Psychológ
Kód kvalifikácie
U2634009-00477
Úroveň SKKR
7
SK ISCO-08
2634999
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
| Vedomosti |
|---|
| charakterizovať základné psychologické disciplíny |
| reprodukovať základné psychologické teórie |
| definovať minulé a súčasné trendy, koncepcie a teórie v psychológii |
| charakterizovať najnovšie poznatky v oblasti psychológie |
| definovať základné psychické procesy, ako vnímanie, pozornosť, učenie, pamäť, myslenie, riešenie problémov a rozhodnutí |
| vysvetliť ovplyvnenie emócií alebo psychických porúch základnými psychickými procesmi |
| opísať vývinové obdobia a poruchy osobnosti |
| vysvetliť interindividuálne rozdiely v správaní, osobnostných charakteristikách a sociálnych súvislostiach |
| charakterizovať konkrétne situácie, ktoré vyvolávajú určité psychické stavy |
| klasifikovať vedecké metódy psychologického výskumu |
| vysvetliť pozitíva, negatíva a adekvátnosť použitia výskumných techník vzhľadom na daný kontext |
| opísať princípy tvorby psychodiagnostických metodík a testov |
| vymedziť spôsoby štatistického analyzovania dát |
| charakterizovať softvér vhodný pre psychologický výskum |
| opísať princípy a predpoklady vedeckého projektovania a výskumu v psychológii |
| reprodukovať legislatívne a etické princípy psychologickej činnosti |
| Zručnosti |
|---|
| aplikovať psychologické hodnotenia, interpretácie a intervencie |
| vykonávať individuálnu diagnostiku, individuálnu a skupinovú psychoterapiu |
| aplikovať úvodné vedenie rozhovoru s klientom |
| vytvárať, aplikovať a analyzovať diagnostické škály |
| vytvárať, realizovať, monitorovať a vyhodnocovať výskumný projekt |
| formulovať závery a navrhovať ich pre konkrétne situácie |
| vyhľadávať a využívať psychologické metódy a postupy v praxi |
| pracovať s výpočtovou technikov a softvérom pre psychológiu |
| odborne komunikovať slovom a písmom v aspoň jednom svetovom jazyku na úrovni C1 SERR a v aspoň jednom na úrovni B2 SERR |
| realizovať expertíznu činnosť |
| publikovať v odborných a vedeckých periodikách |
| vykonávať pedagogickú a poradenskú činnosť |
| Kompetencie |
|---|
| zodpovednosť a tvorivosť pri profesionálnom riešení úloh |
| schopnosť kreativity a analytického myslenia |
| schopnosť empatie |
| schopnosť sebaovládania |
| flexibilnosť, precíznosť, iniciatívnosť |
| schopnosť spolupracovať s inými jednotlivcami a kolektívmi |
Hodnotená spôsobilosť
- definovať minulé a súčasné trendy, koncepcie a teórie v psychológii
- charakterizovať najnovšie poznatky v oblasti psychológie
- charakterizovať základné psychologické disciplíny
- reprodukovať základné psychologické teórie
- publikovať v odborných a vedeckých periodikách
- definovať základné psychické procesy, ako vnímanie, pozornosť, učenie, pamäť, myslenie, riešenie problémov a rozhodnutí
- vysvetliť ovplyvnenie emócií alebo psychických porúch základnými psychickými procesmi
- opísať vývinové obdobia a poruchy osobnosti
- vysvetliť interindividuálne rozdiely v správaní, osobnostných charakteristikách a sociálnych súvislostiach
- charakterizovať konkrétne situácie, ktoré vyvolávajú určité psychické stavy
- aplikovať úvodné vedenie rozhovoru s klientom
- vykonávať individuálnu diagnostiku, individuálnu a skupinovú psychoterapiu
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vysvetliť minulé a súčasné trendy, koncepcie a teórie v psychológii | ústna metóda |
| popísať najnovšie poznatky v oblasti psychológie | ústna metóda |
| demonštrovať tvorivý prístup k rozvoju teoretických základov vedného odboru | praktické skúšanie |
| zvoliť vhodný postup pri aplikácii existujúcich trendov v psychológii na konkrétnom príklade | praktické skúšanie |
| publikovať v odborných a vedeckých periodikách | praktické skúšanie |
| popísať základné psychologické teórie | ústna metóda |
| vysvetliť základné psychologické procesy, ako vnímanie, pozornosť, učenie, pamäť, myslenie, riešenie problémov a rozhodnutí | ústna metóda |
| vysvetliť ovplyvnenie emócií alebo psychických porúch základnými psychickými procesmi | ústna metóda |
| opísať vývinové obdobia a poruchy osobnosti | ústna metóda |
| správne charakterizovať konkrétne situácie, ktoré vyvolávajú určité psychické stavy | ústna metóda |
| aplikovať princípy pre úvodné vedenie rozhovoru s klientom | písomná metóda |
| popísať postupy pre vykonanie individuálnej diagnostiky, individuálnej a skupinovej terapie | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65 %.
