Pracovník s mládežou
Kód kvalifikácie
C5312001-01556
Úroveň SKKR
5
SK ISCO-08
2359999
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
| Vedomosti |
|---|
| vysvetliť základné zákony, legisltívne normy, predpisy a strategické dokumenty v oblasti práce s mládežou |
| charakterizovať subjekty pôsobiace v práci s mládežou |
| opísať aktuálne trendy v práci s mládežou (vrátane aktuálnych technológií, ktoré využívajú mladí ľudia) |
| opísať základné princípy projektovej logiky a jej prepojenia na tvorbu výchovno-vzdelávacích programov |
| charakterizovať rôznorodé typy aktivít a programov využívaných v práci s mládežou |
| opísať princípy neformálneho vzdelávania v práci s mládežou |
| charakterizovať nástroje, týkajúce sa práce s mládežou (multikultúrna, globálna, envoronmentálna...) |
| charakterizovať základné biologické, psychologické a sociálne aspekty vývinu detí, mládeže a mladých dospelých |
| vysvetliť rôzne formy a spôsoby analýzy potrieb cieľových skupín |
| popísať metódy stanovovania výchovno-vzdelávacích cieľov |
| definovať metodiku tvorby výchovno-vzdelávacích aktivít a programov v práci s mládežou |
| vysvetliť možnosti a metódy poskytovania služieb a intervencie mládeži a mladým so špecifickými potrebami |
| Zručnosti |
|---|
| analyzovať vedy zaoberajúce sa mládežou a pomocou deťom, mládeži a mladým dospelým (pedagogike, psychológii, sociálnej práci...) |
| stanoviť výchovno vzdelávacie ciele programov a aktivít v práci s mládežou |
| zistiť, pomenovať a šíriť výsledky a dopady programov a činností v práci s mládežou |
| podieľať sa na tvorbe odborných podkladov, koncepčných a metodických materiálov v práci s mládežou |
| analyzovať a vyhodnotiť psychické aj fyzické riziká výchovno vzdelávacích aktivít a programov v práci s mládežou |
| zhodnotiť efektívnosť aplikovaných programov a aktivít v práci s mládežou |
| využívať tvorivé myslenie pri tvorbe programov a aktivít pre deti, mládež a mladých dospelých |
| zozbierať, analyzovať a vyhodnotiť potreby cieľových skupín |
| zostaviť výchovno vzdelávací program pre mládež (deti, mládež a mladých dospelých) na základe potrieb a cieľov |
| aplikovať princípy neformálneho vzdelávania v práci s mládežou vo výchovno vzdelávacích programoch a aktivítách |
| realizovať rôznorodé aktivity a programy v rámci výchovno vzdelávacích programov pre mládež (deti, mládež a mladých dospelých) |
| integrovať nové trendy v práci s mládežou do realizovaných koncepcií, aktivít a programov (vrátane aktuálnych technológií, ktoré využívajú mladí ľudia) |
| zdokumentovať realizované aktivity a programy pre mládež (deti, mládež a mladých dospelých) |
| poskytovať konzultácie a poradenstvo mládeži (deťom, mládeži a mladým dospelým) |
| využívať rôzne metódy a formy v práci s mladými ľuďmi (napr. z mentoringu, leadershipu, koučingu, supervízie...) |
| Kompetencie |
|---|
| zozdpovednosť za minimalizáciu fyzického i psychického rizika účastníkov aktivít a programov |
| zodpovednosť za osobnostný rozvoj |
| samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
| schopnosť a ochota analyzovať a flexibilne riešiť problémy |
| schopnosť pracovať v tíme |
| schopnosť empatie |
| schopnosť prijímať a poskytovať osobnú spätnú väzbu |
| schopnosť zrozumiteľného a kultivovaného ústneho a písomného prejavu |
| schopnosť partnersky a inkluzívne pristupovať k mladým ľuďom a pomáhať im k sebestačnosti |
| schopnosť citlivo pristupovať k interkultúrnej rôznorodosti v skupine |
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť základné zákony, legisltívne normy, predpisy a strategické dokumenty v oblasti práce s mládežou
- analyzovať vedy zaoberajúce sa mládežou a pomocou deťom, mládeži a mladým dospelým (pedagogike, psychológii, sociálnej práci...)
- charakterizovať základné biologické, psychologické a sociálne aspekty vývinu detí, mládeže a mladých dospelých
- charakterizovať nástroje, týkajúce sa práce s mládežou (multikultúrna, globálna, envoronmentálna...)
