Učiteľ materskej školy

Kód kvalifikácie

U2342001-00463

Úroveň SKKR

4

SK ISCO-08

2342000

Sektorová rada

Vzdelávanie, výchova a šport

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
charakterizovať školskú legislatívu a školské dokumenty
charakterizovať možnosti sebavzdelávania
definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania dieťaťa
charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí s akcentom na zdravotné znevýhodnenie
popísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa dieťaťa
popísať teoretické a praktické súvislosti odbornej didaktiky s ohľadom na prepojenie teórie a praxe v triede materskej školy
popísať prostriedky oboznamovania detí predškolského veku so živou a neživou prírodou, ochranou prírody
popísať základy výtvarných a pracovných techník používaných v materských školách
vysvetliť metodický postup nácviku základných lokomócií, umelých cvičení, pohybových a hudobno-pohybových hier, sezónnych činností
charakterizovať literatúru pre deti a mládež, prostriedky tvorivej dramatiky
vymedziť a charakterizovať terminológiu, ciele, metódy, obsah, prostriedky, pomôcky výtvarnej, pracovnej, telesnej, hudobnej, literárnej, jazykovej, dramatickej, matematicko-logickej, dopravnej, informačnej, environmentálnej, mediálnej výchovy detí predškolského veku
vysvetliť základné podmienky výchovy a vzdelávania, vymedziť ciele a obsah predprimárneho vzdelávania
opísať aktuálny štátny vzdelávací program
charakterizovať koncepciu tvorivo-humanistickej výchovy a vzdelávania
rozlíšiť základné znaky detského výtvarného prejavu
popísať vývinové etapy a individuálne osobitosti výtvarného prejavu
identifikovať individuálne charakteristiky dieťaťa
definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia detí
definovať prostriedky edukácie detí v predškolskom veku
načrtnúť vplyv telesnej výchovy a telesných cvičení na organizmus detí
Zručnosti
analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa dieťaťa
využívať rôzne metódy hodnotenia detí vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky
viesť bežnú pedagogickú dokumentáciu podľa platnej školskej legislatívy
metodicky spracovať konkrétne pedagogické programy
aplikovať vhodné metódy na posúdenie kognitívnych, sociálnych, morálnych a charakterových vlastností dieťaťa
využívať materiálne a technické prostriedky vo vyučovaní
využívať najnovšie informačno-komunikačné technológie a mediálne edukačné programy v pedagogickej praxi
diagnostikovať príčiny problémov detí a v procese edukácie intervenovať k ich náprave
vykonávať základy pohybových zručností zo základných športových odvetví a metodiku ich nácviku
hrať na hudobné nástroje (hlavný a vedľajší) v rozsahu hudobnej literatúry určenej pre deti predškolského veku a jednoducho inštrumentálne improvizovať
pracovať s populárno-náučnou literatúrou a vhodne ju využívať vo všetkých činnostiach
uplatňovať metódy nácviku správnej výslovnosti
aplikovať dramatické hry a improvizácie na bežné situácie zo života, využívať literárne a hudobné predlohy na dramatizáciu
Kompetencie
zodpovednosť, presnosť, dôslednosť a precíznosť pri práci
zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností
zodpovednosť za kvalitu svojej práce
samostatnosť pri riešení a analyzovaní problémov
schopnosť pracovať v tíme
schopnosť adaptability a flexibility v myslení
schopnosť kreativity, tolerantnosť, empatickosť

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
  • charakterizovať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania dieťaťa
  • popísať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa dieťaťa
  • charakterizovať školskú legislatívu a školské dokumenty
  • popísať teoretické a praktické súvislosti odbornej didaktiky s ohľadom na prepojenie teórie a praxe v triede materskej školy
  • opísať aktuálny štátny vzdelávací program
  • definovať metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia detí
  • definovať prostriedky edukácie detí v predškolskom veku
  • charakterizovať koncepciu tvorivo-humanistickej výchovy a vzdelávania
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
definovať organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školyústna metóda
popísať súčasné teoretické modely kognitívnej socializácie a vzdelávania dieťaťaústna metóda
uviesť vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa dieťaťaústna metóda
popísať školskú legislatívu a školské dokumentyústna metóda
popísať teoretické a praktické súvislosti odbornej didaktiky s ohľadom na prepojenie teórie a praxe v triede materskej školyústna metóda
vysvetliť aktuálny štátny vzdelávací programústna metóda
predviesť prácu s dieťaťom v oblasti kognitívnej perceptuálno motorickej, sociálno emocionálnej na konkrétnom príkladepraktické skúšanie
popísať základy pedagogiky a psychológieústna metóda
popísať inovačné metódy a formy výchovno-vzdelávacej práceústna metóda
analyzovať vybrané učivo z hľadiska didaktikyústna metóda
popísať metodiky (telesná, výtvarná, jazyková, literárna, hudobná)ústna metóda
popísať formy a metódy hodnotenia dieťaťa a tiež dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebamiústna metóda
charakterizovať tvorivo-humanistickú výchovuústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých kritérií minimálne na 80%.

Hodnotená spôsobilosť

  • analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti učenia sa dieťaťa
  • využívať rôzne metódy hodnotenia detí vzhľadom na ich vývinové a individuálne charakteristiky
  • viesť bežnú pedagogickú dokumentáciu podľa platnej školskej legislatívy
  • metodicky spracovať konkrétne pedagogické programy
  • aplikovať vhodné metódy na posúdenie kognitívnych, sociálnych, morálnych a charakterových vlastností dieťaťa
  • identifikovať individuálne charakteristiky dieťaťa
  • využívať materiálne a technické prostriedky vo vyučovaní
  • diagnostikovať príčiny problémov detí a v procese edukácie intervenovať k ich náprave
  • využívať najnovšie informačno-komunikačné technológie a mediálne edukačné programy v pedagogickej praxi
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
pracovať s PC a s učebnými pomôckami, ktoré pozitívne ovplyvňujú obsah predprimárneho vzdelávaniapraktické skúšanie
porovnať rôzne procesy učenia sa a navrhnúť vhodné korekcieústna metóda
zvoliť vhodný pracovný postup pre pedagogickú a ďalšiu dokumentáciu, ktorou sa riadi proces výchovy a vzdelávaniapraktické skúšanie
popísať plánovanie a organizovanie činnosti jednotlivcov a skupín detí vo výchovno-vzdelávacom proceseústna metóda
popísať vhodné vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa dieťaťaústna metóda
popísať kognitívne, sociálne a morálne charakterové vlastnosti dieťaťaústna metóda
identifikovať individuálne charakteristiky dieťaťaústna metóda
diagnostikovať príčiny problémov detí a v procese edukácie intervenovať k ich nápraveústna metóda
viesť bežnú pedagogickú dokumentáciu podľa platnej školskej legislatívypraktické skúšanie
predviesť použitie materiálnych a technických prostriedkov vo vyučovaní podľa vlastného výberupraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých kritérií minimálne na 80%.

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať možnosti sebavzdelávania
  • charakterizovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí s akcentom na zdravotné znevýhodnenie
  • vysvetliť základné podmienky výchovy a vzdelávania, vymedziť ciele a obsah predprimárneho vzdelávania
  • definovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
navrhnúť možnosti svojho ďalšieho vzdelávaniaústna metóda
zadefinovať biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu detí a mládežeústna metóda
stanoviť základné učivo a pracovať s výchovno-vzdelávacími cieľmi, stanoviť učebné činnosti vedúce k ich naplneniuústna metóda
popísať priaznivú emocionálnu a sociálnu klímu v školeústna metóda
navrhnúť učebné zdroje a podmienky na učenieústna metóda
popísať dodržiavanie bezpečnosti a ochrany zdravia detí vo výchove a vzdelávaníústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých kritérií minimálne na 80%.

