Vychovávateľ

Kód kvalifikácie

U2359005-00464

Úroveň SKKR

4

SK ISCO-08

2359005

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať BOZP a PO, hygienické predpisy v reálnych podmienkach školy, v školskom klube detí, centre voľného času
charakterizovať všeobecne záväzné právne predpisy pre oblasť výchovy a vzdelávania detí v čase mimo vyučovania
charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže
vysvetliť základné pojmy z pedagogiky voľného času, teórie výchovy, špeciálnej pedagogiky
vysvetliť základy všeobecnej a vývinovej psychológie, sociálnej psychológie, psychológie osobnosti, psychopatológie a patopsychológie
charakterizovať rôzne formy motivácie detí
vymedziť metódy diagnostiky a autodiagnostiky výchovného procesu
vymedziť postup tvorby výchovných programov
pomenovať príslušnú dokumentáciu v odbore a uviesť príklady jej použitia
vysvetliť a porovnať podmienky, princípy, obsah, stratégie, metódy, zásady, formy, prostriedky výchovných činností mimo vyučovania
Zručnosti
dodržiavať zásady BOZP
realizovať a vyhodnocovať výchovnú činnosť
rozvíjať zásady zdravej výživy, dodržiavanie jej základných zásad a princípov zdravého životného štýlu
integrovať deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
rozvíjať základne zásady spoločenskej etikety a podieľať sa na tvorbe estetického prostredia
komunikovať v písomnej i verbálnej podobe v materinskom a štátnom jazyku s verejnosťou a s rodičmi
realizovať výchovnú prácu s akceptáciou obsahového zamerania a profilácie daného zariadenia
využívať informačno-komunikačné technológie, učebné pomôcky a didaktickú techniku
realizovať projekty na prevenciu sociálno-patologických javov detí
rozvíjať základné sebaobslužné hygienické návyky
rozvíjať vzťah detí k hovorenému slovu, k materinskému jazyku, k umeleckej a náučnej literatúre
rozvíjať výtvarné, pohybové, hudobné schopnosti
hrať na vybraný hudobný nástroj
používať názornú didaktickú pomôcku v rámci edukačnej práce v školských výchovno – vzdelávacích zariadeniach
aplikovať krátke dramatické predstavenie pre žiakov
Kompetencie
schopnosť analyzovať a tvorivo riešiť problémové situácie a niesť za riešenie zodpovednosť
schopnosť pracovať s osobnými údajmi detí a rodín diskrétne, zodpovedne a spoľahlivo
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
samostatnosť v rozhodovaní
schopnosť uplatňovať etické princípy v správaní a konaní
schopnosť pracovať v tíme
schopnosť akceptovať (bez predsudkov) pozitíva i negatíva prostredia, z ktorého vychovávaný pochádza

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať všeobecne záväzné právne predpisy pre oblasť výchovy a vzdelávania detí v čase mimo vyučovania
  • charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže
  • vysvetliť základné pojmy z pedagogiky voľného času, teórie výchovy, špeciálnej pedagogiky
  • vysvetliť základy všeobecnej a vývinovej psychológie, sociálnej psychológie, psychológie osobnosti, psychopatológie a patopsychológie
  • vymedziť postup tvorby výchovných programov
  • pomenovať príslušnú dokumentáciu v odbore a uviesť príklady jej použitia
  • vysvetliť a porovnať podmienky, princípy, obsah, stratégie, metódy, zásady, formy, prostriedky výchovných činností mimo vyučovania
  • definovať BOZP a PO, hygienické predpisy v reálnych podmienkach školy, v školskom klube detí, centre voľného času
  • vymedziť metódy diagnostiky a autodiagnostiky výchovného procesu
  • charakterizovať rôzne formy motivácie detí
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať najdôležitejšie legislatívne predpisy súvisiace s výchovou a vzdelávaním v čase mimo vyučovaniaústna metóda
definovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládežeústna metóda
definovať základné pojmy z pedagogických a psychologických disciplínústna metóda
prezentovať teoretické východiská plánovania, projektovania a tvorby výchovných programovústna metóda
demonštrovať vedenie základnej administratívy, pedagogickej dokumentácie v školskom klube detí, školskom stredisku záujmovej činnosti, centre voľného časupraktické skúšanie
vypracovať návrh týždenného plánu výchovnej činnosti v jednotlivých zariadeniach mimoškolskej činnostipísomná metóda
prezentovať pravidlá nácviku hygienických návykov a ochrany zdravia v súlade s prevádzkovými požiadavkami v školskom klube detí, školskom stredisku záujmovej činnosti, centre voľného časuústna metóda
vymenovať základné pravidlá pri poskytnutí prvej pomoci pri úrazoch a poraneniachústna metóda
priblížiť metódy diagnostiky a autodiagnostiky výchovného procesuústna metóda
popísať rôzne formy motivácie žiakovústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých kritérií hodnotenia minimálne na 55% .