Hodnotená spôsobilosť
- odborne komunikovať slovom a písmom v aspoň jednom svetovom jazyku na úrovni C1 SERR a v aspoň jednom na úrovni B2 SERR
- formulovať závery a navrhovať ich pre konkrétne situácie
- charakterizovať konkrétne situácie, ktoré vyvolávajú určité psychické stavy
- reprodukovať legislatívne a etické princípy psychologickej činnosti
- realizovať expertíznu činnosť
- pracovať s výpočtovou technikov a softvérom pre psychológiu
- aplikovať psychologické hodnotenia, interpretácie a intervencie
- vyhľadávať a využívať psychologické metódy a postupy v praxi
- vykonávať pedagogickú a poradenskú činnosť
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| odborne komunikovať slovom a písmom v jednom svetovomjazyku na úrovni C1 SERR | ústna metóda |
| sformulovať závery a navrhnúť ich pre konkrétne situácie | ústna metóda |
| popísať konkrétne situácie, ktoré vyvolávajú určité psychické stavy | praktické skúšanie |
| vysvetliť legislatívne a etické princípy psychologickej činnosti | ústna metóda |
| vhodne demonštrovať pripravenosť na realizáciu expertíznej činnosti | praktické skúšanie |
| vhodne používať výpočtovú techniku a softvér pre psychológiu | praktické skúšanie |
| uskutočňovať psychologické hodnotenia, interpretácie a intervencie | praktické skúšanie |
| predviesť vyhľadávanie a použiť psychologické metódy a postupy v praxi | praktické skúšanie |
| aplikovať pedagogickú a poradenskú činnosť na konkrétnom príklade | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie kritérií minimálne na 65 %.
Hodnotená spôsobilosť
- vytvárať, realizovať, monitorovať a vyhodnocovať výskumný projekt
- klasifikovať vedecké metódy psychologického výskumu
- vysvetliť pozitíva, negatíva a adekvátnosť použitia výskumných techník vzhľadom na daný kontext
- opísať princípy tvorby psychodiagnostických metodík a testov
- vymedziť spôsoby štatistického analyzovania dát
- charakterizovať softvér vhodný pre psychologický výskum
- vytvárať, aplikovať a analyzovať diagnostické škály
- opísať princípy a predpoklady vedeckého projektovania a výskumu v psychológii
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vytvoriť a vyhodnotiť výskumný projekt | písomná metóda |
| klasifikovať vedecké metódy psychologického výskumu | ústna metóda |
| vysvetliť pozitíva, negatíva a adekvátnosť použitých výskumných techník vzhľadom na daný kontext | ústna metóda |
| opísať princípy tvorby psychodiagnostických metodík a testov | ústna metóda |
| špecifikovať spôsoby štatistického analyzovania dát | písomná metóda |
| popísať softvér vhodný pre psychologický výskum | písomná metóda |
| vytvoriť a zanalyzovať diagnostickú škálu | písomná metóda |
| správne opísať princípy a predpoklady vedeckého projektovania a výskumu v psychológii | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou je úspešné splnenie hodnotených kritérií mnimálne na 65 %
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63 |