- charakterizovať subjekty pôsobiace v práci s mládežou
- opísať aktuálne trendy v práci s mládežou (vrátane aktuálnych technológií, ktoré využívajú mladí ľudia)
- charakterizovať rôznorodé typy aktivít a programov využívaných v práci s mládežou
- podieľať sa na tvorbe odborných podkladov, koncepčných a metodických materiálov v práci s mládežou
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať základné legislatívne normy a strategické dokumenty v oblasti práce s mládežou | ústna metóda |
| vysvetliť špecifiká jednotlivých vied a prístupov a ich najvýznamnejšie prínosy k rozvoju osobnosti mladých ľudí | ústna metóda |
| definovať základné biologické, psychologické a sociálne aspekty vývinu detí, mládeže a mladých dospelých | ústna metóda |
| vysvetliť hlavné zameranie jednotlivých typov výchov (multikultúrna, globálna, environmentálna...) využívaných v práci s mládežou a ich hlavného prínosu | ústna metóda |
| vymenovať hlavné subjekty pôsobiace v práci s mládežou a ich zameranie a primárne aktivity | ústna metóda |
| popísať aktuálne trendy v práci s mládežou (vrátane aktuálnych technológií, ktoré využívajú mladí ľudia) | ústna metóda |
| pomenovať špecifiká rôznych cieľových skupín a ich potreby z hľadiska veku | ústna metóda |
| predstaviť portfólio odborných podkladov a koncepčných a metodických materiálov | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 70%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť rôzne formy a spôsoby analýzy potrieb cieľových skupín
- zozbierať, analyzovať a vyhodnotiť potreby cieľových skupín
- popísať metódy stanovovania výchovno-vzdelávacích cieľov
- stanoviť výchovno vzdelávacie ciele programov a aktivít v práci s mládežou
- opísať základné princípy projektovej logiky a jej prepojenia na tvorbu výchovno-vzdelávacích programov
- využívať tvorivé myslenie pri tvorbe programov a aktivít pre deti, mládež a mladých dospelých
- definovať metodiku tvorby výchovno-vzdelávacích aktivít a programov v práci s mládežou
- zostaviť výchovno vzdelávací program pre mládež (deti, mládež a mladých dospelých) na základe potrieb a cieľov
- opísať princípy neformálneho vzdelávania v práci s mládežou
- aplikovať princípy neformálneho vzdelávania v práci s mládežou vo výchovno vzdelávacích programoch a aktivítách
- integrovať nové trendy v práci s mládežou do realizovaných koncepcií, aktivít a programov (vrátane aktuálnych technológií, ktoré využívajú mladí ľudia)
- analyzovať a vyhodnotiť psychické aj fyzické riziká výchovno vzdelávacích aktivít a programov v práci s mládežou
- zhodnotiť efektívnosť aplikovaných programov a aktivít v práci s mládežou
- zdokumentovať realizované aktivity a programy pre mládež (deti, mládež a mladých dospelých)
- zistiť, pomenovať a šíriť výsledky a dopady programov a činností v práci s mládežou
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| navrhnúť formu zberu a analýzy potrieb zvolenej cieľovej skupiny | ústna metóda |
| na základe zadaných potrieb a cieľovej skupiny definovať výchovno vzdelávacie ciele | ústna metóda |
| zostaviť výchovno vzdelávací program vychádzajúci z princípov neformálneho vzdelávania v práci s mládežou, využitím projektového myslenia | písomná metóda |
| integrovať zvolené nové trendy do navrhnutého programu (vrátane aktuálnych technológií, ktoré využívajú mladí ľudia) | ústna metóda |
| vysvetliť metodiku tvorby výchovno-vzdelávacích aktivít a programov v práci s mládežou | ústna metóda |
| zvoliť vhodný pracovný postup pri neformálnom vzdelávaní v práci s mládežou vo výchovno vzdelávacích programoch a aktivitách | ústna metóda |
| popísať psychické a fyzické riziká zadaného programu | písomná metóda |
| navrhnúť postupy na minimalizáciu psychických a fyzických rizík | písomná metóda |
| navrhnúť vhodný postup hodnotenia účinnosti | písomná metóda |
| popísať vhodný postup zdokumentovania zadaného programu | písomná metóda |
| navrnúť plán zisťovania, pomenovania a šírenia dopadov zadaného programu pre mládež | písomná metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 70%.
Hodnotená spôsobilosť
- realizovať rôznorodé aktivity a programy v rámci výchovno vzdelávacích programov pre mládež (deti, mládež a mladých dospelých)
- aplikovať princípy neformálneho vzdelávania v práci s mládežou vo výchovno vzdelávacích programoch a aktivítách
- využívať rôzne metódy a formy v práci s mladými ľuďmi (napr. z mentoringu, leadershipu, koučingu, supervízie...)
- poskytovať konzultácie a poradenstvo mládeži (deťom, mládeži a mladým dospelým)
- vysvetliť možnosti a metódy poskytovania služieb a intervencie mládeži a mladým so špecifickými potrebami
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| zrealizovať pripravenú aktivitu na základe zadaných cieľov a cieľovej skupiny využívajúcu princípy neformálneho vzdelávania v práci s mládežou (aj so zameraním na prezentačné zručnosti) | praktické skúšanie |
| uviesť príklady partnerského a inkluzívneho prístupu k mladým ľuďom vo vybraných prípadových štúdiách | ústna metóda |
| využívať rôzne prístupy v práci s mladými ľuďmi (napr. z mentoringu, leadershipu, supervízie, koučingu...) | praktické skúšanie |
| na základe prípadovej štúdie poskytnúť poradenstvo a odporučiť ďalšie služby pre mladého človeka so špecifickými potrebami | praktické skúšanie |
| prezentovať aktuálne dostupné zdroje pre prácu s mládežou na základe zadania | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 70%.
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 568/2009 Z.z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 17 a § 18 |