Učiteľ materskej školy
Kód kvalifikácie
U2342001-00463
Úroveň SKKR
4
SK ISCO-08
2342000
Sektorová rada
Vzdelávanie, výchova a šport
| Vedomosti |
|---|
| definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy |
| charakterizovať školskú legislatívu a školské dokumenty |
| charakterizovať možnosti sebavzdelávania |
| definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci |
| charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania dieťaťa |
| charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí s akcentom na zdravotné znevýhodnenie |
| popísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa dieťaťa |
| popísať teoretické a praktické súvislosti odbornej didaktiky s ohľadom na prepojenie teórie a praxe v triede materskej školy |
| popísať prostriedky oboznamovania detí predškolského veku so živou a neživou prírodou, ochranou prírody |
| popísať základy výtvarných a pracovných techník používaných v materských školách |
| vysvetliť metodický postup nácviku základných lokomócií, umelých cvičení, pohybových a hudobno-pohybových hier, sezónnych činností |
| charakterizovať literatúru pre deti a mládež, prostriedky tvorivej dramatiky |
| vymedziť a charakterizovať terminológiu, ciele, metódy, obsah, prostriedky, pomôcky výtvarnej, pracovnej, telesnej, hudobnej, literárnej, jazykovej, dramatickej, matematicko-logickej, dopravnej, informačnej, environmentálnej, mediálnej výchovy detí predškolského veku |
| vysvetliť základné podmienky výchovy a vzdelávania, vymedziť ciele a obsah predprimárneho vzdelávania |
| opísať aktuálny štátny vzdelávací program |
| charakterizovať koncepciu tvorivo-humanistickej výchovy a vzdelávania |
| rozlíšiť základné znaky detského výtvarného prejavu |
| popísať vývinové etapy a individuálne osobitosti výtvarného prejavu |
| identifikovať individuálne charakteristiky dieťaťa |
| definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia detí |
| definovať prostriedky edukácie detí v predškolskom veku |
| načrtnúť vplyv telesnej výchovy a telesných cvičení na organizmus detí |
| Zručnosti |
|---|
| analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa dieťaťa |
| využívať rôzne metódy hodnotenia detí vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky |
| viesť bežnú pedagogickú dokumentáciu podľa platnej školskej legislatívy |
| metodicky spracovať konkrétne pedagogické programy |
| aplikovať vhodné metódy na posúdenie kognitívnych, sociálnych, morálnych a charakterových vlastností dieťaťa |
| využívať materiálne a technické prostriedky vo vyučovaní |
| využívať najnovšie informačno-komunikačné technológie a mediálne edukačné programy v pedagogickej praxi |
| diagnostikovať príčiny problémov detí a v procese edukácie intervenovať k ich náprave |
| vykonávať základy pohybových zručností zo základných športových odvetví a metodiku ich nácviku |
| hrať na hudobné nástroje (hlavný a vedľajší) v rozsahu hudobnej literatúry určenej pre deti predškolského veku a jednoducho inštrumentálne improvizovať |
| pracovať s populárno-náučnou literatúrou a vhodne ju využívať vo všetkých činnostiach |
| uplatňovať metódy nácviku správnej výslovnosti |
| aplikovať dramatické hry a improvizácie na bežné situácie zo života, využívať literárne a hudobné predlohy na dramatizáciu |
| Kompetencie |
|---|
| zodpovednosť, presnosť, dôslednosť a precíznosť pri práci |
| zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností |
| zodpovednosť za kvalitu svojej práce |
| samostatnosť pri riešení a analyzovaní problémov |
| schopnosť pracovať v tíme |
| schopnosť adaptability a flexibility v myslení |
| schopnosť kreativity, tolerantnosť, empatickosť |
Hodnotená spôsobilosť
- definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
- charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania dieťaťa
- popísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa dieťaťa
- charakterizovať školskú legislatívu a školské dokumenty
- popísať teoretické a praktické súvislosti odbornej didaktiky s ohľadom na prepojenie teórie a praxe v triede materskej školy
- opísať aktuálny štátny vzdelávací program
- definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia detí
