Učiteľ profesijných (odborných) predmetov strednej školy
Kód kvalifikácie
U2320003-00522
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2330001
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
| Vedomosti |
|---|
| charakterizovať školský systém v Slovenskej republike |
| identifikovať sociokultúrny kontext vývinu žiaka |
| definovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka |
| charakterizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka |
| definovať obsah a didaktiku vyučovacích predmetov |
| definovať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka |
| charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami |
| opísať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu |
| charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a ich aplikáciu |
| vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda |
| Zručnosti |
|---|
| dodržiavať učebné osnovy v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu |
| aplikovať systémový prístup k modernej výučbe odborných predmetov na stredných školách |
| overovať a hodnotiť práce žiakov a ich dosiahnuté výsledky |
| viesť pedagogickú dokumentáciu (triedna kniha, triedny výkaz, katalógový list žiaka) |
| prezentovať podklady pre komisie a rodičovské združenia |
| pripravovať učebné a výchovné pomôcky pre žiakov |
| aplikovať psychologické poznatky vo svojich spôsoboch a postupoch prezentácie učiva, preverovania a hodnotenia v interakcii a komunikácii so žiakmi |
| Kompetencie |
|---|
| zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností |
| samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
| samostatnosť pri riešení a analyzovaní problémov |
| samostatnosť pri prezentovaní |
| schopnosť kreativity |
| schopnosť pracovať v tíme |
| schopnosť motivovať ľudí |
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať školský systém v Slovenskej republike
- charakterizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka
- definovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka
- definovať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
- vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| definovať základy Slovenského školského systému | ústna metóda |
| popísať základné psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka | ústna metóda |
| charakterizovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka | ústna metóda |
| popísať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka | ústna metóda |
| charakterizovať podstatu procesov (sociálna interakcia, medziosobná percepcia a sociálna komunikácia) | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65%.
Hodnotená spôsobilosť
- aplikovať psychologické poznatky vo svojich spôsoboch a postupoch prezentácie učiva, preverovania a hodnotenia v interakcii a komunikácii so žiakmi
- identifikovať sociokultúrny kontext vývinu žiaka
- definovať obsah a didaktiku vyučovacích predmetov
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať poznatky zo psychológie pri komunikácii so žiakmi a prezentácii učiva | ústna metóda |
| popísať nové poznatky zo psychológie pri prezentácii učiva a pri hodnotení žiaka | ústna metóda |
| opísať vyučovaciu hodinu a popísať priebeh vyučovania | ústna metóda |
| vysvetliť súčasné trendy z didaktiky odborných predmetov pri vyučovaní | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65%.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať obsah a didaktiku vyučovacích predmetov
- opísať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
- charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a ich aplikáciu
- charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
- vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| konkretizovať obsah a didaktiku vyučovacích predmetov | ústna metóda |
| definovať vyučovacie metódy a určiť ich význam | ústna metóda |
| opísať didaktické zásady | ústna metóda |
| popísať význam pedagogiky a jej disciplíny | ústna metóda |
| definovať základy sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65%.
Hodnotená spôsobilosť
- viesť pedagogickú dokumentáciu (triedna kniha, triedny výkaz, katalógový list žiaka)
- aplikovať systémový prístup k modernej výučbe odborných predmetov na stredných školách
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| predviesť vypĺňanie pedagogickej dokumentácie (triedna kniha, triedny výkaz, katalógový list žiaka) na konkrétnom príklade | praktické skúšanie |
| popísať systémový prístup k modernej výučbe odborných predmetov | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65%.
Hodnotená spôsobilosť
- dodržiavať učebné osnovy v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu
- overovať a hodnotiť práce žiakov a ich dosiahnuté výsledky
- prezentovať podklady pre komisie a rodičovské združenia
- pripravovať učebné a výchovné pomôcky pre žiakov
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať učebné osnovy v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu | ústna metóda |
| zvoliť vhodný pracovný postup pri overovaní a hodnotení práce žiakov | praktické skúšanie |
| zvoliť vhodné tvorivé vyučovacie metódy, aplikovať didaktické zásady a riešiť problémové situácie | praktické skúšanie |
| pripraviť podklady pre komisiu a rodičovské združenia | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65%.
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |