Učiteľ profesijných (odborných) predmetov strednej školy
Kód kvalifikácie
U2320003-00522
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2330001
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti |
---|
charakterizovať školský systém v Slovenskej republike |
identifikovať sociokultúrny kontext vývinu žiaka |
definovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka |
charakterizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka |
definovať obsah a didaktiku vyučovacích predmetov |
definovať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka |
charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami |
opísať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu |
charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a ich aplikáciu |
vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda |
Zručnosti |
---|
dodržiavať učebné osnovy v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu |
aplikovať systémový prístup k modernej výučbe odborných predmetov na stredných školách |
overovať a hodnotiť práce žiakov a ich dosiahnuté výsledky |
viesť pedagogickú dokumentáciu (triedna kniha, triedny výkaz, katalógový list žiaka) |
prezentovať podklady pre komisie a rodičovské združenia |
pripravovať učebné a výchovné pomôcky pre žiakov |
aplikovať psychologické poznatky vo svojich spôsoboch a postupoch prezentácie učiva, preverovania a hodnotenia v interakcii a komunikácii so žiakmi |
Kompetencie |
---|
zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností |
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
samostatnosť pri riešení a analyzovaní problémov |
samostatnosť pri prezentovaní |
schopnosť kreativity |
schopnosť pracovať v tíme |
schopnosť motivovať ľudí |
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať školský systém v Slovenskej republike
- charakterizovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka
- definovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka
- definovať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka
- vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
definovať základy Slovenského školského systému | ústna metóda |
popísať základné psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka | ústna metóda |
charakterizovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka | ústna metóda |
popísať postup hodnotenia priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka | ústna metóda |
charakterizovať podstatu procesov (sociálna interakcia, medziosobná percepcia a sociálna komunikácia) | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65%.
Hodnotená spôsobilosť
- aplikovať psychologické poznatky vo svojich spôsoboch a postupoch prezentácie učiva, preverovania a hodnotenia v interakcii a komunikácii so žiakmi
- identifikovať sociokultúrny kontext vývinu žiaka
- definovať obsah a didaktiku vyučovacích predmetov
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať poznatky zo psychológie pri komunikácii so žiakmi a prezentácii učiva | ústna metóda |
popísať nové poznatky zo psychológie pri prezentácii učiva a pri hodnotení žiaka | ústna metóda |
opísať vyučovaciu hodinu a popísať priebeh vyučovania | ústna metóda |
vysvetliť súčasné trendy z didaktiky odborných predmetov pri vyučovaní | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65%.
Hodnotená spôsobilosť
- definovať obsah a didaktiku vyučovacích predmetov
- opísať vyučovacie metódy a určiť ich význam pri konkretizácii výchovno-vzdelávacieho procesu
- charakterizovať jednotlivé didaktické zásady a ich aplikáciu
- charakterizovať jednotlivé pedagogické disciplíny, význam pedagogiky a jej spoluprácu s inými vedami
- vysvetliť podstatu procesov sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie všeobecne ako aj ich špecifiká vo vzťahu učiteľ – žiak/trieda
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
konkretizovať obsah a didaktiku vyučovacích predmetov | ústna metóda |
definovať vyučovacie metódy a určiť ich význam | ústna metóda |
opísať didaktické zásady | ústna metóda |
popísať význam pedagogiky a jej disciplíny | ústna metóda |
definovať základy sociálnej interakcie, medziosobnej percepcie a sociálnej komunikácie | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65%.
Hodnotená spôsobilosť
- viesť pedagogickú dokumentáciu (triedna kniha, triedny výkaz, katalógový list žiaka)
- aplikovať systémový prístup k modernej výučbe odborných predmetov na stredných školách
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
predviesť vypĺňanie pedagogickej dokumentácie (triedna kniha, triedny výkaz, katalógový list žiaka) na konkrétnom príklade | praktické skúšanie |
popísať systémový prístup k modernej výučbe odborných predmetov | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65%.
Hodnotená spôsobilosť
- dodržiavať učebné osnovy v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu
- overovať a hodnotiť práce žiakov a ich dosiahnuté výsledky
- prezentovať podklady pre komisie a rodičovské združenia
- pripravovať učebné a výchovné pomôcky pre žiakov
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať učebné osnovy v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu | ústna metóda |
zvoliť vhodný pracovný postup pri overovaní a hodnotení práce žiakov | praktické skúšanie |
zvoliť vhodné tvorivé vyučovacie metódy, aplikovať didaktické zásady a riešiť problémové situácie | praktické skúšanie |
pripraviť podklady pre komisiu a rodičovské združenia | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65%.
Metodické usmernenia |
---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |