp. CoBit
- vysvetliť jednotlivé kroky a fázy pre implementáciu bežných metód riadenia kvality
- pripraviť plán riadenia kvality v kontexte IT projektu alebo prevádzky IT služby
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| definovať a správne použiť základné pojmy z oblasti riadenia IT služieb (ITIL, ISO 9001 a pod.) | písomná metóda |
| použiť v špecifickom zadaní základné pojmy z oblasti riadenia IT služieb (ITIL, ISO 9001 a pod.) | písomná metóda |
| pripraviť návrh procesu merania a vyhodnocovania kvality v konkrétnej podnikovej situácii | praktické skúšanie |
| spracovať projekt zhodnotenia a zlepšenia kvality v rozsahu 3-9 týždňov s použitím vhodných metód a zahrnujúcim aspoň 3 spolupracovníkov | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70%
Hodnotená spôsobilosť
- navrhnúť a analyzovať procesnú mapu a vzájomné závislosti medzi IT procesmi v kontexte konkrétnej služby či zákazníka
- analyzovať činnosť prevádzkového tímu a popísať ju formou procesu (roly, vstupy, výstupy, spúšťače, nástroje a pod.)
- navrhnúť obsah a formu monitorovania vhodných kvalitatívnych indikátorov na základe vstupov z kontraktu, dohode o úrovniach služby (SLA, OLA) a interakcie so zákazníkom
- získavať a spracovávať informácie a dáta z IT prevádzky pre účely analýzy kvalitatívne výkonnosti IT procesu alebo služby
- definovať vhodné kritéria merania a vyhodnocovania kvality pre rôzne fázy a procesné skupiny v rámci riadenia IT služieb a projektov
- pripraviť a po odborne stránke koordinovať projekt zlepšovania kvality IT procesu alebo služby
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| realizovať a vyhodnotiť čiastkovú úlohu tvorby procesnej mapy a identifikácie vhodných kritérií kvality v kontexte IT | ústna metóda |
| definovať proces fungovania tímu v simulovanej úlohe s identifikáciou možností zlepšenia | písomná metóda |
| navrhnúť a v diskusii obhájiť model riadenia úrovní IT služby pre konkrétne problémové situácie a simulovaných zákazníkov | ústna metóda |
| pripraviť správu v rozsahu 20-30 strán zameranú na riadenie kvality v konkrétnom IT procese (vrátane identifikácie kritérií, popisu a merania vhodných dát, vyhodnotenia a interpretácie dát a prezentácii pre rolu manažéra) | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70%
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť význam, cieľ a spôsob výpočtu základných indikátorov kvality IT procesov dodávky IT služby
- popísať význam, cieľ a spôsob výpočtu základných indikátorov kvality IT procesov návrhu a nasadzovania IT služby
- popísať štatistické metódy a techniky pre spracovanie rozsiahlych súborov dát o výkonnosti a kvalite IT procesu či služby
- pripraviť technickú prezentáciu v kontexte riadenia kvality IT služby, resp. jej zlepšovania na úrovni stredného manažmentu dodávateľa a zákazníka
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| použiť vhodným spôsobom v simulovanej problémovej úlohe základné formy merania a vyhodnocovania indikátorov kvality počas životného cyklu IT služby | písomná metóda |
| vyhodnotiť štatisticýy súbor dát z problémovej úlohy | písomná metóda |
| pripraviť technický vstup pre rozhodovanie o spustení projektu zlepšenia kvality IT služby vo vybranom firemnom kontexte | praktické skúšanie |
| navrhnúť projektový plán pre úlohu zlepšenia kvality zvolenej IT služby a vysvetliť jeho ciele, očakávania a čiastkové úlohy v simulovanom rozhovore s odborným tímom | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70%
Hodnotená spôsobilosť
- identifikovať a analyzovať riziká týkajúce sa kvality IT procesu alebo služby a navrhovať ich odstránenie
- navrhovať školenia v oblasti riadenia kvality a zlepšovania IT procesov
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| spracovať mini projekt analýzy požiadaviek zákazníka s cieľom identifikovať riziká voči očakávanej kvalite IT služby | praktické skúšanie |
| analyzovať potreby zákazníka, príp. technického tímu na zvýšenie kvalifikácie v oblasti riadenia kvality IT služby | písomná metóda |
| navrhnúť vhodnú formu školenia a v simulovanom kontexte ju predviesť za účelom zlepšenia povedomia v oblasti riadenia kvality | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70%
| Metodické usmernenia |
|---|
re formálne vzdelanie:
Pre neformálne vzdelávanie:
|