- definovať prostriedky edukácie detí v predškolskom veku
- charakterizovať koncepciu tvorivo-humanistickej výchovy a vzdelávania
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy | ústna metóda |
| popísať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania dieťaťa | ústna metóda |
| uviesť vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa dieťaťa | ústna metóda |
| popísať školskú legislatívu a školské dokumenty | ústna metóda |
| popísať teoretické a praktické súvislosti odbornej didaktiky s ohľadom na prepojenie teórie a praxe v triede materskej školy | ústna metóda |
| vysvetliť aktuálny štátny vzdelávací program | ústna metóda |
| predviesť prácu s dieťaťom v oblasti kognitívnej perceptuálno motorickej, sociálno emocionálnej na konkrétnom príklade | praktické skúšanie |
| popísať základy pedagogiky a psychológie | ústna metóda |
| popísať inovačné metódy a formy výchovno-vzdelávacej práce | ústna metóda |
| analyzovať vybrané učivo z hľadiska didaktiky | ústna metóda |
| popísať metodiky (telesná, výtvarná, jazyková, literárna, hudobná) | ústna metóda |
| popísať formy a metódy hodnotenia dieťaťa a tiež dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami | ústna metóda |
| charakterizovať tvorivo-humanistickú výchovu | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých kritérií minimálne na 80%.
Hodnotená spôsobilosť
- analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa dieťaťa
- využívať rôzne metódy hodnotenia detí vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky
- viesť bežnú pedagogickú dokumentáciu podľa platnej školskej legislatívy
- metodicky spracovať konkrétne pedagogické programy
- aplikovať vhodné metódy na posúdenie kognitívnych, sociálnych, morálnych a charakterových vlastností dieťaťa
- identifikovať individuálne charakteristiky dieťaťa
- využívať materiálne a technické prostriedky vo vyučovaní
- diagnostikovať príčiny problémov detí a v procese edukácie intervenovať k ich náprave
- využívať najnovšie informačno-komunikačné technológie a mediálne edukačné programy v pedagogickej praxi
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| pracovať s PC a s učebnými pomôckami, ktoré pozitívne ovplyvňujú obsah predprimárneho vzdelávania | praktické skúšanie |
| porovnať rôzne procesy učenia sa a navrhnúť vhodné korekcie | ústna metóda |
| zvoliť vhodný pracovný postup pre pedagogickú a ďalšiu dokumentáciu, ktorou sa riadi proces výchovy a vzdelávania | praktické skúšanie |
| popísať plánovanie a organizovanie činnosti jednotlivcov a skupín detí vo výchovno-vzdelávacom procese | ústna metóda |
| popísať vhodné vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa dieťaťa | ústna metóda |
| popísať kognitívne, sociálne a morálne charakterové vlastnosti dieťaťa | ústna metóda |
| identifikovať individuálne charakteristiky dieťaťa | ústna metóda |
| diagnostikovať príčiny problémov detí a v procese edukácie intervenovať k ich náprave | ústna metóda |
| viesť bežnú pedagogickú dokumentáciu podľa platnej školskej legislatívy | praktické skúšanie |
| predviesť použitie materiálnych a technických prostriedkov vo vyučovaní podľa vlastného výberu | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých kritérií minimálne na 80%.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať možnosti sebavzdelávania
- charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí s akcentom na zdravotné znevýhodnenie
- vysvetliť základné podmienky výchovy a vzdelávania, vymedziť ciele a obsah predprimárneho vzdelávania
- definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| navrhnúť možnosti svojho ďalšieho vzdelávania | ústna metóda |
| zadefinovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládeže | ústna metóda |
| stanoviť základné učivo a pracovať s výchovno-vzdelávacími cieľmi, stanoviť učebné činnosti vedúce k ich naplneniu | ústna metóda |
| popísať priaznivú emocionálnu a sociálnu klímu v škole | ústna metóda |
| navrhnúť učebné zdroje a podmienky na učenie | ústna metóda |
| popísať dodržiavanie bezpečnosti a ochrany zdravia detí vo výchove a vzdelávaní | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých kritérií minimálne na 80%.
