Vychovávateľ
Kód kvalifikácie
U2359005-00464
Úroveň SKKR
4
SK ISCO-08
2359005
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti |
---|
definovať BOZP a PO, hygienické predpisy v reálnych podmienkach školy, v školskom klube detí, centre voľného času |
charakterizovať všeobecne záväzné právne predpisy pre oblasť výchovy a vzdelávania detí v čase mimo vyučovania |
charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže |
vysvetliť základné pojmy z pedagogiky voľného času, teórie výchovy, špeciálnej pedagogiky |
vysvetliť základy všeobecnej a vývinovej psychológie, sociálnej psychológie, psychológie osobnosti, psychopatológie a patopsychológie |
charakterizovať rôzne formy motivácie detí |
vymedziť metódy diagnostiky a autodiagnostiky výchovného procesu |
vymedziť postup tvorby výchovných programov |
pomenovať príslušnú dokumentáciu v odbore a uviesť príklady jej použitia |
vysvetliť a porovnať podmienky, princípy, obsah, stratégie, metódy, zásady, formy, prostriedky výchovných činností mimo vyučovania |
Zručnosti |
---|
dodržiavať zásady BOZP |
realizovať a vyhodnocovať výchovnú činnosť |
rozvíjať zásady zdravej výživy, dodržiavanie jej základných zásad a princípov zdravého životného štýlu |
integrovať deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
rozvíjať základne zásady spoločenskej etikety a podieľať sa na tvorbe estetického prostredia |
komunikovať v písomnej i verbálnej podobe v materinskom a štátnom jazyku s verejnosťou a s rodičmi |
realizovať výchovnú prácu s akceptáciou obsahového zamerania a profilácie daného zariadenia |
využívať informačno-komunikačné technológie, učebné pomôcky a didaktickú techniku |
realizovať projekty na prevenciu sociálno-patologických javov detí |
rozvíjať základné sebaobslužné hygienické návyky |
rozvíjať vzťah detí k hovorenému slovu, k materinskému jazyku, k umeleckej a náučnej literatúre |
rozvíjať výtvarné, pohybové, hudobné schopnosti |
hrať na vybraný hudobný nástroj |
používať názornú didaktickú pomôcku v rámci edukačnej práce v školských výchovno – vzdelávacích zariadeniach |
aplikovať krátke dramatické predstavenie pre žiakov |
Kompetencie |
---|
schopnosť analyzovať a tvorivo riešiť problémové situácie a niesť za riešenie zodpovednosť |
schopnosť pracovať s osobnými údajmi detí a rodín diskrétne, zodpovedne a spoľahlivo |
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
samostatnosť v rozhodovaní |
schopnosť uplatňovať etické princípy v správaní a konaní |
schopnosť pracovať v tíme |
schopnosť akceptovať (bez predsudkov) pozitíva i negatíva prostredia, z ktorého vychovávaný pochádza |
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať všeobecne záväzné právne predpisy pre oblasť výchovy a vzdelávania detí v čase mimo vyučovania
- charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže
- vysvetliť základné pojmy z pedagogiky voľného času, teórie výchovy, špeciálnej pedagogiky
- vysvetliť základy všeobecnej a vývinovej psychológie, sociálnej psychológie, psychológie osobnosti, psychopatológie a patopsychológie
- vymedziť postup tvorby výchovných programov
- pomenovať príslušnú dokumentáciu v odbore a uviesť príklady jej použitia
- vysvetliť a porovnať podmienky, princípy, obsah, stratégie, metódy, zásady, formy, prostriedky výchovných činností mimo vyučovania
- definovať BOZP a PO, hygienické predpisy v reálnych podmienkach školy, v školskom klube detí, centre voľného času
- vymedziť metódy diagnostiky a autodiagnostiky výchovného procesu
- charakterizovať rôzne formy motivácie detí
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať najdôležitejšie legislatívne predpisy súvisiace s výchovou a vzdelávaním v čase mimo vyučovania | ústna metóda |
definovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže | ústna metóda |
definovať základné pojmy z pedagogických a psychologických disciplín | ústna metóda |
prezentovať teoretické východiská plánovania, projektovania a tvorby výchovných programov | ústna metóda |
demonštrovať vedenie základnej administratívy, pedagogickej dokumentácie v školskom klube detí, školskom stredisku záujmovej činnosti, centre voľného času | praktické skúšanie |
vypracovať návrh týždenného plánu výchovnej činnosti v jednotlivých zariadeniach mimoškolskej činnosti | písomná metóda |
prezentovať pravidlá nácviku hygienických návykov a ochrany zdravia v súlade s prevádzkovými požiadavkami v školskom klube detí, školskom stredisku záujmovej činnosti, centre voľného času | ústna metóda |
vymenovať základné pravidlá pri poskytnutí prvej pomoci pri úrazoch a poraneniach | ústna metóda |
priblížiť metódy diagnostiky a autodiagnostiky výchovného procesu | ústna metóda |
popísať rôzne formy motivácie žiakov | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých kritérií hodnotenia minimálne na 55% .
