Technik pre pestovateľskú činnosť v lesníctve
Kód kvalifikácie
C3143004-01180
Úroveň SKKR
4
SK ISCO-08
3143004
Sektorová rada
Lesné hospodárstvo a drevospracujúci priemysel
| Vedomosti |
|---|
| vysvetliť význam odborných termínov používaných v lesníctve |
| popísať základné zložky a procesy v lesných ekosystémoch, základné prírodné javy, súvisiace s vegetačnými spoločenstvami, vysvetliť vplyv meteorologických a klimatických faktorov na tieto javy |
| charakterizovať lesnícky významné stanovištné rastliny, lesné dreviny, významné druhy živočíchov z hľadiska ochrany lesa a poľovníctva |
| vymenovať a charakterizovať lesnícke mapy, vysvetliť ich význam, využitie a zásady orientácie v teréne pomocou mapy |
| popísať problematiku lesného škôlkárstva a semenárstva |
| popísať problematiku zakladania lesa |
| popísať problematiku ošetrovania a ochrany mladých lesných porastov |
| popísať problematiku výchovy a obnovy lesných porastov |
| popísať problematiku ochrany lesov a ochrany prírody |
| popísať problematiku hospodárskej úpravy lesov v rozsahu potrebnom pre riadenie pestovateľskej činnosti |
| charakterizovať ekonomiku a riadenie lesníckych pestovateľských prác |
| popísať príslušné pracovnoprávne predpisy, predpisy na zaistenie PO a BOZP a ostatné právne predpisy v rozsahu potrebnom pre riadenie pestovateľských prác |
| vysvetliť spôsoby a možnosti využitia digitálnych technologií pri orientácii a mapovaní lesov |
| Zručnosti |
|---|
| určiť a zatriediť lesnícky významné rastliny, živočíchy a prírodniny |
| pracovať s mapou v teréne |
| vykonávať činnosti súvisiace s lesným semenárstvom a škôlkárstvom |
| vykonávať činnosti súvisiace so zakladaním lesa, výchovou a obnovou lesných porastov |
| vykonávať činnosti súvisiace s ošetrovaním a ochranou mladých lesných porastov |
| vykonávať činnosti súvisiace s ochranou lesa a ochranou prírody |
| vykonávať činnosti súvisiace s hospodárskou úpravou lesov |
| vykonávať činnosti súvisiace s ekonomikou a riadením lesného hospodárstva |
| aplikovať právne predpisy pri riešení odborných problémov a úloh |
| používať výpočtovú techniku a využívať základné užívateľské programy v lesníctve |
| využívať digitálne technológie pri orientácii v teréne a mapovaní lesov |
| Kompetencie |
|---|
| samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce |
| samostatnosť v rozhodovaní |
| schopnosť aplikovať zásady tímovej práce |
| schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy |
| zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností |
| schopnosť viesť ľudí |
| schopnosť adaptability a flexibility v myslení |
Hodnotená spôsobilosť
- popísať problematiku ochrany lesov a ochrany prírody
- vykonávať činnosti súvisiace s ochranou lesa a ochranou prírody
- samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
- schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy
- zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vymenovať a popísať biotické a abiotické škodlivé činitele pôsobiace na les a prírodné prostredie | ústna metóda |
| popísať spôsoby a metódy zisťovania zdravotného stavu lesa | ústna metóda |
| popísať spôsoby a metódy zisťovania a vyčíslenia výšky škody, spôsobenej biotickými a abiotickými škodlivými činiteľmi | ústna metóda |
| vymenovať a charakterizovať zásady, spôsoby, metódy a postupy pri ochrane lesa proti biotickým a abiotickým škodlivým činiteľom v lesných porastoch a v lesných škôlkach | ústna metóda |
| popísať základné druhy pesticídov a hnojív využívaných v lesnom hospodárstve a zásady ich aplikácie vo vzťahu k životnému prostrediu | ústna metóda |
| charakterizovať zákon č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny, vysvetliť jeho dôležité časti ( zakázané činnosti v jednotlivých stupňoch ochrany, problematika správneho konania pri výrube drevín mimo LPF (lesný pôdny fond), správne orgány a pod.) | ústna metóda |
| v konkrétnych podmienkach lesného porastu, resp. lesnej škôlky, navrhnúť spôsoby ochrany pred abiotickými škodlivými činiteľmi (vietor, sneh, požiar, mráz a pod.) | praktické skúšanie |
| v konkrétnych podmienkach lesného porastu zistiť druh a stupeň biotického poškodenia lesných porastov, určiť škodcu, vypočítať výšku spôsobenej škody | praktické skúšanie |
| riešiť vybrané zadané úlohy v súvislosti so zákonom č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny (napr. vypracovať postup pri výrube drevín mimo LPF (lesný pôdny fond) s vyhotovením príslušnej dokumentácie a pod) | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na minimálne 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať problematiku lesného škôlkárstva a semenárstva
- vykonávať činnosti súvisiace s lesným semenárstvom a škôlkárstvom
- schopnosť aplikovať zásady tímovej práce
- schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy
- zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať spôsoby a postupy pri zakladaní lesných škôlok | ústna metóda |
| vymenovať a charakterizovať typy škôlok | ústna metóda |
| charakterizovať technológie a mechanizmy, používané pri výrobe sadeníc, vysvetliť možnosti a spôsoby ich využitia | ústna metóda |
| popísať postupy a chronológiu prác pri výrobe sadeníc v lesnej škôlke | ústna metóda |
| vymenovať a charakterizovať oblasti lesov, klimatické stupne a semenárske oblasti rámci SR, vysvetliť ich význam a využitie | ústna metóda |
| vysvetliť možnosti, spôsoby a zdroje získavania kvalitného materiálu pre obnovu lesa | ústna metóda |
| popísať škodcov v lesnej škôlke, metódy ich zisťovania, obranu a ochranu proti ním | ústna metóda |
| popísať pesticídy používané v lesných škôlkach a zásady ich aplikácie | ústna metóda |
| vypracovať inventarizáciu a plán lesnej škôlky, posúdiť stav a navrhnúť opatrenia v konkrétnych podmienkach lesnej škôlky, vrátane návrhu mechanizačných prostriedkov a technológií, obrany a ochrany pred škodcami, využitia pesticídov a hnojív a pod., zdôvodniť návrh, ekonomicky zhodnotiť navrhnuté opatrenia, resp. vybrané činnosti pri výrobe sadeníc | praktické skúšanie |
| predviesť vybrané pracovné úkony pri výrobe sadeníc | praktické skúšanie |
| vykonať fenotypovú klasifikáciu lesných porastov, demonštrovať postup pri uznávaní zdrojov lesného reprodukčného materiálu a označovaní uznaných zdrojov, génových základní a semenných porastov v teréne a lesníckych mapách, viesť príslušnú agendu | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na minimálne 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať problematiku zakladania lesa
- popísať problematiku výchovy a obnovy lesných porastov
- vykonávať činnosti súvisiace so zakladaním lesa, výchovou a obnovou lesných porastov
- samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
- schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy
- zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností
- samostatnosť v rozhodovaní
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať spôsoby a postupy pri zakladaní lesa | ústna metóda |
| charakterizovať používané metódy, technológie a mechanizmy pri zakladaní lesa, vysvetliť možnosti a vhodnosť ich použitia, ich výhody a nevýhody | ústna metóda |
| vysvetliť vhodnosť drevinového zloženia vo vzťahu k podmienkam stanovišťa | ústna metóda |
| vymenovať a charakterizovať metódy a postupy výchovy v jednotlivých vývojových štádiách lesného porastu, vysvetliť ich význam a požitie vo vzťahu k sledovanému cieľu výchovy | ústna metóda |
| vysvetliť možnosti a vhodnosť využitia mechanizácie a mechanizačných prostriedkov pri výchove lesných porastov v rôznych vývojových štádiách lesného porastu | ústna metóda |
| vymenovať a charakterizovať jednotlivé hospodárske spôsoby, popísať ich výhody a nevýhody vo vzťahu k jednotlivým drevinám, stanovišťu a sledovanému cieľu hospodárenia | ústna metóda |
| popísať hospodárske tvary lesa, diferencované pestovateľské techniky | ústna metóda |
| vysvetliť možnosti zvyšovania produkcie lesa | ústna metóda |
| vysvetliť zásady pestovania lesa prírode blízkym spôsobom | ústna metóda |
| vyhotoviť bilanciu holín v určených porastoch | praktické skúšanie |
| navrhnúť a vyhotoviť ročný plán zalesňovania v určených porastoch s využitím podkladov z Programu starostlivosti o les (PSL), zdôvodniť navrhované drevinové zloženie a vypracovať a zhodnotiť ekonomické, materiálne a personálne zabezpečenie navrhnutého plánu | praktické skúšanie |
| vykonať ukážku zalesňovania vopred určeným spôsobom | praktické skúšanie |
| navrhnúť, vyznačiť a zdôvodniť výchovný zásah v lesných porastoch, v rôznych vekových štádiách, vypočítať jeho intenzitu, resp. určiť objem vyznačenej hmoty, zásah zdôvodniť, naplánovať ekonomické, materiálne a personálne zabezpečenie výkonu | praktické skúšanie |
| navrhnúť vhodný hospodársky spôsob pri obnove lesa vo vzťahu k jednotlivým drevinám, stanovišťu a sledovanému cieľu hospodárenia, návrh zdôvodniť | praktické skúšanie |
| navrhnúť obnovu lesa vo vzťahu k jednotlivým drevinám, stanovišťu a sledovanému cieľu hospodárenia, návrh zdôvodniť | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na minimálne 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vysvetliť význam odborných termínov používaných v lesníctve
- schopnosť adaptability a flexibility v myslení
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| charakterizovať význam odborných termínov používaných v lesníctve | ústna metóda |
| pomenovať lesnícky významné druhy rastlín a živočíchov odbornými latinskými názvami | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na minimálne 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- vymenovať a charakterizovať lesnícke mapy, vysvetliť ich význam, využitie a zásady orientácie v teréne pomocou mapy
- vysvetliť spôsoby a možnosti využitia digitálnych technologií pri orientácii a mapovaní lesov
- pracovať s mapou v teréne
- využívať digitálne technológie pri orientácii v teréne a mapovaní lesov
- schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy
- samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
- samostatnosť v rozhodovaní
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vymenovať a charakterizovať lesnícky významné druhy máp, vysvetliť ich význam a využitie | ústna metóda |
| popísať prácu s mapou a vysvetliť zásady orientácie v teréne | ústna metóda |
| vysvetliť spôsoby a možnosti využitia digitálnych technológií pri orientácii v teréne a mapovaní lesov | ústna metóda |
| samostante sa premiestniť pomocou mapy na vopred určenú neznámu lokalitu | praktické skúšanie |
| určiť v neznámom teréne dané stanovište na mape | praktické skúšanie |
| vykonať ukážku získavania mapových podkladov pri mapovaní lesov pomocou digitálnych technológií | praktické skúšanie |
| predviesť ukážku využitia digitálnych technológií pri orientácii v teréne | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na minimálne 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať základné zložky a procesy v lesných ekosystémoch, základné prírodné javy, súvisiace s vegetačnými spoločenstvami, vysvetliť vplyv meteorologických a klimatických faktorov na tieto javy
- schopnosť adaptability a flexibility v myslení
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| charakterizovať základné zložky lesného ekosystému | ústna metóda |
| vysvetliť podstatu procesov prebiehajúcich v lesných ekosystémoch, v populáciách a v organizmoch rastlín a živočíchov | ústna metóda |
| vysvetliť základné prírodné javy, súvisiace s vegetačnými spoločenstvami a vplyv meteorologických a klimatických faktorov na tieto javy | ústna metóda |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na minimálne 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať lesnícky významné stanovištné rastliny, lesné dreviny, významné druhy živočíchov z hľadiska ochrany lesa a poľovníctva
- určiť a zatriediť lesnícky významné rastliny, živočíchy a prírodniny
- schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy
- samostatnosť v rozhodovaní
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať významné stanovištné rastliny a lesné dreviny, ich morfologické znaky, ekologické požiadavky, areály rozšírenia a ich hospodársky a spoločenský význam | ústna metóda |
| popísať významné druhy živočíchov z hľadiska ochrany lesa a poľovníctva, vysvetliť ich bionómiu, význam, resp. škodlivé pôsobenie | ústna metóda |
| určiť a zatriediť významné druhy stanovištných rastlín a lesných drevín podľa ich morfologických znakov a reprodukčného materiálu | praktické skúšanie |
| určiť a zatriediť významné druhy hmyzích škodcov a ich požerky | praktické skúšanie |
| určiť významné pôdotvorné minerály a horniny | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na minimálne 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať problematiku hospodárskej úpravy lesov v rozsahu potrebnom pre riadenie pestovateľskej činnosti
- vykonávať činnosti súvisiace s hospodárskou úpravou lesov
- samostatnosť v rozhodovaní
- schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy
- samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
- zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| charakterizovať metódy a spôsoby zisťovania stavu lesa a porastových zásob | ústna metóda |
| popísať rozdelenie a kategorizáciu lesov, spôsoby hospodárenia, priestorovú a časovú úpravu lesov | ústna metóda |
| popísať metódy plánovania výchovných a obnovných zásahov v súlade so stavom lesa a sledovaným cieľom výchovy a obnovy | ústna metóda |
| popísať postupy a zásady pri tvorbe Programu starostlivosti o les (PSL), náležitosti PSL a ich využitie, vysvetliť hospodárenie podľa PSL | ústna metóda |
| zistiť skutočný stav porastu / opis porastu /, porovnať ho s cieľovým stavom a navrhnúť príslušné hospodárske opatrenia – plán hospodárskych opatrení | praktické skúšanie |
| vypočítať zásobu dreva v poraste s ohľadom na kategóriu lesa, tvar lesa, hospodársky spôsob a stav lesného porastu podľa zvolenej metódy tak, aby sa dosiahla čo najvyššia presnosť a spoľahlivosť zisťovania | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na minimálne 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať príslušné pracovnoprávne predpisy, predpisy na zaistenie PO a BOZP a ostatné právne predpisy v rozsahu potrebnom pre riadenie pestovateľských prác