Hodnotená spôsobilosť
- hrať na hudobné nástroje (hlavný a vedľajší) v rozsahu hudobnej literatúry určenej pre deti predškolského veku a jednoducho inštrumentálne improvizovať
- uplatňovať metódy nácviku správnej výslovnosti
- popísať prostriedky oboznamovania detí predškolského veku so živou a neživou prírodou, ochranou prírody
- vymedziť a charakterizovať terminológiu, ciele, metódy, obsah, prostriedky, pomôcky výtvarnej, pracovnej, telesnej, hudobnej, literárnej, jazykovej, dramatickej, matematicko-logickej, dopravnej, informačnej, environmentálnej, mediálnej výchovy detí predškolského veku
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| predviesť nadanie v oblasti hudobnej, telesnej, výtvarnej, literárnej, jazykovej podľa požiadaviek | praktické skúšanie |
| hrať na hudobné nástroje (hlavný a vedľajší) v rozsahu hudobnej literatúry určenej pre deti predškolského veku | praktické skúšanie |
| predviesť metódy nácviku správnej výslovnosti | praktické skúšanie |
| predviesť využitie orfových nástrojov v inštrumentálnej činnosti | praktické skúšanie |
| popísať prostriedky oboznamovania detí predškolského veku so živou a neživou prírodou, ochranou prírody | ústna metóda |
| porovnať rôzne procesy učenia sa a navrhnúť vhodné korekcie na konkrétnom príklade z oblasti napr. výtvarnej, pracovnej, telesnej, hudobnej, literárnej, jazykovej, dramatickej, matematicko-logickej, dopravnej, informačnej, environmentálnej, mediálnej výchovy detí predškolského veku | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých kritérií minimálne na 80%.
Hodnotená spôsobilosť
- rozlíšiť základné znaky detského výtvarného prejavu
- popísať vývinové etapy a individuálne osobitosti výtvarného prejavu
- popísať základy výtvarných a pracovných techník používaných v materských školách
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať základné znaky detského výtvarného prejavu | ústna metóda |
| popísať vývinové etapy a individuálne osobitosti výtvarného prejavu | ústna metóda |
| charakterizovať základy výtvarných a pracovných techník používaných v materských školách | ústna metóda |
| predviesť svoje zručnosti vo výtvarnej výchove vlastným výtvarným dielom | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je slnenie všetkých kritérií minimálne na 80 %.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať literatúru pre deti a mládež, prostriedky tvorivej dramatiky
- pracovať s populárno-náučnou literatúrou a vhodne ju využívať vo všetkých činnostiach
- aplikovať dramatické hry a improvizácie na bežné situácie zo života, využívať literárne a hudobné predlohy na dramatizáciu
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať literatúru pre deti a mládež, prostriedky tvorivej dramatiky | ústna metóda |
| predviesť prácu s populárno-náučnou literatúrou na praktickom príklade | praktické skúšanie |
| aplikovať dramatické hry a improvizácie na bežné situácie zo života | praktické skúšanie |
| predviesť použitie literárnej a hudobnej predlohy na dramatizáciu | praktické skúšanie |
| predviesť svoje spôsobilosti v recitácii básní a čítaní rozprávky | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je slnenie všetkých kritérií minimálne na 80 %.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť metodický postup nácviku základných lokomócií, umelých cvičení, pohybových a hudobno-pohybových hier, sezónnych činností
- vykonávať základy pohybových zručností zo základných športových odvetví a metodiku ich nácviku
- načrtnúť vplyv telesnej výchovy a telesných cvičení na organizmus detí
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vysvetliť metodický postup nácviku základných lokomócií, umelých cvičení, pohybových a hudobno-pohybových hier, sezónnych činností | ústna metóda |
| predviesť základy pohybových zručností zo základných športových odvetví a metodiku ich nácviku | praktické skúšanie |
| vysvetliť vplyv telesnej výchovy a telesných cvičení na organizmus detí | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je spnenie všetkých kritérií minimálne na 80 %
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 72-90 |