Učiteľ profesijných (odborných) predmetov strednej školy

Kód kvalifikácie

U2320003-00522

Úroveň SKKR

7

SK ISCO-08

2330001

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
charakterizovať školský systém v Slovenskej republike
identifikovať sociokultúrny kontext vývinu žiaka
definovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka
charakterizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka
definovať obsah a didaktiku vyučovacích predmetov
definovať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
opísať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a ich aplikáciu
vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda
Zručnosti
dodržiavať učebné osnovy v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu
aplikovať systémový prístup k modernej výučbe odborných predmetov na stredných školách
overovať a hodnotiť práce žiakov a ich dosiahnuté výsledky
viesť pedagogickú dokumentáciu (triedna kniha, triedny výkaz, katalógový list žiaka)
prezentovať podklady pre komisie a rodičovské združenia
pripravovať učebné a výchovné pomôcky pre žiakov
aplikovať psychologické poznatky vo svojich spôsoboch a postupoch prezentácie učiva, preverovania a hodnotenia v interakcii a komunikácii so žiakmi
Kompetencie
zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
samostatnosť pri riešení a analyzovaní problémov
samostatnosť pri prezentovaní
schopnosť kreativity
schopnosť pracovať v tíme
schopnosť motivovať ľudí

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať školský systém v Slovenskej republike
  • charakterizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka
  • definovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka
  • definovať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
  • vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
definovať základy Slovenského školského systémuústna metóda
popísať základné psychologické a sociálne faktory učenia sa žiakaústna metóda
charakterizovať vývinové a individuálne charakteristiky žiakaústna metóda
popísať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiakaústna metóda
charakterizovať podstatu procesov (sociálna interakcia, medziosobná percepcia a sociálna komunikácia)ústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65%.

Hodnotená spôsobilosť

  • aplikovať psychologické poznatky vo svojich spôsoboch a postupoch prezentácie učiva, preverovania a hodnotenia v interakcii a komunikácii so žiakmi
  • identifikovať sociokultúrny kontext vývinu žiaka
  • definovať obsah a didaktiku vyučovacích predmetov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať poznatky zo psychológie pri komunikácii so žiakmi a prezentácii učivaústna metóda
popísať nové poznatky zo psychológie pri prezentácii učiva a pri hodnotení žiakaústna metóda
opísať vyučovaciu hodinu a popísať priebeh vyučovaniaústna metóda
vysvetliť súčasné trendy z didaktiky odborných predmetov pri vyučovaníústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65%.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať obsah a didaktiku vyučovacích predmetov
  • opísať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
  • charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a ich aplikáciu
  • charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
  • vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
konkretizovať obsah a didaktiku vyučovacích predmetovústna metóda
definovať vyučovacie metódy a určiť ich významústna metóda
opísať didaktické zásadyústna metóda
popísať význam pedagogiky a jej disciplínyústna metóda
definovať základy sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácieústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65%.

Hodnotená spôsobilosť

  • viesť pedagogickú dokumentáciu (triedna kniha, triedny výkaz, katalógový list žiaka)
  • aplikovať systémový prístup k modernej výučbe odborných predmetov na stredných školách
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
predviesť vypĺňanie pedagogickej dokumentácie (triedna kniha, triedny výkaz, katalógový list žiaka) na konkrétnom príkladepraktické skúšanie
popísať systémový prístup k modernej výučbe odborných predmetovústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65%.

Hodnotená spôsobilosť

  • dodržiavať učebné osnovy v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu
  • overovať a hodnotiť práce žiakov a ich dosiahnuté výsledky
  • prezentovať podklady pre komisie a rodičovské združenia
  • pripravovať učebné a výchovné pomôcky pre žiakov
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať učebné osnovy v rámci výchovno-vzdelávacieho procesuústna metóda
zvoliť vhodný pracovný postup pri overovaní a hodnotení práce žiakovpraktické skúšanie
zvoliť vhodné tvorivé vyučovacie metódy, aplikovať didaktické zásady a riešiť problémové situáciepraktické skúšanie
pripraviť podklady pre komisiu a rodičovské združeniapraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65%.

Metodické usmernenia

Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63