Hodnotená spôsobilosť
- realizovať a vyhodnocovať výchovnú činnosť
- realizovať výchovnú prácu s akceptáciou obsahového zamerania a profilácie daného zariadenia
- využívať informačno-komunikačné technológie, učebné pomôcky a didaktickú techniku
- integrovať deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- realizovať projekty na prevenciu sociálno-patologických javov detí
- rozvíjať základne zásady spoločenskej etikety a podieľať sa na tvorbe estetického prostredia
- rozvíjať zásady zdravej výživy, dodržiavanie jej základných zásad a princípov zdravého životného štýlu
- rozvíjať základné sebaobslužné hygienické návyky
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vypracovať návrh týždenného plánu výchovno – vzdelávaciu činnosť s prihliadnutím na vekové, individuálne osobitosti, prípadné špeciálne výchovno – vzdelávacie potreby žiakov, s prihliadnutím na jeho potreby, záujmy, podmienky školského klubu detí, školského strediska záujmovej činnosti, centra voľného času | písomná metóda |
vyhodnotiť pripravený návrh týždenného výchovno - vzdelávacieho plánu | ústna metóda |
predviesť použitie PC a inej didaktickej techniky (text na PC v textovom editore, tabuľka, text a hodnoty na PC v tabuľkovom editore Excel, graf, zapísať text a hodnoty na PC v tabuľkovom editore Excel, prezentácia na PC v programe PowerPoint) | praktické skúšanie |
prezentovať prostredníctvom PWP, zabezpečiť získanie relevantných informácií prostredníctvom PC a vhodného vyhľadávača | praktické skúšanie |
navrhnúť úpravu navrhovaného výchovno-vzdelávacieho obsahu do usporiadania denných činností zaradením špeciálnych aktivít zodpovedajúcich žiakom so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami z pohľadu ich integrácie | ústna metóda |
zanalyzovať základné princípy ochrany životného prostredia, prezentovať prostredníctvom fotografickej dokumentácie správnu starostlivosť o izbové kvety a okrasné rastliny, zber a separáciu papiera a iného odpadu | praktické skúšanie |
predviesť príklady formou dramatických improvizácií nácviku slušného správania | praktické skúšanie |
popísať a vysvetliť racionálnu stravu, pitný režim a potravinovú pyramídu, základné princípy podstaty zdravia, zdravého životného štýlu, príčiny ochorení a obliekanie podľa ročných období | ústna metóda |
uviesť príklady z praxe na upevňovanie základných sebaobslužných a hygienických návykov, poriadku na stole, v oddelení, v šatni | ústna metóda |
uviesť príklady najmenej dvoch hier na nácvik schopnosti rozhodovať, spolupracovať v skupine | ústna metóda |
popísať teóriu výchovy | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých kritérií hodnotenia minimálne na 55 %.