Hodnotená spôsobilosť

  • realizovať a vyhodnocovať výchovnú činnosť
  • realizovať výchovnú prácu s akceptáciou obsahového zamerania a profilácie daného zariadenia
  • využívať informačno-komunikačné technológie, učebné pomôcky a didaktickú techniku
  • integrovať deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • realizovať projekty na prevenciu sociálno-patologických javov detí
  • rozvíjať základne zásady spoločenskej etikety a podieľať sa na tvorbe estetického prostredia
  • rozvíjať zásady zdravej výživy, dodržiavanie jej základných zásad a princípov zdravého životného štýlu
  • rozvíjať základné sebaobslužné hygienické návyky
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vypracovať návrh týždenného plánu výchovno – vzdelávaciu činnosť s prihliadnutím na vekové, individuálne osobitosti, prípadné špeciálne výchovno – vzdelávacie potreby žiakov, s prihliadnutím na jeho potreby, záujmy, podmienky školského klubu detí, školského strediska záujmovej činnosti, centra voľného časupísomná metóda
vyhodnotiť pripravený návrh týždenného výchovno - vzdelávacieho plánuústna metóda
predviesť použitie PC a inej didaktickej techniky (text na PC v textovom editore, tabuľka, text a hodnoty na PC v tabuľkovom editore Excel, graf, zapísať text a hodnoty na PC v tabuľkovom editore Excel, prezentácia na PC v programe PowerPoint)praktické skúšanie
prezentovať prostredníctvom PWP, zabezpečiť získanie relevantných informácií prostredníctvom PC a vhodného vyhľadávačapraktické skúšanie
navrhnúť úpravu navrhovaného výchovno-vzdelávacieho obsahu do usporiadania denných činností zaradením špeciálnych aktivít zodpovedajúcich žiakom so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami z pohľadu ich integrácieústna metóda
zanalyzovať základné princípy ochrany životného prostredia, prezentovať prostredníctvom fotografickej dokumentácie správnu starostlivosť o izbové kvety a okrasné rastliny, zber a separáciu papiera a iného odpadupraktické skúšanie
predviesť príklady formou dramatických improvizácií nácviku slušného správaniapraktické skúšanie
popísať a vysvetliť racionálnu stravu, pitný režim a potravinovú pyramídu, základné princípy podstaty zdravia, zdravého životného štýlu, príčiny ochorení a obliekanie podľa ročných obdobíústna metóda
uviesť príklady z praxe na upevňovanie základných sebaobslužných a hygienických návykov, poriadku na stole, v oddelení, v šatniústna metóda
uviesť príklady najmenej dvoch hier na nácvik schopnosti rozhodovať, spolupracovať v skupineústna metóda
popísať teóriu výchovyústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých kritérií hodnotenia minimálne na 55 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • rozvíjať vzťah detí k hovorenému slovu, k materinskému jazyku, k umeleckej a náučnej literatúre
  • rozvíjať výtvarné, pohybové, hudobné schopnosti
  • hrať na vybraný hudobný nástroj
  • aplikovať krátke dramatické predstavenie pre žiakov
  • dodržiavať zásady BOZP
  • komunikovať v písomnej i verbálnej podobe v materinskom a štátnom jazyku s verejnosťou a s rodičmi
  • používať názornú didaktickú pomôcku v rámci edukačnej práce v školských výchovno – vzdelávacích zariadeniach
