Kurátor pre deti a mládež
Kód kvalifikácie
C2635005-01330
Úroveň SKKR
6
SK ISCO-08
2635005
Sektorová rada
Zdravotníctvo a sociálne služby
Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
| Vedomosti |
|---|
| definovať kuratívnu sociálnu prácu pre deti a mládež |
| vysvetliť metódy sociálnej práce |
| popísať zásady sociálnej práce a platnú legislatívu pri práci s deťmi a mládežou |
| vymedziť teórie a metódy kuratívnej sociálnej práce pre deti a mládež |
| vysvetliť zásady etiky v sociálnej práci pre deti a mládež |
| pomenovať patologické formy správania u detí |
| popísať zásady sociálnej politiky SR a systém záchrannej sociálnej siete |
| Zručnosti |
|---|
| používať PC a bežné technické zariadenia |
| prispôsobovať komunikáciu sociálnemu statusu klienta |
| analyzovať problém klienta, udržiavať si nadhľad a následne voliť najefektívnejšie postupy riešenia problému |
| organizovať a zaznamenať do dokumentácie priebeh umiestnenia dieťaťa do ústavnej výchovy |
| viesť anamnestický pohovor |
| vykonávať sociálnu diagnostiku |
| uskutočňovať kontrolu a zistenie situácie v rodine |
| aplikovať do praxe metódy sociálnej praxe v prospech neplnoletého klienta |
| získavať, zhromažďovať, zodpovedne spracovávať a uchovávať informácie pre štatistické zisťovania a administratívne zdroje z oblasti sociálnej kurately |
| rozlišovať poruchy správania u detí |
| navrhovať opatrenia vedúce k odstráneniu patologického správania a predchádzaniu sociálno-patologických javov |
| Kompetencie |
|---|
| zodpovednosť za kvalitu svojej práce |
| zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností |
| zodpovednosť za osobnostný rozvoj |
| zodpovednosť za rozhodnutia a návrhy v tímovej práci |
| samostatnosť v rozhodovaní |
| samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
| schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy |
| schopnosť komunikovať s ľuďmi |
| schopnosť empatického prístupu |
Hodnotená spôsobilosť
- definovať kuratívnu sociálnu prácu pre deti a mládež
- analyzovať problém klienta, udržiavať si nadhľad a následne voliť najefektívnejšie postupy riešenia problému
- vykonávať sociálnu diagnostiku
- schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy
- samostatnosť v rozhodovaní
- vysvetliť metódy sociálnej práce
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vysvetliť kuratívnu sociálnu prácu | ústna metóda |
| popísať metódy sociálnej práce | ústna metóda |
| relevantne popísať zásady sociálnej práce v oblasti kurately pre deti a mládež a príslušné zákony | ústna metóda |
| samostatne analyzovať problém maloletého klienta na základe zadania | praktické skúšanie |
| samostatne prezentovať návrh riešenia situácie klienta a obhájil svoj názor | praktické skúšanie |
| popísať priebeh kuratívnej sociálnej práce s neplnoletou osobou | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 80 %.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať zásady sociálnej práce a platnú legislatívu pri práci s deťmi a mládežou
- popísať zásady sociálnej politiky SR a systém záchrannej sociálnej siete
- vysvetliť zásady etiky v sociálnej práci pre deti a mládež
- aplikovať do praxe metódy sociálnej praxe v prospech neplnoletého klienta
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vymenovať nástroje sociálnej politiky a systém sociálnej siete | ústna metóda |
| definovať sociálnu prácu a príslušné zákony | ústna metóda |
| adekvátne charakterizovať etiku v sociálnej práci | ústna metóda |
| popísať formy, metódy a zásady sociálnej práce | ústna metóda |
| charakterizovať ustanovenia zákona o sociálnej práci | písomná metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 70 %.
Hodnotená spôsobilosť
- rozlišovať poruchy správania u detí
- pomenovať patologické formy správania u detí
- navrhovať opatrenia vedúce k odstráneniu patologického správania a predchádzaniu sociálno-patologických javov
- vymedziť teórie a metódy kuratívnej sociálnej práce pre deti a mládež
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| definovať patologické formy správania u detí | ústna metóda |
| popísať metódy kuratívnej sociálnej práce pre deti a mládež | ústna metóda |
| popísať poruchy správania detí | ústna metóda |
| adekvátne popísať možnosti prevencie patologického správania detí | ústna metóda |
| relevantne navrhnúť opatrenia vedúce k odstráneniu patologického správania alebo zmiernenia jeho následkov | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 70%
Hodnotená spôsobilosť
- prispôsobovať komunikáciu sociálnemu statusu klienta
- viesť anamnestický pohovor
- získavať, zhromažďovať, zodpovedne spracovávať a uchovávať informácie pre štatistické zisťovania a administratívne zdroje z oblasti sociálnej kurately
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| správne popísať problematiku komunikácie zo sociálnym klientom | ústna metóda |
| správne popísať aktívne počúvanie a transakčnú analýzu v rozhovore | ústna metóda |
| adekvátne vymenovať zásady efektívnej sociálnej komunikácie | ústna metóda |
| správne popísať štruktúru anamnestického rozhovoru | ústna metóda |
| predviesť anamnestický rozhovor | praktické skúšanie |
| správne charakterizovať cieľovú skupinu (klientov) sociálnej kurately pre deti a mládež | ústna metóda |
| správne určiť štruktúru anamnestického rozhovoru a jeho ďalšie využitie | písomná metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 80%.
Hodnotená spôsobilosť
- uskutočňovať kontrolu a zistenie situácie v rodine
- organizovať a zaznamenať do dokumentácie priebeh umiestnenia dieťaťa do ústavnej výchovy
- používať PC a bežné technické zariadenia
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| samostatne popísať priebeh kontroly a zisťovania v rodine | ústna metóda |
| správne definovať, prosociálne správanie, empatiu a asertivitu | ústna metóda |
| samostatne prezentovať priebeh umiestnenia dieťaťa do ústavnej výchovy a správne popísať náležitosti spisovej dokumentácie dieťaťa | praktické skúšanie |
| predviesť postup pri ukladaní výchovného opatrenia | praktické skúšanie |
| samostatne a relevantne vytvoriť spis dieťaťa s poruchami správania | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 80 %
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 568/2009 Z.z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 17 a § 18. |