Hodnotená spôsobilosť

  • hrať na hudobné nástroje (hlavný a vedľajší) v rozsahu hudobnej literatúry určenej pre deti predškolského veku a jednoducho inštrumentálne improvizovať
  • uplatňovať metódy nácviku správnej výslovnosti
  • popísať prostriedky oboznamovania detí predškolského veku so živou a neživou prírodou, ochranou prírody
  • vymedziť a charakterizovať terminológiu, ciele, metódy, obsah, prostriedky, pomôcky výtvarnej, pracovnej, telesnej, hudobnej, literárnej, jazykovej, dramatickej, matematicko-logickej, dopravnej, informačnej, environmentálnej, mediálnej výchovy detí predškolského veku
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
predviesť nadanie v oblasti hudobnej, telesnej, výtvarnej, literárnej, jazykovej podľa požiadaviekpraktické skúšanie
hrať na hudobné nástroje (hlavný a vedľajší) v rozsahu hudobnej literatúry určenej pre deti predškolského vekupraktické skúšanie
predviesť metódy nácviku správnej výslovnostipraktické skúšanie
predviesť využitie orfových nástrojov v inštrumentálnej činnostipraktické skúšanie
popísať prostriedky oboznamovania detí predškolského veku so živou a neživou prírodou, ochranou prírodyústna metóda
porovnať rôzne procesy učenia sa a navrhnúť vhodné korekcie na konkrétnom príklade z oblasti napr. výtvarnej, pracovnej, telesnej, hudobnej, literárnej, jazykovej, dramatickej, matematicko-logickej, dopravnej, informačnej, environmentálnej, mediálnej výchovy detí predškolského vekuústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splnenie všetkých kritérií minimálne na 80%.

Hodnotená spôsobilosť

  • rozlíšiť základné znaky detského výtvarného prejavu
  • popísať vývinové etapy a individuálne osobitosti výtvarného prejavu
  • popísať základy výtvarných a pracovných techník používaných v materských školách
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať základné znaky detského výtvarného prejavuústna metóda
popísať vývinové etapy a individuálne osobitosti výtvarného prejavuústna metóda
charakterizovať základy výtvarných a pracovných techník používaných v materských školáchústna metóda
predviesť svoje zručnosti vo výtvarnej výchove vlastným výtvarným dielompraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je slnenie všetkých kritérií minimálne na 80 %. 

Hodnotená spôsobilosť

  • charakterizovať literatúru pre deti a mládež, prostriedky tvorivej dramatiky
  • pracovať s populárno-náučnou literatúrou a vhodne ju využívať vo všetkých činnostiach
  • aplikovať dramatické hry a improvizácie na bežné situácie zo života, využívať literárne a hudobné predlohy na dramatizáciu
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
popísať literatúru pre deti a mládež, prostriedky tvorivej dramatikyústna metóda
predviesť prácu s populárno-náučnou literatúrou na praktickom príkladepraktické skúšanie
aplikovať dramatické hry a improvizácie na bežné situácie zo životapraktické skúšanie
predviesť použitie literárnej a hudobnej predlohy na dramatizáciupraktické skúšanie
predviesť svoje spôsobilosti v recitácii básní a čítaní rozprávkypraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je slnenie všetkých kritérií minimálne na 80 %. 

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť metodický postup nácviku základných lokomócií, umelých cvičení, pohybových a hudobno-pohybových hier, sezónnych činností
  • vykonávať základy pohybových zručností zo základných športových odvetví a metodiku ich nácviku
  • načrtnúť vplyv telesnej výchovy a telesných cvičení na organizmus detí
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vysvetliť metodický postup nácviku základných lokomócií, umelých cvičení, pohybových a hudobno-pohybových hier, sezónnych činnostíústna metóda
predviesť základy pohybových zručností zo základných športových odvetví a metodiku ich nácvikupraktické skúšanie
vysvetliť vplyv telesnej výchovy a telesných cvičení na organizmus detíústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je spnenie všetkých kritérií minimálne na 80 %

Metodické usmernenia

Zákon 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 72-90