Správca informačného systému

Kód kvalifikácie

U2522001-01338

Úroveň SKKR

6

SK ISCO-08

2522001

Sektorová rada

IT a telekomunikácie

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať a vysvetliť terminológiu, funkcie, úlohy a prostriedky z oblasti operačných systémov (OS), databáz a aplikácií na pokročilej úrovni
popísať a odborne vysvetliť/obhájiť postupy návrhu a konfigurácie OS na klientskej stanici, serveri či klastri (vrátane používateľských profilov, oprávnení, konektivity do siete-domény a pod.)
popísať oblasti riadenia bezpečnosti (authentication, authorization, accounting) na strednej úrovni
výstižne popísať a vysvetliť terminológiu súvisiacu s konfiguráciou serverov a OS (DNS, DHCP, doména, podsieť, smerovač, dátový/súborový server, radič diskov, firewall, apod.) na pokročilej úrovni
definovať terminológiu z oblasti počítačových sietí (pasívne, aktívne prvky, zabezpečenie, virtuálne siete, cache, active directory a pod.) na strednej až pokročilej úrovni
uviesť a zhodnotiť vhodnosť postupov pre vypracovanie cenovej analýzy, stanovenie ceny a zhodnotenie IT riešenia (business case, SWOT) na prehľadovej, základnej úrovni
definovať terminológiu periférií a protokolov pre ich pripojenie k serveru či klientskej stanici (miestne, sieťové, vstupné, výstupné, a pod.) na strednej úrovni
špecifikovať a vhodne aplikovať terminológiu a postupy na zabezpečenie IT proti strate, krádeži či zneužitiu údajov (antivirus, firewall, kryptovanie, a pod.) na základnej až strednej úrovni
špecifikovať a vhodne aplikovať terminológiu a postupy pre ochranu dát pre stratou a zničením (dátové polia, sieťové úložné zariadenia, zálohovanie a pod.) na strednej až pokročilej úrovni
charakterizovať princíp a rolu skriptovania v riadení IT systému, uviesť rozdiely a oblasti použitia vybraných skriptovacích jazykov (Shell, Powershell, VBScript, Javacript, Python a pod.)
uviesť, odborne vysvetliť a vhodne aplikovať základné (najčastejšie) príkazy OS
charakterizovať príncípy procesného riadenia IT systémov (ITIL) a vysvetliť základné procesy (monitorovanie udalostí, odstraňovanie porúch, vykonávanie zmien, riešenie problémov)
Zručnosti
navrhnúť a implementovať konfigurácie OS na klientskej stanici, serveri či klastri (vrátane používateľských profilov, oprávnení, konektivity do siete-domény a pod.)
navrhnúť a implementovať inštaláciu a konfiguráciu serverov a OS (DNS, DHCP, doména, podsieť, smerovač, dátový/súborový server, radič diskov, firewall, apod.)
analyzovať požiadavky zákazníka (malú organizáciu), upresniť detaily a navrhnúť jednoduché riešenie s použitím OS, DB a aplikácií
vypracovať pre jednoduché IT riešenie (malé organizácie) finančné dopady navrhovaného riešenia (vrátane zhodnotenia potreby licencií, hardvéru a pod.)
doporučiť a nastaviť vhodný spôsob zdieľania údajov a zariadení v IT riešení (DNS, Samba, SAN, NAS, VLAN), vhodnú formu pripojenia k Internetu (VPN, ADSL, WiFi a pod.)
vytvoriť plán pre pripojenie a konfigurovanie periférií (miestne, sieťové) podľa potrieb a požiadaviek zákazníka a následne ho vykonať
diagnostikovať stav a využívanie rôznych hardvérových a softvérových komponentov (server, disk, procesor, sieť, a pod.) a s použitím interných a verejných informácií implementovať najvhodnejšie riešenie na odstránenie poruchy
nájsť a spracovať verejne dostupné informácie od dodávateľov hardvéru a softvéru (aj v cudzom jazyku) pre konkrétnu poruchovú situáciu
analyzovať systémové logy, identifikovať kritické udalosti a inicializovať procesy nápravy poruchy, zmeny infraštruktúry či riešenia problémov
analyzovať, inštalovať a konfigurovať základné bezpečnostné riešenia pre OS vrstvu (antivirus, firewall, SSL, HTTPS protokoly a pod.)
navrhnúť, inštalovať a konfigurovať jednoduché zálohovanie IT systému
analyzovať a naprogramovať jednoduchšie skripty (dávkové spracovanie, zálohovanie, presuny dát, kontrolné úlohy a pod.)
používať a obhájiť použitie príkazov OS v bežných situáciach, v prípade netypických situácií používať manuály a prevádzať kroky doporučené manuálom
vyhľadávať a uplatňovať vhodné riešenia pre odstraňovanie poruchových stavov v konkrétnych situáciach
aplikovať terminológiu a postupy v oblasti analýzy používateľských požiadaviek, návrhu a testovania riešenia na základnej úrovni
Kompetencie
schopnosť analyzovať a riešiť problémy
schopnosť pracovať v tíme
schopnosť komunikovať s ľuďmi, vrátane používania cudzieho jazyka
zodpovednosť za bezpečnosť, zdravie a hygienu pri práci
zodpovednosť za kvalitu a výsledky svojej práce
schopnosť kreatívne pristupovať k riešeniu nových a neštandardných situácií
schopnosť dodržiavať pracovné postupy dané normami, prípadne internými IT procesmi
schopnosť kriticky vyhodnocovať informácie kvalitatívneho aj kvantitatívneho charakteru získaných z rôznych zdrojov
schopnosť uvedomiť si svoju zodpovednosť v tíme či organizácii

