Kurátor pre deti a mládež

Kód kvalifikácie

C2635005-01330

Úroveň SKKR

6

SK ISCO-08

2635005

Sektorová rada

Zdravotníctvo a sociálne služby

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
definovať kuratívnu sociálnu prácu pre deti a mládež
vysvetliť metódy sociálnej práce
popísať zásady sociálnej práce a platnú legislatívu pri práci s deťmi a mládežou
vymedziť teórie a metódy kuratívnej sociálnej práce pre deti a mládež
vysvetliť zásady etiky v sociálnej práci pre deti a mládež
pomenovať patologické formy správania u detí
popísať zásady sociálnej politiky SR a systém záchrannej sociálnej siete
Zručnosti
používať PC a bežné technické zariadenia
prispôsobovať komunikáciu sociálnemu statusu klienta
analyzovať problém klienta, udržiavať si nadhľad a následne voliť najefektívnejšie postupy riešenia problému
organizovať a zaznamenať do dokumentácie priebeh umiestnenia dieťaťa do ústavnej výchovy
viesť anamnestický pohovor
vykonávať sociálnu diagnostiku
uskutočňovať kontrolu a zistenie situácie v rodine
aplikovať do praxe metódy sociálnej praxe v prospech neplnoletého klienta
získavať, zhromažďovať, zodpovedne spracovávať a uchovávať informácie pre štatistické zisťovania a administratívne zdroje z oblasti sociálnej kurately
rozlišovať poruchy správania u detí
navrhovať opatrenia vedúce k odstráneniu patologického správania a predchádzaniu sociálno-patologických javov
Kompetencie
zodpovednosť za kvalitu svojej práce
zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností
zodpovednosť za osobnostný rozvoj
zodpovednosť za rozhodnutia a návrhy v tímovej práci
samostatnosť v rozhodovaní
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy
schopnosť komunikovať s ľuďmi
schopnosť empatického prístupu

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať kuratívnu sociálnu prácu pre deti a mládež
  • analyzovať problém klienta, udržiavať si nadhľad a následne voliť najefektívnejšie postupy riešenia problému
  • vykonávať sociálnu diagnostiku
  • schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy
  • samostatnosť v rozhodovaní
  • vysvetliť metódy sociálnej práce
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vysvetliť kuratívnu sociálnu prácuústna metóda
popísať metódy sociálnej práceústna metóda
relevantne popísať zásady sociálnej práce v oblasti kurately pre deti a mládež a príslušné zákonyústna metóda
samostatne analyzovať problém maloletého klienta na základe zadaniapraktické skúšanie
samostatne prezentovať návrh riešenia situácie klienta a obhájil svoj názorpraktické skúšanie
popísať priebeh kuratívnej sociálnej práce s neplnoletou osobouústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 80 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • popísať zásady sociálnej práce a platnú legislatívu pri práci s deťmi a mládežou
  • popísať zásady sociálnej politiky SR a systém záchrannej sociálnej siete
  • vysvetliť zásady etiky v sociálnej práci pre deti a mládež
  • aplikovať do praxe metódy sociálnej praxe v prospech neplnoletého klienta
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
vymenovať nástroje sociálnej politiky a systém sociálnej sieteústna metóda
definovať sociálnu prácu a príslušné zákonyústna metóda
adekvátne charakterizovať etiku v sociálnej práciústna metóda
popísať formy, metódy a zásady sociálnej práceústna metóda
charakterizovať ustanovenia zákona o sociálnej prácipísomná metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 70 %.

Hodnotená spôsobilosť

  • rozlišovať poruchy správania u detí
  • pomenovať patologické formy správania u detí
  • navrhovať opatrenia vedúce k odstráneniu patologického správania a predchádzaniu sociálno-patologických javov
  • vymedziť teórie a metódy kuratívnej sociálnej práce pre deti a mládež
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
definovať patologické formy správania u detíústna metóda
popísať metódy kuratívnej sociálnej práce pre deti a mládežústna metóda
popísať poruchy správania detíústna metóda
adekvátne popísať možnosti prevencie patologického správania detíústna metóda
relevantne navrhnúť opatrenia vedúce k odstráneniu patologického správania alebo zmiernenia jeho následkovpraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na  70%

Hodnotená spôsobilosť

  • prispôsobovať komunikáciu sociálnemu statusu klienta
  • viesť anamnestický pohovor
  • získavať, zhromažďovať, zodpovedne spracovávať a uchovávať informácie pre štatistické zisťovania a administratívne zdroje z oblasti sociálnej kurately
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
správne popísať problematiku komunikácie zo sociálnym klientomústna metóda
správne popísať aktívne počúvanie a transakčnú analýzu v rozhovoreústna metóda
adekvátne vymenovať zásady efektívnej sociálnej komunikácieústna metóda
správne popísať štruktúru anamnestického rozhovoruústna metóda
predviesť anamnestický rozhovorpraktické skúšanie
správne charakterizovať cieľovú skupinu (klientov) sociálnej kurately pre deti a mládežústna metóda
správne určiť štruktúru anamnestického rozhovoru a jeho ďalšie využitiepísomná metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 80%.

Hodnotená spôsobilosť

  • uskutočňovať kontrolu a zistenie situácie v rodine
  • organizovať a zaznamenať do dokumentácie priebeh umiestnenia dieťaťa do ústavnej výchovy
  • používať PC a bežné technické zariadenia
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
samostatne popísať priebeh kontroly a zisťovania v rodineústna metóda
správne definovať, prosociálne správanie, empatiu a asertivituústna metóda
samostatne prezentovať priebeh umiestnenia dieťaťa do ústavnej výchovy a správne popísať náležitosti spisovej dokumentácie dieťaťapraktické skúšanie
predviesť postup pri ukladaní výchovného opatreniapraktické skúšanie
samostatne a relevantne vytvoriť spis dieťaťa s poruchami správaniapraktické skúšanie

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá minimálne na 80 %

Metodické usmernenia

Zákon 568/2009 Z.z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 17 a § 18.