- aplikovať právne predpisy pri riešení odborných problémov a úloh
- schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy
- schopnosť adaptability a flexibility v myslení
- samostatnosť v rozhodovaní
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| charakterizovať príslušné právne predpisy v oblasti lesného hospodárstva, ochrany a tvorby životného prostredia, ochrany lesa, pracovného práva | ústna metóda |
| charakterizovať právne predpisy v oblasti pracovného práva a predpisy na zaistenie PO a BOZP pri prácach v lese, vrátane zásad poskytovania prvej pomoci v prípade úrazov a iného ohrozenia zdravia | ústna metóda |
| charakterizovať právne predpisy o odpadoch produkovaných pri lesníckych činnostiach a nakladaní s nimi. | ústna metóda |
| aplikovať príslušné právne predpisy pri riešení konkrétneho problému pri riadení pestovateľskej činnosti | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na minimálne 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- popísať problematiku ošetrovania a ochrany mladých lesných porastov
- vykonávať činnosti súvisiace s ošetrovaním a ochranou mladých lesných porastov
- samostatnosť v rozhodovaní
- schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy
- zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| vymenovať a charakterizovať spôsoby a postupy pri ošetrovaní a ochrane mladých lesných porastov | ústna metóda |
| vysvetliť význam a vhodnosť použitia spôsobov a postupov pri ošetrovaní a ochrane mladých lesných porastov | ústna metóda |
| navrhnúť spôsob ošetrovania, resp. ochrany mladých lesných porastov (MLP) v konkrétnom lesnom poraste | praktické skúšanie |
| zistiť počet sadeníc na určenej ploche | praktické skúšanie |
| naplánovať ekonomické a personálne zabezpečenie určeného výkonu | praktické skúšanie |
| predviesť ukážku vybraného spôsobu ošetrovania, resp. ochrany mladých lesných porastov | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na minimálne 60%.
Hodnotená spôsobilosť
- charakterizovať ekonomiku a riadenie lesníckych pestovateľských prác
- vykonávať činnosti súvisiace s ekonomikou a riadením lesného hospodárstva
- používať výpočtovú techniku a využívať základné užívateľské programy v lesníctve
- samostatnosť v rozhodovaní
- schopnosť aplikovať zásady tímovej práce
- schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy
- zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností
| Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
|---|---|
| popísať organizačnú štruktúru lesníckej prevádzky, lesníckych inštitúcií a lesníckeho školstva v SR | ústna metóda |
| vysvetliť zásady efektívneho hospodárenia a riadenia podniku, využívania zdrojov a technických zariadení | ústna metóda |
| popísať zásady, metódy a postupy riadenia prác a výroby v pestovateľskej a iných lesných činnostiach, spôsoby a metódy plánovania a hodnotenia výsledkov výrobnej činnosti v organizáciách lesníckej prevádzky | ústna metóda |
| popísať zásady a spôsoby odmeňovania pracovníkov v pestovateľskej a iných lesníckych činnostiach, s dôrazom na využívanie Programu starostlivosti o les | ústna metóda |
| charakterizovať doklady používané v operatívnej evidencii v lesnom hospodárstve, popísať zásady a spôsoby vedenia evidencie o prvotných hospodárskych a ekonomických javoch v lesníckej prevádzke | ústna metóda |
| hospodárne a efektívne využívať výrobné zdroje a prostriedky, uplatňovať dodržiavanie technologickej a pracovnej disciplíny, dodržiavať technické a legislatívne normy, parametre kvality procesov, výrobkov alebo služieb | praktické skúšanie |
| zvoliť najefektívnejší pracovný postup pri vykonávaní pracovných operácií | praktické skúšanie |
| uplatňovať osvojené teoretické vedomosti a manažérske zručnosti pri riešení praktických úloh v oblasti pestovania lesov a iných činností súvisiacich s lesnou výrobou, so zámerom dosiahnutia kvalitnej produkcie, vysokých výnosov a výsledkov práce a výroby, pri zachovaní princípov ochrany životného prostredia | praktické skúšanie |
| ekonomicky a personálne naplánovať a zhodnotiť konkrétne práce v pestovateľskej a inej lesnej činnosti s vyhotovením príslušnej dokumentácie a evidencie, v oblasti výroby, miezd a LHE | praktické skúšanie |
| vyvodiť závery z ekonomických rozborov a využiť ich pri riadení a plánovaní | praktické skúšanie |
| samostatne používať výpočtovú techniku, hlavne aktívne využívať základné užívateľské programy používané v lesnom hospodárstve pri riešení praktických úloh | praktické skúšanie |
Podmienky úspešného vykonania skúšky
Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť uvedené kritériá hodnotenia na minimálne 60%.
| Metodické usmernenia |
|---|
Zákon 568/2009 Z.z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 17 a § 18 |