Hodnotená spôsobilosť

  • uviesť a zhodnotiť vhodnosť postupov pre vypracovanie cenovej analýzy, stanovenie ceny a zhodnotenie IT riešenia (business case, SWOT) na prehľadovej, základnej úrovni
  • charakterizovať príncípy procesného riadenia IT systémov (ITIL) a vysvetliť základné procesy (monitorovanie udalostí, odstraňovanie porúch, vykonávanie zmien, riešenie problémov)
  • navrhnúť a implementovať konfigurácie OS na klientskej stanici, serveri či klastri (vrátane používateľských profilov, oprávnení, konektivity do siete-domény a pod.)
  • vypracovať pre jednoduché IT riešenie (malé organizácie) finančné dopady navrhovaného riešenia (vrátane zhodnotenia potreby licencií, hardvéru a pod.)
  • aplikovať terminológiu a postupy v oblasti analýzy používateľských požiadaviek, návrhu a testovania riešenia na základnej úrovni
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
navrhnúť a následne implementovať riešenie v oblasti operačných systémov v konkrétnych situáciachpraktické skúšanie
popísať a vysvetliť terminológiu a postupy pri analýze požiadaviek na správu IT riešenia (vrát. SLA, KPI a pod.)písomná metóda
použiť základné metódy a postupy pri zhodnotení požiadaviek, návrhu a realizácii procesov pre riadenie a správu IT riešeniapísomná metóda
popísať a vysvetliť terminológiu a postupy v procesnom riadení IT riešení (vrát. role knižnice ITIL)písomná metóda
popísať na prehľadovej úrovni princípy finančného riadenia IT riešenia (vrát. metódy TCO a pod.)písomná metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť kritéria hodnotenia na 60%

Hodnotená spôsobilosť

  • popísať oblasti riadenia bezpečnosti (authentication, authorization, accounting) na strednej úrovni
  • výstižne popísať a vysvetliť terminológiu súvisiacu s konfiguráciou serverov a OS (DNS, DHCP, doména, podsieť, smerovač, dátový/súborový server, radič diskov, firewall, apod.) na pokročilej úrovni
  • špecifikovať a vhodne aplikovať terminológiu a postupy pre ochranu dát pre stratou a zničením (dátové polia, sieťové úložné zariadenia, zálohovanie a pod.) na strednej až pokročilej úrovni
  • popísať a odborne vysvetliť/obhájiť postupy návrhu a konfigurácie OS na klientskej stanici, serveri či klastri (vrátane používateľských profilov, oprávnení, konektivity do siete-domény a pod.)
  • navrhnúť a implementovať inštaláciu a konfiguráciu serverov a OS (DNS, DHCP, doména, podsieť, smerovač, dátový/súborový server, radič diskov, firewall, apod.)
  • analyzovať požiadavky zákazníka (malú organizáciu), upresniť detaily a navrhnúť jednoduché riešenie s použitím OS, DB a aplikácií
  • navrhnúť, inštalovať a konfigurovať jednoduché zálohovanie IT systému
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
definovať a objasniť základnú terminológiu z oblasti operačných systémov a databázpísomná metóda
navrhnúť a implementovať inštaláciu a konfiguráciu serverov so zadaným operačným systémom na pokročilej úrovnipraktické skúšanie
vypracovať pre jednoduché IT riešenie (OS, DB a pod.) požiadavky na jeho bezpečnosť, ochranu dát, periféria, zálohovaniepraktické skúšanie
popísať a vysvetliť črty a funkcie operačných systémov Linux a Windowsústna metóda
navrhnúť spôsob a implementovať pripojenie spravovaného servera so zadaným operačným systémom do firemnej počítačovej siete (domény, podsiete, virtuálnej podsiete a pod.)praktické skúšanie
identifikovať a odstrániť poruchu na úrovni operačného systému či databázy na zadanom IT systémepraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť kritéria hodnotenia na 70%