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vymenovať a vysvetliť techniky učenia sa, čítania textu, reprodukcii príbehu, uviesť príklady gramatických a matematických cvičení pre nácvik samostatného písania úlohpraktické skúšanie
predviesť 10 príkladov na jazykolamy, doplňovačky, didaktické hry pri rozvíjaní slovnej zásobypraktické skúšanie
vymedziť a rozlíšiť kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní sa, vulgarizmy, slang, gestá, neformálnu komunikáciu a spolužitie bez násiliaústna metóda
sprostredkovať literárny text, výrazne a citlivo ho reprodukovaťpraktické skúšanie
predviesť rozlišovanie poézie a prózy na konkrétnych textoch, na porovnanie využiť ľudové rozprávky a krátke básnepraktické skúšanie
reprodukovať a dramatizovať obľúbenú ľudovú rozprávku, príbeh alebo iný literárny útvar, prostredníctvom aktívnej slovnej zásoby, predviedol, tvoriť voľné pokračovanie rozprávok, filmov, filmových príbehov a vymýšľať si ďalšie osudy rozprávkových, filmových postávpraktické skúšanie
predviesť a hrať malú scénku s bábkou, hračkou, predmetom vo forme voľnej improvizácie, dramaticky vyjadriť námet (situáciu) podľa samostatného výberu, dramatizovať vhodné literárne predlohy prostredníctvom bábok, hračiek a stvárniť rôzne dejové zápletky, vcítiť sa do situácie a konania postáv, pohybom vyjadriť zážitok aj náladu danej situácie s dodržaním zásad BOZPpraktické skúšanie
rozoznávať a určiť, ktorý hudobný nástroj hrá v počúvanej skladbe a predviesť k charakteristickej skladbe adekvátny pohyb, napr. pohybom vyjadriť náladu, ktorú táto hudba bezprostredne vyvolávapraktické skúšanie
výtvarne vyjadrovať predstavy – modelovať, plošne a priestorovo konštruovať (napr. vytvárať jednoduché priestorové stavby – z papiera, moduritu, a pod.)praktické skúšanie
predviesť zdravotné cvičenia, relaxačné cvičenia so zameraním na uvoľňovanie svalstva veľkých svalových skupín, dýchacie cvičenia, prezentovať metodický rad nácviku akrobatických cvičení a herných činností jednotlivca v športových hrách (futbal, volejbal, basketbal, hádzaná...), riadiť športovú hru s upravenými pravidlami (futbalu, volejbalu, basketbalu, hádzanej...), organizovať jednoduché súťaže s využitím pohybových hierpraktické skúšanie
zhotoviť a predviesť názornú didaktickú pomôcku na PC, na tému „jeseň“ s variantmi - „dary jesennej prírody“; „farebná jeseň“; „jeseň a zvieratá“; „les“; „park“; „čo skrýva záhrada“; „mesto na jeseň“ a pod.praktické skúšanie
popísať ovládanie jednoduchých zručností sebahodnotenia, sebariadenia, sebamotivácie a empatieústna metóda
analyzovať, vymedziť a zabezpečiť používanie, dodržiavanie asertívneho správania, obhajovať svoje názoryústna metóda
uviesť spôsoby najefektívnejšej spolupráce s rodinouústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých kritérií hodnotenia minimálne na 55%.

Metodické usmernenia
  • Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov § 63 v prípade absolventov 1. stupňa VŠ
  • Zákon 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 72-90 a §109-111.
  • Vyhláška č. 318/2008 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov