Manažér riadenia kvality informačných technológií

Kód kvalifikácie

U1330999-01650

Úroveň SKKR

7

SK ISCO-08

1330999

Sektorová rada

IT a telekomunikácie

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať základné princípy, pojmy, normy pre riadenie IT služieb ISO 20000
uviesť a rámcovo popísať procesy kontinuálneho zlepšovania IT služieb v kontexte knižnice ITIL, resp. CoBit
definovať základné princípy riadenia kvality podľa noriem a štandardov ISO 9001 pre riadenie kvality
popísať princípy metód pre riadenie a zvyšovanie kvality (napr. TQM, Lean, Six Sigma a pod.)
popísať štatistické metódy a techniky pre spracovanie rozsiahlych súborov dát o výkonnosti a kvalite IT procesu či služby
vysvetliť jednotlivé kroky a fázy pre implementáciu bežných metód riadenia kvality
popísať význam, cieľ a spôsob výpočtu základných indikátorov kvality IT procesov návrhu a nasadzovania IT služby
vysvetliť význam, cieľ a spôsob výpočtu základných indikátorov kvality IT procesov dodávky IT služby
Zručnosti
analyzovať činnosť prevádzkového tímu a popísať ju formou procesu (roly, vstupy, výstupy, spúšťače, nástroje a pod.)
navrhnúť a analyzovať procesnú mapu a vzájomné závislosti medzi IT procesmi v kontexte konkrétnej služby či zákazníka
navrhnúť obsah a formu monitorovania vhodných kvalitatívnych indikátorov na základe vstupov z kontraktu, dohode o úrovniach služby (SLA, OLA) a interakcie so zákazníkom
pripraviť a po odborne stránke koordinovať projekt zlepšovania kvality IT procesu alebo služby
získavať a spracovávať informácie a dáta z IT prevádzky pre účely analýzy kvalitatívne výkonnosti IT procesu alebo služby
identifikovať a analyzovať riziká týkajúce sa kvality IT procesu alebo služby a navrhovať ich odstránenie
pripraviť plán riadenia kvality v kontexte IT projektu alebo prevádzky IT služby
navrhovať školenia v oblasti riadenia kvality a zlepšovania IT procesov
pripraviť technickú prezentáciu v kontexte riadenia kvality IT služby, resp. jej zlepšovania na úrovni stredného manažmentu dodávateľa a zákazníka
definovať vhodné kritéria merania a vyhodnocovania kvality pre rôzne fázy a procesné skupiny v rámci riadenia IT služieb a projektov
Kompetencie
schopnosť komunikácie, vrátane písomnej formy a v cudzom jazyku
schopnosť budovať vzťahy, diplomatický prístup k partnerom
schopnosť empatie so zákazníkov, vžiť sa do myslenia zákazníka, používateľa
schopnosť motivovať a nadchnúť členov tímu pre potrebu zvyšovania kvality
schopnosť analyticky myslieť a systematicky riešiť nové, neznáme situácie
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
samostatnosť pri identifikácii zdrojov dát a informácií, získavaní a zdieľaní informácií
proaktívnosť v analýze problémov a identifikácii riešení, zlepšení
schopnosť pracovať v tíme a vhodne motivovať členov tímu
ambícia dosahovať excelentné výsledky a schopnosť sa neustále zlepšovať, rozvíjať
schopnosť zadať a delegovať čiastkovú úlohu
schopnosť ovplyvňovať a presviedčať tok akcií a rozhodnutí v kontexte riadenia kvality
schopnosť vytvoriť širší pohľad na situáciu a sledovať strategický cieľ

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať základné princípy, pojmy, normy pre riadenie IT služieb ISO 20000
  • definovať základné princípy riadenia kvality podľa noriem a štandardov ISO 9001 pre riadenie kvality
  • popísať princípy metód pre riadenie a zvyšovanie kvality (napr. TQM, Lean, Six Sigma a pod.)
  • uviesť a rámcovo popísať procesy kontinuálneho zlepšovania IT služieb v kontexte knižnice ITIL, resp. CoBit
  • vysvetliť jednotlivé kroky a fázy pre implementáciu bežných metód riadenia kvality
  • pripraviť plán riadenia kvality v kontexte IT projektu alebo prevádzky IT služby
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
definovať a správne použiť základné pojmy z oblasti riadenia IT služieb (ITIL, ISO 9001 a pod.)písomná metóda
použiť v špecifickom zadaní základné pojmy z oblasti riadenia IT služieb (ITIL, ISO 9001 a pod.)písomná metóda
pripraviť návrh procesu merania a vyhodnocovania kvality v konkrétnej podnikovej situáciipraktické skúšanie
spracovať projekt zhodnotenia a zlepšenia kvality v rozsahu 3-9 týždňov s použitím vhodných metód a zahrnujúcim aspoň 3 spolupracovníkovpraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70%