Hodnotená spôsobilosť

  • popísať a odborne vysvetliť/obhájiť postupy návrhu a konfigurácie OS na klientskej stanici, serveri či klastri (vrátane používateľských profilov, oprávnení, konektivity do siete-domény a pod.)
  • výstižne popísať a vysvetliť terminológiu súvisiacu s konfiguráciou serverov a OS (DNS, DHCP, doména, podsieť, smerovač, dátový/súborový server, radič diskov, firewall, apod.) na pokročilej úrovni
  • charakterizovať princíp a rolu skriptovania v riadení IT systému, uviesť rozdiely a oblasti použitia vybraných skriptovacích jazykov (Shell, Powershell, VBScript, Javacript, Python a pod.)
  • uviesť, odborne vysvetliť a vhodne aplikovať základné (najčastejšie) príkazy OS
  • nájsť a spracovať verejne dostupné informácie od dodávateľov hardvéru a softvéru (aj v cudzom jazyku) pre konkrétnu poruchovú situáciu
  • analyzovať a naprogramovať jednoduchšie skripty (dávkové spracovanie, zálohovanie, presuny dát, kontrolné úlohy a pod.)
  • používať a obhájiť použitie príkazov OS v bežných situáciach, v prípade netypických situácií používať manuály a prevádzať kroky doporučené manuálom
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
použiť a implementovať skript na riešenie zadanej úlohy,prípadne identifikovanej poruchypraktické skúšanie
vysvetliť rolu skriptu v operačnom systéme a prehľadovo popísať rôzne skriptovacie jazyky a prostredia (BaSh, CSh, Sh, Python, PHP apod.)ústna metóda
konfigurovať IT systém s využitím skriptov, manuálov a šablón riešení porúchpraktické skúšanie
navrhnúť a syntakticky správne napísať skript pre simulovanú úlohu (povolené použitie systémového manuálu)praktické skúšanie
debugovať pripravený skript za účelom identifikovať a odstrániť chybu v modelovej úlohepraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť kritéria hodnotenia na 60%

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať a vysvetliť terminológiu, funkcie, úlohy a prostriedky z oblasti operačných systémov (OS), databáz a aplikácií na pokročilej úrovni
  • popísať a odborne vysvetliť/obhájiť postupy návrhu a konfigurácie OS na klientskej stanici, serveri či klastri (vrátane používateľských profilov, oprávnení, konektivity do siete-domény a pod.)
  • diagnostikovať stav a využívanie rôznych hardvérových a softvérových komponentov (server, disk, procesor, sieť, a pod.) a s použitím interných a verejných informácií implementovať najvhodnejšie riešenie na odstránenie poruchy
  • analyzovať systémové logy, identifikovať kritické udalosti a inicializovať procesy nápravy poruchy, zmeny infraštruktúry či riešenia problémov
  • vyhľadávať a uplatňovať vhodné riešenia pre odstraňovanie poruchových stavov v konkrétnych situáciach
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
opísať a prehľadovo vysvetliť princípy procesného riadenia IT systémovpísomná metóda
identifikovať poruchový stav na rôznych hardverových a softverových prvkochpraktické skúšanie
analyzovať systémové logy za účelom identifikovať kritické udalosti a inicializovať procesy nápravy poruchy IT systémupraktické skúšanie
použiť princípy procesného riadenia činností nad spravovanou IT infraštruktúrou za účelom zvýšenie efektivity prácepraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť kritéria hodnotenia na 70%

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať terminológiu z oblasti počítačových sietí (pasívne, aktívne prvky, zabezpečenie, virtuálne siete, cache, active directory a pod.) na strednej až pokročilej úrovni
  • doporučiť a nastaviť vhodný spôsob zdieľania údajov a zariadení v IT riešení (DNS, Samba, SAN, NAS, VLAN), vhodnú formu pripojenia k Internetu (VPN, ADSL, WiFi a pod.)
  • definovať terminológiu periférií a protokolov pre ich pripojenie k serveru či klientskej stanici (miestne, sieťové, vstupné, výstupné, a pod.) na strednej úrovni
  • vytvoriť plán pre pripojenie a konfigurovanie periférií (miestne, sieťové) podľa potrieb a požiadaviek zákazníka a následne ho vykonať
  • špecifikovať a vhodne aplikovať terminológiu a postupy na zabezpečenie IT proti strate, krádeži či zneužitiu údajov (antivirus, firewall, kryptovanie, a pod.) na základnej až strednej úrovni
  • analyzovať, inštalovať a konfigurovať základné bezpečnostné riešenia pre OS vrstvu (antivirus, firewall, SSL, HTTPS protokoly a pod.)
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
definovať a objasniť základnú terminológiu z oblasti počítačových sietí a ich zabezpečeniapísomná metóda
navrhnúť a implementovať inštaláciu a konfiguráciu vhodných aktívnych, pasívnych a bezpečnostných sieťových prvkov pre zadanú situáciupraktické skúšanie
vypracovať pre jednoduché IT riešenie požiadavky na jeho sieťovú bezpečnosť, vrátane potreby firewallu, loadbalancera a pod.praktické skúšanie
popísať a vysvetliť črty a funkcie rôznych sieťových a bezpečnostných prvkov používaných vo firemných sieťachústna metóda
navrhnúť spôsob a implementovať sieťovú infraštruktúru pre pripojenie serverov do spravovanej firemnej počítačovej siete (domény, podsiete, virtuálnej podsiete a pod.)praktické skúšanie
identifikovať a odstrániť poruchu na úrovni sieťových prvkov a riešení v zadanej situáciipraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť kritéria hodnotenia na 70%

Metodické usmernenia

FV- Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63.

NV- Zákon 568/2009 Z.z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 17 a § 18