Konštruktér elektrických zariadení a systémov

Kód kvalifikácie

U2151002-01103

Úroveň SKKR

4

SK ISCO-08

2151002

Sektorová rada

Elektrotechnika

Viac informácií o karte kvalifikácií je uvedených tu:PDF
Vedomosti
vysvetliť základné pojmy a vzťahy v elektotechnike
definovať spôsoby uplatnenia výpočtovej techniky pri modelovaní a simulácií v oblasti elektrotechniky a elektroniky
opísať základné meracie a testovacie zariadenia pre elektrotechniku
definovať elektrotechnické materiály, vodiče a káble
charakterizovať a opísať elektrické stroje a prístroje
charakterizovať druhy energie, ich prenos, využívanie, stratu a účinnosť
definovať právne predpisy a normy v elektrotechnickej výrobe
definovať bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci a ochranu pred požiarmi
definovať pravidlá BOZP elektrických zariadení
Zručnosti
spracovávať a vytvárať konštrukčnú a výrobnú dokumentáciu technických riešení
spracovávať materiálovú špecifikáciu navrhovaných systémov
zostavovavať, montovať, inštalovať, zapájať a oživovavať elektrické stroje, prístroje, spotrebiče a zariadenia
uvádzať do prevádzky a nastavovať prevádzkové parametre elektrotechnických alebo elektronických zariadení
vykonať funkčné skúšky na testovanie a vyhodnocovanie predpísaných parametrov zariadení/výrobkov, resp. prototypov
vypracovať protokoly o výsledky kontrol v elektrotechnickej výrobe
merať parametre elektrických a neelektrických veličín s použitím meracích prístrojov a systémov
spracovať namerané hodnoty elektrických a neelektrických veličín, vrátane ich interpretácie
predviesť technické kreslenie v elektrotechnike
Kompetencie
schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy
schopnosť adaptability a flexibility v myslení
schopnosť kreativity
samostatnosť v organizovaní a plánovaní práce
zodpovednosť za osobnostný rozvoj
zodpovednosť za bezpečnosť, zdravie a hygienu pri práci
schopnosť komunikovať s ľuďmi

Hodnotená spôsobilosť

  • opísať základné meracie a testovacie zariadenia pre elektrotechniku
  • vykonať funkčné skúšky na testovanie a vyhodnocovanie predpísaných parametrov zariadení/výrobkov, resp. prototypov
  • merať parametre elektrických a neelektrických veličín s použitím meracích prístrojov a systémov
  • vypracovať protokoly o výsledky kontrol v elektrotechnickej výrobe
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
navrhnúť meracie metódy pre meranie elektrických a neelektrických veličínpísomná metóda
vybrať vhodné meracie prístroje na meranie elektrických a neelektrických veličínpraktické skúšanie
vykonať merania elektrických a neelektrických veličínpraktické skúšanie
vypracovať protokol z realizovaných meraní a interpretovať namerané výsledkypísomná metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť všetky uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 80%.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať právne predpisy a normy v elektrotechnickej výrobe
  • definovať pravidlá BOZP elektrických zariadení
  • definovať bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci a ochranu pred požiarmi
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
aplikovať na konkrétnych príkladoch aktuálne legislatívne predpisy v oblasti bezpečnosti technických systémovústna metóda
zaradiť technické zariadenie do príslušnej triedy VTZ podľa určených parametrovústna metóda
popísať postup certifikácie prototypu technického zariadenia (úradná skúška, typová skúška, ATEX certifikácia)ústna metóda
popísať požiarnu bezpečnosť technických zariadení vo vzťahu k prostrediu, v ktorom je zariadenie prevádzkovanéústna metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť všetky uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 80%.

Hodnotená spôsobilosť

  • definovať spôsoby uplatnenia výpočtovej techniky pri modelovaní a simulácií v oblasti elektrotechniky a elektroniky
  • vypracovať protokoly o výsledky kontrol v elektrotechnickej výrobe
  • zostavovavať, montovať, inštalovať, zapájať a oživovavať elektrické stroje, prístroje, spotrebiče a zariadenia
  • spracovávať materiálovú špecifikáciu navrhovaných systémov
  • spracovávať a vytvárať konštrukčnú a výrobnú dokumentáciu technických riešení
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
zhotoviť konštrukčnú dokumentáciu k technickému zariadeniupísomná metóda
skonštruovať prototyp technického zariadenia podľa vlastnej vypracovanej konštrukčnej dokumentáciepraktické skúšanie
vypracovať výkaz výmer alebo súpis použitých materiálov ku konštrukčnej dokumentácii k technickému zariadeniupísomná metóda
definovať podmienky a postupy pre montáž a uvedenie technického zariadenia do prevádzkypísomná metóda
predviesť reálne výstupy zo softvérov na modelovanie a simuláciu v oblasti elektrotechniky ako súčasť písomnej časti záverečnej prácepísomná metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť všetky uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 80%.

Hodnotená spôsobilosť

  • vysvetliť základné pojmy a vzťahy v elektotechnike
  • definovať elektrotechnické materiály, vodiče a káble
  • charakterizovať druhy energie, ich prenos, využívanie, stratu a účinnosť
  • charakterizovať a opísať elektrické stroje a prístroje
  • definovať spôsoby uplatnenia výpočtovej techniky pri modelovaní a simulácií v oblasti elektrotechniky a elektroniky
Kritéria hodnoteniaMetódy hodnotenia
aplikovať princípy elektrotechniky na príkladoch z elektrotechnikypísomná metóda
nadimenzovať prierezy vodičov a ich istenie so zohľadnením strátpísomná metóda
definovať technické parametre elektrických strojov na výrobu elektrickej energiepísomná metóda
definovať technické parametre elektrických strojov na využitie elektrickej energiepísomná metóda
definovať účinnosť pri riešení praktických príkladovpísomná metóda

Podmienky úspešného vykonania skúšky

Podmienkou úspešného vykonania skúšky je splniť všetky uvedené kritériá hodnotenia minimálne na 80%.

Metodické usmernenia

Pre formálne sekundárne vzdelanie:

  • Zákon 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 72-90 a §109-111.

Pre formálne terciárne vzdelanie:

  • Zákon 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 63.

Pre neformálne vzdelávanie:

  • Zákon 568/2009 Z.z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 17 a § 18.