Hodnotená spôsobilosť

  • navrhnúť a analyzovať procesnú mapu a vzájomné závislosti medzi IT procesmi v kontexte konkrétnej služby či zákazníka
  • analyzovať činnosť prevádzkového tímu a popísať ju formou procesu (roly, vstupy, výstupy, spúšťače, nástroje a pod.)
  • navrhnúť obsah a formu monitorovania vhodných kvalitatívnych indikátorov na základe vstupov z kontraktu, dohode o úrovniach služby (SLA, OLA) a interakcie so zákazníkom
  • získavať a spracovávať informácie a dáta z IT prevádzky pre účely analýzy kvalitatívne výkonnosti IT procesu alebo služby
  • definovať vhodné kritéria merania a vyhodnocovania kvality pre rôzne fázy a procesné skupiny v rámci riadenia IT služieb a projektov
  • pripraviť a po odborne stránke koordinovať projekt zlepšovania kvality IT procesu alebo služby
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
realizovať a vyhodnotiť čiastkovú úlohu tvorby procesnej mapy a identifikácie vhodných kritérií kvality v kontexte ITústna metóda
definovať proces fungovania tímu v simulovanej úlohe s identifikáciou možností zlepšeniapísomná metóda
navrhnúť a v diskusii obhájiť model riadenia úrovní IT služby pre konkrétne problémové situácie a simulovaných zákazníkovústna metóda
pripraviť správu v rozsahu 20-30 strán zameranú na riadenie kvality v konkrétnom IT procese (vrátane identifikácie kritérií, popisu a merania vhodných dát, vyhodnotenia a interpretácie dát a prezentácii pre rolu manažéra)praktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70%

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť význam, cieľ a spôsob výpočtu základných indikátorov kvality IT procesov dodávky IT služby
  • popísať význam, cieľ a spôsob výpočtu základných indikátorov kvality IT procesov návrhu a nasadzovania IT služby
  • popísať štatistické metódy a techniky pre spracovanie rozsiahlych súborov dát o výkonnosti a kvalite IT procesu či služby
  • pripraviť technickú prezentáciu v kontexte riadenia kvality IT služby, resp. jej zlepšovania na úrovni stredného manažmentu dodávateľa a zákazníka
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
použiť vhodným spôsobom v simulovanej problémovej úlohe základné formy merania a vyhodnocovania indikátorov kvality počas životného cyklu IT službypísomná metóda
vyhodnotiť štatisticýy súbor dát z problémovej úlohypísomná metóda
pripraviť technický vstup pre rozhodovanie o spustení projektu zlepšenia kvality IT služby vo vybranom firemnom kontextepraktické skúšanie
navrhnúť projektový plán pre úlohu zlepšenia kvality zvolenej IT služby a vysvetliť jeho ciele, očakávania a čiastkové úlohy v simulovanom rozhovore s odborným tímomústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70%

Hodnotená spôsobilosť

  • identifikovať a analyzovať riziká týkajúce sa kvality IT procesu alebo služby a navrhovať ich odstránenie
  • navrhovať školenia v oblasti riadenia kvality a zlepšovania IT procesov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
spracovať mini projekt analýzy požiadaviek zákazníka s cieľom identifikovať riziká voči očakávanej kvalite IT službypraktické skúšanie
analyzovať potreby zákazníka, príp. technického tímu na zvýšenie kvalifikácie v oblasti riadenia kvality IT službypísomná metóda
navrhnúť vhodnú formu školenia a v simulovanom kontexte ju predviesť za účelom zlepšenia povedomia v oblasti riadenia kvalitypraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 70%

Metodické usmernenia

re formálne vzdelanie:

  • Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63.

Pre neformálne vzdelávanie:

  • Zákon 568/2009 Z.z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 17 a § 18.