Hodnotená spôsobilosť
- rozvíjať vzťah detí k hovorenému slovu, k materinskému jazyku, k umeleckej a náučnej literatúre
- rozvíjať výtvarné, pohybové, hudobné schopnosti
- hrať na vybraný hudobný nástroj
- aplikovať krátke dramatické predstavenie pre žiakov
- dodržiavať zásady BOZP
- komunikovať v písomnej i verbálnej podobe v materinskom a štátnom jazyku s verejnosťou a s rodičmi
- používať názornú didaktickú pomôcku v rámci edukačnej práce v školských výchovno – vzdelávacích zariadeniach
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vymenovať a vysvetliť techniky učenia sa, čítania textu, reprodukcii príbehu, uviesť príklady gramatických a matematických cvičení pre nácvik samostatného písania úloh | praktické skúšanie |
predviesť 10 príkladov na jazykolamy, doplňovačky, didaktické hry pri rozvíjaní slovnej zásoby | praktické skúšanie |
vymedziť a rozlíšiť kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní sa, vulgarizmy, slang, gestá, neformálnu komunikáciu a spolužitie bez násilia | ústna metóda |
sprostredkovať literárny text, výrazne a citlivo ho reprodukovať | praktické skúšanie |
predviesť rozlišovanie poézie a prózy na konkrétnych textoch, na porovnanie využiť ľudové rozprávky a krátke básne | praktické skúšanie |
reprodukovať a dramatizovať obľúbenú ľudovú rozprávku, príbeh alebo iný literárny útvar, prostredníctvom aktívnej slovnej zásoby, predviedol, tvoriť voľné pokračovanie rozprávok, filmov, filmových príbehov a vymýšľať si ďalšie osudy rozprávkových, filmových postáv | praktické skúšanie |
predviesť a hrať malú scénku s bábkou, hračkou, predmetom vo forme voľnej improvizácie, dramaticky vyjadriť námet (situáciu) podľa samostatného výberu, dramatizovať vhodné literárne predlohy prostredníctvom bábok, hračiek a stvárniť rôzne dejové zápletky, vcítiť sa do situácie a konania postáv, pohybom vyjadriť zážitok aj náladu danej situácie s dodržaním zásad BOZP | praktické skúšanie |
rozoznávať a určiť, ktorý hudobný nástroj hrá v počúvanej skladbe a predviesť k charakteristickej skladbe adekvátny pohyb, napr. pohybom vyjadriť náladu, ktorú táto hudba bezprostredne vyvoláva | praktické skúšanie |
výtvarne vyjadrovať predstavy – modelovať, plošne a priestorovo konštruovať (napr. vytvárať jednoduché priestorové stavby – z papiera, moduritu, a pod.) | praktické skúšanie |
predviesť zdravotné cvičenia, relaxačné cvičenia so zameraním na uvoľňovanie svalstva veľkých svalových skupín, dýchacie cvičenia, prezentovať metodický rad nácviku akrobatických cvičení a herných činností jednotlivca v športových hrách (futbal, volejbal, basketbal, hádzaná...), riadiť športovú hru s upravenými pravidlami (futbalu, volejbalu, basketbalu, hádzanej...), organizovať jednoduché súťaže s využitím pohybových hier | praktické skúšanie |
zhotoviť a predviesť názornú didaktickú pomôcku na PC, na tému „jeseň“ s variantmi - „dary jesennej prírody“; „farebná jeseň“; „jeseň a zvieratá“; „les“; „park“; „čo skrýva záhrada“; „mesto na jeseň“ a pod. | praktické skúšanie |
popísať ovládanie jednoduchých zručností sebahodnotenia, sebariadenia, sebamotivácie a empatie | ústna metóda |
analyzovať, vymedziť a zabezpečiť používanie, dodržiavanie asertívneho správania, obhajovať svoje názory | ústna metóda |
uviesť spôsoby najefektívnejšej spolupráce s rodinou | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých kritérií hodnotenia minimálne na 55%.
Metodické usmernenia |
---|
|